I stortingsmeldingen inviteres Stortinget til å drøfte regionenes
framtidige oppgaveportefølje. Omfanget av oppgaver vil
i noen grad legge føringer på framtidige inndelingsalternativer.
Regjeringens endelige anbefaling vil bli lagt
fram for Stortinget våren 2008 etter at det er gjennomført
en bred prosess der blant annet fylkeskommunene selv, i samarbeid
med kommunene, skal vurdere valg av modell og regional inndeling.
Regjeringen mener det skal være tre
folkevalgte nivå i Norge, og vil legge til rette for et
levende folkestyre med kommuner og regioner som utnytter lokale
og regionale fortrinn til beste for innbyggerne, næringslivet
og samfunnet for øvrig.
Etter Regjeringens oppfatning er det helt vesentlig, både
for vårt demokrati og for å nå målet
om en effektiv offentlig forvaltning, at kommunene også i
framtiden er generalistorganer med en bred og tung oppgaveportefølje.
Kommunestrukturen i Norge er kjenne-tegnet ved kommuner som er geografisk
vidstrakte og befolkningsmessig små. Sett på bakgrunn
av at kommunene allerede har ansvaret for en betydelig oppgavemengde,
gjør en slik kommunestruktur det mindre aktuelt å legge
nye store oppgaver til kommunene.
Mange offentlige oppgaver løses best
i et geografisk perspektiv mellom landet som helhet og den avgrensning
som kommunene representerer. Dette er for det første oppgaver
som angår eller har virkning for et større område
enn den enkelte kommune, og som derfor trenger kommuneoverskridende
løsninger. For det andre er det oppgaver som av hensyn
til stordriftsfordeler løses best med et større
befolkningsgrunnlag enn det de fleste kommuner har. For det tredje
er det oppgaver som krever mer ressurser i form av økonomi
og spesialisert kompetanse enn hva en enkelt kommune har til rådighet.
Regjeringen mener det er behov for et folkevalgt regionalt nivå for å løse
mange av disse oppgavene.
Regjeringen mener det er behov for å styrke
det regionale folkevalgte nivået slik at utviklingspotensialet kan
utnyttes til beste for en helhetlig og villet utvikling i den enkelte
region.
Fylkeskommunene er både politiske institusjoner
og forvaltningsorganer. De har i dag ansvar for videregående
opplæring, tannhelsetjenesten, regional og lokal samferdsel,
strategisk bruk av nærings- og distriktspolitiske virkemidler,
operativt ansvar for tilretteleggende virkemidler for næringsutvikling
og lokalsamfunnsutvikling, fylkesplanlegging, folkehelsearbeidet, kultur
og kulturminneforvaltning. Fylkeskommunene er tillagt en rolle som
regionale utviklingsaktører.
I stortingsmeldingen gis det en nærmere
beskrivelse av oppgavene til dagens fylkeskommuner, samt organisering
og ulike styringsmodeller. Det er også redegjort for forsøk
med enhetsfylke i Møre og Romsdal og Hedmark fylker, samt
forsøk med interfylkeskommunalt samarbeid om samferdsel
i Vestlandsrådet (Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane
fylkeskommuner). Buskerud, Telemark og Vestfold fylkeskommuners (BTV)
forsøk med oppgaver innen samferdsel og næringsutvikling,
og forsøket Fritt fram, hvor Oppland fylkeskommune får økt
ansvar og myndighet over økonomiske virkemidler som påvirker
verdiskapingen og velferdsutviklingen i fylket.
Regjeringen viser til at fylkeskommunene i ulik
grad har lykkes som sentral drivkraft og tilrettelegger for regionalt
utviklingsarbeid. Fylkeskommunene har blitt tappet for sentrale
oppgaver samtidig som den folkelige oppslutningen om nivået
er blitt svekket. Dette har satt fylkeskommunen som forvaltningsnivå under press.
Undersøkelser viser at flertallet av fylkeskommunene ikke
har hatt noen stor suksess som regional utviklingsaktør.
Det er imidlertid store variasjoner i hvor mye midler hver fylkeskommune
har til regionalt utviklingsarbeid, og fylkeskommunene har ulike
tradisjoner og forutsetninger for regionalt utviklingsarbeid. En
lite ryddig ansvarsdeling mot regional statsforvaltning og en begrenset
oppgaveportefølje, som også i noen grad ikke er
innbyrdes nært sammenhengende, kan også ha virket
inn. Det kan heller ikke utelukkes at fylkeskommunene ikke har vært
gode nok til å utnytte det regionalpolitiske handlingsrommet.
