Statsråden i Forsvarsdepartementet, Kristin Krohn Devold, har det siste året blitt møtt med stadig sterkere kritikk for sin styring av forsvarsbudsjettet. Forsvarsbudsjettet for 2003 er ikke godkjent av Riksrevisjonen. 18. januar 2005 ble det klart at Forsvaret har hatt et merforbruk på nærmere en milliard kroner i henhold til budsjettet for 2004.
Forslagsstilleren ber om en evaluering av innføringen av regnskaps- og lønnssystemene, SAP-systemene. Det bør avklares om regnskapssystemene som Forsvaret bruker, åpner for at en har sett bort fra de reelle kostnadene utenlandsoppdrag har påført Forsvaret, både her i Norge og i utlandet. Flere har reist spørsmål om Forsvarets utenlandsoperasjoner er underrapportert i forhold til sine reelle kostnader, der det blant annet er pekt på at ressursbruk til opplæring og trening i Norge knyttet til utenlandsoperasjonene ikke er medtatt i regnskapene, og at den nåværende situasjon svekker Det norske forsvaret. Forslagsstilleren mener det er nødvendig med en avklaring om det har påvirket omstillingsprosessen.
På denne bakgrunn fremmer forslagsstilleren følgende forslag:
-
"1. Stortinget ber Regjeringen evaluere omstillingsprosessen i Forsvaret, og vurdere om regnskapsrutinene er gode nok for å gjøre en løpende vurdering av kostnadsbruken i Forsvaret, særlig med tanke på SAP-systemet.
-
2. Stortinget ber Regjeringen gjøre rede for om utgiftene ved utenlandsoperasjonene blir tilfredsstillende sannsynliggjort i Forsvarets regnskap."
Komiteen, medlemmene frå Arbeiderpartiet,
Gunnar Halvorsen, lederen Marit Nybakk og Rita Tveiten, frå Høyre, Bjørn
Hernæs og Åge Konradsen, frå Fremskrittspartiet,
Per Roar Bredvold og Per Ove Width, frå Sosialistisk Venstreparti,
Kjetil Bjørklund, frå Kristelig Folkeparti, Åse
Wisløff Nilssen, og frå Senterpartiet, Marit Arnstad,
viser til at Dokument nr. 8:38 (2004-2005) tek sikte på å be
Regjeringa evaluera omstillingsprosessen av Forsvaret, vurdera om regnskapsrutinane
er gode nok og å vurdera om utgiftene ved utanlandsoperasjonar
blir tilfredsstillande sannsynleggjort i Forsvarets rekneskap. I
det siste leddet vil komiteen tolka ordet "sannsynleggjort" som ordet
"synleggjort", med andre ord om kostnadane til utanlandsoperasjonar
blir tilfredsstillande synleggjort i Forsvarets rekneskap.
Komiteen viser til St.meld. nr.
29 (2004-2005) om merforbruket på forsvarsbudsjettet i
2004 og forsvarskomiteens handsaming av denne. Meldinga viser et overforbruk
i Forsvaret for 2004 på 1 156,3 mill. kroner. Komiteen viser òg
vidare til Revidert nasjonalbudsjett for 2005 og til Innst. S. nr.
145 (2004-2005), jf. Dokument nr. 1 (2004-2005) og vedtak som blei fatta
der.
Komiteens fleirtal, alle
unntatt medlemmene frå Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet, vil i samanheng med det første
forslaget, ei evaluering av omstillingsprosessen, visa til at det
i samanheng med budsjetthandsaminga for dei siste åra er
gjort greie for omstillinga av Forsvaret. Fleirtalet meiner
at det i denne samanheng har vore høve for fleirtalet å stilla
spørsmål til Forsvarsdepartementet med tanke på å få meir
informasjon om dei forhold ein vil. Omstillinga har også vore
gjenstand for debatt i omfattande høyringar og spørsmålsrundar
som var grunnlag for fleirtalet si handsaming av Innst. S. nr. 234
(2003-2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004).
Fleirtalet finn derfor at ei
ny utgreiing frå Forsvarsdepartementet om status for omstillinga
i Forsvaret ikkje er naudsynt i denne omgang, men reknar med at
dette forhold blir teke opp i samanheng med oversending av saker
frå Forsvarsdepartementet til Stortinget i løpet
av våren 2005.
