Rammeverket for HMS i petroleumsvirksomheten legger
til grunn at det skal være et forsvarlig helse-, miljø-
og sikkerhetsnivå og må til enhver tid fremstå som
mest mulig hensiktsmessig for næringen og for myndighetenes
tilsyn.
Petroleumsindustrien er internasjonal. Den alminnelige
folkerett og særskilte konvensjoner kan innebære begrensninger
i norsk myndighetsutøvelse. EØS-avtalen legger
også føringer for å harmonisere deler
av HMS-regelverket mot et felles europeisk regelverk.
Det er lagt vekt på å utvikle
et helhetlig regelverk som er fastsatt og håndheves av
Petroleumstilsynet, Statens forurensningstilsyn (SFT), Sosial- og
helsedirektoratet (Shd) og Statens helsetilsyn (Htil) samlet.
Utviklingen i petroleumsvirksomheten innebærer større
integrering av virksomheten på land og på sokkelen.
Det er besluttet at det skal utarbeides et helhetlig regelverk for
petroleumsvirksomheten på land og sokkel med utgangspunkt
i HMS-regelverket for sokkelen, jf. St.meld. nr. 17 (2002-2003)
om statlige tilsyn og kommunalkomiteens innstilling til St.meld.
nr. 7 (2001-2002).
Det er utarbeidet et helhetlig og samordnet
regelverk for petroleumsvirksomheten på sokkelen, som trådte
i kraft 1. januar 2002. Sosial- og helsedirektoratet, Statens
forurensingstilsyn miljø og sikkerhet i petroleumsvirksomheten
og fire utfyllende forskrifter for områdene styring, operasjon,
teknologi og innsending av opplysninger til myndighetene. Regelverket
er i hovedsak fastsatt i medhold av lov 29. november 1996
nr. 72 om petroleumsvirksomhet (petroleumsloven), lov 17. juni
2005 nr. 62 om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern
mv. (arbeidsmiljøloven), lov 13. mars 1981 nr.
6 om vern mot forurensning og om avfall (forurensningsloven), samt
helselovene.
Da Petroleumstilsynet ble skilt ut fra Oljedirektoratet,
jf. St.meld. nr. 17 (2002-2003) om statlig tilsyn og kronprinsregentens
resolusjon av 19. desember 2003, ble nærmere definerte
petroleumsanlegg på land lagt inn under dette tilsynets
myndighetsområde. Det ble utarbeidet en midlertidig forskrift
om sikkerhet og arbeidsmiljø for enkelte petroleumsanlegg
på land og tilknyttede rørledningssystemer. Gjennom
forskriften håndhever Petroleumstilsynet arbeidsmiljø-
og sikkerhetsregelverket.
Regulering av HMS i petroleumsvirksomheten er kompleks.
Politiske målsettinger, nasjonale og internasjonale forpliktelser,
etiske rammer, kunnskapsutvikling og prinsipper for medvirkning
mv. er elementer som gir føringer for hvordan reguleringen
skal utformes og regelverket etterleves. Dette blir det nærmere redegjort
for i meldingen.
Det følger av regelverket at i et spesielt
miljøsårbart område kreves strengere
tiltak for å drive forsvarlig enn det som vil være
nødvendig i et mindre sårbart område.
Det nevnes spesielt under samfunns- og bedriftsøkonomiske
forhold at en viktig karakteristikk ved petroleumsvirksomheten er
at den har et betydelig storulykkespotensial. En storulykke vil,
i tillegg til de menneskelige sidene, også ha store samfunnsmessige konsekvenser
og reduksjon av storulykkesrisiko er derfor en helt sentral begrunnelse
for utformingen av eksisterende helse-, miljø- og sikkerhetsregulering. Det
redegjøres nærmere for anslagene i meldingen.
Meldingen tar også for seg de samfunnsøkonomiske konsekvenser
av arbeidsulykker og arbeidsbetinget sykdom.
Når det gjelder det bedriftsøkonomiske
incentivet til å investere i HMS-forebyggende tiltak kan
det for den enkelte bedrift også være sentralt
i hvilken grad bedriften kan dele disse kostnadene med, eller overføre
dem til, andre virksomheter eller staten.
Ved petroleumsaktivitet i nordlige havområder
stilles det særlige krav til utslipp til sjø og
beredskap for utslipp, og de muligheter regelverket gir for å stille strenge
krav til sikkerhet blir benyttet fullt ut.
Under punktet om kostnader knyttet til HMS-regulering
vises det til at petroleumsvirksomheten skal være en foregangsnæring
som baserer seg på læring og kontinuerlig forbedring,
jf. tidligere stortingsmeldinger. Petroleumstilsynet har et faglig
ansvar for å utvikle forskrifter som regulerer sikkerhet
og arbeidsmiljø i petroleumsvirksomheten på norsk
kontinentalsokkel og tilhørende anlegg på land,
samt et koordinerende ansvar for å utvikle et helhetlig
HMS-regelverk for petroleumsvirksomheten. Petroleumstilsynet har
lagt stor vekt på dialog og samarbeid med de berørte
partene og det har vært stor grad av konsensus om utforming
av, og innhold i, det regelverket som nå gjelder for virksomheten.