Regjeringen mener det er behov for å endre
ansvaret og oppgavene til det regionale folkevalgte nivået,
for å skape en aktør som kan fokusere på og
realisere det regionalpolitiske utviklingspotensialet som er nødvendig
for å skape en helhetlig utvikling i den enkelte region.
Overføring av nye oppgaver til regionene, vil sammen med
eksisterende oppgaveportefølje utløse nye synergier
som gir mer innhold til rollen som regional utviklingsaktør.
I meldingen påpeker Regjeringen at
forvaltningsreformen skal bidra til å realisere følgende
mål:
– Et forsterket
folkestyre og demokrati på lokalt og regionalt nivå gjennom
desentralisering av makt og myndighet og klar ansvarsdeling mellom
forvaltningsnivåene.
– En mer samordnet og effektiv
offentlig forvaltning ved at ulike sektorer ses i sammenheng innenfor den
enkelte region.
– Verdiskaping og sysselsetting
basert på lokale og regionale fortrinn og forutsetninger,
som sikrer det framtidige grunnlaget for velferden i samfunnet.
– Effektiv ivaretakelse av nasjonale
mål som for eksempel bærekraftig utvikling, likeverdige
tjenestetilbud og rettssikkerhet for den enkelte.
Et levende og desentralisert demokrati er grunnleggende
for å møte de samfunnsutfordringer vi står
overfor på en god måte. Regjeringen vil legge
til rette for et levende folkestyre med kommuner og regioner som utnytter
lokale og regionale fortrinn til beste for innbyggerne, næringslivet
og samfunnet for øvrig.
Gjennom forvaltningsreformen vil Regjeringen legge
til rette for utvikling av funksjonelle regioner som bidrar til å sikre
arbeidsplasser og velferd der folk bor. Reformen skal være
et svar på utfordringene fylkeskommunene har i dag knyttet
til legitimitet, handlekraft og rollen som regional utviklingsaktør.
Forvaltningsreformen bør ha et omfang som sikrer en varig løsning
for det regionale nivået.
Den sterke sektororienteringen i statlig forvaltning skaper
utfordringer knyttet til samordning mellom sektorene. Dersom sektorer
som i et regionalt utviklingsperspektiv er nært koblet
til hverandre samles i ett organ legges det til rette for gode regionale
helhetsløsninger.
Nasjonale mål spenner over et vidt
spekter av områder, og reformen skal gjennomføres
på en slik måte at ivaretakelse av nasjonale mål
sikres.
Forvaltningsreformen bygger på en forutsetning
om at kommunesammenslutninger fortsatt skal være frivillige,
slik det ble vedtatt av Stortinget i 1995.
Videre er det en forutsetning at reformen ikke
skal føre til sentralisering innenfor de enkelte regionene.
Regjeringen legger i utgangspunktet generalistkommunesystemet
til grunn for organiseringen av kommunesektoren. Generalistkommunesystemet
legges også til grunn for de nye regionene, men med hovedstadsområdet
som et mulig unntak.
Dagens fylkeskommuner finansieres i hovedsak gjennom
frie inntekter. Regjeringen mener dette prinsippet også bør
legges til grunn for finansiering av de nye regionene. Det vil imidlertid
kunne være aktuelt å øremerke noen midler
på enkelte av de nye oppgaveområdene.
Kommuner og regioner skal være sidestilte
politiske og forvaltningsmessige organer slik kommuner og fylkeskommuner
er det i dag. Regjeringen åpner imidlertid for at det nye
regionale nivået kan gis en viss form for overkommunal
myndighet innenfor deler av den framtidige regionale arealplanleggingen.
En viktig forutsetning er at det utvikles gode samhandlingsmodeller mellom
forvaltningsnivåene. Målet er å sikre
at lokalt og regionalt utviklingsarbeid utfyller hverandre, slik
at den samlede innsatsen utvides som et resultat av samarbeidet.
Staten er garantist for innbyggerne når
det gjelder å sikre verdier som rettssikkerhet, likhet
og likeverdige tjenestetilbud. Det er en forutsetning for reformen
at oppgaver som innebærer klagebehandling, lovlighetskontroll
og tilsyn fortsatt skal være et statlig ansvar.
