Om formiddagen 17. februar 1978 forlot
fiskefartøyet "Utvik Senior" Steinfjord i Berg kommune
på Senja. Fartøyet hadde kurs for fiskefeltet
Stordjupta, hvor mannskapet hadde garnbruk stående. Sammen med
dem på feltet var en rekke andre fartøy fra den lokale
fiskeflåten. "Utvik Senior" returnerte fra Stordjupta
ca. kl. 19.00 med kurs for Steinfjord, hvor fartøyet skulle
levere fangsten på det lokale fiskebruket. Beregnet ankomsttid
var ca. kl. 22.40.
I NOU 2004:9 (side 26-27), gjøres det
nærmere rede for kommisjonens konklusjoner vedrørende
tidspunktet for forliset.
På bakgrunn av de opplysninger som
forelå om forlissted, værforhold, tidspunkt for
samtaler med "Utvik Senior" og innholdet i samtalene anslo kommisjonen, dog
med de usikkerhetsmomenter som forelå når det gjaldt
oppgitte tidspunkt og beregnet hastighet, forlistidspunktet til
ca. kl. 21.40.
18. februar 1978 kl. 01.40 kontaktet
disponenten ved Steinfjord fiskemottak Hovedredningssentralen i
Bodø (HRS), og meldte at "Utvik Senior" var savnet. Det
ble satt i gang leteaksjon hvor en rekke lokale fiskefartøyer,
to kystvaktfartøyer, to redningsskøyter og helikopter
deltok. Under leteaksjonen ble det funnet en rekke vrakgods fra
fartøyet, og det ble fastslått at "Utvik Senior"
hadde forlist.
Fartøyet hadde en besetning på ni
mann. Ingen av mannskapet ble funnet etter ulykken.
I medhold av daværende sjøfartlov § 314
nedsatte Justisdepartementet 23. februar 1978 en undersøkelseskommisjon
for å klarlegge og vurdere årsaksforholdene omkring
forliset av "Utvik Senior".
Undersøkelseskommisjonen som ble nedsatt
av Justisdepartementet 23. februar 1978, fikk i oppdrag å klarlegge
og vurdere årsaksforholdene omkring forliset av "Utvik
Senior". Kommisjonen avga sin rapport 18. januar 1979.
Den tidligere undersøkelseskommisjonen
foretok omfattende søk etter vraket av "Utvik Senior" i
havområdet på yttersiden av Senja. Til tross for
omfattende søk lyktes den ikke i å finne hoveddelen
av vraket. Kommisjonen foretok videre innsamling og vurdering av
vrakdeler. I tiden etter forliset foretok også politiet registrering
av skipstrafikk i området utenfor Senja, vitneavhør
av skippere på fartøy som hadde vært
i området forlisdagen, samt registrering av vrakdelfunn. Kommisjonen
hadde tilgang til disse registreringene og opplysningene. I sin
samlede vurdering av vrakrestene konkluderte kommisjonen med at
fartøyet hadde totalhavarert, og at det var ødelagt
i betydelig grad.
Kommisjonen diskuterte i sin rapport fire mulige havariårsaker:
kollisjon, skrogsvikt eller eksplosjon, feilnavigering og stabilitetsmessige årsaker.
Kommisjonen vurderte de fire ovennevnte havariårsakene
slik:
"Kollisjona) Etter
de undersøkelser kommisjonen har foretatt kan ikke "Utvik-Senior"
ha kollidert med et overflate fartøy i lovlig ærend.
Det må i så fall dreie seg om et fartøy
i ulovlig ærend, i delvis underannsstilling for å forklare
at "Utvik-Senior" (som ville hatt vikeplikt for et fartøy
fra stb.) ikke har oppdaget dette. De ubåteksperter som
kommisjonen har diskutert saken med, har tilbakevist teorien av
to årsaker:
1. det er sterkt uønsket for en
ubåt i ulovlig ærend å operere i et farvann
med så vidt begrenset dybde at den ikke kan gå ned.
Under de rådende forhold og i den aktuelle dybde anses dykkig
som umulig.
2. en kollisjon ville ført til
alvorlige skader på tårnet til en konvensjonell
undervannsbåt.
b) Til tross for særlig omfattende
leting i det aktuelle område for en kollisjon, er det ikke
funnet noe vrak.
c) Ingen av vrakdelene indikerer kollisjon.
Kommisjonen
anser det derfor svært lite trolig av "Utvik-Senior" har
kollidert med et annet fartøy i det aktuelle havariområdet.
Skrogsvikt.
