1.3 Avtale mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet om Revidert nasjonalbudsjett for 2005

Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre (heretter kalt "avtalepartene") er enige om en helhetlig avtale om Revidert nasjonalbudsjett for 2005. Avtalen begrenser seg til RNB for 2005.

Avtalen innebærer at Fremskrittspartiet gir subsidiær tilslutning til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett med følgende endringer:

1.

Helse

Pasientbehandling

700 mill. kr

– Inklusive kjøp av rehabiliterings- og opptreningsplasser hos private med 20 mill. kr

– Kravet om økonomisk balanse ved helseforetakene i 2005 utsettes til utgangen av 2006. Med unntak av Helse-Sør må halvparten av balansekravet innfris i 2005.

– Ordningen med at kiropraktorer og manuellterapeuter skal kunne sykmelde inntil 8 uker og henvise til relevant spesialist og fysioterapi på gitte vilkår, utvides til å gjelde hele landet. Dette skal omfattes av refusjonsordningen uten at pasienten må være henvist av lege. Ordningen trer i kraft så raskt som praktisk mulig.

– Basisforskning ADHD ved Universitetet i Oslo

1 mill. kr

Det bevilges 1 million kroner til basisforskning ADHD ved Universitetet i Oslo. Pengene er en engangsbevilgning for 2005 og gjøres uavhengig av den vurderingen som nå gjøres i regjeringen om behovet for opprettelse av et eget grunn­forskningssenter for ADHD ved UiO. "Denne saken legges frem på egnet måte for Stortinget i løpet av 2005." (Kap. 743 post 70)

– Legemiddelrefusjon Lamictal

5 mill. kr

Gjelder fra 1. juli 2005

2.

Tiltaksplasser for yrkeshemmede - 500 nye plasser

30 mill. kr

– Attføringssenteret i Rauland

2 mill. kr

Det legges til rette for at Attføringssenteret i Rauland kan videreutvikles til et kompetansesenter innenfor yrkesrettet rehabilitering.

3.

Fradrag for kost og skattefritak for godtgjørelse til kost

340 mill. kr

Skattefritak for fri kost for arbeidstakere på sokkel og hyretillegg for sjøfolk

4.

Særfradrag for alder og uførhet økes fra 18 360 kr til 19 368 kr

95 mill. kr

5.

Fjerning av grunnavgiften på PET-flasker

25 mill. kr

6.

Forsvarsindustrien (program)

10 mill. kr

Se merknad under

7.

Politi/kriminalitetsbekjempelse

20 mill. kr

– Oppgradering av sikkerhet, overvåkingsanlegg og vedlikehold

15 mill. kr

(Ullersmo, Skien, Oslo, Ringerike og Trondheim)

– Oppgradering av åpne fengsler

5 mill. kr

Ilseng og Verdal

8.

Vei og rassikring

50 mill. kr

– Det vises til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet for 2005 der det ble bevilget statlig tilskudd på 30 millioner til Jondalstunnelen i Hordaland. Det er varslet at sak om godkjenning av bompengeinnkreving i forbindelse med bygging og finansiering av Jondalstunnelen kan bli forsinket og derved behandlet i Stortinget først i oktober 2005. Det forutsettes at statlig tilskudd på 30 millioner gjøres overførbar til 2006 slik at en eventuell forsinkelse av Stortingets behandling av den formelle søknaden om bompengefinansiering ikke endrer finansieringsgrunnlaget for prosjektet.

9.

Stranda - Åkerneset

6,5 mill. kr

Overvåking/varsling

10.

Nettleie

12 mill. kr

11.

Restaurering, drift og vedlikehold Tyssedal kraftanlegg

2 mill. kr

12.

Sikkerhetsopplæring fiskere

3 mill. kr

13.

Tilskudd Flyverskole Tromsø/Bardufoss

4,5 mill. kr

14.

