Makt- og demokratiutredningen reiser viktige
spørsmål knyttet til forholdet mellom staten og
kommunene.
Sentrale elementer i statens styring av kommunene
er regelverk, finansiering og plassering av ansvarsområder.
Selv om kommunene er pålagt å ivareta
et tjenesteområde og dette i betydelig grad er lovregulert,
kan variasjonene i kommunale valg i forbindelse med oppgaveløsning
være store.
Utredningen viser til at det fra midten av 1980-tallet ble
gjennomført reformer som skulle øke den lokale handlefriheten.
Det ble innført et nytt inntektssystem - med større
vekt på rammeoverføringer. Kommuneloven av 1992
skulle gi større frihet i lokale styreformer og større
spillerom for lokalt tilpasset tjenestetilbud. "Virkningene er likevel
blitt en stadig sterkere begrensning av lokal autonomi gjennom mer
standardiserte krav til kommunene." (sluttboken s. 107)
Ifølge utredningen er tendensen at
det lokale selvstyret begrenses til saker med spesifikt lokalt innhold,
slik som organiseringen av kultur- og idrettstiltak, teknisk sektor,
byggesaker, geografiske plasseringer og arealdisponering. Utredningen
hevder at i spørsmål av nasjonal betydning blir
kommunene mer administrative instanser.
Statlig rettighetslovgivning har bidratt til å gjøre
forventninger om offentlige tjenester om til rettskrav. Utredningen
viser til rettigheter knyttet til opplæring, pasientrettigheter
og rett til ulike sosial-, helse- og omsorgstjenester. Det vises
til at domstolene kan overprøve kommunale prioriteringer.
De som har fått juridisk medhold eller når fram
gjennom massemedia eller har sterke støttespillere, oppnår
mer enn de passive. Deler av rettighetslovgivningen har dermed ifølge utredningen
hatt nye og utilsiktede former for ulikhet som konsekvens. Kommunenes
ansvar for nye tjenester har ifølge utredningen ikke blitt
fulgt opp med tilstrekkelig økte ressurser.
Offentlig sektor i Norge har et betydelig ansvar
for tunge velferdsoppgaver. Innbyggerne har et behov for trygghet
for en viss langsiktighet i løsningen av disse oppgavene.
Det kan gi et press for å sikre dette ved hjelp av lovgivning.
En gjennomgang av utviklingen viser ulike tendenser i
den statlige styringen av kommunesektoren. På den ene siden
er styringen på visse områder blitt sterkere. Kravene
til saksbehandling og prosessrettigheter for kommunenes innbyggere
er blitt betydelig utvidet. En del lovgivning kan beskrives som
lovfesting av eksisterende praksis. Det kan likevel antas at slik
lovfesting vil medføre økt oppmerksomhet og sterkere
oppfølging av kommunenes virksomhet og slik sett stramme
inn kommunenes handlingsrom.
Den statlige juridiske styringen av kommunesektoren
kan ha ulike former. Den kan i større eller mindre detalj
lovfeste ulike plikter og standarder for kommunene, som ikke uten
videre er individuelle rettskrav. Staten kan imidlertid også gi
rettigheter til enkeltindivider om et bestemt tjenestetilbud som
individet kan forfølge ved klageordninger og i siste instans
få prøvet for domstolene.
Det har skjedd flere mindre justeringer av ansvarsforholdene
mellom forvaltningsnivåene de siste 15-20 årene.
Av viktige endringer bør imidlertid nevnes at en i begynnelsen
av perioden gjennomførte endringer som flyttet ansvar fra
fylkeskommunene til kommunene.
Utviklingen i de senere år har ikke
gått i retning av å legge flere velferdsoppgaver
til kommunene. Fylkeskommunenes oppgaver er kraftig redusert.
Utredningen påpeker at kommunene er
pålagt en rekke nye oppgaver og økte standardkrav
og hevder at kommunene ikke har blitt tilført tilstrekkelig økte
ressurser. Dermed er ifølge utredningen kommunenes økonomi
blitt mer anstrengt, med sterkere krav til effektivisering og forslag
om større kommuner for å utnytte stordriftsfordeler.