Eksplosjon
Etter vurdering av skrogets tilstand ifølge
foreliggende tegninger og andre opplysninger, og etter grundig undersøkelse
av alle funne vrakdeler, utelukker kommisjonen skrogsvikt og eksplosjon
som mulige havariårsaker. mht. skrogsvikt ville tiden antagelig
tillatt å sende nødmelding over VHF.
Feilnavigering.
Ut
fra rapporterte forhold med ising, sterk vind, mørke, snø og
grov sjø, og værfølsomheten hos fartøyets
instrumenter (Decca og radar), anser kommisjonen feilnavigering
med etterfølgende grunnstøting som en sannsynlig
havariårsak.
Stabilitetsmessige årsaker
Ut
fra rapporterte værforhold med ising, sterk vind og grov
sjø fra fartøyets babord side, anser kommisjonen
kantring med etterfølgende drift av vraket inn i fallene
som en mulig havariårsak."
Undersøkelseskommisjonen, som avga
sin rapport 18. januar 1979, konkluderte med at den ikke
kunne gi noe entydig svar på årsaken til forliset.
Som sannsynlige årsaker konkluderte kommisjonen med følgende:
"Fartøyet kan ha kantret etter nedising,
og deretter drevet inn i fallene, eller gått inn i fallene
på grunn av feilnavigering. Deretter har fartøyet
blitt delvis knust."
Sjøfartsinspektøren i Tromsø deltok
på en rekke av de søk og øvrige undersøkelser
som kommisjonen foretok under sitt arbeid. Sjøfartsinspektøren
skal avgi innstilling til politiet vedrørende grunnlaget
for forføyning ved ulykker til sjøs. Sjøfartsinspektøren
avga sin innstilling ved brev av 25. januar 1979 til politimesteren
i Senja. I brevet ble en del av undersøkelseskommisjonens
vurderinger kommentert.
Sjøfartsinspektøren i Tromsø ga
blant annet uttrykk for at han hadde liten tiltro til teorien om
grunnstøting i fallene. Han mente videre at det måtte
settes et stort spørsmålstegn ved kantringsteorien.
Han viste til at kommisjonen hadde berørt teorien om kollisjon,
men at den tilsynelatende ikke hadde tiltro til at kollisjon med et
annet fartøy kunne ha funnet sted. Likeså så kommisjonen
bort fra eventuell kollisjon om bord. Sjøfartsinspektøren
uttalte blant annet:
"Etter å ha vurdert saken på egen
hånd, også etter å ha deltatt noen tid
i letingen etter vraket av "Utvik Senior", samt
sett de fleste av de oppsamlede vrakrester, så er det nok
kollisjonsteorien som har ligget og fortsatt ligger mitt hjerte
nærmest. Jeg vil imidlertid ikke konsekvent utelukke kommisjonens
teori om kantring eller feilnavigering. Det er imidlertid en kjent sak
at alt, også det utrolige, kan skje på sjøen.
Jeg tenker da først og fremst på det faktum at
blåsene i så fall må ha drevet mot vind
og strøm.
Jeg er fullstendig klar over at
kollisjonsteorien med et annet fartøy kan synes utrolig
og umulig. Fra jeg kom til havariområdet etter ulykken
og frem til i dag, må jeg likevel si at alle brikker i "puslespillet" peker
mot en kollisjon med et annet fartøy (…)."
Det fremgår videre av brevet fra sjøfartsinspektøren i
Tromsø at saken ble foreslått henlagt. Politimesteren i
Senja henla saken på dette grunnlag. Sjøfartsinspektøren
i Tromsø ble orientert om denne beslutningen ved brev 16. februar
1979. Det fremgår av brevet fra politimesteren i Senja:
"(…) Så vel etter kommisjonsrapporten
som etter politiets undersøkelser er man vel egentlig fortsatt
i total uvitenhet om hva som faktisk har skjedd, og jeg henlegger
derfor saken som uoppklart."
De etterlatte kunne aldri akseptere undersøkelseskommisjonens
konklusjon om at sannsynlig havariårsak var feilnavigering
med etterfølgende grunnstøting. De følte
det krenkende at det på denne bakgrunn ble lagt til grunn
at mannskapet kunne ha utvist dårlig sjømannskap.
I august 1979 ble det derfor i regi av de etterlatte
satt i gang søk i området ved Bøgrunnen.
Det ble lokalisert flere vrakdeler fra "Utvik Senior" i løpet
av søket, blant annet lukekarmen og deler av styrhusfronten.
På grunnlag av funnene rettet Norges
Fiskarlag ved brev 27. september 1979 til Justisdepartementet anmodning
om gjenoppnevning av undersøkelseskommisjonen og igangsetting
av nye undersøkelser.
