Jeg viser til brevet fra Arbeids- og sosialkomiteen ved Åse
Gunhild Woie Duesund av 8. januar 2007.
1. Det er riktig, som
det påpekes i brevet, at arbeidsrettede tiltak for langtids
sosialhjelpsmottakere krever langsiktig og ressursintensiv innsats.
Jeg mener at det er viktig å forsterke innsatsen for at flest
mulig av disse kan bli selvhjulpne og komme i arbeid. Innsatsen
er allerede trappet opp, blant annet gjennom økte bevilgninger
til målrettede arbeidsmarkedstiltak i Regjeringens handlingsplan mot
fattigdom.
Det gjøres mye godt arbeid for å aktivisere mottakere
av økonomisk sosialhjelp, både av kommunenes sosialtjeneste
og av Arbeids- og velferdsetaten. Kvalifiseringsprogrammet vil bygge
på dette arbeidet, men vil utgjøre en ekstra og
mer helhetlig satsing mot enkeltpersoner det hittil har vært
vanskelig å få inkludert i arbeidslivet fordi
de har hatt omfattende og sammensatte bistandsbehov. Tiltakene og
tjenestene som skal inngå i programmet vil kunne inkludere
eksisterende tilbud i form av Arbeids- og velferdsetatens tiltak
for sosialt yrkeshemmede, andre målrettede arbeidsmarkedstiltak, samt
arbeidsrettede tiltak mv. i kommunene.
Innføringen av programmet må ses i sammenheng med
de pågående endringene av arbeids- og velferdsforvaltningen.
Det statlige ansvaret som var delt på to etater - Aetat
og trygdeetaten - er nå samlet i én etat; Arbeids-
og velferdsetaten. Kommunene skal fortsatt ha en sentral rolle i
arbeids- og velferdspolitikken og beholder sitt ansvar for oppgaver
etter sosialtjenesteloven og får i tillegg ansvaret for
kvalifiseringsprogrammet. NAV-refomen innebærer at alle
med behov for inntektssikring og bistand for å komme i
arbeid i større grad enn tidligere vil bli vurdert i forhold
til det samlede tiltaksapparatet som i dag forvaltes av Arbeids-
og velferdsstaten og kommunene. Arbeids- og velferdsforvaltningen
skal ivareta brukernes samlede behov for bistand gjennom de felles
lokale kontorene.
Vurdering og oppfølging av deltakere i kvalifiseringsprogrammet
vil dermed kunne trekke på den samlede kompetanse i kommunene
og Arbeids- og velferdsforvaltningen. Det er imidlertid åpenbart
at det er behov for ny og oppdatert kompetanse i NAV-kontorene for å møte
disse utfordringene. Som en del av NAV-reformen, vil det derfor
investeres betydelig i kompetanseoppbygging. Dette skal skje i et
nært samarbeid mellom Arbeids- og velferdsetaten og Sosial-
og helsedirektoratet, og de to direktoratene har inngått
en samarbeidsavtale om NAV-reformen. I tillegg er ressurssituasjonen for
NAV-kontorene styrket gjennom at det er i statsbudsjettet er bevilget
53 mill. kroner til innfasing av kvalifiseringsprogrammet i kommuner med
NAV-kontor i 2007.
2. Et kvalifiseringsprogram med rett til
kvalifiseringsstønad vil fange opp og gi et tilbud til
personer med et relativt omfattende bistandsbehov før de kan
komme i arbeid. Det er imidlertid ikke alle som er i en situasjon
at de bør inngå i et program med arbeid som mål.
Personer som på grunn av omfattende og sammensatte problemer
ved første vurdering ikke møter kriteriene for
kvalifiseringsprogrammet, vil derimot kunne vurderes på nytt
etter en innledende periode med tiltak i form av behandling, boligtiltak,
opptrening mv.