Utformingen av offentlig forvaltning når
det gjelder oppgavefordeling og geografisk inndeling skal ivareta hensynene
til lokalt selvstyre og deltakelse, hensynet til innbyggerne og
til øvrige nasjonale mål. Med utgangspunkt i disse
hensynene og målene for offentlig forvaltning kan det avledes
prinsipper for oppgavefordelingen mellom forvaltningsnivåene.
Regjeringens arbeid med forvaltningsreformen har tatt utgangspunkt i
følgende prinsipper:
– Lokale
og folkevalgte organer bør ha ansvaret for oppgaver som
krever lokalpolitisk og regionalpolitisk skjønn.
– Oppgaver bør legges
på lavest mulige effektive nivå.
– Oppgaver relatert til samfunnsutvikling
regionalt skal legges til folkevalgt regionalt nivå.
– Oppgaver som krever samordning
bør legges til samme forvaltningsnivå.
– Det bør være
samsvar mellom ansvar og finansiering av oppgaver.
– Staten bør i hovedsak
ha ansvaret for standardiserte og regelorienterte oppgaver og kontrolloppgaver.
– Staten bør ha ansvaret
for oppgaver som i særlig grad gjør krav på sentrale
beslutninger og som forutsetter et nasjonalt helhetsgrep for god
oppgaveløsning.
Dersom den endelige regioninndelingen bare avviker mindre
fra dagens fylkesinndeling, og gitt en i alt vesentlig positiv sluttevaluering
av forsøk med enhetsfylke, kan det være aktuelt å vurdere å åpne
for at fylkeskommunene kan søke om forsøk for å videreutvikle denne
type organisasjonsmodeller.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Tore Hagebakken, Saera Khan, Ingvild Kjerkol, Silvia K.
Kosmo og Inger Løite, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy
Amundsen, Oddvar Hallset Reiakvam og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari
Lise Holmberg og Bent Høie, fra Sosialistisk Venstreparti,
Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg Tørresdal,
fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Venstre, Vera
Lysklætt, viser til at St.meld. nr. 12 (2006-2007)
behandler regionenes framtidige oppgaveportefølje.
Komiteen viser til at valgdeltakelsen
har vært jevnt fallende de siste 50 årene. Utslagene
har vært større for lokal- og regionalvalgene
enn ved valg til Stortinget. Siden 1990 er det samlede antallet
partimedlemmer blitt halvert. Samtidig er spesielt den aldersmessige
rekrutteringen blitt skjevere. Middelaldrende og eldre
innbyggere har høyest valgdeltakelse og en høy
andel av partimedlemmene. Oppslutningen om de store frivillige landsdekkende
medlemsorganisasjonene er også blitt mindre.
Komiteen viser til at det skjer
flere prosesser samtidig som svekker det representative demokratiet,
og stiller det norske demokratiet overfor nye og store utfordringer.
Det gjelder blant annet økende politisk avmektighet fordi
saker ikke lenger er underlagt politisk skjønn og beslutningsmyndighet.
Likevel er det ofte en oppfatning blant folk og i medier om at saksområder
er underlagt politisk styring.
Lokal- og regionalpolitikere blir stilt til
ansvar i saker de ikke lenger har makt og myndighet over. Folk skal
møte politikere til debatt og dialog under den forutsetning
at makten og myndigheten ligger i folkevalgte organer sammensatt
av politikere som skal stilles til ansvar i åpne valg.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, er enig i at det skal være
tre folkevalgte nivå i Norge, hvor kommunene også i
framtiden er generalistkommuner med bred og tung oppgaveportefølje. Flertallet ser
i likhet med Regjeringen behovet for å styrke det regionale
folkevalgte nivået slik at utviklingspotensial kan utnyttes
bedre, og mener overføring av nye oppgaver vil styrke regionene
som regional utviklingsaktør. Flertallet vil
understreke at det er en grunnleggende premiss for forvaltningsreformen at
den ikke skal føre til sentralisering av beslutningsmyndighet
og arbeidsplasser verken innad i regionene eller i landsdelene.
Flertallet viser til Maktutredningens
sluttrapport NOU 2003:19. Maktutrederne konkluderte blant annet med
at det har skjedd en maktforskyvning fra folkevalgte organer til
internasjonale organer og til markedet. Gjennom rettsliggjøring
er det blitt flyttet makt fra politisk organer til rettsapparatet.
