Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre (heretter kalt "avtalepartene") er enige om en helhetlig
avtale om Revidert nasjonalbudsjett for 2005. Avtalen begrenser
seg til RNB for 2005.
Avtalen innebærer at
Fremskrittspartiet gir subsidiær tilslutning til Regjeringens
forslag til Revidert nasjonalbudsjett med følgende endringer:1. | Helse | |
| Pasientbehandling
| 700 mill. kr |
| – Inklusive
kjøp av rehabiliterings- og opptreningsplasser hos private
med
20 mill. kr | |
| – Kravet
om økonomisk balanse ved helseforetakene i 2005 utsettes
til utgangen av 2006. Med unntak av Helse-Sør må halvparten
av balansekravet innfris i 2005. | |
| – Ordningen
med at kiropraktorer og manuellterapeuter skal kunne sykmelde inntil
8 uker og henvise til relevant spesialist og fysioterapi på gitte
vilkår, utvides til å gjelde hele landet. Dette
skal omfattes av refusjonsordningen uten at pasienten må være
henvist av lege. Ordningen trer i kraft så raskt som praktisk
mulig. | |
| – Basisforskning
ADHD ved Universitetet i Oslo | 1 mill. kr |
| | Det bevilges
1 million kroner til basisforskning ADHD ved Universitetet i Oslo. Pengene
er en engangsbevilgning for 2005 og gjøres uavhengig av
den vurderingen som nå gjøres i regjeringen om
behovet for opprettelse av et eget grunnforskningssenter
for ADHD ved UiO. "Denne saken legges frem på egnet måte for
Stortinget i løpet av 2005." (Kap. 743 post 70) | |
| – Legemiddelrefusjon
Lamictal | 5 mill. kr |
| | Gjelder fra
1. juli 2005 | |
| | |
2. | Tiltaksplasser
for yrkeshemmede - 500 nye plasser | 30 mill. kr |
| – Attføringssenteret
i Rauland | 2 mill. kr |
| | Det legges
til rette for at Attføringssenteret i Rauland kan videreutvikles
til et kompetansesenter innenfor yrkesrettet rehabilitering. | |
| | |
3. | Fradrag for
kost og skattefritak for godtgjørelse til kost | 340 mill. kr |
| Skattefritak
for fri kost for arbeidstakere på sokkel og hyretillegg
for sjøfolk | |
| | |
4. | Særfradrag
for alder og uførhet økes fra 18 360 kr til 19
368 kr | 95 mill. kr |
| | |
5. | Fjerning av
grunnavgiften på PET-flasker | 25 mill. kr |
| | |
6. | Forsvarsindustrien
(program) | 10 mill. kr |
| Se merknad
under | |
| | |
7. | Politi/kriminalitetsbekjempelse
| 20 mill. kr |
| –
Oppgradering av sikkerhet, overvåkingsanlegg
og vedlikehold | 15 mill. kr | |
| | (Ullersmo,
Skien, Oslo, Ringerike og Trondheim) | | |
| –
Oppgradering av åpne fengsler | 5 mill. kr | |
| | Ilseng og
Verdal | |
| | |
8. | Vei og rassikring
| 50 mill. kr |
| –
Det vises til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet for 2005 der det ble bevilget statlig tilskudd
på 30 millioner til Jondalstunnelen i Hordaland. Det er
varslet at sak om godkjenning av bompengeinnkreving i forbindelse
med bygging og finansiering av Jondalstunnelen kan bli forsinket
og derved behandlet i Stortinget først i oktober 2005.
