Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om: 1) Representantforslag fra stortingsrepresentantene Martin Engeset og Svein Flåtten om å utrede tunnel Horten-Moss som fergeavløsningsprosjekt og 2) Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein og Anders Anundsen om å utrede en statlig fullfinansiert Oslofjord-forbindelse mellom Østfold og Vestfold

Til Stortinget

Sammendrag

I Dokument nr. 8:82 (2006-2007)-representantforslag fra stortingsrepresentantene Martin Engeset og Svein Flåtten om å utrede tunnel Horten-Moss som fergeavløsningsprosjekt, fremmes følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen utrede tunnel Horten-Moss som fergeavløsningsprosjekt i samarbeid med lokale myndigheter, herunder mulige finansieringsløsninger."

I Dokument nr. 8:86 (2006-2007)-representantforslag fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein og Anders Anundsen om å utrede en statlig fullfinansiert Oslofjord-forbindelse mellom Østfold og Vestfold, fremmes følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen utrede en statlig fullfinansiert Oslofjord-forbindelse mellom Østfold og Vestfold, til erstatning for fergesambandet Moss-Horten."

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Magnhild Holmberg, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til vedlagte uttalelse, datert 6. juni 2007 fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i sakene.

Komiteen viser til at Dokument nr. 8:82 (2006-2007) og nr. 8:86 (2006-2007) omhandler forslag om å utrede en tunnel mellom Horten (Vestfold) og Moss (Østfold) til erstatning for dagens ferjesamband mellom disse to byene og fylkene. Dokument nr. 8:82 (2006-2007) foreslår at dette prosjektet bør utredes som et ferjeavløsningsprosjekt i samarbeid med lokale myndigheter, herunder mulige finansieringsløsninger, mens Dokument nr. 8:86 (2006-2007) foreslår at dette prosjektet skal fullfinansieres av staten.

Komiteen viser til at ferjesambandet Horten-Moss er landets mest trafikkerte ferjesamband med over 1,3 mill. kjøretøy årlig. En stor andel av disse er tunge kjøretøy. Trafikken som dette ferjesambandet fører med seg, utgjør en stor miljømessig og trafikkmessig belastning for begge disse byene. Svevestøvmålinger i Moss i vår viser konsentrasjoner langt over tillatte verdier på enkelte tider av døgnet. Vegtrafikken er en medvirkende årsak til dette.

Komiteen viser også til at ferjetrafikken kommer i støt hver halvtime, og er medvirkende til lange ­trafikkøer gjennom byene, spesielt i rushtrafikken og i feriesesongene. I begge kommunene pågår det utrednings­arbeid med trafikkløsninger for lokal- og gjennomgangstrafikken. Et alternativt samband i tunnel eller bru ville fjerne ferjetrafikken fra sentrum av disse byene. Komiteen vil også peke på mulighetene en ny forbindelse kan gi når det gjelder å etablere et felles arbeid, bolig og servicemarked mellom disse regionene, og skape vekst i dette området som er i ferd med å utvikle seg til en forstad til Oslo.

Komiteen viser til departementets brev av 6. juni 2007 der det pekes på at det er gjort lokale vedtak allerede i 1987 i Borre kommune om å utrede fast vegforbindelse mellom Østfold og Vestfold, og at Statens vegvesen i 1988 lagde en rapport som ga en vurdering av en slik tverrforbindelse. Komiteen har merket seg at rapporten den gang konkluderte blant annet med at prosjektet var teknisk og økonomisk gjennomførbart, og ville kunne ha betydelige samfunnsmessige fordeler, men at det også kunne være ulemper knyttet til miljø og driftskostnader, og at det ble foreslått at prosjektet ble videreført gjennom en vegutredning. Det ble vurdert som aktuelt å bompengefinansiere prosjektet.

Komiteen har videre merket seg at arbeidet ble gjennomført i samråd med en kontaktgruppe for de berørte kommuner og fylker, og at alle var positive til videre utredninger av prosjektet med unntak av Rygge og Borre kommuner.

Komiteen vil peke på at det i 1993 ble utredet ikke bare fast vegforbindelse, men også fast jernbaneforbindelse mellom Østfold og Vestfold. Utredningen konkluderte med at en ytre Oslofjord-forbindelse kunne være samfunnsøkonomisk lønnsom selv om den ville ha begrensede næringsmessige effekter på kort sikt.

Komiteen har merket seg at Vestfold fylkesting i vedtak av 26. april 2007 har bedt om en statusrapport for den undersjøiske forbindelsen mellom Østfold og Vestfold, og at Østfold fylkesting og Regionrådet for Vestfold, Buskerud og Telemark, har bedt om at tverrforbindelsen blir utredet.

Komiteen ser det som naturlig at alle berørte og interesserte fylker får seg forelagt saken som Statens vegvesen, ifølge ovennevnte brev fra departementet, skal oversende Vestfold fylkesting i løpet av høsten 2007, og at man lokalt ut ifra denne saken vurderer videre framdrift i saken.

Komiteen stiller seg imidlertid positiv til en eventuell videre utredning av saken, og vil i den forbindelse be om at man ser på muligheten av også å utrede brualternativ. Komiteen vil også peke på tidligere utredninger som inkluderte vurdering av jernbaneforbindelse, og konklusjonene knyttet til samfunnsmessige og klima- og miljømessige konsekvenser, som bør belyses ytterligere i en eventuell ny utredning.

Komiteen foreslår at dokumentene vedlegges protokollen.

