Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Tord Lien, Ketil Solvik-Olsen, Torbjørn Andersen, Bård Hoksrud, Anders Anundsen, Jan Arild Ellingsen, Per Roar Bredvold, Jan Henrik Fredriksen og Ulf Erik Knudsen om utvidet deltakelse i forsøket med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark

Til Stortinget

Sammendrag

Følgende forslag fremmes:

"Stortinget ber Regjeringen åpne for at alle landets kommuner kan søke om deltakelse i "Forsøk med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark", inntil ny lovhjemmel har trådt i kraft."

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Asmund Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Eva M. Nielsen, Tore Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Børge Brende og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti, Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Holten Hjemdal, fra Senterpartiet, Randi Sollie Denstad og fra Venstre, lederen Gunnar Kvassheim, viser til at motorferdselforsøket omfattet i utgangspunktet 8 kommuner og ble igangsatt i 2000. Forsøket er avsluttet og Norsk institutt for naturforskning (NINA) har framlagt sin evalueringsrapport.

Komiteen viser til at erfaringene fra forsøket vil bli dratt med videre inn i prosjektet motorferdsel og samfunn (MoSa).

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det ikke er nødvendig å trekke inn flere kommuner i en forsøksordning for å få et godt nok faglig grunnlag for å vurdere om, og hvorvidt, en ny forvaltningsmodell skal velges for motorferdselpolitikken.

Flertallet viser for øvrig til brev fra miljøvernministeren datert 24. april 2006, som er vedlagt innstillingen.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, vil videre peke på at forslaget har preg av en generell dispensasjon fra motorferdselloven, som ikke fremmer forvaltningsutvikling og derfor ligger utenfor formålet med forsøksloven, jf. forsøksloven § 1.

Dette flertallet viser til at erfaringene fra forsøkskommunene vil være underlag for MoSa-prosjektet og derigjennom også grunnlag for vurdering av om dagens regelverk skal endres, og hvilke endringer som eventuelt er aktuelle.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at forsøksprosjektet med utvidet selvstyre i 8 kommuner nå er avsluttet og evaluert, og mener at resultatet fra dette prosjektet må forelegges for Stortinget, sammen med resten av prosjektet "Motorferdsel og samfunn".

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen fremme sak om ferdigstillelsen av "Miljø og samfunn" (MoSa)-prosjektet, inkludert evaluering av forsøksprosjektet med utvidet kommunalt selvstyre innen motorferdsel i utmark i 8 utvalgte kommuner, og fremme denne for Stortinget senest våren 2007."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger stor vekt på det lokale selvstyret og mener det vil være fornuftig å trekke flere kommuner inn i prosjektet. Resultatene fra et representativt utvalg kommuner foreligger allerede og flere deltakere ville styrke datagrunnlaget for beslutninger, samt bevisstgjøre om tematikken rundt motorferdsel i utmark.

Disse medlemmer viser til at turistnæringen i grensetraktene konkurrerer med svenske aktører som ikke bare er svært konkurransedyktige på pris, men som også kan tilby sine gjester snøscooterkjøring som rekreasjon. Disse medlemmer viser også til at i de 7 gjenværende kommunene i prosjektet har den ulovlige kjøringen blitt redusert. På den annen side kan fortsatt umyndiggjøring av lokale myndigheter, kombinert med kompromissløs håndhevelse av regelverket fra fylkesmannens miljøvernavdeling, bidra til å bryte ned respekten for loven.

Disse medlemmer viser til argumentasjonen i Dokument nr. 8:57 (2005-2006), og tar opp forslaget fremsatt i dokumentet.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Høyres stortingsvalgprogram for perioden 2005-2009, hvor det slås fast at partiet:

"vil gi kommunene større frihet når det gjelder regulering av snøscooterkjøring. Hensynet til natur og miljø skal sikres gjennom nasjonale retningslinjer."

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 1

Stortinget ber Regjeringen fremme sak om ferdigstillelsen av "Miljø og samfunn" (MoSa)-prosjektet, inkludert evaluering av forsøksprosjektet med utvidet kommunalt selvstyre innen motorferdsel i utmark i 8 utvalgte kommuner, og fremme denne for Stortinget senest våren 2007.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 2

Stortinget ber Regjeringen åpne for at alle landets kommuner kan søke om deltakelse i "Forsøk med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark" inntil ny lovhjemmel har trådt i kraft.