Flytting av makt skjer fra alle politiske nivåer. Gjennom
markedsretting, fristilling og privatisering av statlige oppgaver,
er offentlig sektors virkemåte i omforming. Områder
som tidligere var offentlig styrt, blir overlatt til markedsaktører.
Reformprosessen har ført til at ressurser, skjønn og
politiske avgjørelser er blitt flyttet til uavhengige direktorater,
fristilte foretak og kontrollorganer, ifølge Maktutredningen.
Flertallet mener at det grunnleggende
målet med forvaltningsreformen er å styrke folkestyret.
En demokratisk styrt nasjonalstat er rammene for regional- og lokaldemokratiet. Flertallet ser
det som viktig at forvaltningsreformen også legger til
rette for en fortsatt demokratisering og styrking av folkestyret.
Flertallet viser til at Regjeringen
i meldingen understreker at forvatningsreformen skal realisere et forsterket
folkestyre og demokrati på lokalt og regionalt nivå,
en mer samordnet og effektiv offentlig forvaltning, verdiskaping
og sysselsetting, og effektiv ivaretakelse av nasjonale mål. Flertallet sier
seg enig i disse målene for forvaltningsreformen. Det er
viktig at den som berøres av politiske vedtak også skal
ha mulighet til å øve innflytelse på politikken. Flertallet mener
at nærhet til velgeren er en viktig forutsetning for å treffe
gode politiske beslutninger som ivaretar befolkningens behov og ønsker.
Av hensyn til befolkningens rettssikkerhet er det viktig at det
offentlige framstår som en helhet med sammenhengende tjenester
som de lett kan forholde seg til. Flertallet ser også effektiviseringsgevinsten
som ligger i å desentralisere ansvar og oppgaver til regionene
hvor kunnskapen om lokale og regionale forhold er sterk. Det må knyttes
tilstrekkelig handlefrihet til oppgavene som skal løses
på den regionale nivået.
Flertallet er enig i at forvaltningsreformen
må bygge på forutsetningen om at kommunesammenslutninger
fremdeles skal baseres på frivillighet. Flertallet mener
at de nye regionene i hovedsak skal finansieres gjennom rammeoverføringer
og skatt, dvs. frie inntekter.
Flertallet sier seg enig i de
prinsippene som skisseres i meldingen for ansvars- og oppgavefordelig
mellom staten og kommunesektoren.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti støtter fullt ut den begrunnelse og
de målene som er trukket opp i stortingsmeldingen, men
mener samtidig at mål og intensjoner ikke blir fulgt opp
når det gjelder å overføre nye, helhetlige
oppgaver til regionene.
Det har lenge vært behov for å styrke
det regionale folkevalgte nivået slik at utviklingspotensialet
i regionen kan utnyttes til beste for en helhetlig og villet utvikling
i den enkelte region. En viktig forutsetning for en slik omfattende
demokratireform som det legges opp til i begrunnelsen for reformen,
er at mål og intensjoner følges opp med overføring
av makt fra stat til regioner i form av helhetlige oppgaver, virkemidler
og beslutningsmyndighet. Dette medlem mener at innholdet
i meldingen samsvarer i svært liten grad med begrunnelsen
og målene for reformen. Dette medlem registrerer
at det virker som om Regjeringen og komiteens flertall har en sterkere
tiltro til sentral og regional embetsstyring framfor regional folkevalgt
styring. Dette medlem mener dette undergraver den tilliten
folkevalgte regioner må ha for å utøve
sin virksomhet på en ansvarlig og helhetlig måte. Dette medlem har
tro på at regionene kan ivareta nasjonale mål
og internasjonale forpliktelser innenfor de politikkområder
de vil få ansvaret for. Dette medlem mener
at forvaltningsreformen slik den foreligger i innstillingen ikke
har et omfang som sikrer en varig løsning for det regionale
folkevalgte nivået.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er svært kritiske til begrunnelsene
som gis for å bygge opp et regionalt nivå. Disse medlemmer viser
til rapporten "Region søker oppgaver" av Jørn
Rattsø og Rune J. Sørensen. Disse medlemmer stiller
seg bak denne rapportens konklusjon om at Regjeringen ikke har klart å påvise
et reelt behov for reform og ikke begrunner hvordan regionene skal
gi bedre løsninger på de samfunnsoppgaver som
skal overtas. Meldingen tar utgangspunkt i at det er behov for regioner
og søker å fylle disse med oppgaver fremfor å se
på behovet for dette tredje nivået. Disse
medlemmer viser til at det gis to hovedbegrunnelser for å opprette
regioner. Den første er at folkevalgte regioner skal være
utviklingsaktører og bidra til en nyskapende og innovativ
næringspolitikk og bedre samordning av infrastruktur, samferdsel og
arealdisponering. Den andre hovedbegrunnelsen er å bedre
demokratiet. Disse medlemmer mener at det å kalle
fylkeskommunen for region eller å opprette folkevalgte
nivå som er fjernere fra befolkningen, ikke vil løse
disse utfordringene. Snarere vil dette kunne føre til enda
mer uklare ansvarsforhold mellom stat, region og kommune og dermed
svekke den demokratiske kontrollen lokalt og sentralt. Disse medlemmer er
overrasket over at Regjeringen stoppet prosjektet som skulle evaluere
fylkeskommunen slik den fungerer i dag. En slik rapport ville vært et
viktig dokument i dagens diskusjon om regioner.
