Tabell 2.1 Forslag om endringer
i skatter og avgifter (mill. kroner)
Kap. | Post | | Endringer
før nysaldert
budsjett | Endringer
i nysalderingen | Sum
endringer |
| | | | | |
5501 | | Skatter på formue
og inntekt | | | |
| 70 | Toppskatt mv. | -33 | -161 | -194 |
| 72 | Fellesskatt | -131 | 1 271 | 1 140 |
5506 | | Avgift av arv og gaver | | | |
| 70 | Avgift | - | -143 | -143 |
5507 | | Skatt og avgift på utvinning
av petroleum | | | |
| 71 | Ordinær skatt
på formue og inntekt | - | 15 500 | 15 500 |
| 72 | Særskatt på oljeinntekter | - | 26 900 | 26 900 |
| 73 | Produksjonsavgift | - | 200 | 200 |
| 74 | Arealavgift mv. | - | -400 | -400 |
5508 | | Avgift på utslipp
av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen | | | |
| 70 | Avgift | - | -200 | -200 |
5511 | | Tollinntekter | | | |
| 70 | Toll | - | 341 | 341 |
| 71 | Auksjonsinntekter fra tollkvoter | - | 38 | 38 |
5521 | | Merverdiavgift mv. | | | |
| 70 | Avgift | - | 350 | 350 |
5526 | | Avgift på alkohol | | | |
| 70 | Produktavgift på alkoholholdige
drikkevarer | - | -387 | -387 |
5531 | | Avgift på tobakkvarer | | | |
| 70 | Avgift | - | -685 | -685 |
5536 | | Avgift på motorvogner
m.m. | | | |
| 71 | Engangsavgift på motorvogner
m.m. | - | 2 090 | 2 090 |
| 72 | Årsavgift | - | 114 | 114 |
| 73 | Vektårsavgift | - | -36 | -36 |
| 75 | Omregistreringsavgift | - | -34 | -34 |
| 76 | Avgift på bensin | - | -682 | -682 |
| 77 | Avgift på mineralolje
til framdrift av motorvogn (autodieselavgift) | - | 128 | 128 |
5537 | | Avgifter på båter
mv. | | | |
| 71 | Avgift på båtmotorer | - | 65 | 65 |
5541 | | Avgift på elektrisk
kraft | | | |
| 70 | Forbruksavgift | - | -525 | -525 |
5542 | | Avgift på mineralolje
mv. | | | |
| 70 | Avgift på mineralolje | - | -96 | -96 |
5543 | | Miljøavgift på mineralske
produkter mv. | | | |
| 70 | CO2-avgift | - | -151 | -151 |
| 71 | Svovelavgift | - | -7 | -7 |
5545 | | Miljøavgifter
i landbruket | | | |
| 71 | Miljøavgift, plantevernmidler | - | -20 | -20 |
5546 | | Avgift på sluttbehandling
av avfall | | | |
| 70 | Avgift på sluttbehandling
av avfall | - | -262 | -262 |
5547 | | Avgift på helse-
og miljøskadelige kjemikalier | | | |
| 70 | Trikloreten (TRI) | - | -7 | -7 |
5548 | | Miljøavgift på klimagasser | | | |
| 70 | Hydrofluorkarbon (HFK)
og Perfluorkarbon (PFK) | - | 15 | 15 |
5555 | | Sjokolade- og sukkervareavgift | | | |
| 70 | Avgift | - | 57 | 57 |
5556 | | Avgift på alkoholfrie
drikkevarer m.m. | | | |
| 70 | Avgift | - | -76 | -76 |
5557 | | Avgift på sukker | | | |
| 70 | Avgift | - | -15 | -15 |
5559 | | Avgift på drikkevareemballasje | | | |
| 70 | Grunnavgift på engangsemballasje | -25 | 29 | 4 |
| 71 | Miljøavgift på kartong | - | -7 | -7 |
| 72 | Miljøavgift på plast | - | 12 | 12 |
| 73 | Miljøavgift på metall | - | 10 | 10 |
| 74 | Miljøavgift på glass | - | -2 | -2 |
5565 | | Dokumentavgift | | | |
| 70 | Avgift | - | -1 099 | -1 099 |
5571 | | Totalisatoravgift | | | |
| 70 | Avgift | 7 | 4 | 11 |
5578 | | Avgift på farmasøytiske
spesialpreparater
(jf. kap. 750) | | | |
| 70 | Registreringsavgift | 5 | - | 5 |
5583 | | Særskilte avgifter
mv. i bruk av frekvenser | | | |
| 70 | Inntekter fra telesektoren | - | 7 | 7 |
5584 | | Andre avgifter | | | |
| 70 | Etterslep, utgåtte
avgifter | - | 1 | 1 |
5700 | | Folketrygdens inntekter | | | |
| 71 | Trygdeavgift | -34 | -166 | -200 |
| 72 | Arbeidsgiveravgift | -132 | -628 | -760 |
| | Sum | -343 | 41 343 | 41030 |
Kilde: Finansdepartementet
Statsbudsjettets samlede skatte- og avgiftsinntekter fra
Fastlands-Norge anslås til 515,3 mrd. kroner i 2005, som
er om lag 1 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett. Revisjonen
av skatte- og avgiftsanslagene er basert på opplysninger
for innbetalte skatter og avgifter til og med oktober måned,
samt oppgaver over utliknede skatter for inntektsåret 2004
for personlige skattytere og etterskuddspliktige skattytere.
