Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra
Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Dagfinn Høybråten,
og fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, viser til
Riksrevisjonens undersøkelse av forvaltningen av gjeldsordningsloven,
som er en oppfølging av Dokument nr. 3:13 (1996-1997). Hovedformålet
med undersøkelsen har vært å vurdere om
namsmyndighetene behandler gjeldsordningssakene innenfor de tidsfrister
som framgår av lov og internt regelverk, og om det rapporteres
i henhold til dette.
Komiteen viser til at Justisdepartementet
tidligere har informert Stortinget om at målsetningen er
at den forberedende saksbehandlingen hos namsmannen skal skje innen
90 dager. Dette målet har vært uendret fra forrige
undersøkelse. Komiteen har merket seg at det
har vært en viss nedgang i antall saksbehandlingsdager
siden forrige undersøkelse. Det er positivt. Samtidig ser komiteen med
bekymring på at 8 av 14 undersøkte namsmannskontorer
overskrider fristen på 90 dager, og at gjennomsnittlig
saksbehandlingstid for gjeldsordningssaker fortsatt er alt for lang. Komiteen vil
be Regjeringen om å treffe de nødvendige tiltak
for å sikre at saksbehandlingstiden ikke overstiger 90
dager.
Komiteen har merket seg at undersøkelsen
avdekker at namsmannskontorene prioriterer de lovbestemte fristene,
og i liten grad har oppmerksomhet på den forberedende delen
av saksbehandlingen. Komiteen vil understreke Riksrevisjonens
fremheving av at dette kan være uheldig fordi søkeren
etter åpning har bedre rettsvern i forhold til kreditorene.
Komiteenviser
til at undersøkelsen viser at 10 av 14 undersøkte
namsmannskontorer ikke har skriftlige saksbehandlingsrutiner for
behandlingen av gjeldsordningssaker, tolv av kontorene har ingen
form for kvalitetssikring av utført saksbehandling og at
det ved syv av kontorene er kun én person som arbeider
med denne type saker. Komiteen mener dette er kritikkverdig og
viser et behov for bedre rutiner. Komiteen vil be Regjeringen
om å iverksette tiltak for å sikre gode rutiner
for saksbehandlingen og effektiv kvalitetssikring, som kan gi bedre
trygghet for en riktig og likeverdig behandling av søknadene
om gjeldsordning.
Komiteen har merket seg at undersøkelsen
avdekker at informasjonsmaterialet om gjeldsordningsinstituttet
oppfattes som utilstrekkelig og utdatert ved de undersøkte
namsmannskontorene. Komiteen vil understreke betydningen
av forståelig informasjon som er tilgjengelig for alle
brukere, og at det også settes av tid til individuell oppfølging
slik at ikke manglende informasjon om gjeldsordningsinstituttet
blir et hinder for å komme ut av gjeldsproblemer. Komiteen vil
be Regjeringen om å vurdere tiltak for å sikre
at skjema og informasjon vedrørende gjeldsordningssaker
er bedre og mer hensiktsmessig tilrettelagt til beste for bruker. Komiteen mener
det er positivt at departementet har opprettet en egen "gjeldsordningsbase",
med informasjon om gjeldsordningsloven.
Komiteen viser til at saksfeltet
er komplisert og forutsetter inngående juridiske og økonomiske
kunnskaper samt evne til å behandle mennesker i en sårbar livssituasjon. Komiteen ber
derfor Regjeringen vurdere om det bør defineres krav til
kompetanse for saksbehandlere av gjeldsordningssaker. Komiteen ber også Regjeringen
vurdere hvordan kompetansesentrene kan brukes mer effektivt til
opplæring og kursing av saksbehandlere på dette
feltet.
Komiteenhar
merket seg at det har vært en mangelfull rapportering i
forhold til saksbehandlingstider, og at namsmennenes saksbehandlingsverktøy
(Namsak) har vært et hinder for god rapportering. Komiteen noterer
at departementet innfører et nytt saksbehandlingssystem
(SIAN) som alle saker som kommer inn etter 1. januar
2006, vil bli registrert i. Komiteen forutsetter
at Regjeringen sørger for at kravene til mål- og
resultatstyring i bevilgningsreglementet §§ 2
og 13 og økonomireglementet for staten overholdes.