Komiteen kjenner til
at regnskapsrutinane i Forsvaret enno ikkje er gode nok. Dette faktum
er understreka av at Riksrevisjonen ikkje godkjente Forsvaret sin
rekneskap for 2003, og at der var kritiske merknader knytt til rekneskapen
for 2002. Komiteen ser likevel med noka undring på det å "vurdere
om regnskapsrutinene er gode nok for å gjøre en
løpende vurdering av kostnadsbruken", og vil heller sette
denne problemstillinga i eit anna lys, ettersom forslaget tek opp
ei oppgåve som skal liggja hos den som får bruksfullmakter
frå Stortinget.
Stortinget gir pengar og oppgåver til
Forsvaret. Forsvarsdepartementet har som oppgåve å følgja
dei pålegg Stortinget gir, og å halda eigen aktivitet
innanfor dei rammer som er gjevne. Dette er oppgåver som tilligg
Forsvarsdepartementet, og det same er kravet om å føra
ei "løpende" vurdering av kostnadsbruken i Forsvaret. Stortinget
kan likevel ikkje detaljstyra Forsvarets pengebruk. Det må Forsvaret
sjølv gjera. Dersom Forsvaret ikkje har dei verktøy
som trengs for å utføra dette arbeidet "løpende",
så er dette forhold som Forsvarsdepartementet må ta
opp med Stortinget.
Komiteen vil i alle høve
visa til at Riksrevisjonen, som er Stortinget sitt kontrollorgan,
ser etter at rekneskapen til Forsvaret er i god stand. Når
dette ikkje er tilfelle blir dette innrapportert til Stortinget,
og kontroll- og konstitusjonskomiteen tek opp saka til handsaming på vanleg
måte.
Komiteen sitt fleirtal, alle
unntatt medlemmene frå Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet, vil vise til at "Program Golf" har
vore gjenstand for mange rundar i forsvarskomiteen. Da dåverande
forsvarsminister Bjørn Tore Godal fremja dette prosjektet,
var han av den oppfatning at prosjektets omfang og ramme medførte
at prosjektet burde delast inn i separate fasar. Prosjektet er seinare
endra til Program Golf og delt inn i leveranseprosjekt (LP). Fleirtalet viser
elles til Forsvarsdepartementets tekst i kap. 5.6 og som eit eige
punkt på side 98 i St.prp. nr. 1 (2004-2005).
Fleirtalet er likevel av den
oppfatning at innføringa av eit felles økonomisystem
for Forsvaret har vore naudsynt, og at Stortinget i samanheng med
ein eventuell omtale av Program Golf LP 2, vil bli omfattande orientert
om stoda for Forsvarets rekneskapssystem.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil innledningsvis
vise til St.meld. nr. 29 (2004-2005) om merforbruket på forsvarsbudsjettet
for 2004. Forsvarsbudsjettet hadde i fjor et uhjemlet merforbruk
på 1 156,3 mill. kroner. Dette er svært alvorlig, og disse
medlemmer vil komme tilbake til vurderinger av årsakssammenhengene
og konsekvensene av dette i innstillingen til St.meld. nr. 29 (2004-2005).
Disse medlemmer vil videre vise
til Innst. S. nr. 145 (2004-2005) fra kontroll- og konstitusjonskomiteen,
jf. Dokument nr. 1 (2004-2005), og to av forslagene som Stortinget
vedtok i forbindelse med behandlingen av denne saken. Vedtakene
lyder slik:
"Stortinget ber Riksrevisjonen snarest mulig legge fram
en egen sak for Stortinget om en gjennomgang av Forsvarsdepartementets
regnskap for 2004, samt: Stortinget ber Regjeringen uten unødvendig
opphold legge fram en egen sak for Stortinget som synliggjør
hvordan Regjeringen skal gjenvinne overordnet styring med Forsvarets økonomi."
Disse medlemmer vil presisere
at det er god grunn til å stille spørsmål
ved om gjennomføringen av Leveranseprosjekt 1 (LP1) i program
Golf var tilstrekkelig, når et slikt merforbruk kunne oppstå,
og først bli identifisert etter at regnskapsåret
var avsluttet.