Justisdepartementet ba ved brev 8. oktober
1979 Sjøfartsdirektoratet om uttalelse. Det ble forutsatt
at direktoratet innhentet uttalelse fra sorenskriver Fugleberg, som
hadde ledet kommisjonen. I brev datert 11. oktober ba direktoratet
om slik uttalelse både fra kommisjonsleder Fugleberg og
Sjøfartsinspektøren i Tromsø.
I brev 13. november 1979 til Sjøfartsdirektoratet opplyste
sorenskriver Fugleberg at kommisjonens tre øvrige medlemmer
hadde gjennomgått de filmer som ble tatt opp under søk
med undervannskamera, og at "en enstemmig var kommet frem til at
en ikke fant grunnlag for å anbefale at kommisjonen skulle
gjenoppnevnes".
Kommisjonen offentliggjorde samme dag en pressemelding
der det enstemmig ble gitt uttrykk for en oppfatning om at en ikke
kunne se noen hensikt i å gjenoppnevne kommisjonen og at
en derfor ikke kunne anbefale det overfor Sjøfartsdirektoratet
og Justisdepartementet.
Sjøfartsdirektoratet avga 21. januar
1980 uttalelse til departementet, hvor gjenoppnevning av kommisjonen ikke
ble tilrådd.
Justisdepartementet besluttet ved brev 10. mars
1980 ikke å gjenoppnevne undersøkelseskommisjonen. Departementet
ga følgende begrunnelse for sin beslutning:
"Justisdepartementet legger til grunn for beslutningen
at det ikke har kommet til nye momenter etter at den offentlige
undersøkelseskommisjonen har lagt fram sin rapport med
tillegg.
I likhet med Sakkyndig råd og Sjøfartsdirektoratet
vil Justisdepartementet ikke utelukke annen årsak til forliset
enn det som følger av kommisjonens rapport. Den film som
er vist, gir imidlertid ikke noe entydig svar hva som kan ha vært årsaken
til Utvik Seniors forlis."
Etter søk i regi av NRK Brennpunkt
ble "Utvik Senior"s hovedmotor lokalisert 23. april 2002.
Funnet medførte krav fra de etterlatte om opprettelse av
en undersøkelseskommisjon, for på ny å søke å klarlegge årsaksforholdene
omkring forliset.
Justisdepartementet oppnevnte 8. mai
2002 en ny og uavhengig undersøkelseskommisjon etter "Utvik Senior"s
forlis. Oppnevningen av den nye undersøkelseskommisjonen
ble foretatt i samråd med Fiskeridepartementet.
Kommisjonen fikk denne sammensetningen: Brit Ankill,
leder, tingrettsdommer, Salten tingrett, Bård Meek-Hansen,
seniorforsker, MARINTEK, Sammy Olsen, fisker, Bremnes, Sigmund Fredriksen,
skipper, Senja, Mona Madsen, politiadvokat, Midtre Hålogaland
politidistrikt. Kommisjonens sekretær var daværende
førstekonsulent Matias Nissen-Meyer, Justisdepartementet.
Kommisjonen ble gitt følgende mandat:
"Undersøkelseskommisjonen skal på bakgrunn
av funn av vrakdeler foreta de undersøkelser den finner nødvendig
for å bringe på det rene de faktiske omstendigheter
omkring ulykken og årsaken til den."
Kommisjonen ble ved oppnevningen gitt frist
til 1. oktober 2003 for å avlevere sin rapport.
Fristen ble senere forlenget til 1. april 2004. Kommisjonens
rapport ble avlevert til Justisdepartementet 20. april
2004, inntatt i NOU 2004:9 Fiskefartøyet "Utvik Senior"s forlis
17. februar 1978.
Det fremgår under punkt 11.7 i rapporten:
"Under henvisning til ovenstående finner
kommisjonen etter en samlet vurdering at en kollisjon med et annet
fartøy fremstår som den sannsynlige årsak
til "Utvik Seniors" forlis."
Kommisjonen avholdt 25 kommisjonsmøter
i løpet av sitt arbeid. Av disse ble det avholdt 5 åpne
møter for mottak av forklaringer fra 46 vitner. I tillegg
gjennomførte kommisjonen en rekke arbeidsmøter.