Utredningen viser til at misnøyen med staten har økt
i de siste 25 årene.
Veksten i kommunenes ressursbruk og i den kommunale
sysselsetting har vært betydelig. Fra 1970 til 2001 økte
sysselsettingen i kommuneforvaltningen mer enn tre ganger til om
lag 425 000 årsverk. Dette var over 20 pst. av
landets totale sysselsetting, mot under 10 pst. i 1970. Makt- og
demokratiutredningen beskriver en utvikling der etterspørselen
etter velferdstjenester i kommunene har steget raskere enn utbyggingen
av dem. Dette kobles blant annet til økningen i antall
eldre og til medisinske framskritt.
Regjeringen viser til at det har vært
en betydelig vekst i kommunenes ressursbruk i de siste tiårene. Samtidig
er kommunenes ressursbruk omfattende og må innpasses i
den totale offentlige økonomien. En betydelig vekst i pensjonsutbetalingene
framover, økt behov for helse- og omsorgstjenester og en
beskjeden vekst i arbeidsstyrken, tilsier at kommunesektoren må utnytte
ressursene effektivt. Regjeringen viser til at vurderingen av kommunesektorens økonomi
og dens innpassing i det samlede økonomiske opplegget framover
mest hensiktsmessig kan gjøres i de budsjettdokumenter
som regjeringen legger fram for Stortinget.
Regjeringen er opptatt av at det må være
ryddige forhold mellom stat og kommune når det gjelder
de økonomiske rammebetingelsene. Det må videre
være ryddige opplegg knyttet til endrede ansvarsforhold.
I enkelte tilfeller kan det være hensiktsmessig med uavhengige
beregninger og tvisteløsningsordninger. Kompensasjonsnivået
vil i noen grad måtte vurderes ut fra rimelighetsbetraktninger.
Slike avveininger bør i siste instans avgjøres
av politiske organer. Ved bruk av uavhengige beregninger, må avveiningene
være tydelige og politisk bestemt. Ureflektert bruk av
"uavhengige beregninger" kan bidra til å svekke det samlede
ansvaret for forvaltningen av landets ressurser, som bør
ligge i folkevalgte organer.
Det er viktig med tydelighet i de forutsetninger
som legges til grunn ved ansvarsendringer.
Fra og med arbeidet med budsjettet for 2001,
har det vært en ordning med konsultasjoner mellom staten
og kommunesektoren om det kommuneøkonomiske opplegget.
Konsultasjonene er ikke formelt forpliktende for partene, men representerer
en formalisert arena for dialog i forbindelse med milepælene
i arbeidet med kommuneopplegget.
I høringsuttalelsen til Makt- og demokratiutredningen
foreslår KS at konsultasjonsordningen mellom regjeringen
og KS blir erstattet av en avtalebasert ordning. Dette vil ifølge
KS kunne være med på å skape et ryddigere
forhold mellom forvaltningsnivåene.
Konsultasjonene mellom stat og kommunesektor
i Danmark resulterer i avtaler. Prosessen er nærmere beskrevet
i den danske maktutredningen.
Regjeringen åpner for en gradvis utvikling
av konsultasjonsordningen, for eksempel gjennom avtaler på enkeltområder.
Kommunesektorens økonomi utgjør en betydelig del
av det samlede budsjettopplegg. Regjeringen vektlegger at det økonomiske
opplegget for kommunesektoren må ses i sammenheng med det øvrige
finanspolitiske opplegg, og at Stortinget reelt får fastsette
kommunesektorens rammer. Regjeringen ser det derfor ikke som hensiktsmessig å inngå forpliktende
avtaler med kommunesektoren uavhengig av budsjettprosessen for øvrig.
Forpliktende avtaler mellom stat og kommunesektor gjennom
forhandlinger vil også berøre forholdet mellom
Stortingets og regjeringens kompetanse. Slik den danske maktutredningen
beskriver situasjonen i Danmark, blir avtalene i stor grad en sak
for regjeringen, og Folketinget får en "sandpåstrøende"
funksjon.