Formålet med kvalifiseringsprogrammet er med andre ord å fange
opp en gruppe med et mer langvarig bistandsbehov før de
kan komme i arbeid, og den vil dermed avlaste økonomisk
sosialhjelp for formål denne ordningen i utgangspunktet
ikke er ment for. Den viktigste forskjellen mellom et kvalifiseringsprogram
og økonomisk sosialhjelp er ikke stønadsnivået,
men at det gis et tilbud med sikte på å komme
inn i eller tilbake til arbeid til dem som vil ha nytte av det.
Forslaget om å innføre et kvalifiseringsprogram
kommer med andre ord i tillegg til de ordningene som er der fra
før, og jeg mener derfor at det her ikke er riktig å beskrive dette
som et A- og et B-lag.
Vi er av den grunn samtidig opptatt av at de som ikke kan arbeide
også skal fanges opp av det sosiale sikkerhetsnettet, blant
annet gjennom folketrygdens ytelser og økonomisk sosialhjelp.
Regjeringen har også sammen med budsjettet lagt fram en
handlingsplan mot fattigdom, med en rekke tiltak der formålet
er å redusere fattigdom. Et av tiltakene i denne handlingsplanen
var en økning av sosialhjelpssatsene på 5 pst.
utover ordinær prisstigning.
3. Følgeevalueringen av ordningen
med tidsubegrenset lønnstilskudd vil starte opp i 2007
og etter planen foreligge på slutten av 2008. Stortinget
vil deretter bli orientert på egnet måte.
4. Opphevelse av skillet mellom ordinære
og yrkeshemmede arbeidssøkere innebærer ingen
endring i prioriteringen mellom arbeidssøkere. Begrepsinndelingen
avvikles dels fordi den ikke gir et operasjonelt og nyttig skille
i arbeidsmarkedspolitikken og dels fordi den kan oppfattes som stigmatiserende.
Det kan også være noe tilfeldig hvor arbeidssøkere
kategoriseres, for eksempel hvis man er sosialhjelpsmottaker. Regjeringens utgangspunkt
er at tjenestetilbudet fra Arbeids- og velferdsetaten skal tilpasses
den enkeltes bistandsbehov uavhengig av hva slags inntektssikring
man har eller hvilken målgruppe man tilhører.
Prioriteringen av utsatte grupper på arbeidsmarkedet med helsemessige
eller sosiale problemer vil fortsatt skje gjennom de årlige
budsjettprioriteringene og gjennom krav til etatens arbeid.
5. Allmennlegen har en sentral rolle ved
tildeling av trygdeytelser. Det gjelder hele forløpet fra
sykmelding til vedtak om uføreytelse. Behandlende lege eller
annen behandler er som ledd i oppfølgingen av Sykefraværsutvalget
fra l. mars 2007 ilagt plikt til å delta i dialogmøte
med arbeidsgiver og den sykmeldte for å diskutere tilrettelegging / oppfølging
dersom det er hensiktsmessig, jf. Ot. prp. nr. 6 (2006-2007).
OECD har pekt på allmennlegens dominerende rolle i forbindelse
med tildeling av uføreytelser som et problem. I mange andre
land vurderes søknad om uførepensjon av uavhengige
leger som ikke kjenner søkeren. Disse er enten ansatt i
trygdeadministrasjon eller tilknyttet på annen måte.
Trygdeetaten gjennomførte i 2005 et forsøk med å la uavhengige
leger vurdere uføresøknader. Målet var å finne
ut om de uavhengige legene (legespesialister som ikke kjente pasienten
og rådgivende leger ansatt i annet fylke) sikret en bedre
kvalitet på vurderingen. Forsøket har vært
evaluert av SINTEF-Helse som også har intervjuet legene
som deltok i forsøket. Evalueringen viser at det var stor
grad av overensstemmelse mellom trygdeetatens vurdering og de uavhengige
legenes vurdering. Det var imidlertid bred enighet blant legene
om at det burde vært gjort et bedre arbeid med å avklare
medisinske forhold tidligere i stønadsforløpet.
