Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
-
"1. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å endre lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven) slik at mottakere av rehabiliteringspenger kan motta rehabiliteringspenger etter unntaksbestemmelsene også utover 52 uker.
-
2. Stortinget ber Regjeringen om å medvirke til at lovendringen kan gjøres gjeldende fra 1. januar 2005."
Som bakgrunn for forslaget framholder forslagsstillerne at en konsekvens av endringer i folketrygdloven som ble gjort ved behandlingen av Innst. O. nr. 28 (2003-2004) i desember 2003 var at det ble innført tidsbegrensning for perioden hvor det gis rehabiliteringspenger etter unntaksbestemmelser knyttet til folketrygdloven § 10-8. Det ble gjennom lovendringen vedtatt en tidsbegrensning av unntaksbestemmelsene til 52 uker, utenom for meget alvorlige sykdomstilstander eller større skader hvor den medisinske behandlingen tar lengre tid, for eksempel trafikkskader. De vedtatte lovendringene trådte i kraft den 1. januar 2004.
Det vises til uttalelse fra sosialkomiteens mindretall (Fremskrittpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet) der det ble uttrykt bekymring for at en slik begrensning ville kunne føre til at mange for tidlig overføres til yrkesrettet attføring med fare for å måtte falle tilbake på rehabilitering på grunn av sykdom, og for at en reduksjon av muligheten til å oppnå medisinsk rehabilitering etter unntaksbestemmelsene ville kunne føre til at flere mister ytelsen for tidlig og henvises til økonomisk sosialhjelp.
Det framholdes at ordningen med rehabiliteringspenger har til formål å hjelpe mennesker tilbake til arbeidslivet, og etter forslagsstillernes syn vil det for noen av disse ta lengre tid å nå dette målet. Dersom målsettingen er å føre flest mulig tilbake til arbeidslivet, er det etter forslagsstillernes syn uhensiktsmessig å gjøre ordningen mindre smidig og fleksibel for dem som trenger den.
Forslagsstillerne har, etter at lovendringen trådte i kraft, mottatt et økende antall henvendelser fra mennesker som har fått stanset sine rehabiliteringspenger, og som er henvist til å kontakte det lokale sosialtjenesteapparatet. Forslagsstillerne har også mottatt henvendelser fra helsepersonell som mener at innstrammingen slår uheldig ut.
Forslagsstillerne mener at lovendringen som førte til innstramminger i vilkårene for å kunne tilstå rehabiliteringspenger etter unntaksbestemmelsene bør omgjøres og at loven skal åpne for at det på generelt grunnlag, og ikke bare ved meget alvorlige sykdomstilstander, kan innvilges rehabiliteringspenger etter unntaksbestemmelsene også utover 52 uker i de tilfeller der medisinsk rehabilitering fortsatt framstår som hensiktsmessig.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen
og Gunn Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent
Høie og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Per Steinar Osmundnes, og fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, viser til at ordningen med medisinsk
rehabilitering har til formål å hjelpe mennesker
tilbake til arbeidslivet, og at rehabiliteringspenger i denne perioden
skal kunne gi den enkelte økonomisk sikkerhet.
Komiteenviser
til at det var et flertall i Stortinget bestående av regjeringspartiene
og Arbeiderpartiet som støttet Regjeringens forslag om
tidsbegrensning i reglene for å kunne motta rehabiliteringspenger.
Flertallet ga sin støtte til Regjeringens vurdering om
at en lang periode på rehabiliteringspenger kunne virke
passiviserende og dermed gi den enkelte bruker redusert mestringsevne.
Komiteenviser
imidlertid til følgende forståelse som ble lagt
til grunn for tilslutning til Regjeringens forslag:
"Flertallet har merket seg at departementet fremhever
at en bør kunne forlenge ytelsene i spesielle tilfeller
der rehabiliteringsopplegget må forventes å ta lengre
tid. Flertallet vil understreke behovet for at slike regler praktiseres
med et rimelig skjønn da det vil være situasjoner
der det vil være urimelig å forvente at en skal
kunne gjennomføre et rehabiliteringsopplegg i løpet
av så kort tid."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, erimidlertid gjennom
en rekke henvendelser gjort kjent med at det nye regelverket er
blitt praktisert meget rigid, og at Rikstrygdeverket i liten utstrekning
har lagt til grunn komitéflertallets forutsetning om å ta
i bruk et rimelig skjønn ved praktiseringen av de nye reglene. Tilbakemeldinger
forteller at mange klienter faller mellom flere stoler og mister
sine trygdeytelser samtidig som de oppfordres av trygdekontorene
til å melde seg ved sosialkontorene.