Både Norge, Sverige og Danmark kjennetegnes
av at kommunesektoren er omfattende og ivaretar viktige offentlige
ansvarsområder. Det er visse forskjeller i den spesifikke
ansvarsfordeling, og det er forskjeller i sektorens inntektsgrunnlag
i de ulike landene.
Den danske maktutredningen beskriver det danske kommunale
selvstyret som under press. Den kommunale inndelingsreform fra 1970
innebar en reduksjon fra om lag 1 300 sognekommuner, 87
bykommuner og 24 amt til 275 kommuner og 14 amt. Veksten i offentlige
tjenester skjedde etter dette i kommuner og amt. Utredningen beskriver
en økt statlig interesse på 1990-tallet for innholdet
i de kommunale tjenester. Den reelle kontrollen med amtenes sykehus
er i noen grad flyttet til staten. Også i forhold til kommunene
har den statlige styringen økt. Det hevdes at Folketinget
i stigende grad utstyrer borgerne med rettigheter som kommunene
må følge opp.
I utredningen fra det svenske Demokratirådet
fra 2004 gis det en lengre drøfting av forholdet mellom stat
og kommunesektor i Sverige. Det hevdes at oppgavefordelingen ofte
innebærer at staten bestemmer og at kommuner og landsting
finansierer og iverksetter. Over 80 pst. av kommunenes oppgaver
er ifølge utredningen pålagt av staten.
På mange områder har kommunene
stor grad av frihet til selv å utforme virksomheten. Men
på mange områder detaljstyres de av staten, både
i forhold til mål som skal oppnås og i forhold
til virkemiddelbruk. I visse tilfeller knyttet til rettighetslovgivning
er kommunenes plikter i siste instans bestemt av domstolene. Utredningen
betoner at forholdet mellom stat og kommuner medfører at
beslutningsmakten er atskilt fra finansierings- og iverksettelsesansvaret.
Staten kan gjøre vedtak om ytelser som kommunene ikke klarer å levere.
Kommunesektorens framtid har vært eller
er under vurdering både i Sverige og Danmark.
Regjeringen opprettet 12. mars 2004
en lokaldemokratikommisjon med deltakere fra alle stortingspartiene,
KS og forskere under ledelse av ordfører i Stavanger Leif
Johan Sevland. Det forutsettes at kommisjonen legger fram en egen
delutredning vedrørende forholdet mellom staten og kommunene
i form av en NOU 1. april 2005, og en endelig NOU ved utgangen
av kommisjonens funksjonstid etter to år.
For Regjeringen er det et mål at kommisjonens arbeid
skal mobilisere en felles politisk vilje til å gjennomføre
tiltak som kan styrke lokaldemokratiet. Regjeringen viser til at
delutredningen om forholdet mellom stat og kommune som vil foreligge
om kort tid, vil bli sendt på høring, og varsler
at den vil komme tilbake med oppfølgingen av denne.
I et lengre tidsperspektiv synes det på mange
områder å være en betydelig forskjell
mellom de intensjoner som storting og regjering har når
det gjelder vektleggingen av kommunalt selvstyre på den
ene side, og den faktiske politikk på den annen side. Forskjellene
oppstår både når det gjelder finansieringsform
(betydelig omfang av øremerking), legal styring (ved rettighetslover
og standardkrav) og ved omfanget av kommunalt ansvarsområde.
Dette er etter Regjeringens syn en alvorlig utfordring for forholdet
mellom stat og kommunesektor, og for lokaldemokratiets framtid.
Den statlige styringen må i større
grad preges av dialog og veiledning, ikke absolutte pålegg
og krav. I minst mulig grad skal det fastsettes særskilte
krav til organisering, saksbehandling, kompetanse og bemanning.
