Jeg viser til brev fra Samferdselskomiteen datert
14. desember 2004, vedlagt Dokument nr. 8:32 (2004-2005) Forslag
fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen, Øyvind Vaksdal,
Arne Sortevik, Lodve Solholm, Sigvald Oppebøen Hansen,
Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Magnhild Meltveit Kleppa om
straks å innføre avbøtende tiltak for
at vogntog med høyde over 4 meter kan passere Haukelitunnelene.
Det fremkommer mer konkret i forslaget at Regjeringen,
ved hjelp av tiltak som ivaretar sikkerheten, straks må sørge
for at E134 over Haukelifjell holdes åpen for kjøretøy
inntil 4,2 meter.
I Norge er det ingen generell høydebegrensing
for kjøretøy, men alle tunneler, underganger eller
andre hindringer der tillatt høyde er under 4,5 meter skal
skiltes med største tillatte høyde. Fastsetting
av tillatt høyde gjøres både av hensyn
til sikkerheten og for å unngå skade på byggverk
og utstyr som er montert i tilknytning til vegen.
Til sammenligning er maksimal tillatt høyde
på kjøretøy i de fleste land i Europa
normalt 4,0 meter.
Jeg vil påpeke at det er trafikantenes
klare ansvar å følge trafikkreglene. Politiet
har hittil ikke prioritert å kontrollere om kjøretøyene
er for høye. Statens vegvesen kan kontrollere kjøretøyene,
men har ikke annen sanksjonsmyndighet enn å politianmelde
trafikanter som velger å kjøre ulovlig.
I St.meld. nr. 58 (1984-85) Om norsk vegplan
1986-89, ble problemer med lave tunneler og underganger omtalt.
Ved inngangen til perioden 1986-89 var det 90 underganger/bruer
og vel 55 km tunneler som ikke kunne trafikkeres av kjøretøyer
med høyde 4 meter. En fant det da riktig å konsentrere
seg om disse hindringene på stamvegnettet. Målsetningen
var at en innen 1990 som et minimum skulle kunne trafikkere stamvegnettet
med kjøretøyer med høyde inntil 4 meter. Denne
målsetningen er oppfylt, med unntak av rv 70, som ble opptatt
som stamveg fra 2004. Begrensinger i tillatt høyde er vist
med forbudsskilt, og på kart som blir ajourført
og utgitt årlig.
Overtredelser av høydebegrensingene
i Haukelitunnelene har økt mye i omfang de siste årene.
Andelen tunge kjøretøy med høyder over
tillatte 4,0 meter er økt til nærmere 60 %,
og de høyeste kjøretøyene er målt
til 4,3 meter. Problemet er at de høye kjøretøyene
må kjøre sentrisk for å kunne ta seg
gjennom tunnelene. Dette utgjør en fare i trafikken. Det
er registrert en rekke alvorlige hendelser og nestenulykker på denne vegstrekningen
fordi andre trafikanter har møtt tunge kjøretøy
som kjører midt i vegen gjennom tunnelene. Dette skaper
en stor risiko for både møteulykker og også påkjørsel
bakfra. Slike ulykker vil være spesielt kritiske inne i
tunneler. Et eksempel på dette er ulykken som oppstod i
Seljestadtunnelen i 2001, der fire mennesker ble alvorlig skadd.
Ulykken skjedde da en personbil kjørte inn i et saktegående
tungt kjøretøy. Kjøring med for høye
kjøretøy vil i tillegg lett kunne føre til
påkjørsler og skader på tunnelhvelv og
tekniske installasjoner i tunnelene, noe Statens vegvesen har registrert
flere eksempler på i Haukelitunnelene.
På bakgrunn av denne uheldige utviklingen
har Statens vegvesen valgt å gjennomføre systematiske
kontroller for å forebygge alvorlige hendelser og ulykker. Transportører
med for høye kjøretøy blir rådet
til å velge alternative ruter inntil vognparken er tilpasset
de gjeldende begrensninger. Skulle noen likevel velge å bryte
høydebegrensningene, vil disse bli anmeldt til politiet.