Det forutsettes at statlig tilskudd på 30 millioner gjøres
overførbar til 2006 slik at en eventuell forsinkelse av
Stortingets behandling av den formelle søknaden om bompengefinansiering
ikke endrer finansieringsgrunnlaget for prosjektet. | |
| | |
9. | Stranda - Åkerneset
| 6,5 mill. kr |
| Overvåking/varsling | |
| | |
10. | Nettleie | 12 mill. kr |
| | |
11. | Restaurering,
drift og vedlikehold Tyssedal kraftanlegg | 2 mill. kr |
| | |
12. | Sikkerhetsopplæring
fiskere | 3 mill. kr |
| | |
13. | Tilskudd Flyverskole
Tromsø/Bardufoss | 4,5 mill. kr |
| | |
14. | Permitteringsordningen | |
| Utvides til
42 uker frem til 1. januar 2006 | 113 mill. kr |
| "Stortinget
ber regjeringen utarbeide et forslag til permanent regelverk for
permitteringsreglene som fanger opp både konjunktur- og
sesonghensyn, og legge dette frem i forbindelse med Statsbudsjettet
for 2006." | |
| | |
15. | Ymse | 2 mill. kr |
| Mediehøyskolen
Gimlekollen (nye studietilbud) | 1 mill. kr | |
| Bårdar
danseinstitutt | 1 mill. kr | |
| |
Totalt: | 1 421
mill. kr |
16. | Argentum | |
| Egenkapital økes
med 200 mill. kr | |
| | |
17. | Komiteens
medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre er enige om at i Lov 17. desember 2004 nr. 85 om lov
om endringar i folketrygdlova og i enkelte andre lover blir endra
slik: I IV nr. 2 skal formuleringa "trer i kraft 1. juli 2005" endrast
til "vert oppheva". Disse partiene vil foreta denne endringen i
forbindelse med behandlingen av Ot.prp. nr. 94 (2004-2005) Om lov
om endringar i folketrygdlova og alkohollova (samleproposisjon våren
2005). | |
| | |
18. | Komiteens
medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til det industrisamarbeidet Norge har med Eurofighter.
Samarbeidet er et spleiselag mellom myndighetene og industrien,
og gir norsk industri muligheter til kontrakter med Eurofighter.
Flertallet ønsker at slike kontrakter for til sammen ytterligere
100 mill kr skal kunne inngås. Til sammen vil den statlige
andelen da utgjøre 50 mill kr, flertallet foreslår
en økt bevilgning til dette på 10 mill kr i 2005
for å starte denne økte satsningen. | |
19. | Komiteens
medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at prosjekteringen av fengsel i Halden er ferdigstilt.
Investeringsprosjekter med en kostnadsramme over 500 mill kr skal
imidlertid underlegges ekstern kvalitetssikring av kostnadsestimatet
slik at Stortinget har sikrest mulig anslag å basere bevilgninger
på. Arbeidet med ekstern kvalitetssikring er ikke ferdigstilt.
Flertallet ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for
2006 å komme tilbake med en oppfølging av prosjektet. | |
| | |
20. | Komiteens
medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at regjeringen har varslet en gjennomgang av
dyre legemidler i sykehus. Inntil en ny permanent ordning er på plass
vil flertallet be regjeringen endre forskriften om stønad
til dekning av utgifter til viktige legemidler og spesielt medisinsk
utstyr under følgende paragraf gjeldende refusjon etter
folketrygdloven § 5-15- § 15 Legemiddelliste endres
slik at det under vilkårene for refusjon under legemiddelet
Remicade tilføyes ny bokstav c som skal lyde: Rikstrygdeverket
kan når særlige grunner taler for det, godkjenne
at det, etter søknad, ytes stønad også på andre
indikasjoner for preparatet. | |
| | |
21. | Komiteens
medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre har merket seg viktigheten av ferdigstillelse av 6. byggetrinn
ved Sykehuset i Vestfold - Tønsberg, og mener at dette
må gis prioritet, uten at investeringen får konsekvenser
for pasientbehandlingen. | |
| | |
22. | Partene forplikter
seg ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett til ikke å skape
flertall for forslag som svekker balansen i budsjettet for 2005
eller senere år med mindre partene er enige om det. Ot.prp.
