I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ
til å få etablert modellen skole på arbeidsplass
som en integrert del av fylkeskommunens ordinære opplæringstilbud.
Dersom det er behov for lovendring, må saken forelegges
Stortinget i løpet av 2005."
Komiteen, medlemmene fra Høyre,
Ine Marie Eriksen, Jan Olav Olsen, Raymond Robertsen og Søren
Fredrik Voie, fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Eva
M. Nielsen og Bjørg Riksfjord, fra Sosialistisk Venstreparti,
Lena Jensen og lederen Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Arne
Lyngstad og Elsa Skarbøvik, fra Fremskrittspartiet, Arne
Sortevik, fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, fra Venstre,
Trine Skei Grande, og representantene Ursula Evje og Jan Simonsen,
viser til dokumentet, med overskrift om å lovfeste at fylkeskommunene
skal tilby opplæring etter modellen skole på arbeidsplass. Komiteen går
ikke inn for slik lovfesting. Komiteen viser for øvrig
til forslaget som fremmes i dokumentet, og til merknadene nedenfor
om de problemstillingene som reises der.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet og representanten
Simonsen, viser til at statistikken fra 2003 viser at 89,3 pst.
av ungdommene gikk i videregående skole. Dette viser at
selv om videregående opplæring fortsatt er et
frivillig tilbud, er ungdommenes lovfestede rett til skoleplass
en rettighet som de fleste benytter seg av. Kravene i et stadig
mer spesialisert arbeidsliv med fokus på formell kompetanse øker
behovet for videregående opplæring med sikte på muligheten
til framtidig yrkeskarriere. Undersøkelser viser imidlertid
at enkelte elever ikke søker videregående opplæring
mens andre igjen slutter underveis i opplæringsløpet.
I skoleåret 2003-2004 var andelen som avbrøt den
videregående opplæringen, hele 23,7 pst.
Flertallet mener det er et mål
at opplæringen tilpasses på en slik måte
at flest mulig oppnår en sluttkompetanse etter endt skolegang. Flertallet viser
til at elevene har ulike behov og interesser og at en del elever
har større problemer med teorifag enn andre. Flertallet mener
derfor at skolen bør kunne tilby elevene ulike former for
opplæring, både i teoretisk og mer praktisk retning. Flertallet mener
her at en sterkere praktisk vinkling og yrkesretting av opplæring
i allmennfagene vil ha en positiv betydning for at disse elever
skal lykkes i gjennomføring av videregående skole.
Flertallet viser til at fylkeskommunene,
som ansvarlig myndighet for å gi alle et opplæringstilbud, har
stor frihet i valg av modell for å skreddersy ulike individuelle
opplæringsplaner fram mot kompetanse som lærekandidat
eller fagbrev. Både lovverket og avtaleverket gir fylkeskommunen
god anledning til å inngå samarbeid med bedrifter
for å gi enkeltelever eller grupper av elever opplæring
utenfor skolen. Flertallet er kjent med samarbeidet
mellom videregående skoler og enkeltbedrifter der opplæringen
i hovedsak finner sted på arbeidsplassen. Hvor stor del av
opplæringen som finner sted på arbeidsplassen,
vil kunne variere avhengig av de individuelle opplæringsplanene
som er utarbeidet for den enkelte elev. Flertallet er
kjent med at det i enkelte fylker gis mulighet til praksisplass
i en bedrift enkelte dager i uken kombinert med opplæring
i skole. Flertallet viser til eksempler, bl.a. i
Oppland, der elevene innenfor byggfag og tekniske byggfag har over
50 pst. av opplæringen på VKI på en arbeidsplass. Flertallet mener dette
viser nødvendigheten av å videreføre
fylkeskommunens mulighet til selv å skreddersy ulike modeller tilpasset
de elevene som trenger alternative opplæringsløp.
Etter flertallets oppfatning er det viktig å foreta
en grundig individuell vurdering i hvert enkelt tilfelle for å avgjøre
hva slags tilbud den enkelte elev vil ha størst utbytte
av for å bringes fram til sluttkompetanse. Gjennom å utarbeide
individuelle opplæringsplaner vil en kunne tilby ulike
kombinasjoner av opplæring, helt eller delvis, på en
arbeidsplass. Flertallet vil understreke at det vil
kunne være forskjeller mellom fylkeskommunene, og mellom
skolene innad i et fylke, når det gjelder mulighet til å inngå et slikt
samarbeid med næringslivet. Tilbudet og kvaliteten på opplæringen
som skal foregå ute på arbeidsplassen, vil være
avhengig av at skolene har bedrifter å samarbeide med som
er i stand til og villig til å påta seg oppgaven.