I det opprinnelige budsjettopplegget anslås
skatte- og avgiftsinntektene med utgangspunkt i anslag på regnskap
for året før. Statsregnskapet for 2004, som forelå våren
2005, viste imidlertid at skatte- og avgiftsinntektene i 2004 ble
betydelig lavere enn lagt til grunn i Nasjonalbudsjettet 2005. Det
var i hovedsak skatteinntektene fra etterskuddspliktige skattytere
som ble lavere enn tidligere anslått. Skatte- og avgiftsanslagene for
2005 ble bl.a. på denne bakgrunnen nedjustert i Revidert
nasjonalbudsjett 2005. Videre medvirket lavere anslag for pris-
og lønnsvekst i 2005 til at skatte- og avgiftsinntektene
ble nedjustert i Revidert nasjonalbudsjett 2005.
I forkant av Nasjonalbudsjettet 2006 kom det
ny informasjon om skatte- og avgiftsinngangen i 2005, som viste
en raskere vekst i løpende skattetrekk og arbeidsgiveravgift
enn lagt til grunn i Revidert nasjonalbudsjett 2005. I tillegg økte
også etterskuddsskattene fra bedrifter sterkere enn tidligere
lagt til grunn. Anslaget for statsbudsjettets skatte- og avgiftsinntekter fra
Fastlands-Norge ble dermed oppjustert i Nasjonalbudsjettet 2006,
sammenliknet med Revidert nasjonalbudsjett 2005.
Anslaget for statsbudsjettets samlede skatte-
og avgiftsinntekter i 2005 er i denne proposisjonen oppjustert med
drøyt 1/2 mrd. kroner i forhold til anslagene i
Nasjonalbudsjettet 2006. Oppjusteringen er først og fremst
knyttet til noe høyere anslåtte inntekter fra
merverdiavgift enn lagt til grunn i Nasjonalbudsjettet 2006.
Statsbudsjettets inntekter fra skatt på inntekt
og formue, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift i 2005 anslås
i denne proposisjonen til 287,1 mrd. kroner, som er en reduksjon
med knapt 0,2 mrd. kroner i forhold til anslaget i saldert budsjett.
Inntektene fra merverdiavgiften anslås nå til
149,8 mrd. kroner i 2005, som er en økning med knapt 0,4
mrd. kroner i forhold til saldert budsjett. Inntektene fra særavgifter
og toll anslås til 78,4 mrd. kroner i 2005, som er drøyt
1,2 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett. Reduksjonen i særavgiftene
er blant annet knyttet til lavere inntekter fra dokumentavgiften. I
Gul bok for 2005 ble det lagt opp til at eiendomsoverdragelser i
forbindelse med omdanningen av Statkraft SF til aksjeselskap skulle
medføre en ekstraordinær innbetaling av dokumentavgift
på 1,5 mrd. kroner i 2005. Dette anslaget er nå redusert
til 0,3 mrd. kroner.
Betalte skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten
i 2005 anslås nå til 169,0 mrd. kroner, inkludert CO2-avgift. Anslaget er 42,0 mrd. kroner
høyere enn anslått i saldert budsjett. Anslaget
for innbetalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt)
er oppjustert med 42,4 mrd. kroner. Oppjusteringen av anslagene
for skatteinnbetalingen kan i all hovedsak tilskrives høyere oljepriser
enn lagt til grunn i saldert budsjett. En uventet sterk økning
i etterspørselen etter olje, liten ledig produksjonskapasitet
og uroligheter i flere viktige produsentland har bidratt til den
høye oljeprisen i 2005.