nr. 92 (2004-2005) holdes utenfor med unntak av de endringer som
fremkommer av denne avtalen. Det tas forbehold om mindre endringer
og justeringer. | |
| | |
23. | Inndekning
følger som vedlegg. | |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, konstaterer med stor undring at Arbeiderpartiet
i løpet av få dager totalt har endret oppfatning
av hvor mye det er nødvendig å tilleggsbevilge
til helseforetakene i Revidert nasjonalbudsjett for å sikre
sykehusøkonomien i 2005. Flertallet viser
til at Arbeiderpartiet gjennom media varslet at partiet mente det
var tilstrekkelig å tilleggsbevilge 500 mill. kroner. Etter
at regjeringspartiene og Fremskrittspartiet inngikk en avtale om
RNB med forslag om å bevilge 700 mill. kroner, mente plutselig
Arbeiderpartiet at helseforetakene trengte 1 mrd kroner. Flertallet er overrasket
over at Arbeiderpartiet, et parti med regjeringsambisjoner, opptrer
på en så populistisk og lite troverdig måte.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har merket seg
at regjeringspartiene og Fremskrittspartiet i budsjettavtalen foreslår å øke bevilgningen
til helseforetakene med 700 mill. kroner. Disse medlemmer mener
det er for lite og viser til disse medlemmers forslag
om å bevilge 1 mrd. kroner til helseforetakene. Disse
medlemmer registrerer at regjeringspartiene og Fremskrittspartiet ikke
tar kampen mot arbeidsledigheten på alvor og at antallet
tiltaksplasser reduseres 2. halvår 2005 i forhold til nivået
1. halvår. Disse medlemmer registrerer også at
Regjeringen gjennom avtalen får støtte til sin passive
næringspolitikk og forslagene som foreslås for å stimulere
til økt nyskaping og innovasjon er minimale. Disse
medlemmer ønsker å gå bort fra
den næringsnøytrale politikken Regjeringen fører
med støtte fra Fremskrittspartiet og vil ha en langt mer
aktiv næringspolitikk. Det vises i denne sammenheng til disse
medlemmers forslag om å styrke virkemiddelapparatet
til blant annet Innovasjon Norge.
Disse medlemmer er overrasket
over at det i avtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet
foreslås at grunnavgiften på PET-flasker fjernes. Disse
medlemmer mener dette er miljømessig uheldig og
det kan ramme mange arbeidsplasser i bryggerinæringen. Disse
medlemmer er uenig at grunnavgiften for slike flasker fjernes.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Regjeringen så sent som 13. mai da forslag til Revidert
nasjonalbudsjett ble lagt fram, mente det ikke var behov for økt
bevilgninger til helseforetakene for inneværende år. Disse
medlemmer konstaterer at regjeringspartiene nå mener
det både er behov for å bevilge 700 mill. kroner
og skyve på balansekravet uten at det foreligger nye opplysninger
om situasjonen i sykehusene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det er fremforhandlet endringer i forhold til Regjeringens
opprinnelige forslag til revidert budsjett som vil få Fremskrittspartiets
subsidiære tilslutning. Disse medlemmer vil
påpeke at det fremforhandlede resultat ligger et godt stykke
unna Fremskrittspartiets primære standpunkt, men at resultatet
likevel peker i riktig retning. Siden dette er en budsjettrevisjon
har det ikke vært aktuelt for disse medlemmer å bringe
inn for mange temaer som hører ordinær budsjettbehandling
til. Disse medlemmer viser til sine merknader under
de enkelte kapitler i denne innstilling, Budsjett-innst. S. II (2004-2005),
Innst. O. nr. 125 (2004-2005) samt Innst. O. nr. XX (2004-2005).
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til forliket mellom Regjeringspartiene og Fremskrittspartiet. Disse
medlemmer konstaterer at det er et meget beskjedent forlik,
og er motivert ut fra et sterkt ønske fra Fremskrittspartiet
om å bli enig med Regjeringen. Med tanke på de
store løfter Fremskrittspartiet ga om hva som var viktig
i revidert nasjonalbudsjett, er det ingenting å kjenne
igjen. Sannheten er at Fremskrittspartiet hadde oppnådd
mer på sine saker uten en avtale med Regjeringen enn med en
avtale, og at svært mange av saker som ligger i forliket
hadde hatt flertall med Sosialistisk Venstreparti og Arbeiderpartiet.
Disse medlemmer er meget overrasket
og skuffet over at det i forliket er inngått avtale om å fjerne grunnavgiften
for engangsemballasje. Dette er både miljømessig
uheldig og et dramatisk vedtak for hundrevis av bryggeriansatte.
Disse går nå en usikker framtid i møte.
Vegen til å sentralisere bryggeriproduksjonen ligger nå mer åpent,
noe de store bryggeriene har signalisert. Disse medlemmer er
sterkt uenig dette vedtaket, og vil ta initiativ til å få det
omgjort etter valget til høsten.