Regjeringen legger opp til realvekst i kommunesektorens
samlede inntekter på mellom 4 1/2 og
5 1/4 mrd. kroner i 2008. Veksten er regnet fra
anslått inntektsnivå i 2007 i Revidert nasjonalbudsjett
2007. Anslaget på kommunesektorens inntekter i 2007 er
oppjustert med vel 1,3 mrd. kroner i Revidert nasjonalbudsjett 2007. Veksten
i 2008 kommer i tillegg til denne oppjusteringen. Veksten i kommunesektorens
inntekter legger forholdene til rette for at den positive utviklingen
i det kommunale tjenestetilbudet i 2006 og 2007 vil kunne fortsette
i 2008.
Inntektsveksten i 2008 vil komme i tillegg til
det inntektsløftet kommunesektoren hittil har fått
under denne regjeringen. Gitt det økonomiske opplegget
som Regjeringen nå legger opp til, vil kommunesektorens samlede
inntekter øke reelt med drøyt 8 prosent fra 2005
til 2008. Målt i 2008-priser tilsvarer dette om lag 20
mrd. kroner. Kommunesektoren fikk fordelen av en merskattevekst
i fjor på om lag 6 mrd. kroner i forhold til forutsetningene
i Revidert nasjonalbudsjett for 2006.
Av veksten i samlede inntekter i 2008 legges
det opp til at mellom 1 1/2 og 1 3/4
mrd. kroner kommer som frie inntekter. I tillegg til veksten i frie
inntekter vil Regjeringen styrke toppfinansieringsordningen for
ressurskrevende tjenester med 425 mill. kroner. Denne forbedringen
vil frigjøre et tilsvarende beløp av de frie inntektene
som vil kunne brukes til å styrke tilbudet av ressurskrevende
tjenester eller gå til andre formål.
Veksten i de frie inntektene må blant
annet ses i sammenheng med at den demografiske utviklingen antas å påføre
kommunesektoren økte utgifter i 2008. Beregninger utført
av Det tekniske beregningsutvalg for kommunal og fylkeskommunal økonomi
indikerer at kommunesektoren kan få merutgifter i 2008
på om lag 1,5 mrd. kroner knyttet til den demografiske utviklingen
dersom gjennomsnittskostnadene i tjenesteproduksjonen holdes konstant.
Det vil si at verken dekningsgrad, standard eller produktivitet
i tjenesteproduksjonen endres når antallet i en gitt aldersgruppe øker.
Den demografiske utviklingen er i særlig
grad en utfordring for fylkeskommunene på kort sikt, på grunn av
sterk vekst i antall 16-18-åringer. På denne bakgrunn
legges det opp til at fylkeskommunene får en noe sterkere
prosentvis vekst i de frie inntektene enn kommunene i 2008.
Nivået på de i frie inntektene
i 2008 legger forholdene til rette for ytterligere 2 000 årsverk
i pleie- og omsorgstjenesten i 2008. Regjeringen og kommunene er
sammen på god vei til å realisere målsettingen
om 10 000 nye årsverk i løpet av denne
stortingsperioden.
Innenfor veksten i de samlede inntektene i 2008
vil det ligge midler til barnehagesektoren, opptrappingsplanen for
psykisk helse og tiltak innenfor skolen. Regjeringen vil legge fram
konkrete bevilgningsforslag knyttet til disse formålene
i statsbudsjettet for 2008.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til at Regjeringen legger
opp til en realvekst i kommunesektorens samlede inntekter på mellom
4,5 og 5,25 mrd. kroner i 2008. Denne veksten er regnet i forhold
til anslått inntektsnivå i 2007 i Revidert nasjonalbudsjett
for 2007 der sektorens samlede inntekter ble justert opp med 1,3 mrd.