Staten må også være varsom med å innføre
individuelle rettigheter til særskilte grupper som går
ut over kommunenes muligheter til å gjennomføre
helhetlige prioriteringer. Reelle muligheter til å prioritere
ressurser i samsvar med lokale behov krever redusert bruk av øremerkede
tilskudd og et tilsyn som i større grad er samordnet på tvers
av sektorer.
Kommunene er ansvarlige for viktige velferdsordninger
og offentlige tjenester. I et samfunn med økt vekt på individuell
valgfrihet, stigende privat velstand og betydelig formue samlet
på statens hånd gjennom Statens petroleumsfond,
er det store forventninger til kvalitet og nivå på offentlige
tjenester. Det kan være liten aksept for geografiske forskjeller
i tjenestetilbudet. Samtidig kan det være en konkurranse
mellom ulike sektorer om å styre kommunene sterkest mulig
til fordel for egen sektor. Disse forholdene presser vilkårene
for det lokale selvstyret.
Etterspørselen etter offentlige tjenester
er stor, og vil representere en stor utfordring i årene
som kommer.
Etter Regjeringens vurdering vil statlig overtakelse
av velferdsoppgaver gi dyrere velferdsordninger som er mindre tilpasset
lokale behov. For å sikre framtidens velferdssamfunn kreves
det et sterkt lokaldemokrati som kan møte framtidens utfordringer.
Lokal handlefrihet gir lokal tilpasning til de ulike behov og utløser kreative
løsninger. Lokalt politisk ansvar gir nærhet mellom
politikere og innbyggere og gir dermed mulighet for mer fleksible
tilpasninger. Statlig ansvar kan medføre en fare for at
offentlig forvaltning og tjenesteytere blir oppsplittet og borgerne
møter et fragmentert offentlig apparat som ikke er samordnet.
Kommunene som lokalt folkevalgt organ med en bred oppgaveportefølje,
gir de beste muligheter for effektiv og nær samordning
av de ulike behov den enkelte har. Etter Regjeringens syn er det
bare gjennom en sterk kommuneforvaltning framtidens velferdsutfordringer kan
møtes.
Et godt lokalt selvstyre krever at kommunesektoren lever
opp til forventningene om å levere gode tjenester til sine
innbyggere. Hvis ikke, er det en fare for at det lokale selvstyret
undergraves gjennom statliggjøring av ansvar.
Regjeringen vil kontinuerlig arbeide for å øke
det kommunale selvstyret. Det kan ofte argumenteres godt for hvert
enkelt styringsvirkemiddel isolert sett, særlig hvis det
er nødvendig for å sikre en sektors interesser
i konkurranse med andre sektorer som er beskyttet av statlig styring.
Problemet er at summen av alle gode enkelttiltak binder opp så mye
ressurser at det blir vanskelig å tilpasse seg begrensede
totalrammer. Rommet for frie lokale beslutninger blir dermed sterkt
redusert. Regjeringen understreker at det kreves vilje til å vektlegge
verdien av det lokale selvstyret i de mange enkeltsaker der konflikten
mellom ønsket om statlig styring og lokalt selvstyre kommer
opp. Regjeringen vil vise denne viljen.
Komiteen viser til at Makt- og
demokratiutredningen hevder at det har funnet sted viktige strukturelle endringer
i velferdsstaten. Mens universelle ordninger, enhetlig organisering
av velferdstjenestene og statlig finansiering tidligere har preget
løsningene, er dette systemet nå under omforming.
De brede folkebevegelsene spiller ikke lenger en sentral rolle i
utviklingen. Det hevdes videre at den politiske støtten
til universelle velferdsordninger blir svakere og barrieren mot
mer private ordninger i trygde- og velferdssystemet blir lavere.
Rettighetslovgiving og pålagte oppgaver
som ofte er begrunnet med behovet for å sikre mer likebehandling, skaper
nye former for ulikheter fordi ressursknapphet umuliggjør
at alle rettigheter kan innfris samtidig.