Kommisjonen innhentet og gjennomgikk tilgjengelige dokumenter som
tidligere var blitt utarbeidet i tilknytning til forliset. Foruten
rapport fra den tidligere undersøkelseskommisjonen med
underliggende saksdokumenter, gjaldt dette saksdokumenter fra Senja
politikammer og Justisdepartementet. Kommisjonen har gitt uttrykk
for at de anså det av sentral betydning å innhente
størst mulig oversikt over trafikken i området
i tidspunktet for ulykken. Dette for å avklare om mannskap
på slike fartøy skulle være kjent med
opplysninger som ville kunne bidra til å avklare årsaken
til forliset. Det ble av denne grunn opptatt forklaring av en rekke
fiskere som var på fiskefeltet den dagen forliset fant
sted.
Kommisjonen rettet henvendelse med forespørsel om
opplysninger til en rekke instanser i løpet av sitt arbeid.
Dette var Fiskeridepartementet, Forsvarsdepartementet, Justisdepartementet,
Samferdselsdepartementet, Utenriksdepartementet, Forsvaret, Fiskeridirektoratet,
Kystdirektoratet, Sjøfartsdirektoratet, Politiets sikkerhetstjeneste,
Midtre Hålogaland politidistrikt, Salten politidistrikt,
Statsarkivet i Tromsø, Hovedredningssentralen i Nord-Norge,
Rolls-Royce Marine - Engine Bergen, Braathens, SAS og Widerøes flyveselskap.
Gjennom Utenriksdepartementet rettet kommisjonen henvendelse
til Canada, Danmark, Finland, Frankrike, Italia, Jugoslavia, Nederland,
Polen, Russland, Storbritannia, Sverige, Tyskland og USA. Det ble
også rettet henvendelse til NATO gjennom Forsvaret.
Kommisjonen foretok videre gjennomgang av aviser fra
1978 og var i kontakt med journalister som i 1978 refererte fra
ulykken, for å søke å fremskaffe en best mulig
oversikt over forholdene på ulykkestidspunktet.
Det ble også rettet henvendelser til
en rekke aviser og til Tromsø museum med forespørsel
om bildemateriale. Gjennom media anmodet kommisjonen personer som
mente å inneha opplysninger vedrørende ulykken, om å ta
kontakt.
I NOU 2004:9 s. 13 er det gjort nærmere
rede for kommisjonens kontakt med Forsvaret. Det fremgår blant
annet at Forsvaret fra januar 2003 engasjerte en egen prosjektoffiser,
oberst Karstein Reitan, som på vegne av Forsvaret har bistått
kommisjonen i arbeidet med å søke og fremskaffe
den informasjon som har vært etterspurt.
Ettersom det viste seg å foreligge
lite materiale i Forsvarets arkiver, fant kommisjonen behov for å finne frem
til mulige vitner til forholdene på ulykkestidspunktet.
Kommisjonen søkte i hovedsak å få oversikt over
hvilke personer som hadde hatt en operativ funksjon på fartøy
og faste installasjoner i området på tidspunktet
for forliset. Man søkte også å få oversikt
over personer som på tidspunktet satt i sentrale stillinger
i forhold til informasjonstilgangen i organisasjonen, og personer
med overordnet beslutningsmyndighet. Da spørsmålet
om fritak for taushetsplikt for forsvarsansatte først måtte
avklares, tok det noe tid før undersøkelsene kunne
iverksettes, og mulige vitner kunne kontaktes. Det viste seg også å være
et både ressurskrevende og tidkrevende arbeid å finne
frem til hvilke personer som hadde hatt slike funksjoner. Man fant
det derfor nødvendig å engasjere en etterforsker for å bistå kommisjonen.
Kommisjonen har gjennom sine undersøkelser funnet frem
til en del menige og befal som tjenestegjorde i slike posisjoner
i tidsrommet forliset fant sted. En del av disse har avgitt forklaring for
kommisjonen. Den lange tiden som er gått siden forliset,
har likevel medført at en rekke sentrale vitner enten ikke
har vært tilgjengelige, eller vanskelige å oppspore.
Muligheten for detaljert og sikker erindring etter den tid som har
passert er selvsagt også blitt svekket, noe som er presisert
av en rekke av de personer kommisjonen har vært i kontakt
med.
Utvik Seniors hovedmotor, trålvinsj
mv. ble hevet og ilandført i august 2002. Det ble videre
gjennomført omfattende søk på havbunnen
i området på yttersiden av Senja. For nærmere
om disse søkene, samt tidligere foretatte søk
i området, blir det vist til kapittel 6 i NOU 2004:9.
Kommisjonens arbeid omfattet en rekke kompliserte spørsmål
på felter som krever spesialkunnskap. Dette førte
til at den fant det nødvendig å bruke sakkyndige på enkelte
fagfelt. Dette gjaldt undersøkelser av ilandførte
vrakdeler som hovedmotor og trålvinsj, vurdering av værforholdene
på yttersiden av Senja den 17. februar 1978 og
vurdering av skader på fartøyets trekonstruksjon
ut fra tilgjengelige opplysninger.
