Regjeringen vil at kommunesektoren i all hovedsak skal
rammefinansieres. Det er derfor et mål for Regjeringen å redusere
antallet og omfanget av øremerkede tilskudd.
Regjeringen mener øremerkede tilskudd
bør være forbeholdt viktige nasjonale prioriteringsområder
i en oppstartsfase, eller brukes til finansiering av oppgaver som
kun et fåtall kommuner har ansvaret for og hvor variasjoner
vanskelig kan fanges opp av objektive kriterier i inntektssystemet.
I St.prp. nr. 66 (2002-2003) Om lokaldemokrati,
velferd og økonomi i kommunesektoren 2004 ble det lagt fram
en plan for innlemming av øremerkede tilskudd i perioden
2004-2007. I henhold til denne planen er følgende øremerkede
tilskudd planlagt innlemmet/avviklet i 2007.
Tabell 2 Innlemmingsplanen
2004-2007
Kapittel/post | Tilskudd | Dep | Budsjett 2006 | Vurdering |
581.60 | Tilskudd til Oslo indre øst | KRD | 40 000 000 | Planperioden utløper
i 2006
Tilskuddet avvikles |
724.60 | Tilskudd til rekrutterings-
planen | HOD | 0 | Tilskuddet er fra 2006
omdisponert til kapittel 761 post 60 |
743.60 | Tilskudd til psykisk
helsearbeid i kommuner | HOD | 2 509 300
000 | Videreføres ut
2008 |
761.60 | Tilskudd til omsorgstjenester | HOD | 115 424 000 | Videreføres |
Stortinget har vedtatt å forlenge planperioden
for opptrappingsplanen for psykisk helse ut 2008. Innlemmingen av
tilskuddet som er knyttet til opptrappingsplanen (kapittel 743 post
60) utsettes i tråd med dette. Tilskuddet til omsorgstjenester
(kapittel 761 post 60) videreføres fordi ordningen blant
annet er knyttet til oppnåelse av målsettingen
om nye årsverk og kompetanseheving i pleie- og omsorgssektoren.
Tilskudd til minoritetsspråklige elever
i grunnskolen (kapittel 225 post 60) foreslås delvis innlemmet
i inntektssystemet fra og med 2007. Den delen av tilskuddet som
går særskilt til norskopplæring og morsmålsopplæring,
skal innlemmes i rammetilskuddet. Den delen av tilskuddet som er
rettet mot barn i asylmottak, foreslås opprettholdt som øremerket.
For å unngå uønskede
fordelingseffekter ved innlemmingen, vil tilskuddet i 2007 og 2008
fordeles etter fordeling basert på faktisk fordeling før
2007. Fram til ny kostnadsnøkkel blir lagt fram i Kommuneproposisjonen
for 2009, vurderes det hvilke kriterier som bør legges
til grunn for fordeling av tilskuddet i inntektssystemet.
Tabell 3 Forslag om innlemming
av øremerkede tilskudd til minoritetsspråklige
elever i grunnskolen i 2007
Kapittel/post | Tilskudd | Dep | Budsjett 2006 | Forslag |
225.64 | Tilskudd til minoritetsspråklige elever
i grunnskolen | KD | 836 035 000 | Innlemmes delvis |
Stortinget har tidligere gitt sin tilslutning
til prinsippet om at kommunesektoren i hovedsak skal rammefinansieres.
Andelen frie inntekter har imidlertid blitt noe redusert de siste årene.
Regjeringen legger derfor opp til en gjennomgang av samtlige øremerkede
tilskudd og en vurdering av alternative virkemidler for å oppnå nasjonalt
prioriterte målsettinger. Resultatet av dette arbeidet
legges etter planen fram i Kommuneproposisjonen for 2008.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, vil understreke prinsippet om
at kommunesektoren i hovedsak skal rammefinansieres. Flertallet viser
til at Regjeringen varsler en helhetlig gjennomgang av alle øremerkede
ordninger, og at resultatet av dette arbeidet presenteres i Kommuneproposisjonen
for 2008. Flertallet viser til at det i Soria Moria-erklæringen
heter:
"Øremerkede tilskudd skal som hovedregel
være forbeholdt viktige nasjonale prioriteringsområder
i en oppstartsfase, eller finansiering av oppgaver som få kommuner
har ansvar for,"
Flertallet forutsetter at dette
blir lagt til grunn i den varslede gjennomgangen.
Flertallet slutter seg til Regjeringens
forslag om innlemming og avvikling av øremerkede tilskudd
fra og med inntektsåret 2007. Komiteen vil imidlertid understreke
at en i forbindelse med delvis innlemming av tilskudd til minoritetsspråklige
elever i grunnskolen, sikrer et fullverdig grunnskoletilbud til
denne gruppen.
Flertallet forutsetter at de
berørte kommunene ikke taper på omleggingen.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre i forbindelse med Budsjett-innst. S. nr. 5
(2005-2006) foreslo at Regjeringen skulle foreta en gjennomgang
av og foreslå avviklinger av statlige øremerkede
ordninger. Dette ble nedstemt i Stortinget. Disse medlemmer er
derfor fornøyd med at Regjeringen nå følger
opp forslaget og varsler at de vil komme tilbake med en slik gjennomgang
i Kommuneproposisjonen for 2008.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at i 2005 kom i underkant av 70 pst. av kommunesektorens inntekter
som frie inntekter. Disse medlemmer er av det syn
at det er riktig at hovedfinansieringen av kommunene skjer gjennom frie
rammeoverføringer slik at man opprettholder et sterkt selvstyre
i kommunene. Disse medlemmer vil likevel understreke
at dette må skje etter at alle innbyggerne er sikret forsvarlige
tjenester innen helse, omsorg, grunnskole, videregående
utdanning samt sosiale tjenester. Disse medlemmer vil
videre understreke at gjennom stykkprisfinansieringen vil kommunenes
rammefinansiering dekke færre oppgaver, og øke
forutsigbarheten.
Disse medlemmer er i utgangspunktet
svært kritiske til innlemmingen av flere øremerkede
tilskudd inn i det ordinære rammetilskuddet. Omleggingen
av flere øremerkede tilskudd er ikke tilrådelig
innenfor det inntektssystemet som finnes i dag. Argumentasjonen
om at innlemmingen er basert på en antagelse om at lokale
politikere vet best å prioritere er svært betegnende,
nettopp fordi de tiltakene som nå faller utenfor øremerking
vil bli satt opp mot andre viktige, men dessverre underfinansierte
oppgaver. Det betyr at når det øremerkede tilskuddet
overføres til rammefinansieringen, så må disse
institusjonene konkurrere om kronene til andre viktige tilbud, med
det resultat at et av tilbudene vil tape kampen om kronene. Disse
medlemmer konstaterer at dette allerede har skjedd i flere kommuner,
og at den friheten Regjeringen har proklamert at kommunene nå får,
er en fiktiv frihet.
Disse medlemmer er særlig
imot innlemmingen av tilskuddet til minoritetsspråklige
elever, fordi dette kan medføre at undervisning til denne
gruppen nedprioriteres på bekostning av andre viktige grupper.
Disse medlemmer vil påpeke
at det også er knyttet problemer til øremerking
av midler til bestemte forhold, og ser derfor på øremerking
kun som et skritt på veien mot full differensiert stykkprisfinansiering
av sentrale velferdstjenester.