Jeg viser til Kontroll- og konstitusjonskomiteens brev
25.05.05.
Hvilke holdepunkter har departementet for å uttale
at ingen "bevisst har ønsket å forlede eller faktisk
har forledet allmennheten i arbeidet med å klarlegge årsaken til
Utvik Seniors forlis", og hvilke konsekvenser får dette
for erstatningen?
Departementet har som grunnlag for sin vurdering gått
grundig gjennom rapportene som er utarbeidet av de to undersøkelseskommisjonene.
I tillegg har departementet gjenomgått de to kommisjonenes
arkivmateriale. Gjennomgangen har også innbefattet alt
foreliggende arkivmateriale om "Utvik Senior"s forlis i Fiskeridepartementet,
Justisdepartementet og Sjøfartsdirektoratet.
En vil i denne forbindelse særskilt
fremheve det omfattende arbeid som ble nedlagt av den nye undersøkelseskommisjonen
for å fremskaffe så vidt fullstendige opplysninger
som mulig vedrørende de faktiske omstendigheter omkring
ulykken. For nærmere om de undersøkelser som er
foretatt om forliset vises det til kommisjonens rapport, avgitt
som NOU 2004: 9: Fiskefartøyet "Utvik Senior"s forlis 17.
februar 1978, med vedlegg. Den nye undersøkelseskommisjonen
innhentet dokumentasjon fra ulike tilgjengelige arkiv og mottok
forklaring fra en rekke vitner. Forklaringene er gjengitt i vedlegget.
Det har vært reist spørsmål
om behandlingen og vurderingen av opplysninger om fartøystrafikken
i området utenfor Senja på tidspunktet for forliset.
Dette er behandlet både i St.meld. nr. 33 (2004-2005) og
i den nye undersøkelseskommisjonens rapport. Den nye kommisjonen
så det som viktig å innhente en så vidt fullstendig
oversikt som mulig over hvilke fartøy og fly som kan ha
befunnet seg i området.
På bakgrunn av den nye undersøkelseskommisjonens gjennomgang
av Forsvarets overvåking av havområdene utenfor
Nord-Norge og Etterretningstjenestens overvåking av fartøysbevegelser
til og fra Nord-Norge - og den nye kommisjonens vurderinger om opplysninger
av fartøysbevegelser i NOU 2004: 9 kapittel 8 og 9 - skriver
departementet i meldingen at det kan "synes som at vurderingene
i 1978 av mulig fartøystrafikk ikke framstår som
heldige", og at det også er "nærliggende å mene
at behandlingen av tilgjengelige opplysninger var mangelfulle",
jf. meldingen s. 27.
Departementet skriver videre følgende
på s. 28: "Det kan stilles spørsmålstegn
ved om Forsvaret i tilstrekkelig grad orienterte kommisjonen om
at overvåkingssystemene hadde begrensninger. På grunn
av manglende skriftlig dokumentasjon av kontakten med Forsvaret
i rapporten og i kommisjonens og Forsvarets egne arkiv, er dette
imidlertid usikkert. Dersom det ikke ble gitt tilstrekkelig orientering
fra Forsvarets side, kan dette ha ført til at kommisjonen
vurderte det som svært lite sannsynlig at det kunne ha
vært ukjent fartøystrafikk i farvannet. I tilfelle
kan dette etter departementets vurdering ha bidratt til at kommisjonen
utelukket kollisjon som sannsynlig årsak til forliset."
I mange henseender var undersøkelsene
av "Utvik Senior" grundige og svært omfattende utført,
og med høy kompetanse. Den gjennomgang og vurdering som er
foretatt av departementet har imidlertid vist at "i ettertid [fremstår] vurderingene
i forbindelse med forliset … ikke som heldige. Selv om
de ikke synes som kritikkverdige enkeltvis, fikk vurderingene og
undersøkelsene samlet sett et lite heldig utfall. I ettertid
kan man mene at Justisdepartementet burde vært mer kritiske
og lyttet mer til de etterlatte", jf. meldingen s. 31.