Generelt uttrykker kommisjonen følgende
på side 15 i NOU 2004:9 om de foretatte sakkyndige undersøkelser:
"Et fellestrekk for de sakkyndige undersøkelsene som
har vært foretatt, er at grunnlagsmaterialet de sakkyndige
har fått seg forelagt er av eldre dato og til dels mangelfullt.
I den grad det har vært mulig har dette vært søkt
avhjulpet ved å innhente utfyllende opplysninger fra personer
og instanser som hadde særskilt kunnskap om fartøyet,
dog med de muligheter for feilerindring dette medfører.
Det hefter derved en viss usikkerhet rundt de konklusjoner som er
trukket av de sakkyndige, noe som også er presisert i de
enkelte sakkyndiges rapporter."
Den nye undersøkelseskommisjonen foretok
en særlig grundig gjennomgang av mulige årsaker
til forliset av "Utvik Senior".
Det fremgår av NOU 2004:9 s. 97 flg.
at kommisjonen ikke kan se at det er fremkommet opplysninger som
skulle tilsi at det har funnet sted en eksplosjon om bord i "Utvik
Senior" og kan under enhver omstendighet ikke se at det kan ha oppstått
en eksplosjon med en slik kraft at den kan ha forårsaket
forliset.
Kommisjonen kan på bakgrunn av sin
gjennomgang ikke se at eksplosjon og/eller brann om bord
i fartøyet fremstår som en sannsynlig årsak
til "Utvik Senior"s forlis.
Kommisjonen kan heller ikke se at grunnstøting fremstår
som en sannsynlig årsak til "Utvik Senior"s forlis.
Kommisjonen har vurdert hvorvidt "Utvik Senior" kan
ha feilnavigert og tatt feil av Oksen og Kjølva. En slik
feilnavigering kunne ha ført fartøyet inn i urent
fartøy mellom Oksen og Kjølva.
På bakgrunn av vitneforklaringer, sammenholdt
med de vrakdeler som er lokalisert på havbunnen, har den nye
kommisjonen lagt til grunn som overveiende sannsynlig at "Utvik
Senior" har hatt en nordlig kurs i forhold til Okseneset, og at
denne kurslinje bevisst ble valgt av skipperen for å ha
god avstand til fallene vest av Oksen under de rådende
værforholdene. Fartøyet var derfor ikke ute av
kurs.
Kommisjonen har vurdert, men ikke funnet sannsynlig,
at kantring med etterfølgende sammenstøt mot havbunnen
er en sannsynlig årsak til forliset.
Det er ikke fremkommet opplysninger som skulle tilsi
at ising var et vesentlig problem for de fartøy som returnerte
fra fiskefeltet denne kvelden. Selv om det ikke kan utelukkes at
fartøyet hadde noe is på dekk og overbygninger
da det forlot feltet, er det ikke fremkommet opplysninger som skulle
tilsi at "Utvik Senior" ikke hadde tilfredsstillende stabilitet
under de rådende værforhold denne kvelden.
Kommisjonen har bemerket at en kantring i seg
selv ikke ville påført fartøyet de observerte
skader. På bakgrunn av vrakdelenes funnsted fremstår
heller ikke grunnstøting som følge av drift eller
kantring som en sannsynlig forlisårsak.
Kommisjonen kan på bakgrunn av sin
gjennomgang ikke se at kantring av fartøyet fremstår
som en sannsynlig årsak til "Utvik Senior"s forlis.
Kommisjonen har vurdert, men ikke funnet det
sannsynlig, at kollisjon med en bøye kan ha vært årsaken
til forliset. Herunder vises til de betydelige skader som ble påført
fartøyet. De sakkyndige har gitt uttrykk for at det ikke
anses som sannsynlig at sammenstøt med gjenstander på størrelse
med for eksempel en tømmerstokk, kan gi dramatiske skader
på båten. Ut over dette har de ikke foretatt noen
videre vurdering.
I tilfelle slikt sammenstøt, burde
for øvrig fartøyet ha hatt oppdrift tilstrekkelig
lenge til å sende nødmelding.
Det foreligger for øvrig ikke opplysninger
om observasjoner av slike bøyer eller andre flytende større
gjenstander, verken forut for forliset eller fra den omfattende
leteaksjonen som fant sted i tiden etter forliset.
Kommisjonen kan på denne bakgrunn ikke
se at sammenstøt med flytende gjenstander fremstår
som en sannsynlig årsak til "Utvik Senior"s forlis.