Flertallet viser til at Aetat
er en viktig samarbeidspartner for å gi arbeidsledige ungdommer
uten fullført videregående skole et tilbud om
opplæring fram til fagbrev eller annen sluttkompetanse. Flertallet viser
til at Aetat allerede samarbeider med Oppfølgingstjenesten
når ungdommer enten avbryter opplæringen eller
lar være å søke om skoleplass. Flertallet har
inntrykk av at samarbeidet i trekanten hjemstedskommune, fylkeskommune
og Aetat er godt etablert i de fleste fylker. Hvilke muligheter
som kan realiseres innenfor dette samarbeidet, er imidlertid avhengig
av at Aetat har økonomiske rammer til å følge
opp dette arbeidet tilfredsstillende.
Flertallet er enig med forslagsstillerne
når det gjelder behovet for å legge til rette
for bruk av arbeidsplassen som læringsarena i større
grad enn det som følger av hovedmodellen i fagopplæringen. Flertallet er
også av den oppfatning at dagens lovverk gir fylkeskommunene
tilstrekkelig anledning til å utarbeide alternative opplæringsløp
i et samarbeid mellom fylkeskommunen, den enkelte bedrift og Aetat.
Flertallet viser til statsrådens
brev av 22. februar 2005 der statsråden vil vurdere ulike
måter å spre informasjon om forskjellige opplæringsmodeller
på, herunder prosjektet "Skole på arbeidsplass". Flertallet er
enig i dette og ser det som viktig at departementet tar initiativ
overfor fylkeskommunene og partene i næringslivet, slik
at de kan engasjere seg og at "Skole på arbeidsplass" og
tilsvarende opplæringsmodeller kan bli et tilbud både
for elever med behov for et alternativt opplæringsløp
og for arbeidsledige som mangler formell kompetanse.
Flertallet er positive til at
fylkeskommunene prøver ut nye metoder for tilrettelagt
opplæring i videregående skole. Flertallet vil
understreke at det er fylkeskommunen som har ansvaret for å oppfylle
retten til videregående opplæring. Når
det gjelder gjennomføringen av opplæringen, herunder
alternative løp fram mot fag- og svennebrev, har fylkeskommunen
stor metodefrihet. Dette innebærer etter flertallets oppfatning
at fylkeskommunen kan samarbeide med andre, for eksempel arbeids-
og næringsliv og Aetat.
Flertallet er svært
positive til de ulike initiativ i opplæringen. Dette gjelder
bl.a. prosjektet "Skole på arbeidsplass". Flertallet mener
det ikke finnes formelle hindringer for at dette prosjektet kan
videreføres.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til skolereformen
"Kunnskapsløftet" som bygger på at staten har tillit
til at fylkeskommunene, herunder skolene, har best forutsetninger
for å vite hvordan god læring kan skapes og gjennomføres,
innenfor rammen av nasjonale mål. Disse medlemmer mener
at denne friheten til å organisere opplæringsløp
for elevene må respekteres.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstrepartiog Senterpartiet viser
til at utvikling av ulike modeller for organisering av fagopplæringen
er krevende og forutsetter medvirkning fra mange parter. Sjøl
om ansvaret ligger hos fylkeskommunen og opplæringsloven åpner for
stor frihet til valg av modeller, er det avgjørende at alle
parter, fra sentrale myndigheter til den enkelte skole og bedrift,
trekker i samme retning. Derfor mener disse medlemmer at
det også er et statlig ansvar å ta initiativ for
utvikling av opplæringsmodeller som kan styrke og utvikle
fagopplæringen. Modellen skole på arbeidsplass
er en organisering som staten sammen med fylkeskommunene og næringslivet
må ta et felles ansvar for å utvikle innenfor
rammene av opplæringsloven.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti er bekymret for det store frafallet
i den videregående opplæringen. Disse medlemmer viser
til at elever som får oppfylt sitt førstevalg,
vil gjennomføre skolegangen i større grad enn
de elevene som kommer inn på sitt 2. eller 3. valg. Disse
medlemmer minner i den forbindelse om forslaget fra mindretallet,
bestående av Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti
i Innst. S. nr. 268 (2003-2004) om å be Regjeringen fremme
forslag til endring av opplæringsloven § 3-1 slik
at en søker får rett til sitt førstevalg
til grunnkurs.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen viser til at Fremskrittspartiet
vil legge ned fylkeskommunen så raskt som mulig; Fremskrittspartiet ønsker
to forvaltningsnivåer i Norge. På denne bakgrunn
vil disse medlemmer ikke støtte det fremsatte
forslaget om å lovfeste at fylkeskommunene skal tilby opplæring
etter modellen skole på arbeidsplass.
