Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud Gaundal,
fra Høyre, Silja Ekeland Bjørkly, Ivar Kristiansen
og Michael Momyr, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm
og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik
og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, May-Helen Molvær
Grimstad og Einar Steensnæs, og fra Senterpartiet, Odd
Roger Enoksen, viser til at departementet i St.meld. nr.
46 (2003-2004) SIVAs fremtidige virksomhet nå avklarer SIVAs
rolle i forhold til det øvrige virkemiddelapparatet. Komiteen ser
positivt på Regjeringens forslag om å videreføre
SIVA som et selvstendig foretak, med vekt på tilretteleggende
eierskap i innovasjonsnettverket.
Komiteen merker seg at denne
meldingen kommer som varslet i forbindelse med behandlingen av St.prp.
nr. 51 (2002-2003) Virkemidler for et innovativt og nyskapende næringsliv,
jf. Innst. S. nr. 283 (2002-2003). Komiteen merker
seg også at i lys av endringene i det øvrige virkemiddelapparatet
var det naturlig å foreta en vurdering av SIVAs virksomhet.
Komiteen støtter forslaget
om at SIVAs rolle som statsforetak bør holdes atskilt fra
f.eks. Innovasjon Norge og Norges Forskningsråd. De utfyller
hverandre ved at Innovasjon Norge og Norges Forskningsråd
i all hovedsak jobber med enkeltprosjekter og bedrifter, mens SIVA
gjennom tilretteleggende eierskap tar utgangspunkt i å utvikle
infrastruktur hvor bedriftene får tilgang til nettverk
og kompetanse. Komiteen er enig i at det av prinsipielle
og praktiske grunner er riktig å holde disse to former
for virkemidler - finansiering av enkeltprosjekter og eierskap i
infrastruktur - adskilt. Komiteen forutsetter at
de ulike aktørene likevel videreutvikler sitt samarbeid,
særlig for å gjøre de forskjellige tiltakene
enklest mulig tilgjengelig for brukerne.
Komiteen ser positivt på at
SIVA får økt fleksibilitet og mulighet til utvikling
av innovasjonsnettverket ved økt innskuddskapital.
Komiteen er enig med departementet
i at SIVA skal ha to hovedsatsningsområder, eiendom og
innovasjon. Komiteen vil understreke at disse to områdene
henger nært sammen, fordi eiendomsinvesteringene gir en
fysisk infrastruktur for innovasjonsvirksomheten og dels også gjør
det mulig å finansiere denne.
Komiteen ser positivt på at
SIVA som viktig strategi har utviklingen av infrastruktur og innovasjonsnettverk
i samarbeid med private aktører, gründere, investorer,
forskningsmiljøer og utdanningsinstitusjoner. Komiteen vil
bemerke at en avgjørende faktor for SIVAs suksess er evnen
til å bidra til verdiskaping og sysselsetting i privat
sektor i regionene. Komiteen har merket seg at SIVA
har med seg ca. 1 000 medeiere fordelt på de ca. 70 innovasjonsarenaene som
SIVA deltar i rundt om i landet. Komiteen forutsetter
at SIVA fortsatt skal delta i og videreutvikle sin aktivitet på disse
områdene, som omfatter forsknings- og kunnskapsparker,
næringshager og -parker, inkludert inkubatorer.
Komiteen vil understreke at innenfor
innovasjonsområdet har SIVA en viktig oppgave som en nasjonal nettverksaktør
i å være med å spre kunnskap og FoU-aktivitet
fra sentrale kunnskapsmiljøer til distriktsområder. Komiteen legger
til grunn at SIVA fortsatt skal ha en oppgave som fysisk tilrettelegger
av forsknings- og kunnskapsparker og i innovasjonsselskapene. Komiteen mener
det er viktig at SIVA bruker ressursene slik at det kommer mest
mulig ut av de ressursene som er til disposisjon.
Komiteen mener at den fremtidige
organiseringen til SIVA bør organiseres i to hovedområder
- innovasjon som består av tilretteleggende investeringer
i regionale nyskapings- og innovasjonsselskaper samt tilhørende
utviklingskompetanse og eiendom som består av investeringer
i bygg og annen næringsrettet infrastruktur. Komiteen vil
også understreke at de to områdene Innovasjon
og Eiendom har meget ulike krav til finansiering og økonomisk
styring, og bør budsjetteres, finansieres og styres deretter. Komiteen ønsker
også at det skal være en tydelig økonomisk
styring av virksomhetsområdene som vil gjøre det
så enkelt og oversiktlig som mulig å planlegge
og vurdere SIVAs virksomhet innenfor det enkelte område.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, ser positivt
på at SIVA deltar i tilrettelegging av infrastruktur også utenfor
landets grenser, hvor dette kan styrke virksomhetene i Norge. Flertallet ser
således positivt på etableringen av næringshagen
i Murmansk. Dette for å styrke det distriktsbaserte næringslivets
muligheter til å styrke sin internasjonale konkurranseevne.