kroner i forhold til siste budsjettvedtak i 2006. Av veksten i 2008
legges det opp til at 1 1/2-1 3/4
mrd. kroner kommer som frie inntekter. Flertallet har merket
seg at det innafor veksten i de samlede inntektene vil ligge midler
til barnehagesektoren, opptrappingsplanen for psykisk helse og tiltak
innafor skolen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at Regjeringen med dette følger opp ambisjonene i
Soria Moria-erklæringen om å legge til rette for
en betydelig forbedring av de viktigste velferdstjenestene som sektoren
har ansvar for. Med den vekst som ligger i dette forslaget, vil
kommunesektoren i de tre første år med denne Regjeringen
få en samla realvekst i inntektene på om lag 20
mrd. 2008-kroner som tilsvarer 8 pst. fra 2005.
Dette flertallet har merket seg
at det i løpet av 2007 er anslått å være
7 800 flere årsverk innen pleie og omsorg enn
i 2004, og at målet fra Soria Moria-erklæringen
om å øke med 10 000 årsverk
innen utgangen av 2009 er godt innafor rekkevidde. Dette
flertallet antar at det også i 2008 blir prioritert å styrke eldreomsorgen
i mange kommuner.
Dette flertallet har merket seg
at den demografiske utviklingen i 2008 vil medføre en merutgift
som anslås til 1,5 mrd. kroner, og at dette i stor grad
har sammenheng med økte elevtall i videregående
skole. Dette flertallet mener at fylkeskommunene
må få en økning i sine rammeoverføringer
som står i rimelig forhold til utgiftsveksten på dette
området.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker å styrke
kommunenes økonomi, og mener det særlig er behov
for økt innsats innen eldreomsorgen. Styrkingen på mellom
1 1/2 til 1 3/4 milliard i frie
inntekter som Regjeringen legger opp til, dekker knapt de 1,5 milliardene
Regjeringen selv hevder må til for å dekke utgifter
knyttet til den demografiske utviklingen dersom gjennomsnittskostnadene
i tjenesteproduksjonen holdes konstant.
Disse medlemmer konstaterer at
det fortsatt er langt frem til en eldreomsorg som skinner, og viser
til sitt omfattende og helhetlige representantforslag i Dokument
nr. 8:83 (2006-2007) med i alt 19 konkrete tiltak som bør
gjennomføres.
Disse medlemmer ønsker å tilføre
rundt 1 mrd. kroner mer til kommunene i 2008 enn det Regjeringen legger
opp til, og vil øremerke deler av kommunenes inntektsvekst
i 2008 til grunnleggende velferdstjenester. Disse medlemmer vil
i den forbindelse vise til at disse medlemmer i Revidert nasjonalbudsjett
i Innst. S. nr. 230 (2006-2007) øremerket 1 mrd. kroner
til styrking av eldreomsorgen, og at disse medlemmer også foreslo
hvordan midlene skulle fordeles mellom kommunene. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen bevilge
1 mrd. kroner mer til kommunene i 2008 enn det Regjeringen har varslet
i kommuneproposisjonen, og øremerke 2 mrd. kroner av veksten
i kommunenes inntekter til eldreomsorg."
Disse medlemmer påpeker
at Regjeringen har kommet med dyre løfter på vegne
av kommunene, og at Kommunenes Sentralforbund har kommet frem til en
prislapp på 20 mrd. kroner for løftene som ble
gitt i Soria Moria-erklæringen. Disse medlemmer hadde
derfor forventet signaler om flere milliarder i kommuneproposisjonen
enn det Regjeringen har kommet med, og viser til at det i proposisjonen
fremmes nye løfter i milliardklassen. Disse medlemmer vil særlig
peke på tre løfter som til sammen koster milliarder å innfri:
tusener av nye årsverk innen pleie og omsorg, oppjustering
av vedlikehold slik at bygningskapital bevares, og dekning av ekstrakostnader
knyttet til NAV-reformen. Disse medlemmer vil samtidig påpeke
at demografiske endringer i befolkningen gir et økt kostnadsnivå i
perioden, særlig når det gjelder de eldre og de
aller yngste, og at dette til sammen med flere oppgaver gjør
at Regjeringens forslag for 2008 i beste fall innebærer
en nullvekst for kommunene.