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument nr. 8:57 (2005-2006) - forslag fra stortingsrepresentantene Tord Lien, Ketil Solvik-Olsen, Torbjørn Andersen, Bård Hoksrud, Anders Anundsen, Jan Arild Ellingsen, Per Roar Bredvold, Jan Henrik Fredriksen og Ulf Erik Knudsen om utvidet deltakelse i forsøket med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark - avvises.

Vedlegg: Brev fra Miljøverndepartementet v/statsråden til Energi- og miljøkomiteen, datert 24. April 2006

Vurdering av Dokument nr. 8:57 (2005-2006) om utvidelse av forsøk med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark

Jeg viser til oversendelse fra Stortingets energi- og miljøkomite av forslag til utvidet deltakelse i forsøket med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark

Forsøket med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark

Motorferdselforsøket omfattet i utgangspunktet 8 kommuner og ble igangsatt i 2000. Forsøket er avsluttet og Norsk institutt for naturforskning(NINA) har framlagt sin evalueringsrapport. Syv kommuner, Sirdal, Vinje, Stor-Elvdal, Lom, Røros, Hattfjelldal og Fauske, har imidlertid fått fortsette med regelverket for forsøksordningen av hensyn til å unngå merarbeid i tiden fram til eventuell ny regelverksreform trer i kraft og for å eventuelt høste ytterligere erfaringer.

Hovedintensjonen med forsøket har vært å klarlegge om formålet med motorferdselloven kan oppfylles, og motorferdselpolitikken bli mer enhetlig enn i dag, ved å koble motorferdselpolitikken til lokale planvedtak og planprosesser etter plan og bygningsloven, og ved at kommunene får større myndighet etter motorferdsel­loven. Erfaringene fra forsøkskommunene vil være underlag for MoSa-prosjektet og derigjennom også grunnlag for vurdering av om dagens regelverk skal endres og hvilke endringer som eventuelt er aktuelle.

Prosjektet motorferdsel og samfunn (MoSa)

Hovedmålet for prosjektet er å gi en oversiktlig og samlet presentasjon av bestående kunnskap om effekter for natur og samfunn av motorferdsel i utmark og kartlegge saksområder hvor kunnskapsnivået er mangelfullt. Prosjektet drives av Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR) etter oppdrag fra Direktoratet for naturforvaltning.

Prosjektet skal gi en samlet presentasjon og vurdering av de interessekonflikter som knytter seg til motorisert ferdsel i utmark med særlig vekt på å beskrive erfaringene knyttet til praktiseringen av eksisterende lov- og regelverk. Et særlig viktig tema vil være avveiningen mellom nytteverdier og verneverdier knyttet til motorferdsel i utmark. Prosjektet skal også vurdere alternative løsninger for regulering av motorferdsel i utmark, særlig i forhold til bruk av plan- og bygningslovens planbestemmelser. Den avsluttende fasen skal presentere konklusjoner og tilrådinger som ledd i et samlet beslutningsgrunnlag for eventuell revisjon av eksisterende lov- og regelverk. Her er det åpent for å gi tilråding om alternative former for regulering av motorferdsel, og løfte fram spørsmål som innebærer viktige verdimessige veivalg. En prosjektrapport skal fremlegges sommeren 2006.

Kautokeinos søknad

Kommunal- og regionaldepartementet avslo i brev av 17. mars 2006 Kautokeino kommunes søknad om deltakelse i forsøk om ny forvaltningsmodell for motor­ferdsel i utmark. Fra Miljøverndepartementets side ble det blant annet vurdert at tiden fram mot gjennomføring av eventuell regelverksreform er for knapp til at det ville være hensiktsmessig å sette i gang et nytt forsøk.

Departementets vurdering

Det synes ikke nødvendig å trekke inn flere kommuner i en forsøksordning for å få et godt nok faglig grunnlag for å vurdere om, og hvorvidt, en ny forvaltningsmodell skal velges for motorferdselpolitikken.

Forslaget har dessuten preg av en generell dispensasjon fra motorferdselloven. Etter departementets vurdering fremmer dette ikke forvaltningsutvikling og antas derfor å ligge utenfor formålet med forsøksloven, jf. forsøksloven § 1

Det eventuelle forsøket må dessuten få pågå over tilstrekkelig tid. En effekt kan være at pågående lovarbeid forsinkes da resultatene av forsøket bør evalueres og legges til grunn i lovarbeidet. Dette er ikke ønskelig.

Sett i lys av dette er det etter departementets vurdering ikke aktuelt å utvide gjeldende forsøksordning til å omfatte alle landets kommuner.

Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 11. mai 2006

Gunnar Kvassheim

leder

Heidi Sørensen

ordfører