Kommisjonen har vurdert, men ikke funnet det
sannsynlig, at sammenstøt med mine eller andre eksplosiver kan
ha forårsaket forliset. Det vises til at de analyser og etteranalyser
som ble foretatt av Etterretningstjenesten av det materialet som
ble registrert rundt tidspunktet for forliset, ikke viste registreringer
som kunne relateres til en eksplosjon. Videre vises til at innvendige dører
ble funnet med hele glassruter, samtidig som det ikke ble funnet
tegn til brannskader på vrakgodset som ble funnet og undersøkt
i 1978.
De sakkyndige har konkludert med at sammenbrudd på grunn
av en sjøtilstand ikke kan utelukkes, hvor beregninger
viser et sammenbruddsmønster og skadeforløp som
de anser forenlig med deler av det skadebildet man ser for "Utvik
Senior". I disse betraktningene er det lagt vekt på at
fartøyet har vært svekket på grunn av
kappede og laskeskjøtte dekksbjelker over motorrommet og
i akterkant av romluken.
Kommisjonen har gjennom innhenting av dokumenter,
tegninger, fotografier og vitneavhør søkt å innhente nødvendig
dokumentasjon vedrørende "Utvik Senior"s tilstand på forlistidspunktet.
Da den usikkerhet som er kommet til uttrykk ikke har latt seg avhjelpe
gjennom den dokumentasjon som er tilgjengelig, vil videre analyser
etter kommisjonens oppfatning fortsatt være beheftet med
usikkerhet, og derfor ha begrenset verdi. Slike analyser er derfor
ikke utført.
Etter de sakkyndiges oppfatning sannsynliggjør
den store vrakdelen at styrbord skuteside har blitt trykket inn,
likevel slik at det ut fra dette ikke er mulig å fastslå hvilken
retning den utløsende trykkbelastningen har kommet fra.
De sakkyndiges beregninger har angitt at en
bølge, som kommer inn på tvers av skipet og bryter
eller er nær ved å bryte i det den treffer skutesida,
vil kunne påføre et trykk som mates fra skutesida
og inn i dekksbjelkene. Ved tilstrekkelig høyt trykk vil
dette kunne medføre at de laskeskjøtte dekksbjelkene
knekker.
Kommisjonens flertall, medlemmene Fredriksen, Meek-Hansen
og Olsen, legger til grunn at laskeskjøtte bjelker over
motorrom i et omfang som beskrevet av de sakkyndige, kunne ha medført
en svekkelse av skroget. Flertallet er imidlertid av den oppfatning
at denne svekkelsen kombinert med bølgeforholdene på tidspunktet
for forliset ikke vil kunne medføre et totalt sammenbrudd
i skrogets konstruksjon.
Kommisjonens mindretall, kommisjonens leder Ankill
og medlemmet Madsen, legger på bakgrunn av de sakkyndiges
redegjørelse til grunn at laskeskjøtte bjelker
over motorrom i et omfang som beskrevet, kunne ha medført
en svekkelse av skroget hvor dekksbjelkene ville kunne knekkes om
fartøyet ble truffet av en tilstrekkelig kraftig brottsjø inn
mot skutesiden. Mindretallet finner ikke å kunne utelukke
at dette i verste fall kunne medført et sammenbrudd av
skrogets konstruksjon, og finner heller ikke å kunne utelukke
at dette kunne skje ut fra bølgeforholdene på tidspunktet for
forliset.
Mindretallet vil likevel bemerke at sannsynligheten for
at en bølge skal ha påført fartøyet
sammenbrudd fremstår som liten.
På bakgrunn av en justering av tidspunktet
og avstanden til observasjonsskipet AMI finner mindretallet det sannsynlig
at signifikant bølgehøyde og middelperioden har
vært noe lavere på havaritidspunktet enn det som
er anslått av Meteorologisk institutt. Mindretallet kan
likevel etter en samlet vurdering av de opplyninger som foreligger
i saken, ikke se at skrogsvikt som følge av bølgeslag
fremstår som en sannsynlig havariårsak. Mindretallet
stiller seg herunder tvilende til at et totalt sammenbrudd av fartøyet
skulle kunne inntre med slik hastighet, at det ikke skulle være
tid og anledning til å sende nødmelding.
Det totale skadeomfang kan for øvrig
etter mindretallets vurdering vanskelig forklares som følgeskader
av et sammenbrudd av fartøyet, eller som følge
av senere støt mot havbunnen.
Kommisjonen kan på denne bakgrunn ikke
se at skrogsvikt som følge av bølgeslag fremstår
som en sannsynlig årsak til "Utvik Senior"s forlis.
