4.18.1 Post 50 Statstilskudd

4.18.1.1 Studieplasser ved Høgskolen i Gjøvik

Sammendrag

I Budsjett-innst. S. nr. 12 (2004-2005) hadde kirke-, utdannings- og forskningskomiteen følgende merknad:

"Komiteen har merket seg at begrunnelsen for å flytte 20 studieplasser fra Høgskolen i Gjøvik er oppgitt som sviktende rekruttering til ingeniørutdanningen. Dokumentasjonen fra skolen viser at tradisjonelle ingeniørfag har avtakende søkning, mens nyutviklede ingeniørfag har sterk økning. Samlet gir dette en økende rekruttering til den samlede ingeniørutdanningen ved høyskolen. Komiteen legger betydelig vekt på at de nye ingeniørutdanningene er utviklet i samarbeid med den sterke næringsklyngen i Raufoss Industripark. Komiteen legger til grunn at departementet i første omgang utsetter en slik flytting inntil en nærmere vurdering er foretatt og fremlagt i Revidert budsjett."

Flyttingen av 20 studieplasser fra Høgskolen i Gjøvik er reversert. Denne reverseringen er fordelt på de tre høyskolene som fikk tilført nye ingeniørplasser i budsjettet for 2005. Dette innebærer at økningen i antall studieplasser ved Høgskolen i Bergen reduseres med seks, mens Høgskolen i Sør-Trøndelag og Universitetet i Stavanger hver får sju studieplasser mindre.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, tar dette til etterretning.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser til at flertallet, bestående av regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, for inneværende budsjettår vedtok å redusere bevilgningen til desentraliserte høgskoletilbud. Disse medlemmer viser til merknader i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2004-2005) og vil understreke betydningen av disse tilbudene, både for den enkelte utdanningssøkende og distriktskommuner som har behov for denne kompetansen.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

274

Statlige høgskoler

50

Statstilskudd, forhøyes med

10 000 000

fra kr 7 393 053 000 til kr 7 403 053 000"

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser tilkuttet i midler til desentraliserte studietilbud som ble vedtatt av et flertall bestående av regjeringspartiene og Fremskrittspartiet i Statsbudsjettet for 2005.

Disse medlemmer mener at det er sterkt beklagelig med et slikt kutt, og viser til at høgskolesektoren har påtatt seg et særlig ansvar for å tilby høyere utdanning i distriktene i samarbeid med lokale studiesentre. Målsettingen med denne satsingen har vært å heve kompetansenivået og sikre kompetent arbeidskraft i distriktene. Satsingen har vært et meget målrettet kompetanseløft for Distrikts-Norge og satsningen på desentralisert utdanning har vært svært vellykket. Disse medlemmer mener at videreføring av dette kuttet vil rasere dette tilbudet. Høgskolene blir satt i en vanskelig situasjon, og vet ennå ikke hvordan dette kuttet skal håndteres, spesielt siden klasser og tilbud allerede er satt i gang. Disse medlemmer mener at høgskolesektorens tilstedeværelse i Distrikts-Norge har en uvurderlig betydning for bosetting, utvikling og vekst i regionene. Den satsingen som har vært gjort de siste årene, har vært mulig gjennom tilførsel av sentrale midler til dekning av merkostnader ved å legge studietilbud desentralisert og tilby fleksible løsninger.

Med bakgrunn i dette fremmer disse medlemmer derfor følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

274

Statlige høgskoler

50

Statstilskudd, forhøyes med

15 000 000

fra kr 7 393 053 000 til kr 7 408 053 000"

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet viser til egen merknad og foreslår derfor å øke bevilgningen på kap. 274 post 50 med 20 mill. kroner for å videreføre de desentraliserte høgskoletilbudene.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

274

Statlige høgskoler

50

Statstilskudd, forhøyes med

20 000 000

fra kr 7 393 053 000 til kr 7 413 053 000"

4.18.1.2 Samlokalisering av Høgskolen i Vestfold

Sammendrag

Regjeringen foreslår byggestart for nybygg ved Høgskolen i Vestfold. Dette innebærer en samlokalisering av høyskolen ved at avdeling for lærerutdanning flyttes fra Eik til Bakkenteigen. Lokalene på Eik er i dag underdimensjonert i forhold til studenttall, og bygningsmassen som skal erstattes er av dårlig kvalitet. Også kirke-, utdannings- og forskningskomiteen har vektlagt at byggeprosjektet for Høgskolen i Vestfold er ferdig prosjektert og klar for igangsetting, jf. Budsjett-innst. S. nr. 12 (2004-2005).

Forprosjekt for nybygg ved Høgskolen i Vestfold på Bakkenteigen er ferdigstilt og det er gjennomført ekstern kvalitetssikring av byggeprosjektet. Godkjent styrings- og kostnadsramme foreligger på henholdsvis 477,6 og 587,4 mill. kroner (prisnivå pr. 1. juli 2005). Regjeringen foreslår en startbevilgning på 8,5 mill. kroner, jf. omtale under kap. 2445 post 30. Nybygget skal innlemmes i statens husleieordning.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak under kap. 2445 post 30.

4.18.1.3 Arealsituasjonen ved Høgskolen i Buskerud

Sammendrag

Utdannings- og forskningsdepartementet har merket seg kirke- utdannings- og forskningskomiteens merknad i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2004-2005) når det gjelder arealsituasjonen for Høgskolen i Buskerud sin virksomhet i Drammen. Utdannings- og forsknings-departementet legger til grunn at Høgskolen i Buskerud vil ha behov for større lokaler i Drammen og at den mest hensiktsmessige måten å løse dette på er å leie i nybygg som skal oppføres. Departementet er kjent med at vertskommunen yter betydelige bidrag til husleie og til grunnlagsinvesteringer i tomtearealer og annen infrastruktur. Departementet vil komme tilbake med en vurdering av saken i forbindelse med statsbudsjettet for 2006.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.

4.18.1.4 Høgskolen i Hedmark

Komiteen er gjort kjent med at Høgskolen i Hedmark er kommet i en situasjon med plassmangel ved studiested Hamar. Bakgrunnen for situasjonen er en kombinasjon av faglig fremgang, god studentvekst og treg fremdrift for ombygging av tidligere Midtbyen skole, som Staten ervervet til høgskoleformål allerede i 2001.

Komiteen ber departementet medvirke til at denne saken får en snarlig løsning, slik at nødvendig ombygning av Midtbyen skole kan starte opp.