Gjennomgangen har ikke vist at noen bevisst
har ønsket å forlede eller faktisk har forledet
allmennheten i arbeidet med å klarlegge årsaken
til "Utvik Senior"s forlis, verken den første granskingskommisjonen,
i Sjøfartsdirektoratet, Forsvarsdepartementet eller i Justisdepartementet.
Når det gjelder spørsmålet om regransking,
bygget 1978-kommisjonen, Sjøfartsdirektoratet og Justisdepartementet
på de samme fakta som de etterlatte selv var kjent med
da organene henholdsvis frarådde regransking og besluttet
at regransking ikke skulle finne sted. Departementet har ved sin
gjennomgang av tilgjengelig materiale ikke funnet at noen ved sine
standpunkter har hatt noen skadehensikt, jf. meldingen s. 30. Det
som forelå, var forskjellige oppfatninger om nytten/nødvendigheten
av å gjennomføre en regransking.
Etter alminnelig erstatningsrett må følgende
vilkår for erstatning alltid være oppfylt: Det
må foreligge et ansvarsgrunnlag, et økonomisk
tap og en adekvat årsakssammenheng mellom ansvarsgrunnlaget
på den ene siden og skaden og tapet på den andre
siden.
Når det gjelder ansvarsgrunnlaget følger
følgende av skadeserstatningsloven 13. juni 1969
nr. 26 § 2-1 nr. 1 første punktum:
"Arbeidsgiver svarer for skade som voldes forsettlig eller
uaktsomt under arbeidstakers utføring av arbeid eller verv
for arbeidsgiveren, idet hensyn tas til om de krav skadelidte med
rimelighet kan stille til virksomheten eller tjenesten, er tilsidesatt."
Bestemmelsens ordlyd ("idet hensyn tas …")
om det offentliges ansvar ble utformet bl.a. for å ta hensyn
til de særegne årsaksforhold man kan møte
på områder betegnet som "visse service-virksomheter,
hjelpeytelser m.m.", jf. Ot.prp. nr. 48 (1965-66) om lov om skadeserstatning
i visse forhold, s. 59 flg. I de tilfellene hvor det offentlige
driver service- eller bistandsvirksomhet har Høyesterett
i flere dommer, senest i Rt. 2000 s. 253, lagt til grunn at i tilfeller
der det offentlige yter slik service, skal det meget til før
ansvar kan sies å foreligge.
Den påstått skadevoldende
handling i denne saken er ikke handlinger som forårsaket
selve forliset, men det forhold at granskingen ikke klarte å klarlegge
en skadeårsak, dvs. sannsynliggjøre eller påvise
hvilket tredje rettssubjekt som forutsetningsvis er erstatningsansvarlig
overfor skadelidte.
Etter departementets oppfatning er gransking
av ulykker en handling som har karakter av bistand eller service
til skadelidte. Staten har i utgangspunktet ikke noen plikt til å bistå med
avklaring av de krav skadelidte måtte ha som følge
av ulykker, jf. også meldingen punkt 3.2 hvor det nærmere
er redegjort for granskingskommisjoner.
For at det skal bli tale om ansvar er det etter
departementets oppfatning et vilkår at de som utførte
granskingen, eller de som ellers håndterte granskingen
av forliset, må være særdeles meget å legge
til last, jf. også ovenfor. Jeg legger til grunn at det
eneste tenkelige tilfelle vil være der det foreligger positiv
forledelse. Eksempelvis vil ansvar kunne foreligge der granskingsorganet,
eller de som ellers håndterte forliset, bevisst forleder
allmennheten og dermed de skadelidte, ved å fremstille årsaksforholdet
annerledes enn hvordan organene selv oppfatter det.