Flertallet har merket seg at
arbeids- og sosialministeren gjennom sitt brev av 5. november 2004
til sosialkomiteen er kjent med denne rigide praksis og mener
at den ikke er i samsvar med Stortingets intensjon. Flertallethar videre merket seg at statsråden
på dette grunnlaget har bedt om en annen praktisering,
og at departementet i brev av 20. oktober 2004 til Rikstrygdeverket
har gitt en bredere fortolkning av vilkårene for rett til
uføreytelser mv. Når det gjelder rehabiliteringspenger,
heter det bl.a.:
"I en del tilfeller vil det likevel kunne oppstå "hull"
i regelverket. Dette vil gjelde personer som har brukt opp perioden
med rehabiliteringspenger uten å ha fått noen
særlig oppfølging verken av behandlingsapparatet
eller trygdeetaten, men som nå er inne i et behandlingsopplegg
med utsikt til friskmelding innen kort tid. I slike tilfeller vil
vilkårene for uførestønad ikke være
oppfylt. Årsaken til den lange stønadsperioden kan
være at tilstanden har vært såpass vanskelig å avklare
at det ikke har vært mulig å tilby behandling
eller oppfølging, eller at stønadsmottakeren uforskyldt
har måtte tåle lange venteperioder. I slike tilfeller
må det vurderes om rehabiliteringspenger kan gis etter unntaksbestemmelsens
bokstav a. Vi viser til sosialkomiteens forutsetninger om at unntaksbestemmelsen
må praktiseres med rimelig skjønn. Alvorlighetskravet
bør ikke bare referere seg til diagnoser, men også til
kompleksitet og varighet av behandlingen."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, mener at disse presiseringene
bør gi grunnlag for en noe mer liberal praksis.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Fremskrittspartietmener likevel
at dette kan være utilstrekkelig for å gi pasienter
på medisinsk rehabilitering nødvendig økonomisk
trygghet for å kunne gjennomføre sitt behandlingsopplegg.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartietmener
erfaringene har vist at det er altfor mange som ikke får
fullført sin medisinske rehabilitering og dermed mister
mulighetene til å komme tilbake til arbeid etter langvarig
og krevende rehabilitering. Trygg økonomi er ofte en forutsetning
for sterk egeninnsats for å kunne delta i arbeidslivet
igjen. Tidsbegrensningen, slik den nå praktiseres, har
ført til avbrutte rehabiliteringsforløp, økonomisk
svært vanskelige situasjoner og også noe overgang
til sosialhjelp. Altfor mange kommer dermed verken tilbake i arbeid
eller over på midlertidig uføretrygd. På denne
bakgrunn mener disse medlemmerat
det er nødvendig å utvide unntaksregelen for forlenget
innvilgelse av rehabiliteringsperioden.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartietvil derfor foreslå innføring
av tidsbegrensning for unntak på 2 år og fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å endre lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)
slik at mottakere av rehabiliteringspenger kan motta rehabiliteringspenger
etter unntaksbestemmelsene inntil 104 uker."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet
og Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005) der Regjeringen bes om å presentere
et opplegg for evaluering av endringene i regelverket for rehabiliteringspenger
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2005. Flertallet foreslår derfor
at Dokument nr. 8:6 (2004-2005) vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til disse medlemmers forslag,
slik det framkommer i Dokument nr. 8:6 (2004-2005). Forslaget innebærer
en gjeninnføring av tidligere regler for rehabiliteringspenger etter
unntaksbestemmelsene, der det ikke vil være noen absolutt
grense for hvor lenge rehabiliteringspenger etter unntaksbestemmelsene
vil kunne tilstås.