Disse medlemmer mener at det
i et lite land som Norge er tilstrekkelig med to forvaltningsnivåer,
stat og kommune. Disse medlemmer vil derfor avvikle fylkeskommunen
som forvaltningsnivå, og fordele oppgavene mellom de to
resterende forvaltningsnivåene. Fylkene som geografiske
stortingsvalgkretser blir ikke berørt av dette.
Disse medlemmer legger til grunn
at forvaltningsreformen skal bygges på nærhetsprinsippet,
slik at offentlige oppgaver skal løses på lavest
mulig effektive forvaltningsnivå. Lokale folkevalgte organer
bør få ansvaret for oppgaver som krever lokalt
politisk skjønn, tilpasning og prioritering. Befolkningen
vil da erfare konsekvensene av politikken, og gjennom valg kunne øve
nær innflytelse.
Disse medlemmer ser det som viktig å påpeke
at fylkespolitikerne i stor grad er bundet av statlige prioriteringer.
Den reelle folkevalgte styringen på regionnivået
må derfor sies å være begrenset. Det
vil etter disse medlemmers syn ikke være
et smertelig tap for demokratiet om disse organene legges ned. Ved
en omfordeling av fylkeskommunens oppgaver og nedleggelse av fylkeskommunens
politiske organer, vil behovet for sentraladministrasjon falle bort.
Dette vil gi betydelige kostnadsbesparelser, landet sett under ett.
Disse medlemmer mener en overgang
til tonivåmodell ikke forutsetter endringer i kommunestrukturen.
Hvis en kommune er for liten til å drifte egne tjenester,
kan tjenester kjøpes fra nabokommunene. Et annet alternativ
er å løse dette igjennom interkommunalt samarbeid,
og disse medlemmer vil i den forbindelse vise til
sine felles merknader i Innst. O. nr. 21 (2006-2007). Disse
medlemmer mener at det er viktig at kommunene selv også aktivt
vurderer styrker og svakheter ved dagens struktur og oppgaveløsning
- i lys av krav og forventninger fra innbyggere og næringsliv
og i lys av mulighetene for å videreutvikle folkestyret. Disse
medlemmer mener at ved å gi kommunene større
og flere oppgaver, som må løses i samarbeid, forsterkes
den lokale diskusjonen om kommunestrukturen.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at økonomiske incentiver knyttet til sammenslutning bør videreføres
og utvikles i tråd med de erfaringene som vi har fra allerede
sammensluttede kommuner i Norge. En styrking av økonomiske
insentiver knyttet til nye forpliktende samarbeidsmodeller og sammenslutning, vil
totalt sett bidra til en mer dynamisk, handlingsorientert
og ansvarlig kommunesektor. Store kommuner eller kommuner som deltar
i forpliktende politisk styrt samarbeid, kan få overta
ansvaret for statlige oppgaver gjennom avtale. Disse medlemmer viser
til at kommunenes inntektssystem i praksis gir små kommuner
incentiver til å ikke slå seg sammen.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at kommunenes rolle som samfunnsutvikler må styrkes slik
at kommunene kan utnytte sitt handlingsrom for lokal utvikling og
verdiskaping. Reformen burde også styrke kommunenes mulighet
til å ivareta dagens oppgaver og til å ta på seg
nye frivillige oppgaver initiert ut fra lokale behov. Det betyr
at kommunene må ha virkemidler, frihet og økonomisk
handlingsrom.