Permitteringsordningen

Utvides til 42 uker frem til 1. januar 2006

113 mill. kr

"Stortinget ber regjeringen utarbeide et forslag til permanent regelverk for permitteringsreglene som fanger opp både konjunktur- og sesonghensyn, og legge dette frem i forbindelse med Statsbudsjettet for 2006."

15.

Ymse

2 mill. kr

Mediehøyskolen Gimlekollen (nye studietilbud)

1 mill. kr

Bårdar danseinstitutt

1 mill. kr

Totalt:

1 421 mill. kr

16.

Argentum

Egenkapital økes med 200 mill. kr

17.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre er enige om at i Lov 17. desember 2004 nr. 85 om lov om endringar i folketrygdlova og i enkelte andre lover blir endra slik: I IV nr. 2 skal formuleringa "trer i kraft 1. juli 2005" endrast til "vert oppheva". Disse partiene vil foreta denne endringen i forbindelse med behandlingen av Ot.prp. nr. 94 (2004-2005) Om lov om endringar i folketrygdlova og alkohollova (samleproposisjon våren 2005).

18.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til det industrisamarbeidet Norge har med Eurofighter. Samarbeidet er et spleiselag mellom myndighetene og industrien, og gir norsk industri muligheter til kontrakter med Eurofighter. Flertallet ønsker at slike kontrakter for til sammen ytterligere 100 mill kr skal kunne inngås. Til sammen vil den statlige andelen da utgjøre 50 mill kr, flertallet foreslår en økt bevilgning til dette på 10 mill kr i 2005 for å starte denne økte satsningen.

19.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at prosjekteringen av fengsel i Halden er ferdigstilt. Investeringsprosjekter med en kostnadsramme over 500 mill kr skal imidlertid underlegges ekstern kvalitetssikring av kostnadsestimatet slik at Stortinget har sikrest mulig anslag å basere bevilgninger på. Arbeidet med ekstern kvalitetssikring er ikke ferdigstilt. Flertallet ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2006 å komme tilbake med en oppfølging av prosjektet.

20.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at regjeringen har varslet en gjennomgang av dyre legemidler i sykehus. Inntil en ny permanent ordning er på plass vil flertallet be regjeringen endre forskriften om stønad til dekning av utgifter til viktige legemidler og spesielt medisinsk utstyr under følgende paragraf gjeldende refusjon etter folketrygdloven § 5-15- § 15 Legemiddelliste endres slik at det under vilkårene for refusjon under legemiddelet Remicade tilføyes ny bokstav c som skal lyde: Rikstrygdeverket kan når særlige grunner taler for det, godkjenne at det, etter søknad, ytes stønad også på andre indikasjoner for preparatet.

21.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg viktigheten av ferdigstillelse av 6. byggetrinn ved Sykehuset i Vestfold - Tønsberg, og mener at dette må gis prioritet, uten at investeringen får konsekvenser for pasientbehandlingen.

22.

Partene forplikter seg ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett til ikke å skape flertall for forslag som svekker balansen i budsjettet for 2005 eller senere år med mindre partene er enige om det. Ot.prp. nr. 92 (2004-2005) holdes utenfor med unntak av de endringer som fremkommer av denne avtalen. Det tas forbehold om mindre endringer og justeringer.

23.