Komiteen har merket
seg at utredningen viser at omdanningen av velferdsstaten har sammenheng
med grunnleggende endringer i forholdet mellom offentlig og privat
virksomhet. Mange tjenester som tidligere ble utført av
det offentlige, finansieres i dag over offentlige budsjetter, men
utføres av private selskaper. Krav om produktivitet og
effektivitet settes i sentrum, markedstenkningen vinner innpass.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på at
den politiske støtten til universelle velferdsordninger
fortsatt er sterk i Norge, jf. den sterke satsingen på barnehageplasser
og pensjonsforliket.
Disse medlemmer mener målet
må være å styrke kommunenes handlingsfrihet
og det lokale selvstyret, slik meldingen tar til orde for.
Komiteen er opptatt
av funksjonsfordelingen mellom folkevalgte organer på statlig,
regionalt og kommunalt nivå og vil understreke betydningen
av at denne skjer på en måte som sikrer aktiv
medvirkning fra befolkningen. Nærhet og betydning av beslutningsorganenes
vedtak for den enkelte er viktig i denne sammenheng. Likeledes bør
spørsmål om demokratisk forankring og sikring
av legitimitet i befolkningen gjennom en klar fordeling av de oppgaver
som skal løses, være avklart før eventuelle
nye regionale organer etableres.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet har merket seg at det eneste
stedet i meldingen der uttrykket "alvorlig utfordring" er benyttet,
gjelder i forholdet mellom stat og kommunesektor:
"I et lengre tidsperspektiv synes det på mange
områder å være en betydelig forskjell
mellom de intensjoner som Stortinget og Regjeringen har når
det gjelder vektleggingen av kommunalt selvstyre på den
ene side, og den faktiske politikken på den annen side.
Forskjellene oppstår både når det gjelder
finansieringsform (betydelig omfang av øremerking), legal
styring (ved rettighetslover og standardkrav) og ved omfanget av
kommunalt ansvarsområde (ved statlig overtakelse av viktige
helse- og sosialtjenester), jf. gjennomgangen under punkt 4.3. Dette
er etter Regjeringens syn en alvorlig utfordring for forholdet mellom
stat og kommunesektor, og for lokaldemokratiets framtid".
Disse medlemmerkonstaterer
at dette også er i samsvar med Makt- og demokratiutredningens
konklusjoner.
Disse medlemmer har også merket
seg at Regjeringens svar på utfordringen er at det trengs
vilje til å legge vekt på verdien av lokalt selvstyre
i de mange enkeltsakene der konflikt mellom ønske om statlig
styring og lokalt selvstyre kommer opp. Disse medlemmer vil
understreke at det i tillegg til god vilje er nødvendig å vurdere:
– En grunnlovsfesting
av lokalt selvstyre
– Økt bruk av rådgivende
folkeavstemninger
– At en større del av
verdiskapingen og skatteinntektene blir værende i kommunene
– En bevisst holdning til individfestede
rettigheter på områder lokalforvaltninga har ansvar
for
– Utredninger av konsekvensene
for det lokale selvstyret for alt reform- og utviklingsarbeid
– Medvirkning fra kommunesektoren
i konsekvensutredninger som har vesentlige konsekvenser for lokalt
selvstyre
– At kostnadene ved reformer i
større grad blir beregnet av nøytrale instanser.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til det framlagte forslag om å grunnlovfeste det lokale
selvstyret (jf. Dokument nr. 12:9 (2003-2004) Grunnlovsforslag)
og vil i tillegg peke på nødvendigheten av å styrke
den lokale beskatningsretten.
Komiteenmener det lokale, regionale og nasjonale
demokratiet må sees i sammenheng. Et fungerende lokaldemokrati
er en forutsetning for tillit og legitimitet til det nasjonale folkestyret.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartietmener at et levende lokaldemokrati er
grunnsteinen i folkestyret. Selv om vårt politiske system
bygger på representative organer, er det mange politiske
beslutninger som kan tas direkte av innbyggerne i en kommune. Dette
kan skje gjennom økt bruk av folkeavstemninger eller andre
former for direkte demokrati.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstrepartiønsker forsøk med beslutningsprosesser
hvor makt overføres fra kommunestyrer til organer hvor
alle kommunens innbyggere har møterett og påvirkningsmulighet.