Disse medlemmer viser til at
dagens kommuner har omtrent de samme oppgaver, uansett kommunenes størrelse
eller kompetanse. Kommunene er så forskjellige at dette
må endres. Disse medlemmer vil at større
kommuner eller kommuner i samarbeid skal ha mulighet til å påta
seg flere oppgaver. Disse medlemmer ser positivt
på en utvikling hvor næringsliv, kommuner, utdannelses-
og forskningsinstitusjoner, organisasjoner, kulturliv og andre samarbeider
innenfor naturlige bo, service- og arbeidsregioner. Et slikt samarbeid
må ha utgangspunkt i hvilke oppgaver som skal løses,
og vokse frem nedenfra.
Disse medlemmer viser til at
det i de siste årene har det vært en diskusjon
om mellomnivået i alle de nordiske landene. Utgangspunktet
for debatten har vært den samme; 1. manglende styring med
spesialisthelsetjenesten, 2. utfordringer med kommunestrukturen
og 3. manglende oppslutning og legitimitet om mellomnivået.
Resultatene av denne prosessen har til nå ført
til de største endringene i Danmark. Der har de gjennomført
en omfattende endring i kommunestrukturen som baserte seg på "frivillig
tvang" og erstattet de gamle lenene med 5 helseregioner. Regionene
er direkte valgte og har i all hovedsak ansvar for spesialisthelsetjenesten
og noen spesialistinstitusjoner innenfor sosialområdet.
Den siste gruppen institusjoner har imidlertid vertskommunene rett
til å overta hvis de ønsker å drive dem
på vegne av de kommunene som sogner til institusjonen.
Den videregående opplæringen i Danmark er statlig. Disse
medlemmer viser imidlertid til at i Danmark regner de fleste
med at de nye helseregionene vil bli erstattet med statlig ansvar for
spesialisthelsetjenesten innen om lag 10 år.
Disse medlemmer viser til at
i Sverige har nylig en faglig gruppe foreslått endringer
i dagens inndeling og ansvar. I hovedsak innebærer forslaget
store landsdelsregioner med mellom 1,5 til 2 millioner innbyggere,
minst én stor by, universitet og ett universitetssykehus.
Dette er en modell som vil ligne på alternativ 3 i stortingsmeldingen
og ville i Norge ha betydd maksimalt 5 landsdelsregioner. Disse
medlemmer viser imidlertid til at i Sverige har fortsatt
mellomnivået ansvar for spesialisthelsetjenesten og at
Regjeringen ikke har tatt stilling til forslaget.
Disse medlemmer viser til at
Finland ikke har et direktevalgt mellomnivå. Finland har
416 kommuner med store variasjoner i størrelsen. Finlands
mest utbredte form for samarbeid mellom kommunene blir gjort etter
ordningen om samkommune. På noen områder er det
lovpålagt at kommunene skal samarbeide. Det er spesialsykepleie,
arbeidet med utviklingshemmede, redningstjeneste og regional utvikling. Øvrig samarbeid
skjer ut fra behov. Særlig fører arbeidet med prosjekter
knyttet til EUs strukturfondsmidler til ønske om kommunalt
samarbeid. Våren 2005 initierte regjeringen et reformarbeid.
De hadde tre forslag. Sterke primærkommuner med 20 000
innbyggere i hver kommune. Servicedistrikt hvor helse- og omsorgstjenesten blir
samlet i distrikter av 100 000 innbyggere og en regionmodell
hvor det opprettes 20-25 regioner som er direkte folkevalgte. I
høringsprosessen fikk modellen med sterke primærkommuner
støtte. I september 2006 la Regjeringen frem et forslag
som i hovedtrekk går ut på at kommunestrukturen
skal endres ved kommunesammenslåing. Statlig støtte
endres slik at det oppmuntrer til større kommuner. En kommune
som har ansvar for primærhelsetjenesten og sosiale tjenester
skal ha minimum 20 000 innbyggere. Hovedstadsområdene
og andre storbykommuner med omegnskommuner skal utarbeide overordnende
planer for samordning av arealspørsmål,
boligspørsmål, transport og kollektivtrafikk.