Innbetalt avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen
anslås nå til 3,4 mrd. kroner. Dette er 0,2 mrd.
kroner lavere enn i saldert budsjett. Anslaget for produksjonsavgift
er økt med 0,2 mrd. kroner, noe som skyldes høyere
oljepris og høyere salg av avgiftspliktig olje enn forutsatt.
Anslaget for arealavgift er satt ned med 0,4 mrd. kroner i forhold
til saldert budsjett fordi hoveddelen av innbetalingen forskyves
til 2006.
Anslagene for betalte skatter og avgifter er
blant annet basert på innbetalingene så langt
i år, utlignet skatt for 2004 og pris- og produksjonsutviklingen
hittil i år.
Komiteen tar de endrede provenyanslagene
for skatter og avgifter til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstaterer
at anslaget for samlede skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge
i saldert budsjett har økt med ca. 35,3 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser til at
inntektsprovenyet fra tobakksavgiften foreslås nedjustert
med 9,1 pst. Disse medlemmer konstaterer at Regjeringen
ikke har gode tall for salg av tobakk gjennom grensehandel, taxfree
eller smugling. Disse medlemmer mener at Regjeringen
bør interessere seg mer for sammenhengen mellom sviktende
avgiftsbelagt omsetning og størrelsen på avgiftene.
Disse medlemmer viser til at
inntektsprovenyet for engangsavgift for motorvogner foreslås
oppjustert med 13,4 pst. uten at det levnes en kommentar fra Regjeringen.
Disse medlemmer registrerer at
inntektsprovenyet fra dokumentavgift foreslås nedjustert
med 19,2 pst. som følge av budsjettert avgift i forbindelse
med omdannelse av Statkraft SF.
Det vises til omtale i St.prp. nr. 1 Tillegg
nr. 1 (2005-2006), avsnitt 1.3.2 Kommuneøkonomien og avsnitt 2.3.21
Endringer i kommunale og fylkeskommunale skattører og fellesskatt.
Som omtalt i tilleggsproposisjonen for 2006
vil Regjeringen vurdere inntektssystemet for kommunene, og i den
sammenheng vil det også bli vurdert om det er hensiktsmessig
at selskapsskatt skal være en del av kommunenes inntektsgrunnlag.
I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr.
1 for 2005 ble det besluttet å tilbakeføre en
andel av selskapsskatten til kommunene fra 2005. Selskapsskatten blir
utbetalt som en del av rammetilskuddet i 2005 og 2006 etter en såkalt
skattesimuleringsmodell. Tilføringen av selskapsskatt i
2005 og 2006 er basert på likningstall for henholdsvis
inntektsåret 2002 og 2003, med en kommunal andel som utgjør
4,25 pst. av totalt 28 pst. skatt. Fordelingen på kommuner
er basert på en kopling av data for skatt i de enkelte
foretakene og sysselsettingens fordeling etter arbeidssted.
Fra og med 2007 la regjeringen Bondevik II opp
til å tilføre selskapsskatten via et nytt felleskommunalt skattefond
(skattefondsmodell), basert på likningstall og skattører
for inntektsåret 2005. Denne modellen la bindinger på det
framtidige systemet og innebar at inntektene fra kommunal selskapsskatt
for den enkelte kommune ikke vil være kjent på forhånd.
For å unngå de framtidige bindingene på systemet
og sikre at fordelingen av inntekter på den enkelte kommune
kan gjøres kjent på forhånd gjennom kommuneproposisjonen, foreslås
det at dagens ordning med tilføring via rammetilskudd videreføres
inntil kommunal selskapsskatt er nærmere utredet. Denne
endringen innebærer at skattørene for det felleskommunale
skattefondet reduseres fra 4,25 pst. til null både for
inntektsåret 2005 og inntektsåret 2006. Satsen
for fellesskatt til staten økes tilsvarende fra 23,75 pst.
til 28 pst. både for inntektsåret 2005 og inntektsåret
2006.
Endringene for inntektsåret 2006 er
fremmet i St. prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006), mens endringen
for inntektsåret 2005 fremmes i denne proposisjonen, jf. forslag
til romertallsvedtak.
Komiteen viser til de respektive
merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2005-2006), og slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak IV under kapittel
7 Komiteens tilråding.