Inndekning følger som vedlegg.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, konstaterer med stor undring at Arbeiderpartiet i løpet av få dager totalt har endret oppfatning av hvor mye det er nødvendig å tilleggsbevilge til helseforetakene i Revidert nasjonalbudsjett for å sikre sykehusøkonomien i 2005. Flertallet viser til at Arbeiderpartiet gjennom media varslet at partiet mente det var tilstrekkelig å tilleggsbevilge 500 mill. kroner. Etter at regjeringspartiene og Fremskrittspartiet inngikk en avtale om RNB med forslag om å bevilge 700 mill. kroner, mente plutselig Arbeiderpartiet at helseforetakene trengte 1 mrd kroner. Flertallet er overrasket over at Arbeiderpartiet, et parti med regjeringsambisjoner, opptrer på en så populistisk og lite troverdig måte.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har merket seg at regjeringspartiene og Fremskrittspartiet i budsjettavtalen foreslår å øke bevilgningen til helseforetakene med 700 mill. kroner. Disse medlemmer mener det er for lite og viser til disse medlemmers forslag om å bevilge 1 mrd. kroner til helseforetakene. Disse medlemmer registrerer at regjeringspartiene og Fremskrittspartiet ikke tar kampen mot arbeidsledigheten på alvor og at antallet tiltaksplasser reduseres 2. halvår 2005 i forhold til nivået 1. halvår. Disse medlemmer registrerer også at Regjeringen gjennom avtalen får støtte til sin passive næringspolitikk og forslagene som foreslås for å stimulere til økt nyskaping og innovasjon er minimale. Disse medlemmer ønsker å gå bort fra den næringsnøytrale politikken Regjeringen fører med støtte fra Fremskrittspartiet og vil ha en langt mer aktiv næringspolitikk. Det vises i denne sammenheng til disse medlemmers forslag om å styrke virkemiddelapparatet til blant annet Innovasjon Norge.

Disse medlemmer er overrasket over at det i avtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet foreslås at grunnavgiften på PET-flasker fjernes. Disse medlemmer mener dette er miljømessig uheldig og det kan ramme mange arbeidsplasser i bryggerinæringen. Disse medlemmer er uenig at grunnavgiften for slike flasker fjernes.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at Regjeringen så sent som 13. mai da forslag til Revidert nasjonalbudsjett ble lagt fram, mente det ikke var behov for økt bevilgninger til helseforetakene for inneværende år. Disse medlemmer konstaterer at regjeringspartiene nå mener det både er behov for å bevilge 700 mill. kroner og skyve på balansekravet uten at det foreligger nye opplysninger om situasjonen i sykehusene.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at det er fremforhandlet endringer i forhold til Regjeringens opprinnelige forslag til revidert budsjett som vil få Fremskrittspartiets subsidiære tilslutning. Disse medlemmer vil påpeke at det fremforhandlede resultat ligger et godt stykke unna Fremskrittspartiets primære standpunkt, men at resultatet likevel peker i riktig retning. Siden dette er en budsjettrevisjon har det ikke vært aktuelt for disse medlemmer å bringe inn for mange temaer som hører ordinær budsjettbehandling til. Disse medlemmer viser til sine merknader under de enkelte kapitler i denne innstilling, Budsjett-innst. S. II (2004-2005), Innst. O. nr. 125 (2004-2005) samt Innst. O. nr. XX (2004-2005).

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til forliket mellom Regjeringspartiene og Fremskrittspartiet. Disse medlemmer konstaterer at det er et meget beskjedent forlik, og er motivert ut fra et sterkt ønske fra Fremskrittspartiet om å bli enig med Regjeringen. Med tanke på de store løfter Fremskrittspartiet ga om hva som var viktig i revidert nasjonalbudsjett, er det ingenting å kjenne igjen. Sannheten er at Fremskrittspartiet hadde oppnådd mer på sine saker uten en avtale med Regjeringen enn med en avtale, og at svært mange av saker som ligger i forliket hadde hatt flertall med Sosialistisk Venstreparti og Arbeiderpartiet.

Disse medlemmer er meget overrasket og skuffet over at det i forliket er inngått avtale om å fjerne grunnavgiften for engangsemballasje. Dette er både miljømessig uheldig og et dramatisk vedtak for hundrevis av bryggeriansatte. Disse går nå en usikker framtid i møte. Vegen til å sentralisere bryggeriproduksjonen ligger nå mer åpent, noe de store bryggeriene har signalisert. Disse medlemmer er sterkt uenig dette vedtaket, og vil ta initiativ til å få det omgjort etter valget til høsten.