Kommunene skal innen utgangen av juni melde tilbake om hvordan de
vil møte kravene.
Disse medlemmer viser til at
i Norge ble spesialisthelsetjenesten flyttet fra fylkene
i 2002. Av de tre landene i Norden som nå har fylker, er
Norge dermed det landet som har de svakeste fylkene målt
i forhold til omfanget av tjenesteproduksjon.
Disse medlemmer mener at Oslo
er i en spesiell stilling som hovedstad med kommunale og fylkeskommunale
oppgaver. Samtidig er Oslo navet i en sammenhengende bolig-, arbeidsmarkeds-
og serviceregion med utfordringer som må løses
kommune- og fylkesoverskridende. Forvaltningsreformen
og den varslede hovedstadsmeldingen må både ta
hensyn til Oslos spesielle rolle og helheten i reformen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil at staten skal være effektiv
og sterk, men begrenset. Staten verken kan eller skal løse alle
oppgaver, men konsentrere seg om å løse sine kjerneoppgaver.
Staten skal ikke påta seg oppgaver som kan løses
bedre i lokalsamfunnet. Når beslutninger fattes av dem
det angår eller så nær dem som mulig,
blir det mindre detaljstyring, og løsningene kan bedre
tilpasses den enkeltes behov.
Disse medlemmer ønsker
et mangfold av lokalsamfunn som velger sine egne verdier og prioriteringer. Vi
vil gjennomføre reformer som sikrer lokalsamfunnene mer
frihet og større ansvar. Lokaldemokratiet må få flere
muligheter, større ansvar og flere oppgaver. Disse
medlemmer vil ha kommuner som kan tilby gode tjenester nær
brukerne, møte de kravene folk stiller og skape større
valgfrihet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at gjennom statlig finansiering av de sentrale velferdsgodene, vil
alle innbyggerne i landet få dekket sine behov på en
bedre og raskere måte enn tidligere. Dette vil også føre
til at innbyggerne vil få et likt tilbud uavhengig av hvor
i landet de bor og uavhengig av kommunenes økonomi.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at Fremskrittspartiets og Høyres
forvaltningsreform skal bidra til å realisere følgende
mål:
– Forsterke
folkestyret og demokratiet gjennom å desentralisere beslutninger
til folk flest, kommunene og lokalsamfunnene.
– En mer effektiv og enklere offentlige
sektor.
– Klarere ansvarsforhold mellom
stat og kommune.
– Utnytte Norges fordel som et
lite land der det er nærhet mellom velgere og folkevalgte.
– Sikre at landets samlede ressurser
og muligheter brukes optimalt gjennom gode løsninger i
naturlige bo- og arbeidsregioner, kombinert med mulighet for felles
nasjonale satsinger. Dette vil sikre grunnlaget for velferden i
fremtiden og styrke Norges rolle i den globale konkurransen.
– Effektivt følge opp
nasjonale mål som bærekraftig utvikling, likeverdige
tjenestetilbud og rettssikkerhet for den enkelte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at deres partiers modell tar
utgangspunkt i kommunene. Kommunene utgjør fundamentet
i det lokale folkestyret og representerer nærhet, tilhørighet
og mulighet for innflytelse for befolkningen. Kommunenes styrke
som den drivende lokalpolitiske kraft har blitt bevist gjennom hele
Kommune-Norges historie. I de siste årene har utvikling
i næringsstruktur, samferdsel, bomønster og samfunnets kompleksitet
utfordret dagens kommunegrenser. Kommunene over hele landet har
derfor organisert seg i kommunale regionsråd, interkommunale
selskaper, samkommuner og lignende. På tross av at det
i dag eksisterer et direkte folkevalgt fylkesnivå så har
kommunene selv organisert seg på regionalt nivå for å løse felles
utfordringer. Fylkeskommunene er helt avhengige av disse organene
og kommunene for å sikre legitimitet til sin rolle som
regional utviklingsaktør. Dette gjelder innenfor næring,
samferdsel, arealplanlegging og kultur. Uten at fylkeskommunene
hadde fattet sine vedtak basert på disse kommunale regionale
planene, hadde de ikke hatt legitimitet - verken overfor lokalsamfunnene
eller staten.
Fylkeskommunenes styrke etter 2002 har vært
som eier og driver av videregående opplæring.