Disse medlemmer viser til at
Kommunenes Sentralforbund har dokumentert et vedlikeholdsetterslep
på 40 mrd. kroner for kommunal sektor, og dette er bakgrunnen
for at disse medlemmer ønsker å foreslå at
kommunene bruker noe av økningen i frie midler til vedlikehold.
Ekstra midler til å dekke vedlikeholdsetterslepet bør
følges opp med tiltak for å hindre at slike vedlikeholdsetterslep
oppstår i fremtiden.
Disse medlemmer vil understreke
at det er et stort effektiviseringspotensial innen kommunal sektor. Disse
medlemmer ønsker å øke bevilgningene
for å løse problemene på kort sikt, samtidig
som disse medlemmer ønsker å gjennomføre
reformer som på sikt reduserer behovet for stadig høyere
skatter og avgifter.
Disse medlemmer fremhever at
kommunenes økonomi er avhengig av verdiskaping, og ønsker
et system som gir kommunene sterkere incentiver til å legge
til rette for verdiskaping og økonomisk vekst.
Komiteens medlemmer fraKristelig Folkeparti
og Venstre mener kommunene er den viktigste leverandøren
av grunnleggende velferdstjenester. Disse medlemmer har
merket seg at kommunenes merutgifter i 2008 som følge av
den demografiske utviklingen, anslås til 1,5 mrd. kroner,
og at økningen i frie midler dermed vanskelig kan gi en opptrapping
av stillinger i eldreomsorgen utover det demografiutviklingen krever. Disse
medlemmer vil påpeke at det kreves en ytterligere
satsing dersom kvaliteten i eldreomsorgen skal forbedres. En god kommuneøkonomi
er både avhengig av samsvar mellom oppgaver storsamfunnet
har gitt kommunene og de midler man får til rådighet,
og kommunestyrenes evne til å foreta gode og langsiktige
prioriteringer.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg
til at de kommunale og fylkeskommunale skattører fastsettes
ved behandling av statsbudsjettet til høsten ut fra at
veksten i frie inntekter skal komme som økt rammetilskudd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre er bekymret for at Regjeringen årlig
reduserer det kommunale skattøret. Dette signaliseres det
i proposisjonen også vil være tilfelle i 2008.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Regjeringen svekket kommunenes
incentiver til vekst i statsbudsjettet for 2007 gjennom at kommunalt
skattøre ble redusert fra 13,3 pst. til 12,25 pst., fylkeskommunalt
skattøre redusert fra 2,9 til 2,7 pst., og fellesskatten økt
med 1,25 pst. slik at skatt på alminnelig inntekt fortsatt
var 28 pst. Disse medlemmer ønsker at kommunene
skal få beholde mer av kommuneskatten selv istedenfor å bli mer
avhengig av statlige overføringer gjennom rammetilskuddet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at Høyre og Venstre i sine
alternative statsbudsjett for 2007 hadde et høyere kommunalt skattøre
enn Regjeringen og vil videreføre denne politikken i 2008.
Det samme gjelder den kommunale selskapskatten.
Disse medlemmer vil derfor fremme
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet
for 2008 styrke kommunesektoren gjennom mer frie økonomiske
midler, blant annet ved å øke kommunens andel av
skattøret."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti slutter seg til at de kommunale og fylkeskommunale
skattørene fastlegges ved behandlingen av statsbudsjettet
til høsten. Dette medlem mener at skattenes
andel av samlede kommunale inntekter bør økes
over tid, og at en må vurdere ny informasjon for samlet
skatteinngang i 2008 når statsbudsjettet skal legges fram,
og fastsette skattøret da. Det samme gjelder den kommunale
selskapsskatten.