Dette kan for eksempel tas i bruk når prioriteringer på kommunebudsjettet
skal avgjøres (deltakende budsjettering).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kystpartiet, viser til atutviklingen
har ført til at lokalpolitikken har endret karakter. Etterspørselen
etter velferdstjenester har steget raskere enn utbyggingen av dem.
Kommunenes virksomhet defineres i hovedsak av staten samtidig som
kommunene er blitt tilført for lite ressurser til å utføre
de oppgaver de er pålagt. Statlig rettighetslovgivning
har bidratt til å gjøre forventninger om velferdsytelser
om til rettskrav, og forventningen er større enn det som
samlet sett kan innfris.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil understreke at fremtidens velferdsutfordringer
bare kan møtes gjennom en sterk kommuneforvaltning.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kystpartiet, finner beskrivelsen av en utvikling hvor rett
til velferdsgoder overlates til domstolene, som alarmerende. Et
system hvor kommunenes økonomi og lokale politikeres prioriteringer
blir uten betydning når velferdsgoder skal fordeles, er
ikke i tråd med velferdsstatens grunnleggende prinsipp.
Målet for velferdspolitikken er å sikre likeverdige
velferdstilbud over hele landet. Den enkeltes økonomiske
evne til å søke bistand i rettsapparatet, skal
ikke være bestemmende for hvem som får hjelp.
Et slik system har nye, utilsiktede ulikheter som konsekvens.
Dette flertallet forutsetter
at Stortinget får til behandling en melding basert på Lokaldemokratikommisjonens
utredning. Dette flertallet ser klart behovet for
at styringen fra staten blir lagt om til økt dialog mellom
forvaltningsnivåene slik at Regjeringa og Stortinget samordner
styringen og ansvaret for kommunesektoren.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
påpeke at en rekke velferdstjenester bør fellesskapsfinansieres
av staten, eventuelt gjennom overslagsbevilgninger administrert
av statlige velferdskontorer over hele landet (Velferdskontor fremkommer
ved sammenslåing av den statlige trygdeetat og A-etat og
de kommunale sosialkontor og eldreomsorgskontor) basert på rettighetslovgivning
og etterprøving av en omorganisert trygdedomstol og hvor
tjenesteprodusentene kan være offentlige og private som konkurrerer
om oppdragene overfor de ulike brukere og/eller deres pårørende
eller offentlige oppnevnte verger.
Ved en slik organisering er kvalitet og kvantitet
i tjeneste sikret for brukerne uavhengige av kommunenes prioritering
og økonomi.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, viser til at et annet utviklingstrekk
bør gi grunn til ettertanke. Makt- og demoikratiutredningen hevder
at misforhold mellom tilbud og etterspørsel blir møtt
med krav om betalingsordninger og egenandeler, delvis for å dempe
etterspørselen og delvis for å finansiere ordningene.
Dette er en utvikling som bidrar til å straffe dem som
har størst behov for fellesskapets støtte.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at et
sterkt innslag av statlig detaljregulering og bruk av øremerkede
midler som styringsverktøy bidrar til at misforholdet mellom makt
og ansvar forskyver seg innover og nedover i velferdssystemet. Øremerkingen
har skapt stort behov for sentralstyrte tilpasninger, rapportering
og kontroll. Byråkratiet har økt og kommunenes
frihet til å velge løsninger tilpasset lokale
forhold, er redusert. De folkevalgte i kommunene har fått
mindre mulighet til styring og til å ta ansvar. Dermed
svekkes lokaldemokratiet.
Flertallet ønsker ikke
en slik utvikling og mener at kommunesektoren i all hovedsak skal
være rammefinansiert. Hovedregelen skal være at øremerkede
tilskudd er forbeholdt viktige nasjonale prioriteringsområder
i en oppstartsperiode eller finansiering av oppgaver som få kommuner
har ansvar for. Innlemming av øremerkede tilskudd bidrar
til å øke det lokale selvstyret. Forutsetningen
er imidlertid at øremerkede ordninger som innlemmes, fullfinansieres.