Myndighetene har til tross for dette det siste
tiåret likevel brukt mye ressurser på å følge
opp generelle påstander fra deler av næringen
om at HMS-regelverket inneholder mange krav som er særnorske
og kostnadsdrivende. Det hevdes videre at norske myndigheter håndhever
regelverksbestemmelser på en urimelig måte i forhold
til andre sokkelstater som det er naturlig å sammenligne
seg med. Kritikken har særlig omhandlet regelverket for
flyttbare innretninger, som beveger seg mellom flere lands sokler,
og har særlig vært konsentrert til arbeidsmiljøområdet.
Etter departementets vurdering er det norske HMS-regelverket i seg
selv verken spesielt kostnadsdrivende eller på andre måter
i utakt med andre lands regelverk. Dette kommer frem av både
sammenligningsstudier med sokkelregelverk i andre land og en rekke
rapporter fra ulike utvalg og arbeidsgrupper og summen av svar som
er kommet frem ved konkrete forespørsler.
Petroleumstilsynet har satt i gang en intern
gjennomgang av sin håndhevingspraksis. Målsettingen
er å få til en forbedret og mer konsistent håndhevelse
fra myndighetenes side, gjennom å etablere et forsterket
fokus på kunnskap om og bruk av regelverket, samt å videreutvikle
prosedyrer for saksbehandling. Departementet vil overfor Petroleumstilsynet
følge spesielt opp at partene involveres når det
gjøres større endringer i veiledninger eller fortolkningspraksis.
Departementet er kjent med at Oljeindustriens
landsforening (OLF) er i ferd med å gjennomføre
en ny og intern kostnadsanalyse av regelverket og legger til grunn
at eventuelle konklusjoner fra denne gjennomgangen deles med de
berørte partene slik at det kan bli en diskusjon om resultatene,
og slik at Petroleumstilsynet kan se disse i sammenheng med det
pågående regelverksarbeidet.
Et nytt helhetlig regelverk for petroleumsvirksomheten
på sokkel og land er under utarbeidelse og planlegges ferdigstilt
innen utgangen av 2006 hvor målsettingen er at:
– det utarbeides
en rammeforskrift for land og sokkel
– det utarbeides en helhetlig
styrings- og dokumentasjonsforskrift for land og sokkel
– gjeldende innretnings- og aktivitetsforskrifter
blir videreført for virksomheten på sokkelen,
– det utarbeides en ny teknisk/operasjonell
forskrift som skal gjelde for den landbaserte virksomheten. Denne
viderefører i all hovedsak gjeldende landregelverk.
Komiteen har merket seg at HMS-arbeidet
i stor grad videreutvikles i et samarbeid mellom Petroleumstilsynet
og arbeidslivets parter, og at dette samarbeidet i stor grad bidrar
til konsensus om sikkerhetsnivå og tiltak. Det er etter komiteens vurdering ønskelig
at petroleumsnæringen kontinuerlig leter etter og iverksetter
HMS-tiltak som kan bidra til å redusere helseskader og
arbeidsbetinget sykdom.
Etter komiteens mening er det ønskelig
med et strengt HMS-regelverk. Dette regelverket bør praktiseres
slik at risikoen for personskader og sykdom blir minst mulig. Det
er imidlertid også viktig med en ensartet og forutsigbar
praktisering av regelverket.
Komiteen har merket seg at departementet
er i ferd med å utarbeide et felles og permanent regelverk for
den samlede petroleumsvirksomheten. Et slikt permanent regelverk
bør legge opp til en god og effektiv kontroll, samt gi
tilsynsmyndighetene atskilte men komplementære oppgaver.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at det må være en klar målsetning å sikre
en mer konsistent og kostnadseffektiv praktisering av regelverket
i tråd med det funksjonelle regelverkets intensjon.
Disse medlemmer mener derfor
det er forbundet en viss forventning til at Petroleumstilsynet,
i samarbeid med næringen, går igjennom sine prosedyrer
for informasjon og oppfølging av regelverket.
Komiteen har videre
merket seg at det er utarbeidet en midlertidig forskrift slik at
Petroleumstilsynet gis det nødvendige grunnlag for å føre
tilsyn med landanleggene i perioden frem til nytt regelverk
er fastsatt. Forskriften gjelder for landanleggene Kårstø,
Sture, Kollsnes, Mongstad, Tjelbergodden, Melkøya, samt raffineriet
på Slagentangen. Når det gjelder fremtidige gasskraftverk,
sier forskriften at disse skal underlegges Petroleumstilsynet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
skeptiske til den midlertidige forskriften når det gjelder
landbaserte anlegg/petroleumsanlegg hvor nettselskapene
har ansvar for nettjenestene.
Disse medlemmer understreker
at hele forsyningsnettsystemet henger sammen. Derfor kan forslaget,
etter disse medlemmers syn, medføre dobbeltregulering
og vanskelig grensesnitt mellom to regelverk. Det å forholde
seg til to ulike tilsyn på el-siden vil kunne skape unødig
byråkrati og kostnader.
Komiteenviser til høringen 15. mai 2006
der Energibedriftenes landsforbund (EBL) påpekte viktigheten
av klar ansvarsfordeling med hensyn til tilsyn med strømforsyningsnett
og petroleumslandanlegg. Komiteen understreker at
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) allerede har
tilsynsansvaret for strømforsyningsnettet inn til petroleumslandanleggene
og at det er besluttet at Petro-leumstilsynet skal være
tilsynsmyndighet for fremtidige gasskraftverk. Forsyningsnettet
for elektrisitet fra gasskraftverkene og ut til brukerne er det
forsatt DSB som skal ha ansvaret for. Komiteen påpeker
viktigheten av klare grensesnitt mellom tilsynene.