Komiteen viser til brev (vedlagt)
av 6. juni 2007 til komiteen fra kommunal- og regionalministeren, som
svar på spørsmål fra Høyres
stortingsgruppe. Brevet viser endringer i beregningsmåten
når det gjelder fordeling av selskapsskatten mellom kommuner. Komiteen er
gjennom brev fra Finansdepartementet, vedlagt svaret for kommunalministeren,
gjort kjent med at det er gjort en endring i beregningsprogrammet som
Skattedirektoratet benytter til å fordele selskapsskatt
mellom kommunene. Begrunnelsen som blir gitt for dette, er at det
er foretatt en endring for selskapet med kredittfradrag. Komiteen viser
til at denne endringen ikke er omtalt i proposisjonen, og at den
vil ha utslag for noen få enkeltkommuner. Komiteen ber derfor
Regjeringen komme tilbake til dette i statsbudsjettet for 2008.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at Regjeringen reduserte
satsen for selskapsskatten fra 4,25 pst. i 2006 til 3,5 pst. i 2007.
Det innebærer at Regjeringen inndro 1,3 mrd. kroner som
er den samlede tileggsgevinsten for de næringsflinke kommunene
i 2007. Samtidig varsler Regjeringen at den vil vurdere selskapsskatten
som en kommunal skatt i forbindelse med gjennomgangen av inntektssystemet.
Disse medlemmer viser til at
bakgrunnen for at regjeringen Bondevik II i samarbeid med Fremskrittspartiet
innførte systemet med kommunal selskapsskatt var for at
det skulle lønne seg for lokalpolitikerne å skape
næringsvennlige ja-kommuner. Flere kommuner arbeider aktivt
og målrettet for å tiltrekke seg arbeidsplasser
og bedrifter. I mange tilfeller dreier dette seg om lokaliseringer
der det er steder utenfor Norge som er konkurrentene. Disse
medlemmer mener at disse kommunene må belønnes
gjennom inntektssystemet. Hvis det bare er utgiftsfaktorer som er
avgjørende for kommunenes inntekter så vil kommunene
på sikt bli mindre flinke til å legge til rette
for verdiskaping. Dermed blir de samlede ressursene vi har i samfunnet for å skape
velferd mindre. Regjeringens politikk innebærer også at
spillereglene endres midt i kampen og innbærer at kommunene
har enda mer uforutsigbare rammebetingelser.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet
for 2008 legge til grunn at satsen for den kommunale andelen av selskapsskatten
holdes på 4,25 prosent."
Disse medlemmer viser til tabell
vedlagt innstillingen som viser hva selskapsskatten ville vært
i 2008 hvis satsen for den kommunale selskapsskatten ble satt til
4,25 prosent.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til sitt representantforslag om å oppheve eiendomsskatteloven
i Dokument nr. 8:50 (2006-2007). Disse medlemmer er
av den oppfatning at eiendomsskatt er en uheldig form for dobbeltbeskatning
som rammer svært skjevt, og at folk allerede har betalt
skatt av pengene de bruker til å investere i bolig. Disse
medlemmer vil videre vise til at mange har store boliglån,
og at de dermed ender opp med å betale eiendomsskatt på eiendom
"banken eier".
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at eiendomsskatten rammer vilkårlig og ofte urettferdig.
Utformingen av eiendomsskatten tar ikke hensyn til skattyters betalingsevne.
Den kan like gjerne ramme minstepensjonister som bor i egen bolig
eller eier fritidsbolig. Skatten kan også virke uheldig
på familier i etableringsfasen med relativt høy
gjeld og allerede høye rentekostnader å betale.
I 2006 ble en eiendom i Fredrikstad med markedspris på rundt
3 mill. kroner beskattet med nærmere 11 000 kroner
i eiendomsskatt. Disse medlemmer ønsker å snevre
inn loven og viser til representantforslag i Dokument nr. 8:77 (2006-2007)
om å avvikle den såkalte hytteskatten og begrense
nivået på eiendomsskatten.