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentene og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I

Dokument nr. 8:82 (2006-2007) - representantforslag fra stortingsrepresentantene Martin Engeset og Svein Flåtten om å utrede tunnel Horten-Moss som ferge­avløsningsprosjekt - vedlegges protokollen.

II

Dokument nr. 8:86 (2006-2007) - representantforslag fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein og Anders Anundsen om å utrede en statlig fullfinansiert Oslofjord-forbindelse mellom Østfold og Vestfold - vedlegges protokollen.

Vedlegg: Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 6. juni 2007

Dokument nr. 8:82 (2006-2007) og Dokument nr. 8:86 (2006-2007)

Jeg viser til brev av 22. mai 2007 fra transport- og kommunikasjonskomiteen, der Samferdselsdepartementet blir bedt om å vurdere følgende to dokument nr. 8:

  • 1. Dokument nr. 8:82 (2006-2007) Representasjonsforslag fra stortingsrepresentantene Martin Engeset og Svein Flåtten om å utrede tunnel Horten-Moss som fergeavløsningsprosjekt.

  • 2. Dokument nr. 8:86 (2006-2007) Representasjonsforslag fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein og Anders Anundsen om å utrede en statlig fullfinansiert Oslofjord-forbindelse mellom Østfold og Vestfold

Jeg velger å besvare begge sakene gjennom et felles brev, da begge forslagene omhandler tiltak på samme strekning.

Borre kommune tok i 1987 initiativ til å utrede en fast vegforbindelse mellom Østfold og Vestfold. På bakgrunn av dette lagde Statens vegvesen i 1988 en rapport med en innledende teknisk/økonomisk vurdering av en tverrforbindelse mellom E18 i Vestfold og E6 i Østfold ("Tverrforbindelse E18 Vestfold – E6 Østfold. Ferje eller tunnel?").

Rapporten konkluderte med at prosjektet var teknisk og økonomisk gjennomførbart. Videre ble det konkludert med at prosjektet ville kunne ha betydelige samfunnsmessige fordeler, men at det også kunne være ulemper knyttet til miljø og driftskostnader. Statens vegvesen foreslo at prosjektet ble videreført gjennom en vegutredning som mer inngående undersøkte aktuelle lokaliseringsalternativer og konsekvensene av disse. Det ble vurdert som aktuelt å bompengefinansiere prosjektet med satser som er på nivå med eller i underkant av antatt takstnivå på ferjen. Arbeidet ble gjennomført i samråd med en kontaktgruppe med representanter fra Østfold og Vestfold fylkeskommuner, kommunene Moss, Rygge og Borre og Statens vegvesen i Østfold og Vestfold.

Rapporten ble forelagt berørte kommuner og fylkeskommuner til uttalelse. Med unntak av Rygge og Borre kommuner var alle positive til videre utredning av prosjektet.

Strategisk næringsplan for Vestfold ble behandlet av Vestfold fylkesting i februar 1993. Her ble det foreslått å utrede et øst-vest alternativ for en fast veg- og jernbaneforbindelse mellom Østfold og Vestfold. Dette vedtaket resulterte i at det ble gjennomført et forprosjekt i 1993 som er dokumentert i en rapport fra Civitas AS av desember 1993 ("Ytre Oslofjordforbindelse. Forprosjekt for fast veg- og jernbaneforbindelse mellom Østfold og Vestfold"). Arbeidet ble fulgt av en arbeidsgruppe med deltakere fra Vestfold fylkeskommune, kommunene Borre og Sande, Statens vegvesen og NSB Bane Region sør. Noen av hovedkonklusjonene i rapporten var at en Ytre Oslofjordforbindelse kunne være samfunnsøkonomisk lønnsom selv om den ville ha begrensede næringsmessige effekter på kort sikt. Rapporten konkluderte også med at den potensielt høye lønnsomheten burde aktualisere en endret prioritering i tid i forhold til Drøbakforbindelsen.

Oslofjordforbindelsen (Drøbakforbindelsen) ble åpnet for trafikk sommeren 2000.

Som omtalt i Dok 8:82 og Dok 8:86 fattet Vestfold fylkesting følgende vedtak 26.04.2007:

"Fylkestinget ber om å få seg forelagt en sak som oppsummerer status for strekningen Vestfold/E 18 og Østfold E6 som undersjøisk forbindelse med forslag til tiltak og prosesser". I forbindelse med vurderingen av transportetatens stamnettutredinger vinteren 2006/2007 har også Østfold fylkeskommune og regionrådet for Buskerud, Telemark og Vestfold bedt om at tverrforbindelsen blir utredet.

På bakgrunn av dette vil Statens vegvesen høsten 2007 komme tilbake til fylkestinget i Vestfold med en oppsummering og vurdering av saken. Tiltak av denne størrelse og omfang underlegges ekstern kvalitetssikring i tidlig fase (KS1) i tråd med Samferdselsdepartementets retningslinjer og Finansdepartementets rammeavtale for ordningen før eventuell planlegging settes i gang.

Dersom Statens vegvesen anser tiltaket som aktuelt for KS1, skal etaten i første omgang varsle departementet ved brev. Oversendelsen skal omfatte en begrunnelse for forslaget om KS1, samt omtale av investeringstiltaket og eventuelle grenseflater mot tilstøtende prosjekter/konsepter. Departementet vil deretter vurdere dette forslaget, eventuelt i samråd med Finansdepartementet og andre berørte departementer. Ved eventuell aksept for KS1 skal etatene utarbeide en konseptvalgutredning (KVU) for tiltaket.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 11. juni 2007

Per Sandberg

leder

Irene Johansen

ordfører