Som gjennomgangen har vist, jf. ovenfor, er
det ikke grunnlag for å påstå at det
foreligger slik positiv forledelse ved håndteringen av
"Utvik Senior"s forlis. Det er derfor ikke grunnlag for å utbetale
erstatning etter alminnelige erstatningsregler. Jeg mener likevel
at det er grunn til å vurdere å gi de etterlatte
et "håndslag", og innenfor eksisterende system gir billighetserstatningsordningen
mulighet til å tilkjenne erstatning etter en rimelighetsbasert
vurdering. I meldingen s. 31 anbefales derfor at Stortinget ved
Billighetserstatningsutvalget tilkjenner de etterlatte etter de
som døde under forliset av "Utvik Senior", erstatning etter
billighets-erstatningsordningen eller eventuelt ved en tilpasning av
denne.
I sitt brev 09.12.2004 viser advokatfirmaet
til oppgjørene etter Sleipner-, Scandinavian Star- og Estonia-ulykken.
På hvilken måte skiller eventuelt Utvik Senior-forliset
seg fra disse ulykkene i en erstatningsmessig sammenheng?
Myndighetene var ikke involvert i erstatningsoppgjørene
etter "Scandinavian Star" og etter Sleipner-ulykken. De etterlatte
fikk i disse sakene utbetalt erstatning av forsikringsselskapet
på grunnlag av en P&I-forsikring, som først
og fremst er en ansvarsforsikring. Jeg antar at etter Estonia-ulykken
ble det også utbetalt erstatning av forsikringsselskapet
uten at myndighetene var involvert.
I sitt brev 09.12.2004 til departementet skriver
advokaten til de etterlatte at etter det advokatfirmaet har fått opplyst,
ble det kun utbetalt en mindre forsikring for "Utvik Senior", idet
forsikringen ble avkortet som følge av konklusjonen til
den første undersøkelseskommisjonen om feilnavigering.
I vurderingen av om staten skal utbetale erstatning
til de etterlatte etter forliset av "Utvik Senior", er det etter min
mening derfor ikke grunn til å likestille et oppgjør etter
"Utvik Senior" med oppgjørene etter f.eks. "Scandinavian
Star" og Sleipner-ulykken.
I forhold til spørsmål om
forsikring viser jeg ellers til fiskeriminsterens svar til Kontroll-
og konstitusjonskomiteen når det gjelder spørsmålene
om trålkonsesjon.
Hvorledes vurderer departementet sannsynligheten for
at det i etterkant av en eventuell erstatning til etterlatte utover
billighetserstatning, skapes presedens for andre saker?
Som vist ovenfor anbefaler jeg at Stortinget
ved Billighetserstatningsutvalget tilkjenner de etterlatte etter de
som døde under forliset av "Utvik Senior", erstatning etter
billighetserstatningsordningen eller eventuelt ved en tilpasning
av denne.
Billighetsbaserte erstatningsordninger har også blitt benyttet
i forbindelse med Jødebo-oppgjøret og til norske
krigsfanger i japansk fangenskap. En billighetsbasert erstatningsordning
vil også bli benyttet i forbindelse med oppfølgingen
av St.meld. nr. 44 (2003-2004) Erstatningsordning for krigsbarn
og erstatningsordninger for romanifolk/tatere og eldre
utdanningsskadelidende samer og kvener. Stortinget har her sluttet
seg til at disse gruppene skal få utbetalt erstatning innenfor billighetserstatningsordningen,
jf. Innst. S. nr. 152 (2004-2005).
Dersom de etterlatte etter de som døde
under forliset av "Utvik Senior" tilkjennes erstatning med beløp utover
billighetserstatningsordningen, mener jeg det er sannsynlig at øvrige
grupper som har blitt tilkjent billighetserstatning eller som ønsker
slik erstatning, vil kunne argumentere med at også de bør
kunne tilkjennes erstatning utover billighetserstatningsordningen. Det
er derfor meget sannsynlig at en eventuell erstatning til de etterlatte
utover billighetserstatning vil skape presedens for andre saker.