Prosjektet omtales i St. prp. nr. l (2006-2007) og St.meld. nr. 9
(2006-2007).
Etableringen av den nye Arbeids- og velferdsetaten vil etter min
mening gi et bedre grunnlag for å kunne foreta en tidlig
avklaring av den enkelte stønadsmottakers funksjons- og
arbeidsevne. Jeg vil i tillegg vurdere om det i større
grad skal benyttes uavhengige leger i vurderingen av søknad
om trygdeytelser og i tilfelle på hvilket tidspunkt i stønadsprosessen
det vil være mest hensiktsmessig å overlate vurderingen
til andre enn pasientens egen lege. I denne sammenheng vil også rådgivende
leges rolle bli vurdert.
Uførepensjonsutvalget har som mandat å vurdere tildelingsreglene
for uføreytelse. Med tildelingsregler menes både
vilkårene for å få ytelse og prosessen
fram til vedtak. Utvalget skal avgi sin innstilling i mars. Jeg
antar utvalget vil ha synspunkter på hvilke rolle behandlende
lege skal ha ved innvilgelse av uføreytelse. I brev til
Stortinget av 9. okt. 2006 har jeg gitt uttrykk for at
jeg vil avvente innstillingen fra Uførepensjonsutvalget
før jeg tar endelig stilling til dette spørsmålet.
6. Mottakere av tidsbegrenset uførestønad
hadde inntil l. juni 2006 rett til et standardisert barnetillegg
på 17 kroner per dag per barn. Regelendringen i 2006 ble
begrunnet med at mottakere av tidsbegrenset uførestønad
med barn ikke skulle komme vesentlig dårligere ut enn dersom
de hadde blitt innvilget uførepensjon.
Uførereformen (delingen i en tidsbegrenset og varig stønad)
i 2004 har ikke vært evaluert Dette har sammenheng med
at det har gått for kort tid siden ordningen med tidsbegrenset
uførestønad ble innført, og at det foreløpig
er et relativt lite antall stønader som er blitt revurdert.
Agderforsknings evaluering av innstrammingen i rehabiliterings-pengeordningen
i 2004 kan imidlertid tyde på at mange av dem som har fått
innvilget tidsbegrenset uførestønad etter å ha
gått lenge på rehabiliteringspenger har liten
tro på at de vil komme tilbake i arbeid, og at de fleste
sammenlikner seg med uførepensjonister.
Målet med å inkludere tidsbegrenset uførestønad
i den nye tidsbegrensede inntektssikringsordningen har vært å få et
sterkere fokus på tilrettelegging med sikte på at
stønadsmottakere skal komme tilbake i arbeid både
gjennom utformingen av stønadsordningen og mer målrettet
virkemiddelbruk. For personer som er uføre vil omleggingen
også kunne føre til at en raskere får
avklart hvorvidt de bør motta uførepensjon eller
ikke, eller om det er hensiktsmessig å fortsette på en
stønad der en har arbeid som mål.
Personer som ved en slik vurdering blir ansett å være
uføre, vil i det foreslåtte systemet motta behovsprøvd
barnetillegg tilsvarende det som i dag gis i uførepensjonsordningen
og i ordningen for tidsbegrenset uførestønad.
Personer som ved en slik vurdering blir ansett å være
i en situasjon der arbeid fortsatt er målet, vil få et
standardisert barnetillegg på linje med det som i dag gis
til personer som mottar attførings- og rehabiliteringspenger.
En viktig begrunnelse for at en ikke bør ha behovsprøvde
barnetillegg i en stønadsordning som har arbeid som mål,
er at det blir lite lønnsomt for personer med lave inntekter å komme
i arbeid. Det skyldes at de vil miste barnetillegget dersom de får arbeid,
Dette kan skape "stønadsfeller" og vil etter min oppfatning
gjøre det vanskeligere å oppnå en målsetting
om flere på arbeid og færre på stønad.