Alternativ rute vil være Rv 13 via Odda og Voss og videre
E16 via Lærdal/Valdres eller Rv 52 over Hemsedal
og Rv 7 Hallingdal, evt motsatt retning. Tyssedaltunnelen på Rv
13 er utvidet til å kunne trafikkeres med kjøretøy
opptil 4,2 m.
Som et midlertidig tiltak arbeider Statens vegvesen nå med å få til
et system med tidsavgrenset kjøring på nattetid
med kjøretøy med høyde opptil 4,1 meter
i løpet av den nærmeste fremtid. For å sikre
at denne trafikken skal kunne gjennomføres på en
forsvarlig måte, er det under utarbeiding et opplegg som
blant annet omfatter redusert fartsgrense og skilting for å varsle andre
trafikanter om at høye biler kjører sentrisk i
deler av tunnelene, og at midtlinjen fjernes og sideoppmerkingen
trekkes inn nærmere midten av vegen.
På litt lengre sikt er det satt i gang
et arbeid med sikte på utbedring av tunnelene slik at disse
i løpet av ett år skal kunne åpnes for
alminnelig ferdsel med fri høyde opptil 4,1 meter. Statens
vegvesen har foretatt grundige vurderinger av hvorvidt det er mulig å åpne
E134 over Haukelifjell for fri ferdsel for kjøretøy
høyere enn 4,1 meter. Konklusjonen på disse vurderingene
er at dette kun vil være mulig på lang sikt, og
vil kreve svært store investeringer. Vegvesenet vil imidlertid
prioritere å igangsette arbeid med plangrunnlag for utbedring
og ombygging av E134, slik at dette kommer med i arbeidet omkring
neste revisjon av Nasjonal transportplan.
Jeg vil vise til at Statens vegvesen har gjennomgått situasjonen
nøye og gjort sine faglige vurderinger ut fra de foreliggende
forutsetningene. Det er positivt at Statens vegvesen arbeider med å finne
løsninger på kort sikt, for på den måten å best
mulig avhjelpe situasjonen. Samtidig vil jeg understreke at høydebegrensingene
i tunnelene på E134 over Haukeli har vært konstante
i lang tid, mens det i den senere tid har vist seg at en økende
andel av tunge kjøretøyer bryter mot disse høydebegrensingene.
Bakgrunnen for at situasjonen har oppstått er med andre
ord at enkelte transportører har tatt seg til rette, og
med overlegg spekulert i å bryte høydegrensene.
Dette viser en helt uakseptabel holdning, og manglende respekt for
trafikkskilt og arbeidet som gjøres for å øke
trafikksikkerheten i Norge. I tillegg til at slik atferd er ulovlig,
medvirker det også til at seriøse aktører
i transportbransjen, som holder seg innenfor høydebegrensingene
får vanskeligere for å hevde seg i konkurransen.
Som nevnt over konkluderer Statens vegvesen
med at det på kort sikt vil la seg gjøre å tillate
tidsbegrenset kjøring for kjøretøy på inntil
4,1 meter, samt at det innenfor en horisont på ett år
skal kunne være fri ferdsel for kjøretøy
opp til 4,1 meter. Forslaget i Dokument 8:32 (2004-2005) går
ut på at det straks skal åpnes for fri ferdsel
for kjøretøy på inntil 4,2 meter. Dette
forslaget går utover det Statens vegvesen har funnet forsvarlig,
og jeg vil understreke at det må finnes svært
tungtveiende grunner dersom man på politisk grunnlag skal overprøve
en fagetats sikkerhetsmessige vurderinger. Etter min gjennomgang
av saken kan jeg ikke se at slike argumenter foreligger i denne
saken, og jeg kan dermed ikke tilrå at forslaget i Dokument
8:32 (2004-2005) tas til følge.