Jeg viser til privat forslag Dok. 8:27 (2004-2005)
fra stortingsrepresentantene Signe Øye, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen,
Reidar Sandal og Sigvald Oppebøen Hansen, alle fra Arbeiderpartiet.
1. Stortinget ber Regjeringen
fremme forslag om et obligatorisk introduksjonsprogram for religiøse forkynnere.
2. Stortinget ber Regjeringen komme tilbake
til Stortinget med en vurdering av hvordan det norske samfunn i
større grad kan bidra til at forkynnere i store religiøse
minoritetssamfunn kan få en teologisk utdanning i Norge
eller i Norden.
La meg først få påpeke
at lovfestingen av opplæring i norsk og samfunnskunnskap,
som Stortinget sluttet seg til 4. desember 2004, jf. Besl. O. nr.
15 (2004-2005), også omfatter arbeidsinnvandrere, herunder religiøse
ledere. Arbeidsinnvandrere vil fra 1. september 2005 i henhold til
loven ha plikt til å gjennomføre 250 timer opplæring
i norsk og 50 timer opplæring i samfunnskunnskap på et
språk de forstår, mens de altså ikke
har rett til gratis opplæring.
Som det er redegjort for i Ot.prp. nr. 50 (2003-2004)Om
lov om endringer i introduksjonsloven mv., unntas nordiske borgere
og personer med EØS-/EFTA-tillatelser helt fra
lovens personkrets. Dette unntaket er basert på at prinsippet
om fri bevegelse av arbeidskraft innenfor EØS-området
gjør det umulig å pålegge denne gruppen
arbeidsinnvandrere plikt til opplæring
i norsk og samfunnskunnskap.
Ordet "obligatorisk" i del 1 av representantenes
forslag må forstås dit hen at representantene ønsker
et introduksjonsprogram som er pliktig for samtlige ikke-norske
statsborgere som skal virke som religiøse ledere i Norge.
Som påpekt ovenfor, vil det imidlertid ikke være
mulig å innføre et obligatorisk program som også omfatter
arbeidsinnvandrere fra EØS-området.
Regjeringen har imidlertid sett behovet for
et særlig tilrettelagt opplegg for øvrige religiøse
ledere som innvandrer til Norge som arbeidstakere, og vi varslet
derfor i St.meld. nr. 49 (2003-2004) Mangfold gjennom inkludering
og deltagelse - ansvar og frihet at vi vil iverksette tilrettelagt
opplæring i samfunnskunnskap for religiøse ledere
som har flyttet til Norge fra utlandet. Denne opplæringen
vil være i stedet for den ordinære opplæringen
i samfunnskunnskap som gjelder for den øvrige personkretsen
omfattet av introduksjonsloven.
Utdannings- og forskningsdepartementet har i
samarbeid med Kommunal- og regionaldepartementet og Kultur- og kirkedepartementet
høsten 2004 startet et arbeid for å følge
opp dette tiltaket. Det vil bli nedsatt en arbeidsgruppe ledet av
Utdanningsdirektoratet som skal utrede innholdet i denne opplæringsmodulen,
kartlegge behov for opplæringsmateriell mv.
Kirke- og kulturdepartementet arbeider parallelt
med dette med å utvikle et eget opplæringstilbud
for administrative ledere (forstandere) i trossamfunn, også dette et
tiltak varslet i St.meld. nr. 49 (2004-2005).
I forbindelse med budsjettforliket mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet ble følgende vedtak, som omhandler
særskilte krav til religiøse ledere, fattet blant
forlikspartnernes medlemmer i Kommunalkomiteen:
"Avtalepartene er enige om følgende felles
merknad: Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener det er behov for å styrke
opplæringen i samfunnskunnskap for religiøse ledere
som har flyttet til Norge fra utlandet, for å øke
deres forståelse av det norske samfunn og grunnlegende
verdier som vårt samfunn er bygget på. Opplæringen
avsluttes med en eksamen som må bestås. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen i St.meld. nr. 49 (2003-2004)
Mangfold gjennom inkludering og deltagelse - ansvar og frihet foreslår å innføre
slik opplæring. Disse medlemmer støtter dette."
Kommunal- og regionaldepartementet arbeider
nå med å følge opp vedtaket. Det vurderes
i den forbindelse flere alternative løsninger, bl.a. knyttet
til hvorvidt opplæring/eksamen skal være
en forutsetning for førstegangs arbeids- og oppholdsstillatelse,
om opplæring/eksamen skal være en forutsetning
for fornyet arbeids- og oppholdsstillatelse etter ett år,
om opplæring/eksamen skal være en forutsetning
for bosettingstillatelse etter tre år, og hvilken mulighet/plikt
man skal ha til å gå opp til fornyet eksamen om
man ikke består på første forsøk.
Det er mitt syn at ovennevnte tiltak vil ivareta
intensjonen i forslaget fra representantene Øye, Schjøtt-Pedersen,
Sandal og Hansen, men tiltaket vil altså ikke kunne inkludere
EØS-arbeidsinnvandrere.
Hva angår del to av representantenes
forslag, ble spørsmålet om tilrettelegging av
teologisk/religiøs utdanning for store religiøse
minoritetssamfunn vurdert i forbindelse med utarbeidelsen av St.meld.
nr. 49 (2003-2004), og jeg konkluderte med å ikke foreslå dette
i meldingen. Bakgrunnen for dette er at behovet ikke ble vurdert
til å være stort nok til å rettferdiggjøre en
slik satsing foreløpig. Det er bl.a. svært mange minoritetsreligioner
og ulike retninger innen de samme religionene. Dette vil kunne vanskeliggjøre
legitimitet for personene med en "norsk" utdanning. En rekke minoritetsreligioner
er for øvrig "legmannsreligioner" som ikke krever spesifikk
høyere utdanning for å være forkynner.
Allerede i dag er det studier ved norske og nordiske universitet
som gir innsikt og kjennskap til religiøse tekster og religioner.
Dagens regelverk i Lånekassen for utdanning åpner for
at norske statsborgere kan motta støtte til utdanning ved
offentlig godkjente høyere læresteder som tilsvarer hele
eller deler av en norsk grad. Også teologisk/religiøs
utdanning omfattes av dette regelverket. Det er en forutsetning
at lærestedet blir vurdert av Lånekassen til å ha
et høyt nok faglig nivå i forhold til nivået
på norsk høyere utdanning. Det er derfor mulig
for personer mer norsk bakgrunn å få offentlig
støtte til religiøs opplæring i andre
land innenfor en godkjent gradsstruktur.
Slik jeg ser det, er tiden ennå ikke
er moden for å følge opp representantenes forslag
på dette punkt, og etableringen av egne opplæringsmoduler
for religiøse ledere vil være et tilstrekkelig
tiltak overfor denne gruppen i denne omgang. Jeg anbefaler derfor
Kommunalkomiteen ikke å støtte forslaget, alternativt
at Regjeringen får oversendt forslaget til en betydelig grundigere
utredning for å belyse et meget komplekst spørsmål.