Det er gjennom undersøkelser påvist
en rekke skader på blant annet hovedmotor inklusive propell,
trålvinsj, rorstamme og rorblad. Av vitneutsagn og bildemateriell
fra 1978 og senere legges til grunn at det også var betydelige
skader på andre deler av fartøyet etter forliset.
De skadede vrakdeler som er observert er hovedsakelig lokalisert
til akterskipet.
Ingen av de sakkyndige påpekte konkrete
skader som alene er egnet til å fastslå at fartøyet
har vært utsatt for en kollisjon.
Det er nærmere redegjort for de sakkyndiges
konklusjoner i NOU 2004:9 punkt 11.7.
Kommisjonen foretok, på bakgrunn av
de sakkyndiges uttalelser og kommisjonens egne iakttakelser, en vurdering
av om det ut fra skadebildet kunne foretas sannsynlige slutninger
av hva som har forårsaket skadene.
Etter en samlet vurdering av de skader som er
fastslått på vrakdelene, fant kommisjonen at en
kollisjon hvor "Utvik Senior" har blitt truffet på styrbord
side, fremstår som den sannsynlige årsak til forliset.
Selv om kommisjonen, i samsvar med de sakkyndiges undersøkelser,
ikke fant å kunne utelukke at den enkelte skade alene kan
ha blitt påført ved vrakdelenes sammenstøt med
havbunnen eller ha en annen naturlig forklaring, er det ved den
samlede vurdering lagt vekt på at de deformasjoner og mangler
som har vært konstatert på hovedmotor og øvrige
vrakdeler, alle har vært lokalisert til fartøyets
styrbord side. Det er videre tatt til etterretning at samtlige av
de sakkyndige har konkludert med at "Utvik Senior"s styrbord side
har vært trykket inn.
For øvrig er det lagt vekt på at
også skadene på lukekarm og trålvinsj
er lokalisert på styrbord side, hvor trålvinsjen
ble lokalisert med babord side lengst ned i bunnen. Dette til tross
for at disse deler forutsettes å ha truffet havbunnen uavhengig
av hovedmotoren. Det er ikke lokalisert større gjenstander
på havbunnen som kan ha påført skadene,
verken ved sammenstøt med havbunnen eller i ettertid. Det
legges til grunn at skadene på lukekarmen forutsetter en
betydelig kraftpåvirkning, hvor et sammenstøt
med havbunnen alene etter kommisjonens oppfatning ikke kunne vært
kraftig nok til å påføre de observerte
skadene. Det antas for øvrig lite sannsynlig at en gjenstand
som senere kunne truffet lukekarmen ved sleping langs bunnen, kunne forårsaket
skadene. Energien i et slikt sammenstøt ville hovedsakelig
ha flyttet på lukekarmen, og kun medført mindre
skader.
På bakgrunn av omfanget av skadebildet,
finner kommisjonen det sannsynlig at de manglende delene på hovedmotorens
styrbord side har blitt slått løs fra hovedmotoren
før sammenstøtet med havbunnen.
Kommisjonen har ikke gjennom egne undersøkelser registrert
skader som er egnet til å tilbakevise at kollisjon har
funnet sted. Slike forhold er heller ikke påvist av de
sakkyndige.
Samtlige av de skader som er observert er etter
kommisjonens oppfatning forenlige med at et fartøy har truffet
"Utvik Senior" på styrbord side. Skadene på registerhjulet
på kamakselen og den påfølgende obstruksjon
av og brudd i registerkjeden, tilsier etter kommisjonens oppfatning
også et slikt hendelsesforløp. Også bruddet
i styrhusfronten og dekks- og skottgjennomføringen er etter
kommisjonens oppfatning forenlig med at et fartøy har truffet
"Utvik Senior" på styrbord side. En eventuell kollisjon
må etter kommisjonens oppfatning ha skjedd forut for motorrommet, siden
skutesiden er intakt aktenfor motorrommet.
At hovedmotoren var innkoplet og hadde full
reversering akterover, er etter kommisjonens oppfatning forenlig
med at "Utvik Senior" har prøvd å unngå en
kollisjon med et annet fartøy.
Kommisjonen utelukker ikke at det radarbildet
som er forklart observert på en av radarskjermene på Sjøoperasjonssenteret
på Reitan, kan ha vært en kollisjon mellom "Utvik
Senior" og et annet fartøy. Imidlertid har ikke kommisjonen
funnet å kunne vektlegge observasjonen i vurderingen av
mulig forlisårsak, på grunn av den usikkerhet
som er knyttet til denne.
Kommisjonen har etter en samlet vurdering funnet
at en kollisjon med et annet fartøy fremstår som
den sannsynlige årsaken til "Utvik Senior"s forlis.