Disse medlemmer mener at den
nye praksisen for tilståelse av rehabiliteringspenger slik
den utføres fra trygdekontorene, bare medfører
en oppfølging av det vedtak som stortingsflertallet bestående
av regjeringspartiene og Arbeiderpartiet fattet, og at det derfor ikke
er nok å presisere forskriften, men at det i stedet er nødvendig å reversere
vedtaket for å sikre at rettighetene for langtidssykemeldte
ivaretas. Disse medlemmer vil imidlertid subsidiært
støtte at det kan tilstås rehabiliteringspenger
i inntil 2 år, fordi det ligger nærmere disse
medlemmers forslag enn en videreføring av dagens
regelverk.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å endre lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)
slik at mottakere av rehabiliteringspenger kan motta rehabiliteringspenger
etter unntaksbestemmelsene også utover 52 uker.
Stortinget ber Regjeringen om å medvirke
til at lovendringen kan gjøres gjeldende fra 1. januar
2005."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har mottatt henvendelser
angående beregningsgrunnlaget for dagpenger for personer
som har mottatt langtidsytelser fra folketrygden, der det påpekes
at rehabiliteringspengene ikke inngår i beregningsgrunnlaget
for tilståelse av dagpenger. Dette innebærer at
personer som har vært sykemeldt over lang tid, får
en betydelig reduksjon av dagpengene når de melder seg
som arbeidssøkende, sammenlignet med hva dagpengene ville
ha vært dersom disse personene hadde gått rett
ut i arbeidsledighet fra det arbeidet de hadde før arbeidsforholdet
opphørte. Disse medlemmer mener at det er
urimelig at rehabiliteringspengene ikke inngår i beregningsgrunnlaget,
og mener at dette forholdet må rettes opp.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å gjennomgå grunnlaget
for beregning av dagpenger med utgangspunkt i at også de
ytelser som mottas under sykdom, skal inngå i beregningsgrunnlaget
for tilståelse av dagpenger."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2003-2004) der disse
partier ikke kunne støtte innføringen av en tidsbegrensning
for hvor lenge man kan motta rehabiliteringspenger etter unntaksbestemmelsen.
I denne innstillingen skriver disse partier følgende:
"Disse medlemmer er bekymret for at en slik ordning vil
kunne føre til at mange for tidlig overføres til
yrkesrettet attføring med fare for å måtte
falle tilbake på rehabilitering på grunn av sykdom."
De samme partiene skriver videre:
"Disse medlemmer er også bekymret for at
en reduksjon av muligheten til å oppnå medisinsk
rehabilitering etter unntaksbestemmelsene kan føre til
at flere mister ytelsen for tidlig og henvises til økonomisk
sosialhjelp."
Slik disse medlemmer ser det,
er det nettopp dette som har skjedd i en rekke tilfeller grunnet
for streng praktisering av regelverket knyttet til unntaksbestemmelsen. Disse
medlemmer forventer at det blir gjort noe med dette som
en følge av at statsråden har bedt om
en annen praktisering av regelverket.
Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen om å gjennomgå grunnlaget
for beregning av dagpenger med utgangspunkt i at også de
ytelser som mottas under sykdom, skal inngå i beregningsgrunnlaget
for tilståelse av dagpenger.
Forslag fra Arbeiderpartiet:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å endre
lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven) slik
at mottakere av rehabiliteringspenger kan motta rehabiliteringspenger
etter unntaksbestemmelsene inntil 104 uker.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet:
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å endre
lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven) slik
at mottakere av rehabiliteringspenger kan motta rehabiliteringspenger
etter unntaksbestemmelsene også utover 52 uker.
Stortinget ber Regjeringen om å medvirke
til at lovendringen kan gjøres gjeldende fra 1. januar
2005.
Komiteens tilråding fremmes av Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
dokumentet og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:6 (2004-2005) - forslag fra stortingsrepresentantene
Olav Gunnar Ballo, Sigbjørn Molvik og Ola D. Gløtvold
om rett til tilståelse av rehabiliteringspenger utover
52 uker etter unntaksbestemmelsene – vedlegges protokollen.
Oslo, i sosialkomiteen, den 1. desember 2004
John I. Alvheim
leder |
Britt Hildeng
ordfører |