I Budsjett-innst. S. nr. 12 (2004-2005) hadde
kirke-, utdannings- og forskningskomiteen følgende merknad:
"Komiteen har merket seg at begrunnelsen for å flytte
20 studieplasser fra Høgskolen i Gjøvik er oppgitt
som sviktende rekruttering til ingeniørutdanningen. Dokumentasjonen
fra skolen viser at tradisjonelle ingeniørfag har avtakende
søkning, mens nyutviklede ingeniørfag har sterk økning.
Samlet gir dette en økende rekruttering til den samlede
ingeniørutdanningen ved høyskolen. Komiteen legger
betydelig vekt på at de nye ingeniørutdanningene
er utviklet i samarbeid med den sterke næringsklyngen i
Raufoss Industripark. Komiteen legger til grunn at departementet
i første omgang utsetter en slik flytting inntil en nærmere
vurdering er foretatt og fremlagt i Revidert budsjett."
Flyttingen av 20 studieplasser fra Høgskolen
i Gjøvik er reversert. Denne reverseringen er fordelt på de tre
høyskolene som fikk tilført nye ingeniørplasser
i budsjettet for 2005. Dette innebærer at økningen
i antall studieplasser ved Høgskolen i Bergen reduseres med
seks, mens Høgskolen i Sør-Trøndelag
og Universitetet i Stavanger hver får sju studieplasser
mindre.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, tar dette til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser
til at flertallet, bestående av regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, for
inneværende budsjettår vedtok å redusere
bevilgningen til desentraliserte høgskoletilbud. Disse medlemmer viser
til merknader i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2004-2005) og vil understreke
betydningen av disse tilbudene, både for den enkelte utdanningssøkende
og distriktskommuner som har behov for denne kompetansen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
274 | | Statlige høgskoler | |
| 50 | Statstilskudd, forhøyes
med | 10 000 000 |
| | fra kr 7 393 053 000 til
kr 7 403 053 000" | |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
tilkuttet i midler til desentraliserte
studietilbud som ble vedtatt av et flertall bestående av
regjeringspartiene og Fremskrittspartiet i Statsbudsjettet for 2005.
Disse medlemmer mener at det
er sterkt beklagelig med et slikt kutt, og viser til at høgskolesektoren har
påtatt seg et særlig ansvar for å tilby
høyere utdanning i distriktene i samarbeid med lokale studiesentre. Målsettingen
med denne satsingen har vært å heve kompetansenivået
og sikre kompetent arbeidskraft i distriktene. Satsingen har vært
et meget målrettet kompetanseløft for Distrikts-Norge
og satsningen på desentralisert utdanning har vært
svært vellykket. Disse medlemmer mener at
videreføring av dette kuttet vil rasere dette tilbudet.
Høgskolene blir satt i en vanskelig situasjon, og vet ennå ikke
hvordan dette kuttet skal håndteres, spesielt siden klasser
og tilbud allerede er satt i gang. Disse medlemmer mener
at høgskolesektorens tilstedeværelse i Distrikts-Norge
har en uvurderlig betydning for bosetting, utvikling og vekst i regionene.
Den satsingen som har vært gjort de siste årene,
har vært mulig gjennom tilførsel av sentrale midler
til dekning av merkostnader ved å legge studietilbud desentralisert
og tilby fleksible løsninger.
Med bakgrunn i dette fremmer disse medlemmer derfor
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
274 | | Statlige høgskoler | |
| 50 | Statstilskudd, forhøyes
med | 15 000 000 |
| | fra kr 7 393 053 000 til
kr 7 408 053 000" | |
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet viser til egen merknad og foreslår derfor å øke
bevilgningen på kap. 274 post 50 med 20 mill. kroner for å videreføre
de desentraliserte høgskoletilbudene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
274 | | Statlige høgskoler | |
| 50 | Statstilskudd, forhøyes
med | 20 000 000 |
| | fra kr 7 393 053 000 til
kr 7 413 053 000" | |
Regjeringen foreslår byggestart for
nybygg ved Høgskolen i Vestfold. Dette innebærer
en samlokalisering av høyskolen ved at avdeling for lærerutdanning
flyttes fra Eik til Bakkenteigen. Lokalene på Eik er i
dag underdimensjonert i forhold til studenttall, og bygningsmassen
som skal erstattes er av dårlig kvalitet. Også kirke-,
utdannings- og forskningskomiteen har vektlagt at byggeprosjektet
for Høgskolen i Vestfold er ferdig prosjektert og klar
for igangsetting, jf. Budsjett-innst. S. nr. 12 (2004-2005).
Forprosjekt for nybygg ved Høgskolen
i Vestfold på Bakkenteigen er ferdigstilt og det er gjennomført ekstern
kvalitetssikring av byggeprosjektet. Godkjent styrings- og kostnadsramme
foreligger på henholdsvis 477,6 og 587,4 mill. kroner (prisnivå pr.
1. juli 2005). Regjeringen foreslår en startbevilgning
på 8,5 mill. kroner, jf. omtale under kap. 2445 post 30.
Nybygget skal innlemmes i statens husleieordning.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak under kap. 2445
post 30.
Utdannings- og forskningsdepartementet har merket seg
kirke- utdannings- og forskningskomiteens merknad i Budsjett-innst.
S. nr. 12 (2004-2005) når det gjelder arealsituasjonen
for Høgskolen i Buskerud sin virksomhet i Drammen. Utdannings-
og forsknings-departementet legger til grunn at Høgskolen
i Buskerud vil ha behov for større lokaler i Drammen og
at den mest hensiktsmessige måten å løse
dette på er å leie i nybygg som skal oppføres.
Departementet er kjent med at vertskommunen yter betydelige bidrag
til husleie og til grunnlagsinvesteringer i tomtearealer og annen infrastruktur.
Departementet vil komme tilbake med en vurdering av saken i forbindelse
med statsbudsjettet for 2006.
Komiteen tar dette
til etterretning.
Komiteen er gjort kjent med at
Høgskolen i Hedmark er kommet i en situasjon med plassmangel
ved studiested Hamar. Bakgrunnen for situasjonen er en kombinasjon
av faglig fremgang, god studentvekst og treg fremdrift for ombygging
av tidligere Midtbyen skole, som Staten ervervet til høgskoleformål
allerede i 2001.
Komiteen ber departementet medvirke
til at denne saken får en snarlig løsning, slik
at nødvendig ombygning av Midtbyen skole kan starte opp.