Disse medlemmer viser til de
omfattende innkjøringsproblemene som fase 1 i program Golf
har hatt. Det nye lønns- og regnskapssystemet ble i sin
tid presentert som en forutsetning for å styrke økonomistyringen
i Forsvaret, og for å tilfredsstille krav i Statens økonomireglement.
På bakgrunn av dette finner disse medlemmer det
oppsiktsvekkende at feil og mangler i regnskapene må tilskrives
innføringen av nettopp dette systemet. Disse medlemmer mener at
dette underbygger tvilen som tidligere er uttrykt om dette programmets
fortreffelighet med hensyn til effektivisering av økonomi-
og logistikkledelse i Forsvaret.
Disse medlemmer viser videre
til at det ikke er mulig å få full oversikt over
merutgiftene til internasjonale operasjoner gjennom kap. 1792 i
Forsvarsbudsjettet. I høringen 21. februar 2005, jf. Innst.
S. nr. 145 (2004-2005) fra kontroll- og konstitusjonskomiteen, jf. Dokument
nr. 1 (2004-2005), begrunnet forsvarsministeren dette med omleggingen
i retning av reaksjonsevne i Forsvaret. Disse medlemmer viser
til at forsvarsministeren også uttalte at:
"Det betyr at det ikke lages egne posteringer innenfor de
ordinære budsjettene som er knyttet til utenlandsoperasjoner.
Om det er nok midler til det, blir et skjønnspørsmål."
Disse medlemmer viser videre
til generalinspektøren for Hæren, Lars J. Sølvberg,
som under samme høring bl.a. sa:
"(...) f.eks. at vi fra Hærens side har
hatt stor deltakelse både på Balkan, i Midtøsten
og i Sentral-Asia i 2004 av meget kompleks natur. Det er klart at
disse store oppgavene, sammen med en total reorganisering, har gjort
at inngangsdataene har vært ualminnelig kompliserte. Når
da systemet ikke er i stand til å avspeile disse endringene,
får vi åpenbart styringsvanskeligheter."
og:
"Det vi har tatt opp i forbindelse med årsregnskapet, er
at det er en del regninger, for å si det enkelt, som er feilsendt
til Hæren, og som skulle vært sendt til dem som
skal postere disse utenlandsregningene."
Disse medlemmer vil fremheve
at økt bruk av norske styrker i utlandet er et resultat
av Norges tilslutning til NATOs nye strategi "out of area" som er omstritt. Disse
medlemmer vil peke på at det er uheldig når
Forsvarets regnskapssystem ikke viser hva de norske utenlandsoperasjonene
faktisk koster Forsvaret. Dette fordi store deler av kostnadene
til utenlandsoperasjonene tilknyttet de enkelte forsvarsgrener faller
inn under forsvargrenenes ordinære driftsbudsjetter.
Disse medlemmer har grunn til
tro at deler av budsjettoverskridelsene for Hæren i 2004
også kan tilskrives utgiftene til internasjonale operasjoner.
Forsvarssjefen har bekreftet dette, og den eksterne granskingsrapporten
som generalinspektøren i Hæren iverksatte viser
det samme, selv om det er uenighet om størrelsen på dette
beløpet.
Disse medlemmer forventer at
Forsvarets regnskaper for fremtiden synliggjør hva norsk
deltakelse i utenlandske operasjoner faktisk koster.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Dokument nr. 8:38 (2004-2005) -
om forslag fra stortingsrepresentant Steinar Bastesen om evaluering av
Forsvarets regnskaps- og lønnssystem - vedlegges protokollen."
Komiteen sitt fleirtal, medlemmene
frå Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
meiner at dei forholda mindretalet viser til, høyrer heime
i forsvarskomiteen si handsaming av St.meld. nr. 29 (2004-2005)
- om meirforbruket på forsvarsbudsjettet i 2004.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:
Dokument nr. 8:38 (2004-2005) - om forslag fra stortingsrepresentant Steinar Bastesen om evaluering av Forsvarets regnskaps- og lønnssystem - vedlegges protokollen.
Komiteen har elles
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å til å gjere slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:38 (2004-2005) - om forslag fra
stortingsrepresentant Steinar Bastesen om evaluering av Forsvarets
regnskaps- og lønnssystem - vert avvist.
Oslo, i forsvarskomiteen, den 3. mai 2005
Marit Nybakk
leiar |
Rita Tveiten
ordførar |