Det er en oppgave som ikke er tilstrekkelig til å opprettholde
et direkte folkevalgt mellomnivå.
Disse medlemmers modell bygger
på kommunenes ansvar for utviklingen lokalt og kommunenes evne
til å etablere samarbeid innenfor naturlige bo- og arbeidsregioner.
Disse medlemmer ønsker
større og sterkere kommuner. Det er imidlertid ikke en
forutsetning for partienes forvaltningsreform. Frivillighet og lokale
initiativer bør fortsatt være hovedlinjen i spørsmålet
om endret kommunestruktur. Frivillighet skaper også de beste
forutsetningene for raskt å kunne ta ut økonomiske
og kvalitetsmessige gevinster ved sammenslutninger.
Disse medlemmer mener at ved å gi
kommunene større og flere oppgaver, som må løses
i samarbeid, forsterkes den lokale diskusjonen om kommunestrukturen.
Disse medlemmer mener at en forvaltningsreform
må legge til grunn at uansett endringer i kommunestrukturen,
vil reformen måtte ta høyde for:
Iverksetting av en stor reform er et omfattende arbeid.
I løpet av perioden vil det være en rekke rammefaktorer
som må avklares og fastsettes - prinsipielt, oppgavemessig,
juridisk, finansielt og styringsmessig. Disse medlemmer vil
derfor her kun peke på mulige løsninger, og ikke
gi noen utdypende og detaljert oppskrift på hvordan dette
kan gjøres.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
og fremme forslag om å etablere en ny forvaltningsstruktur
med bare to folkevalgte nivåer, stat og kommune."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at gjennom statlig finansiering av de sentrale velferdsgodene, vil
alle innbyggerne i landet få dekket sine behov på en
bedre og raskere måte enn tidligere. Dette vil også føre
til at innbyggerne vil få et likt tilbud uavhengig av hvor
i landet de bor og uavhengig av kommunenes økonomi.
Disse medlemmer ønsker
at den enkelte kommune skal få bedre styring med egen økonomi
ved selv å forvalte sine inntekter, og skal ikke bli pålagt
oppgaver fra staten uten at finansieringen av disse oppgavene er
sikret. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen avvikle
dagens rammefinansieringssystem og erstatte dette med et nytt system for
direkte statlig stykkprisfinansiering av grunnleggende velferdstjenester
som helse, omsorg, grunnskole, videregående utdanning samt
sosiale tjenester."
Disse medlemmer ønsker
at kommunene skal få bestemme hvor mye innbyggerne skal
betale i kommunal inntektsskatt etter at staten har dekket kostnader knyttet
til grunnleggende velferdstjenester, og viser til forslag fremmet
i Dokument nr. 8:123 (2002-2003). Fritt kommunalt skattøre
innebærer blant annet at ulike kommuner vil kunne fylle
ulike nisjer, og innbyggerne får langt større
påvirkningsmulighet når det gjelder skattenivået
enn i dag.Man får da en interessant
skatte- og tilbudskonkurranse mellom partiene som stimulerer velgerne
til å sette seg bedre inn i de respektive partiprogrammenes
innhold og valgløfter. Innbyggernes interesse for lokalpolitikken
vil med fritt skattøre kunne øke markant, og rekrutteringsgrunnlaget
til aktiv lokalpolitisk deltagelse vil bli vesentlig styrket. I
noen kommuner vil innbyggerne selv kunne bestemme at de vil ha en
høyere kommunal aktivitet finansiert gjennom økte
lokale skatter, mens man i andre kommuner vil kunne bestemme at
man vil ha en mer nøktern kommunal aktivitet og et lavere
lokalt skattenivå. Skattefastsettelse og kommunal aktivitet
vil bli gjenstand for en vitaliserende lokalpolitisk debatt der
de partipolitiske skillelinjer vil bli mer tydeliggjort. Dette vil styrke
kommunenivåets legitimitet som en betydningsfull og interessant
politisk arena for innbyggerne. Disse medlemmer ser
også på fritt kommunalt skattøre som
et ledd i få større konkurranse mellom kommunene
om arbeidskraft, næringsvirksomhet og investeringer. På denne
bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å innføre fritt kommunalt skattøre,
under forutsetning av at det innføres en direkte statlig
stykkprisfinansiering av grunnleggende velferdstjenester."