Olje- og gassaktiviteten i Barentsregionen aktualiserer norsk tilstedeværelse
i nordområdene.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
understreke betydningen av at vi har et virkemiddelapparat som i
størst mulig grad er samordnet, og at næringslivet
har ei dør å forholde seg til. Det er derfor viktig
at SIVA i sterkere grad blir en viktig del av brukerfronten til
Innovasjon Norge. Disse medlemmer vil understreke
betydningen av at SIVA engasjerer seg i hele landet. Det er derfor viktig
at SIVA ikke velger en dreining mot større bruk av ressursene
i universitetsbyene. Kunnskapsparker, næringsparker og
næringshager må videreutvikles, og det må være
et langsiktig perspektiv i ei slik satsing. Disse medlemmer mener
derfor at SIVA må tilby aktørene vilkår
som tar høyde for dette. SIVA har et engasjement i utlandet. Disse
medlemmer mener dette engasjementet ikke må utvikles
da SIVAs knappe ressurser må prioriteres i Norge. Imidlertid ønsker disse
medlemmer at satsinga i Nordvest-Russland fortsetter, da
vi har et spesielt ansvar og forhold til våre naboer i Øst-Finnmark.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, vil peke
på at SIVA i sitt arbeid med å utvikle regionale
verdiskapingsmiljøer og bedriftsklynger har bidratt til å etablere
og utvikle en del såkorn- og ventureselskaper rundt om
i Norge. Flertallet ser på dette som en
naturlig del av det tilretteleggende eierskapet innenfor innovasjonsnettverket
som SIVA har ansvaret for. Flertallet viser til at
SIVA gjennom disse eierandelene har bidratt til å utvikle
eier- og investeringskompetanse på disse områdene,
og mobilisert privat kapital.
Flertallet viser til at SIVA
i dag er medeier i 10 slike selskaper, og at foretaket har investert
ca. 70 mill. kroner i disse selskapene, hvor private og institusjonelle
eiere er i flertall.Flertallet vil
bemerke at SIVA her ikke investerer i enkeltbedrifter, men i innovasjonsselskaper
som tilrettelegger for slike miljøer, og dels i fond med
egne forvaltningsselskaper som foretar investeringene.Flertallet viser til at
andre deler av virkemiddelapparatet heller ikke her erstatter SIVAs rolle
som tilretteleggende eier i utviklingen av de regionale innovasjonsnettverkene.
Flertallet mener det er viktig
at SIVA fortsatt kan delta i miljøer med aktiv kommersialisering
innenfor innovasjonsområdet, og bistå i utviklingen
av slike miljøer innenfor de regionale innovasjonsnettverkene.
Flertallet vil gå inn
for at SIVA viderefører sine eierskap innenfor såkorn
og venture, men ber departementet foreta en nærmere vurdering
av SIVAs fremtidige rolle på disse områdene i
forbindelse med budsjettet for 2006, bl.a. i forhold til det øvrige virkemiddelapparatet.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti slutter seg til departementets ønske
om å gi SIVA en sterkere finansiell basis ved å tilføre
foretaket økt egenkapital. Disse medlemmer viser
til at meldingen legger opp til å konvertere 150 mill.
kroner av foretakets statskassegjeld til egenkapital, og at forslaget
til statsbudsjett for 2005 innebærer at konverteringen
skal skje over tre år.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2004 - 2005) foreslår
ytterligere konvertering av statskasselån til egenkapital.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener Regjeringens forslag til økonomiske
rammer for SIVA ikke gir selskapet den kapitaltilførsel
som er nødvendig for å kunne delta aktivt i næringsutvikling
med den fleksibilitet og reaksjonsevne som næringslivet
forventer. Regjeringens forslag virker særdeles lite gjennomtenkt når
komiteen allerede under behandlingen av St.meld. nr. 46 (2004-2005)
får seg forelagt St.prp. nr. 1 (2004-2005) Tillegg nr.
1 der Regjeringen fremmer forslag om konvertering av ytterligere
90 mill. kroner til egenkapital. Dette understreker at den framlagte
stortingsmelding om SIVA på ingen måte legger
rammer for selskapets virksomhet over tid.
Disse medlemmer mener det er
nødvendig å tilføre SIVA ny egenkapital
med 100 mill. kroner ut over Regjeringens forslag. Disse
medlemmer slutter seg videre til Regjeringens forslag om å konvertere
til sammen 240 mill. kroner til egenkapital over 3 år,
men går mot Regjeringens forslag om å redusere lånerammen. Disse
medlemmer vil peke på at resultatene av SIVAs virksomhet
har vært positive de senere år. En styrking av
egenkapitalen med til sammen 340 mill. kroner gjennom kapitaltilførsel
og konvertering av lån, samt uendret låneramme,
vil sette selskapet i stand til å være en sentral
aktør i næringsutvikling i årene framover.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sitt alternative statsbudsjett for 2005 og sine merknader i
Budsjett-innst. S. nr. 6 (2004-2005), der det fremgår at
Arbeiderpartiet mener at omgjøring av statskasselånet
til egenkapital bør tas i forbindelse med statsbudsjettet
for 2005 og ikke over 3 år slik Regjeringen foreslår.
Videre mener disse medlemmer at
lånerammen fortsatt burde være på 970
mill. kroner slik det nå er vedtektsfestet.
Disse medlemmer mener at SIVAs
investeringsmuligheter begrenses ved Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
det er behov for kapitaltilførsel til SIVA slik at selskapet
kan fylle sin rolle for norsk næringsliv. Disse
medlemmer er derfor positive til økningen av egenkapitalen
til selskapet, men ønsker ikke at dagens låneramme
reduseres. Det er imidlertid noe uklarhet om det nøyaktige
kapitalbehovet for SIVA, og disse medlemmer vil derfor
be om at Regjeringa kontinuerlig vurderer dette, og kommer til Stortinget
dersom det er behov for det. Det gjelder både egenkapitaltilførsel
og lånerammer. Her vil disse medlemmer peke
på behovet for økt administrasjonstilskudd til
innovasjonsdelen i SIVA.