I annet fall vil tilbudet kunne forsvinne eller forringes.
Det er bred politisk enighet om at helse- og
omsorgstjenester skal være tilgjengelig i den enkeltes
nærmiljø. Kunnskap om demografisk utvikling og
sikring av ressurser i tråd med innbyggernes endrede behov,
er derfor viktig dersom kommunene skal være i stand til å ivareta
disse oppgavene.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kystpartiet, har i den forbindelse merket seg påpekingen
av at det er velferdsstatens lavtlønnede omsorgsreservoar,
som bærer byrdene når budsjettene ikke strekker
til. Det er denne omsorgsressursen som effektiviseringsorienterte
styringstiltak truer med å tømme når
tiltakene ikke tar hensyn til omsorgens egenart og fordi de virker
ytterligere utmattende.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til sin forrige merknad og påpeke at det er fullt
mulig å sikre alle likeverdige velferdstjenester uten at
kommunene behøver å ha noen oppgave i en slik
sammenheng, med mulig unntak for å oppnevne personer til
statlige styrer og utvalg som eventuelt skal foreta skjønnsmessige
vurderinger i forskjellige saksområder og saker.
Komiteen viser til
at 5/6 av de ansatte i omsorgssektoren i år 2000
var kvinner. Dersom kvinner for fremtiden ikke lenger i samme grad
vil stille sin arbeidskraft til rådighet i denne sektoren,
faller mye av grunnlaget for offentlig omsorgsarbeid sammen. Komiteen vil
understreke at rekruttering til og sikring av gode arbeidsforhold
for denne gruppen stiller særlige krav til fremtidsrettet
satsing.
Komiteen mener at kommunene står
foran store utfordringer i årene fremover i omsorgssektoren.
Flere antall eldre øker behovet for omsorgspersonell. Det
er særdeles viktig at rekruttering av ressurssterk ungdom ser
utfordringene i denne sektoren, og tar slik utdanning.
Komiteen viser til at avtalen
om kvalitetsutvikling mellom Sosialdepartementet og KS av 24. juni
2003, har som siktemål at staten og kommunesektoren i fellesskap
skal sørge for å bedre kvaliteten og å etablere enklere
ordninger i pleie- og omsorgstjenesten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kystpartiet,viser til at Regjeringen
er opptatt av at det har vært betydelig vekst i kommunens
ressursbruk i de siste tiårene. Etter flertallets syn
er dette en lite fruktbar tilnærming. Det viktige spørsmål
i forhold til kommunesektoren er hvorvidt det er samsvar mellom
de oppgaver kommunene er satt til å ivareta og de ressurser
de har til disposisjon. Lite tyder på at ressurstilførselen
er tilstrekkelig. Uten vilje til å gi kommunene realistiske
rammer og mulighet til å foreta egne prioriteringer, vil
lokaldemokratiet tape ytterligere terreng.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at det har
vært en betydelig vekst i kommunal sysselsetting. Fra 1970
til 2001 har antall tilsatte i norske kommuner økt tre
ganger, til om lag 425 000 årsverk. Endringer
innen utdanningssektoren har gitt kommunene større frihet.
På samme måte står kommunene i dag friere
til å organisere seg administrativt. Statlige vedtak, som
regulering av barnehageordningene, har derimot strammet inn det
kommunale handlingsrommet.