Høye forsørgingstillegg bør derfor etter
min mening forbeholdes personer som er på langvarige ytelser
der det på kort sikt ikke er realistisk med tilbakeføring
til arbeid. I stortingsmeldingen er det også presisert
at endringene i regelverket skal bli gjort gjeldende for nye tilfeller,
slik at det ikke vil ramme dem som i dag mottar tidsbegrenset uførestønad.
Det er ikke tatt stilling til nivået på barnetillegget
i den nye tidsbegrensede inntektssikringen. Eksemplene
nedenfor tar utgangspunkt i et barnetillegg på samme nivå som
dagens rehabiliteringspenger og attføringspenger, dvs.
27 kroner per dag per barn. En enslig stønadsmottaker med
hhv. ett, to og tre barn og en tidligere inntekt på 250 000
kroner vil få følgende ytelse før skatt.
Dagens regler for rehabiliteringspenger
og
attføringspenger:
Ett barn: | |
Ytelse til livsopphold | 165 000 kroner |
Barnetillegg for ett barn | 7 020 kroner |
Samlet ytelse | 172 020 kroner |
To barn: | |
Ytelse til livsopphold | 165 000 kroner |
Barnetillegg for to barn | 14 040 kroner |
Samlet ytelse | 179 040 kroner |
Tre barn: | |
Ytelse til livsopphold | 165 000 kroner |
Barnetillegg for tre barn | 21 060 kroner |
Samlet ytelse | 186 060 kroner |
Dagens regler for uførepensjon:
Ett barn: | |
Ytelse til livsopphold | 141 342 kroner |
Barnetillegg for ett barn | 25 156 kroner |
Samlet ytelse | 166 498 kroner |
| |
To barn: | |
Ytelse til livsopphold | 141 342 kroner |
Barnetillegg for to barn | 50 313 kroner |
Samlet ytelse | 191 656 kroner |
Tre barn: | |
Ytelse til livsopphold | 141 342 kroner |
Barnetillegg for to barn | 75 468 kroner |
Samlet ytelse | 216 810 kroner |
Det er i eksemplene
med uførepensjon lagt til grunn jevn inntekt og 40 poengår.
Med en relativt lav inntekt på 250 000 kroner
gis uavkortet behovsprøvd barnetillegg. Enslige med ett
barn på dette inntektsnivået vil altså isolert
sett få en økt ytelse med et standardisert tillegg,
mens ytelsen går ned for dem med to barn. Jeg understreker
igjen at endringen kun vil gjøres gjeldende for nye tilfeller.
Videre er det grunn til å legge vekt på at et
viktig formål med omleggingen er å styrke innsatsen rettet
mot at stønadsmottakerne skal komme tilbake i arbeid. Dersom
dette lykkes, vil det normalt medføre at de får
en høyere samlet inntekt enn de har mens de mottar stønad.
7. Hensynet til rettsikkerhet og likebehandling
for brukerne av arbeids- og velferdsforvaltningens tjenester er
viktig, og dette understrekes også i stortingsmeldingen.
Det påpekes derfor at hensyn til at de enkeltes rettigheter
blir ivaretatt gjennom saksbehandlingsprosedyrer, klageordninger
osv. blir av stor betydning i det videre arbeidet med oppfølgingen
av meldingen.
I stortingsmeldingen brukes begrepet velferdskontrakt først
og fremst som et uttrykk for et gjennomgående og systematisk
prinsipp for å konkretisere gjensidige forventninger, krav
og forpliktelser mellom forvaltning og bruker. Det er en betegnelse på en
pedagogisk framgangsmåte som i lovgivningen kommer til
uttrykk gjennom bestemmelser om brukermedvirkning. Velferdskontrakten,
slik denne beskrives i meldingen, vil med andre ord ikke komme til
erstatning for dagens enkeltvedtak med tilhørende klagemulighet.
Dette vil bli ytterligere klargjort i forslaget til lovbestemmelser
for kvalifiseringsprogrammet med rett til kvalifiseringsstønad
for utsatte grupper, som departementet om kort tid vil sende ut
på høring.