I Dokument nr. 8:82 (2006-2007)-representantforslag
fra stortingsrepresentantene Martin Engeset og Svein Flåtten
om å utrede tunnel Horten-Moss som fergeavløsningsprosjekt,
fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
tunnel Horten-Moss som fergeavløsningsprosjekt i samarbeid
med lokale myndigheter, herunder mulige finansieringsløsninger."
I Dokument nr. 8:86 (2006-2007)-representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein og Anders Anundsen om å utrede
en statlig fullfinansiert Oslofjord-forbindelse mellom Østfold
og Vestfold, fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
en statlig fullfinansiert Oslofjord-forbindelse mellom Østfold
og Vestfold, til erstatning for fergesambandet Moss-Horten."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Magnhild
Holmberg, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind
Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jenny
Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til vedlagte
uttalelse, datert 6. juni 2007 fra Samferdselsdepartementet
v/statsråden i sakene.
Komiteen viser til at Dokument
nr. 8:82 (2006-2007) og nr. 8:86 (2006-2007) omhandler forslag om å utrede
en tunnel mellom Horten (Vestfold) og Moss (Østfold) til
erstatning for dagens ferjesamband mellom disse to byene og fylkene.
Dokument nr. 8:82 (2006-2007) foreslår at dette prosjektet
bør utredes som et ferjeavløsningsprosjekt i samarbeid
med lokale myndigheter, herunder mulige finansieringsløsninger, mens
Dokument nr. 8:86 (2006-2007) foreslår at dette prosjektet
skal fullfinansieres av staten.
Komiteen viser til at ferjesambandet
Horten-Moss er landets mest trafikkerte ferjesamband med over 1,3 mill.
kjøretøy årlig. En stor andel av disse
er tunge kjøretøy. Trafikken som dette ferjesambandet
fører med seg, utgjør en stor miljømessig
og trafikkmessig belastning for begge disse byene. Svevestøvmålinger
i Moss i vår viser konsentrasjoner langt over tillatte
verdier på enkelte tider av døgnet. Vegtrafikken
er en medvirkende årsak til dette.
Komiteen viser også til
at ferjetrafikken kommer i støt hver halvtime, og er medvirkende
til lange trafikkøer gjennom byene, spesielt
i rushtrafikken og i feriesesongene. I begge kommunene pågår
det utredningsarbeid med trafikkløsninger for
lokal- og gjennomgangstrafikken. Et alternativt samband i tunnel
eller bru ville fjerne ferjetrafikken fra sentrum av disse byene. Komiteen vil
også peke på mulighetene en ny forbindelse kan
gi når det gjelder å etablere et felles arbeid,
bolig og servicemarked mellom disse regionene, og skape vekst i
dette området som er i ferd med å utvikle seg
til en forstad til Oslo.
Komiteen viser til departementets
brev av 6. juni 2007 der det pekes på at det er gjort lokale
vedtak allerede i 1987 i Borre kommune om å utrede fast
vegforbindelse mellom Østfold og Vestfold, og at Statens vegvesen
i 1988 lagde en rapport som ga en vurdering av en slik tverrforbindelse. Komiteen har
merket seg at rapporten den gang konkluderte blant annet med at prosjektet
var teknisk og økonomisk gjennomførbart, og ville
kunne ha betydelige samfunnsmessige fordeler, men at det også kunne
være ulemper knyttet til miljø og driftskostnader,
og at det ble foreslått at prosjektet ble videreført
gjennom en vegutredning. Det ble vurdert som aktuelt å bompengefinansiere
prosjektet.
Komiteen har videre merket seg
at arbeidet ble gjennomført i samråd med en kontaktgruppe
for de berørte kommuner og fylker, og at alle var positive
til videre utredninger av prosjektet med unntak av Rygge og Borre
kommuner.
Komiteen vil peke på at
det i 1993 ble utredet ikke bare fast vegforbindelse, men også fast
jernbaneforbindelse mellom Østfold og Vestfold. Utredningen
konkluderte med at en ytre Oslofjord-forbindelse kunne være
samfunnsøkonomisk lønnsom selv om den ville ha
begrensede næringsmessige effekter på kort sikt.
Komiteen har merket seg at Vestfold
fylkesting i vedtak av 26. april 2007 har bedt om en statusrapport for
den undersjøiske forbindelsen mellom Østfold og Vestfold,
og at Østfold fylkesting og Regionrådet for Vestfold,
Buskerud og Telemark, har bedt om at tverrforbindelsen blir utredet.
Komiteen ser det som naturlig
at alle berørte og interesserte fylker får seg
forelagt saken som Statens vegvesen, ifølge ovennevnte
brev fra departementet, skal oversende Vestfold fylkesting i løpet
av høsten 2007, og at man lokalt ut ifra denne saken vurderer videre
framdrift i saken.
Komiteen stiller seg imidlertid
positiv til en eventuell videre utredning av saken, og vil i den
forbindelse be om at man ser på muligheten av også å utrede
brualternativ. Komiteen vil også peke på tidligere
utredninger som inkluderte vurdering av jernbaneforbindelse, og
konklusjonene knyttet til samfunnsmessige og klima- og miljømessige
konsekvenser, som bør belyses ytterligere i en eventuell
ny utredning.
Komiteen foreslår at
dokumentene vedlegges protokollen.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentene og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
I
Dokument nr. 8:82 (2006-2007) - representantforslag fra
stortingsrepresentantene Martin Engeset og Svein Flåtten
om å utrede tunnel Horten-Moss som fergeavløsningsprosjekt
- vedlegges protokollen.