Ressurssituasjonen i kommunene er en viktig
faktor i det lokale selvstyret, men ikke den eneste. Disse medlemmer viser
til at kommunene i 2004 og 2005 vil ha den største veksten
på mange år, også i frie inntekter. Disse
medlemmer vil likevel understreke at det nok aldri vil bli
"nok penger" sett fra kommunesektorens side. Misnøyeropene
har alltid vært der, og høyere under tidligere
regjeringer enn under den sittende. En debatt der "mer penger" gjøres
til eneste problem for kommunene vil føre galt av sted,
og skygge for andre og vel så viktige faktorer for økt
handlefrihet. Øremerking av midler og statlige detaljkrav
fratar kommunene friheten til selv å prioritere sine ressurser og
dermed å bruke dem på den måten som gir
mest og best tjenester igjen for de ressursene (penger så vel
som personell) man rår over. Det bidrar også til
en skjevfordeling til de kommuner som har gjort minst på det området
som Stortinget til enhver tid finner å ville prioritere,
og de som har størst mulighet til å betale for egenandeler
som kan utløse statlig støtte. Alle partier har
i noe ulik grad bidratt til dette. Disse medlemmer mener
det må bli et taktskifte i en politikk for økt lokal
handlefrihet.
Komiteen vil understreke
betydningen av at kommunene, representert ved Kommunenes Sentralforbund
og staten, klarer å definere en felles forståelse
av ressursbehovet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kystpartiet, har merket seg Regjeringens vurdering av spørsmålet
om det bør inngås forpliktende avtaler mellom
stat og kommunesektoren i forbindelse med en langsiktig plan for å rette
opp den økonomiske ubalansen i kommunene. Dette til erstatning
for dagens konsultasjonsordning mellom KS og staten.
Flertallet mener det er grunnlag
for å arbeide mot en mer forpliktende konsultasjonsordning,
ikke minst for å avveie politiske målsettinger
til de økonomiske rammebetingelsene for sektoren. Etter flertallets syn
bør dagens konsultasjonsordning gjøres mer forpliktende
slik at de totale ressurser innenfor offentlig sektor kan utnyttes
bedre.
Komiteen understreker
imidlertid at det også i fremtiden må være
regjering og storting som gjennom den ordinære budsjettprosessen
legger rammene for kommunesektoren.
Komiteensavner
en omtale av kommunens rolle som samfunnsutvikler. En sentral oppgave
for framtidas kommuner kan være å utvikle evnen
til å være en fleksibel og offensiv samfunnsaktør.
Dette omfatter de klassiske utviklingsoppgavene innenfor planlegging, næringsutvikling,
lokalt miljøarbeid ned til enkle trivselsskapende tiltak
i nærmiljøet. Like sentralt er det, etter komiteens oppfatning,
hvorledes et utviklingsperspektiv også kan prege både
lokaldemokrati, forvaltning og tjenestetilbud og på den
måten representere et helhetsperspektiv på den
kommunale aktiviteten.
Komiteen mener at kommunenes
brede samfunnsansvar handler om å ta utgangspunkt i kommunenes grunnleggende
legitimitet som politisk institusjon. Denne er basert på at
det er de som bor innenfor kommunens grenser som velger representanter
til kommunens øverste organ. Derfor må hver kommune
være i stand til å formulere velferds- og miljøpolitiske
mål, med hele kommunesamfunnet som "oppdragsgiver".
Komiteen mener videre at kommuneorganisasjonens
primære jobb er å sikre at de som bor innenfor kommunegrensene
har det godt. Mange instanser, offentlige som halvoffentlige og
private, medvirker til dette innen sine avgrensete ansvarsområder,
men det er kommunen som har det helhetlige ansvaret for innbyggernes
livsmiljø.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet viser videre til at de rådende
ideene bak moderniseringsarbeidet i kommunesektoren de siste 10 åra,
ofte kalt New Public Management (NPM), blant annet bidrar til oppstykking
og krav om konkurranse og lønnsomhet i hvert enkelt ledd. Disse
medlemmervil peke på at
denne styringsideologien virker begrensende for en helhetlig lokalsamfunnsutvikling. Disse medlemmer merker
seg at både den tradisjonelle oppfatninga av offentlig
styring, Government, og NPM-prinsippet i dag blir utfordret gjennom
begrepet Governance, et begrep som fanger opp at det offentlige
både må forholde seg til at styring skjer på ulike
nivå og gjennom et komplekst samspill mellom mange aktører.