Eg syner til brev frå Samferdselskomiteen
datert 10. januar 2005. I samband med Dokument nr. 8:32 (2004-2005)
Forslag fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen, Øyvind
Vaksdal, Arne Sortevik, Lodve Solholm, Sigvald Oppebøen
Hansen, Oddbjørg Ausdal Starrfeldt og Magnhild Meltveit
Kleppa om straks å innføre avbøtende
tiltak for at vogntog med høyde over 4 meter kan passere
Haukelitunnelene, viser Samferdselskomiteen i brevet til at det
i ein artikkel i avisa Varden 8. januar 2005 kjem fram andre opplysingar
enn det som er lagt til grunn i mitt brev til komiteen av 23. desember
2004. På den bakgrunn etterlyser komiteen grunnlaget for
følgjande opplysingar:
Statens vegvesen gjennomførde i 2004
to kontrollar av tunge køyretøy på Seljestad
der det vart registrert høgder på kjøretøya.
Den første høgdemålinga fann stad i mars
2004, i samband med ein ordinær tungbilkontroll. Konklusjonen
var at over ein tredjepart av køyretøya var for
høge, men slik statistikken er laga kan ein ikkje fastslå kor
mange køyretøy som var for høge. Årsaka
til dette er at i statistikkane til Statens vegvesen for tungbilkontroll
vert eit vogntog rekna som to køyretøy (køyretøyeiningar),
ettersom bil og tilhengjar har ulike registringsnummer, medan det
under høgdemålinga berre vart målt på det
høgaste punktet på kvart vogntog, dvs. ein gong
pr. vogntog. Det vart kontrollert 270 tunge køyretøyeiningar,
der nokre er enkle lastebilar, medan vogntog som nemt er rekna som
to einingar. Det var 92 køyretøy som var for høge.
Dette gjer eit resultat på 34 prosent, men jf. argumentasjonen over
er den reelle delen større, utan at ein kan seie kor stor.
I september 2004 vart det gjennomført
ein ny kontroll på Seljestad, denne gongen berre for å kontrollere høgdene
på dei tunge køyretøya. Ved denne kontrollen vart
kvart vogntog rekna som eitt køyretøy. 64 køyretøy
vart kontrollerte, og av desse var 41 for høge. Dette gjev
eit resultat på 64 prosent. 13 køyretøy
vart ikkje målt, ettersom dei var klart lågare
enn fire meter. Om ein tek desse 13 med i reknestykket, vert resultatet
53 prosent som var for høge.
Det er på bakgrunn av desse målingane
eg i brevet av 23. desember 2004 skreiv at "Andelen tunge kjøretøy med
høyder over tillatte 4,0 meter er økt til nærmere 60 %".
Når det er skrive "økt til", er bakgrunnen at
før opninga av den nye vegen langs Åkrafjorden
i 2000, var det her tunnelar som la fysiske avgrensingar på bruken
av høge køyretøy.
Målingane som det er vist til ovanfor
gir ikkje grunnlag for nokon fullgod statistikk, men viser uansett
at det er mykje ulovleg køyring. Det er uansett ulovleg å køyre
i strid med offentlege trafikkskilt. Det er ekstra farleg når
dette skjer med for høge køyretøy i tunnelar, og
enda farlegare når tunnelane er lange og det er mange som
køyrar ulovleg. Omsynet til trafikktryggleiken gjer at
den ulovlege køyringa som har funne stad i tunnelane på E134
over Haukeli ikkje kan aksepterast. Eg vil her også vise
til intensjonane i det komande EU-direktivet om tryggleik i tunnelar.
I brevet frå Samferdselskomiteen er
det vidare vist til eit utsagn i avisa Varden frå distriksvegsjefen
i Voss og Hardanger distrikt. Då distriktsvegsjefen uttalte
seg til avisa, var det målingane frå mars i fjor
som var grunnlaget for hans utsagn.
Når eg i brevet av 23. desember 2004
viser til at "det er registrert en rekke hendelser og nestenulykker", byggjer
dette på erfaringar og rapporteringar til Statens vegvesen.
Særs alvorleg er det når tankbilsjåførar
fortel om kor nære dei har vore ei ulukke i samband med
at høge køyretøy har kryssa midtstripa
inne i tunnelane. Eg meinar det er viktig å ta trafikktryggleik
alvorleg, og ikkje vente på store ulukker før
ein handterar slike utfordringar.
Sidan brannen i Seljestadtunnelen i 2000 er
det i tunnelane på Haukeli registrert 35 skader der årsaka
er påkøyring av utstyr i tak og vegger. Kostnadane
er i overkant av 2,5 millionar kroner, inkludert reparasjonane etter
Seljestadbrannen som åleine kom opp mot ein million kroner.
Dette er også uttrykk for farlege situasjonar.