II
Dokument nr. 8:86 (2006-2007) - representantforslag fra
stortingsrepresentantene Ulf Leirstein og Anders Anundsen om å utrede
en statlig fullfinansiert Oslofjord-forbindelse mellom Østfold
og Vestfold - vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 22. mai 2007
fra transport- og kommunikasjonskomiteen, der Samferdselsdepartementet
blir bedt om å vurdere følgende to dokument nr. 8:
1. Dokument nr. 8:82
(2006-2007) Representasjonsforslag fra stortingsrepresentantene
Martin Engeset og Svein Flåtten om å utrede tunnel
Horten-Moss som fergeavløsningsprosjekt.
2. Dokument nr. 8:86 (2006-2007) Representasjonsforslag
fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein og Anders Anundsen om å utrede
en statlig fullfinansiert Oslofjord-forbindelse mellom Østfold
og Vestfold
Jeg velger å besvare begge sakene gjennom
et felles brev, da begge forslagene omhandler tiltak på samme strekning.
Borre kommune tok i 1987 initiativ til å utrede
en fast vegforbindelse mellom Østfold og Vestfold. På bakgrunn
av dette lagde Statens vegvesen i 1988 en rapport med en innledende
teknisk/økonomisk vurdering av en tverrforbindelse
mellom E18 i Vestfold og E6 i Østfold ("Tverrforbindelse
E18 Vestfold – E6 Østfold. Ferje eller tunnel?").
Rapporten konkluderte med at prosjektet var
teknisk og økonomisk gjennomførbart. Videre ble
det konkludert med at prosjektet ville kunne ha betydelige samfunnsmessige
fordeler, men at det også kunne være ulemper knyttet
til miljø og driftskostnader. Statens vegvesen foreslo
at prosjektet ble videreført gjennom en vegutredning som
mer inngående undersøkte aktuelle lokaliseringsalternativer
og konsekvensene av disse. Det ble vurdert som aktuelt å bompengefinansiere
prosjektet med satser som er på nivå med eller
i underkant av antatt takstnivå på ferjen. Arbeidet
ble gjennomført i samråd med en kontaktgruppe
med representanter fra Østfold og Vestfold fylkeskommuner,
kommunene Moss, Rygge og Borre og Statens vegvesen i Østfold
og Vestfold.
Rapporten ble forelagt berørte kommuner
og fylkeskommuner til uttalelse. Med unntak av Rygge og Borre kommuner
var alle positive til videre utredning av prosjektet.
Strategisk næringsplan for Vestfold
ble behandlet av Vestfold fylkesting i februar 1993. Her ble det
foreslått å utrede et øst-vest alternativ
for en fast veg- og jernbaneforbindelse mellom Østfold
og Vestfold. Dette vedtaket resulterte i at det ble gjennomført
et forprosjekt i 1993 som er dokumentert i en rapport fra Civitas
AS av desember 1993 ("Ytre Oslofjordforbindelse. Forprosjekt for
fast veg- og jernbaneforbindelse mellom Østfold og Vestfold").
Arbeidet ble fulgt av en arbeidsgruppe med deltakere fra Vestfold
fylkeskommune, kommunene Borre og Sande, Statens vegvesen og NSB Bane
Region sør. Noen av hovedkonklusjonene i rapporten var
at en Ytre Oslofjordforbindelse kunne være samfunnsøkonomisk
lønnsom selv om den ville ha begrensede næringsmessige
effekter på kort sikt. Rapporten konkluderte også med
at den potensielt høye lønnsomheten burde aktualisere
en endret prioritering i tid i forhold til Drøbakforbindelsen.
Oslofjordforbindelsen (Drøbakforbindelsen)
ble åpnet for trafikk sommeren 2000.
Som omtalt i Dok 8:82 og Dok 8:86 fattet Vestfold fylkesting
følgende vedtak 26.04.2007:
"Fylkestinget ber om å få seg forelagt
en sak som oppsummerer status for strekningen Vestfold/E
18 og Østfold E6 som undersjøisk forbindelse med
forslag til tiltak og prosesser". I forbindelse med vurderingen
av transportetatens stamnettutredinger vinteren 2006/2007
har også Østfold fylkeskommune og regionrådet for
Buskerud, Telemark og Vestfold bedt om at tverrforbindelsen blir
utredet.
På bakgrunn av dette vil Statens vegvesen
høsten 2007 komme tilbake til fylkestinget i Vestfold med
en oppsummering og vurdering av saken. Tiltak av denne størrelse
og omfang underlegges ekstern kvalitetssikring i tidlig fase (KS1)
i tråd med Samferdselsdepartementets retningslinjer og
Finansdepartementets rammeavtale for ordningen før eventuell
planlegging settes i gang.
Dersom Statens vegvesen anser tiltaket som aktuelt for
KS1, skal etaten i første omgang varsle departementet ved
brev. Oversendelsen skal omfatte en begrunnelse for forslaget om
KS1, samt omtale av investeringstiltaket og eventuelle grenseflater
mot tilstøtende prosjekter/konsepter. Departementet
vil deretter vurdere dette forslaget, eventuelt i samråd
med Finansdepartementet og andre berørte departementer. Ved
eventuell aksept for KS1 skal etatene utarbeide
en konseptvalgutredning (KVU) for tiltaket.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 11. juni 2007
Per Sandberg
leder |
Irene Johansen
ordfører |