Komiteen viser til at et flertall
i Stortinget under behandlingen av Dokument nr. 8:66 (2003-2004)
ba Regjeringen utrede en ordning med personlig konkurs, samt fremme
forslag om en frarådningsplikt for kredittyter i kredittkjøpsloven. Komiteen ser
frem til å få seg forelagt saker som følger
opp dette. Det er etter komiteens vurdering også behov
for å styrke kontrollen av form og innhold i markedsføringen
av usikret kreditt, og komiteen ber Regjeringen fremme
sak for Stortinget som følger opp dette.
Komiteen er svært opptatt
av at enkeltpersoners pådratte gjeldsforpliktelser ikke
skal oppleves å bli en livslang fattigdomsfelle, men et
forhold som kan håndteres innenfor en begrenset tidsperiode.
På denne bakgrunn forutsetter komiteen at
Regjeringen løpende vurderer om det bør gjøres
endringer i regelverk og praksis for å sikre at de overordnende
målene med gjeldsordningsloven blir ivaretatt. Komiteen vil
i den forbindelse særlig peke på viktigheten av
at offentlige kreditorer konstruktivt bidrar til gjeldsordning når dette
er hensiktsmessig. Komiteen ber Regjeringen utarbeide
klare retningslinjer både for hvordan det offentlige skal
forholde seg til henvendelser vedrørende gjeldssanering/gjeldsordning
og for når utestående fordringer bør
inngå i en gjeldsordning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer i Innst. O. nr. 90 (2003-2004) om organiseringen
av den sivile rettspleie på grunnplanet, foreslo at man
skulle vurdere andre måter å organisere namsmyndigheten
på.
Disse medlemmer mener Riksrevisjonens
gjennomgang viser at Barne- og familiedepartementet ikke i tilstrekkelig
grad har ivaretatt sitt informasjonsansvar. Søknadsmaterialet
er ikke godt nok tilrettelagt og disse medlemmer mener
dette snarest må utbedres dersom dette ikke allerede er
gjort.
Disse medlemmer mener videre
det bør defineres kompetansekrav til saksbehandlere hos
namsmannen, og at det bør settes høyere kvalifikasjonskrav
ved ansettelse, samt sørges for tilstrekkelig etterutdanning. Etter disse
medlemmer syn er opprettelse av en "Gjeldsordningsbase"
ikke et tilstrekkelig tiltak.
Disse medlemmer mener Riksrevisjonens
gjennomgang tyder på at dagens saksbehandling hos namsmannen
ikke fungerer tilfredsstillende, og mener derfor at det burde vurderes
om saksbehandlingstjenesten kan settes ut på anbud.
Disse medlemmer viser til viktigheten
av å vurdere forebyggende tiltak for å begrense
antall gjeldssaker. Offentlige kreditorer fremstår ofte
som harde og kompromissløse, samtidig som gebyrene som
ilegges av namsmannen kan være særlig tyngende
for debitor. I utgangspunktet relativt små krav kan vokse
til en stor gjeldsbyrde. Disse medlemmer mener i
denne sammenheng det ville være fornuftig med en gjennomgang
med sikte på å begrense antall gjeldsoffer og
dermed saker hos namsmannen.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomgå kompetansebehovet
hos saksbehandlere engasjert av namsmannen, med sikte på å stille
kompetansekrav som sikrer brukere best mulig og likest mulig saksbehandling."
"Stortinget ber Regjeringen gjennomgå gebyr
som ilegges av namsmannen og antall ganger gebyr kan ilegges samme
hovedkrav. Det skal videre gjennomgås i hvilken grad en
reduksjon av gebyrbelastningen kan bidra til å redusere
antallet gjeldsoffer, og det skal legges frem forslag om nødvendige
endringer på bakgrunn gjennomgangen."
"Stortinget ber Regjeringen sette
i verk nødvendige tiltak for å sørge
for at offentlige kreditorer i større grad viser fleksibilitet
og bidrar konstruktivt til gjeldsordning på linje med kreditorer
i det private næringsliv."