Kommisjonene har på denne bakgrunn
vurdert innhentede observasjoner og opplysninger om fartøy
i området. De innhentede observasjonene er nærmere gjengitt
i NOU 2004:9 punkt 11.8.
Kommisjonen har ikke kunnskap om konkrete norske
eller utenlandske fartøy, så vel handelsfartøy,
fiskefartøy eller militære fartøyer,
som kan ha befunnet seg i havariområdet på tidspunktet
for "Utvik Senior"s forlis.
Kommisjonen har vurdert de ulike observasjoner som
er opplyst å ha vært gjort fra fartøy
og forsvarsinstallasjoner i området. Flere av observasjonene
sammenfaller etter kommisjonens oppfatning med identifiserte fartøy
i området. Dette er fartøy som etter kommisjonens
oppfatning ikke kan knyttes til forliset.
En del av de observasjoner som er foretatt er
ikke identifiserte. Kommisjonen har ingen konkrete opplysninger
som er egnet til å bekrefte eller avkrefte hvorvidt en
fregatt passerte via Ytre Senja på tidspunktet for forliset.
Enkelte av de fartøy som er meldt observert kan ha befunnet
seg i havariområdet på tidspunktet for forliset.
Flere av opplysningene om fartøysbevegelser kan også dreie
seg om samme fartøy.
Det er fra Forsvaret opplyst at man ikke har
opplysninger som tilsier at militær østblokktrafikk
passerte Senja i perioden rundt 17. februar 1978. Det foreligger heller
ikke opplysninger som tilsier at et ikke-alliert militært
fartøy skal ha rapportert til hjemmebasen at de hadde vært
innblandet i et uhell som medførte behov for assistanse.
På bakgrunn av de opplysninger som
er fremkommet av Forsvarets overvåking av havområdet
utenfor Nord-Norge og Etterretningstjenestens overvåking
av fartøysbevegelser til og fra Nord-Norge, finner kommisjonen
ikke å kunne utelukke at et ukjent fartøy kan
ha befunnet seg i området uten å ha blitt observert
på radar eller på annen måte. Kommisjonen
finner heller ikke å kunne utelukke at et slikt fartøy
kan ha forårsaket ulykken. Det skal likevel bemerkes at
et eventuelt fartøy som befant seg på forlisstedet
på ulykkestidspunktet ville ha befunnet seg i dekningsområdet
til radaren på Hillesøy både før
og etter ulykken dersom den hadde kommet inn fra - eller gått
ut til havs.
Kommisjonen skriver videre at det "er opplyst
om vanskelige radarforhold kvelden den 17. februar 1978. Likevel
synes observasjonene fra Hillesøyradaren å ha fungert
tilfredsstillende i perioden kl. 24.00 - 00.30 forlisnatten, både
når det gjelder radarekko og radaroperatør. Kommisjonen
finner det på denne bakgrunn lite sannsynlig at et ukjent
fartøy kunne passert gjennom radarområdet på dette
tidspunkt uten å ha blitt observert". Det fremgår
under punkt 9.2 i NOU 2004:9 at radarekko ble observert fra Hillesøy
radar i denne perioden, og kommisjonen "finner ikke å kunne
utelukke at det fartøy som ble registrert kan ha befunnet
seg i havariområdet på tidspunktet for "Utvik
Senior"s forlis".
Kommisjonen opplyste ved avleveringen av NOU 2004:9
Fiskefartøyet "Utvik Senior"s forlis 17. februar 1978,
at man ennå ikke hadde fått svar fra flere utenlandske
myndigheter om de skulle være kjent med fartøy
som kunne ha befunnet seg i området på forlistidspunktet.
I brev 11. mai 2004 til Utenriksdepartementet ba Justisdepartementet
om at kommisjonens henvendelser til utenlandske myndigheter ble
fulgt opp. I brev 27. august og 14. oktober 2004
til Utenriksdepartementet ba Justisdepartementet henholdsvis om
at henvendelsene til utenlandske myndigheter ble purret og om å få opplyst
sakens stilling. Utenriksdepartementet opplyste i brev 4. november
2004 at det i oktober 2004 ble sendt en skriftlig påminnelse
til de landene som ikke hadde besvart den opprinnelige forespørselen
om informasjon i forbindelse med forliset av "Utvik Senior".
Justisdepartementet viser til at de fortsetter å følge opp
dette, og dersom det skulle fremkomme nye opplysninger vil disse
bli forelagt kommisjonen. Det har foreløpig ikke kommet
inn opplysninger som har tilført saken noe nytt.