Disse medlemmer viser også til
at Fremskrittspartiet ønsker en annen utdanningsfinansiering
i Norge basert på at staten betaler skolepenger direkte
til den skolen eleven i fritt skolevalg på nasjonal basis
selv velger. Disse medlemmer peker på at
Fremskrittspartiet ønsker fri skoleetablering innenfor
et nasjonalt godkjennings- og tilsynssystem og uten bestemmelser som
gir vertskommuner og vertsfylker en uttalerett og/eller
innsigelsesrett. Disse medlemmer viser videre til
at friskoleloven nå er utvidet til også å gjelde videregående
opplæring. Fremskrittspartiet ønsker dagens ordning
forsterket gjennom sammenslåing av opplæringsloven
og friskoleloven og med felles finansieringsmodell der alle pengene
følger eleven og ikke skoleeier.
Disse medlemmer understreker
at Fremskrittspartiet ønsker å legge til rette
for en oppgradert og forsterket yrkesrettet utdanning. I en slik
forsterket utdanning inngår valgmuligheter med både
kortere varighet enn tre år og med mer praktisk innhold
på arbeidsplassen enn dagens hovedinnretning av yrkesrettet
videregående utdanning. Disse medlemmer peker
på at fri skoleetablering vil kunne legge til rette for
en større variasjon i tilbudet også til de elever
som etterspør praktisk rettet yrkesutdanning på videregående
skoles nivå. Disse medlemmer peker på at
Fremskrittspartiets finansieringsmodell gir både eksisterende
og nye skoleeiere en god mulighet for å utvikle et bedre tilpasset
tilbud om yrkesrettet opplæring til elever i videregående
utdanning.
Disse medlemmervil
uttrykke støtte til initiativ fra departementet som kan
gi elever i videregående skole et alternativt opplæringsløp
etter modellen "Skole på arbeidsplass" for arbeidsledige
som mangler formell kompetanse. Disse medlemmer forutsetter
at partene i arbeidslivet oppfordres til å delta på ulike
måter. Disse medlemmer peker spesielt på muligheten
som friskoleloven gir for å etablere nye tilbud til de
elever som etterspør praktisk rettet utdanning på videregående
skoles nivå.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen øke
støtten til frittstående skoler i grunnutdanningen
fra 85 pst. til 100 pst. av vanlige driftsutgifter for alle offentlige
skoler fra og med statsbudsjettet for 2006, samt innarbeide i budsjettet
et finansieringssystem som også sikrer offentlig fullfinansiering
av offentlig godkjente utdanningstilbud i grunnutdanningen som ikke
drives av offentlig myndighet."
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem sak med forslag til sammenslåing av opplæringslov
og friskolelov for å sikre et felles lovverk for alle elever
i grunnutdanningen."
Forslag fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen øke støtten til frittstående skoler i grunnutdanningen fra 85 pst. til 100 pst. av vanlige driftsutgifter for alle offentlige skoler fra og med statsbudsjettet for 2006, samt innarbeide i budsjettet et finansieringssystem som også sikrer offentlig fullfinansiering av offentlig godkjente utdanningstilbud i grunnutdanningen som ikke drives av offentlig myndighet.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak med forslag til sammenslåing av opplæringslov og friskolelov for å sikre et felles lovverk for alle elever i grunnutdanningen.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokumentnr. 8:43 (2004-2005)
- forslag fra stortingsrepresentantene Rolf Reikvam, Lena Jensen, Karin
Andersen og Sigbjørn Molvik om å lovfeste at fylkeskommunene
skal tilby opplæring etter modellen skole på arbeidsplass
- vedlegges protokollen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 17. mars 2005
Rolf Reikvam
leder |
Rune J. Skjælaaen
ordfører |