Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunnar Halvorsen, lederen Marit Nybakk og Rita Tveiten, fra Høyre, Bjørn
Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet,
Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Sosialistisk Venstreparti,
Kjetil Bjørklund, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Wisløff Nilssen, og fra Senterpartiet, Marit Arnstad,
viser til Innst. S nr. 92 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 20 (2003-2004),
fra forsvarskomiteen om endringer på statsbudsjettet for 2003
under Forsvarsdepartementet. Komiteen vil videre
vise til at en samlet komité der hadde følgende anmerkning:
"Komiteen har videre merket seg at departementet har
måttet redusere 2003-budsjettet innenfor de store budsjettkapitlene
på grunn til dels store overskridelser i 2002.
Komiteen
vil vise til at dette svekker årets budsjett og vil be
om at Forsvaret forsøker å overholde budsjettene når
omdisponeringsproposisjonen er vedtatt. I motsatt fall vil forsvarsbudsjettet
måtte slite med et kontinuerlig etterslep."
Komiteen er nå kjent
med at Riksrevisjonen ikke har godkjent Forsvarets regnskap for
2003 og viser i den forbindelse til behandling i Stortingets kontroll-
og konstitusjonskomité.
Komiteen har merket seg at det
også for 2004 er avvik mellom vedtatt budsjett og faktisk
forbruk. Komiteen vil i den forbindelse vise til
at kap. 1740 Driftsutgifter for Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO)
i proposisjonen foreslås økt med over 185 mill. kroner
i forhold til vedtatt budsjett, at kap. 1725 Fellesinstitusjoner
og utgifter blir redusert med nærmere 315 mill. kroner,
og at driftsutgifter for Hæren under kap. 1731 blir økt
med 92,7 mill. kroner.
Komiteen er innforstått
med mindre avvik og uforutsette utgifter, men vil samtidig understreke betydningen
av at Forsvaret utarbeider så realistiske budsjetter som
mulig.
Komiteen har for øvrig
merket seg at grunnlaget for omgrupperinger bl.a. er forsvarssektorens
del av lønnskompensasjoner for 2004, samt andel av kompensasjon
til statlige virksomheter som følge av innføring av
el-avgift. Dette i tillegg til endringer og fullmakter fra Stortinget
til Finansdepartementet. Komiteenvil bemerke
at tross disse pålagte endringene er avviket fra Budsjett-innst.
S. nr. 7 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 1 (2003-2004) tilsynelatende
stort.
Komiteen har merket seg inntektssvikten
til Forsvarsbygg på grunn av utestående husleie
for 2003 fra Forsvarets militære organisasjon, og ber departementet innskjerpe
at fakturaer skal betales i tide. Det vises her både til
Riksrevisjonens antegninger for 2003 og til statsrådens
svar til Stortingets forsvarskomité datert 10. november
2004.
Komiteen har merket seg at Sjøforsvaret
foreslås økt med 49,6 mill. kroner og at dette
bl.a. gjelder styrking av Slepebåtkapasiteten i Nord-Norge
og økning av seilingskapasiteten. Komiteen har
videre merket seg at økningen på kap. 1792 Norske
styrker i utlandet økes med 24,1 mill. kroner og at dette
bl.a. dreier seg om overføring av Hærens del av
etablering av Baltic Group i Afghanistan.
Komiteen en fornøyd
med at det i proposisjonen tas grep for å øke
framdriften av Prosjektet for Miljøtiltak.