Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove Karoline Knutsen,
fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Høyre,
Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig
Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Trond
Lode, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til at det
i den senere tid har vært alvorlige hendelser og avisartikler
om vold, rus og overgrep på barnevernsinstitusjoner. I
tillegg til at undersøkelser i den senere tid også viser
at barn og unge som bor på barnevernsinstitusjoner, langt
fra føler seg trygge der. Dette er svært uheldig
all den tid mange av disse barna og ungdommene har levd et liv i
utrygghet før de kom til en institusjon.
Komiteen vil understreke at hensynet
til personvern og den enkeltes frihet og integritet hele tiden må balanseres
opp mot bruk av tvang. I barnevernloven § 5-9
med tilhørende forskrift om rettigheter og bruk av tvang,
er det angitt regler for når det kan benyttes tvang overfor
beboere på barnevernsinstitusjoner, og hva slags tvang
som kan benyttes. Komiteen vil peke på at
dette er forankret i Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen
og i FNs barnekonvensjon, og at det altså er mulig å benytte
tvang når nærmere vilkår for dette er
oppfylt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil imidlertid presisere at all tvangsbruk på institusjonene
må vurderes ut fra den aktuelle, konkrete situasjon. Det
er derfor nødvendig å utøve et skjønn
for bruk av tvang innenfor de rammer som settes av lovverket.
Komiteen understreker
at det er viktig å få en felles forståelse
av regelverket og en ensartet praksis.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
merker seg at Barne- og likestillingsdepartementet kommenterer enkeltbestemmelser
i rettighetsforskriften, og åpner for å vurdere institusjonenes
behov for å kunne foreta ransaking ved mistanke om oppbevaring
av tyvegods på institusjonen - først og fremst
med tanke på riktig oppfølging av beboerne og
ikke primært for å avdekke kriminell atferd. Flertallet er
enig i at det kan være formålstjenlig å vurdere
dette, og slutter seg til departementets resonnement knyttet til
at det ikke er barnevernsinstitusjonenes, men politiets oppgave å avdekke
kriminell atferd.
Komiteen møtte
i den åpne høringen 8. oktober 2007 representanter
fra både institusjonene og de ansatte. Institusjonene var
bekymret over at mobiltelefon og Internett gir ungdommene fri tilgang
til de miljøene mange av disse ungdommene var flyttet bort
fra. Kontakt med narkolangere ble nevnt som eksempel. Mobiltelefon
og tilgang til Internett blir også tolket som en rettighet
barna og ungdommene har for å kunne kommunisere med omverdenen.
De organiserte kriminelle miljøene vil da samtidig vite
hvor ungdommene befinner seg. Dette gjør igjen stoff lettere
tilgjengelig også innenfor institusjonene. Representanten
fra institusjonene mente det definitivt var på sin plass
med en full gjennomgang av forskriftene.
Også Fellesorganisasjonen (FO) imøteser
en gjennomgang av aktuelle lovbestemmelser og forskrift, men forventet
at gjennomgangen burde ha et sterkt fokus på det faglige
innholdet og rammebetingelsene i hjelpetilbudene til barn og unge
med store hjelpebehov. Kontinuerlig kunnskaps- og metodeutvikling
er nødvendig for å møte eksisterende
og nye utfordringer innenfor barnevernet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Venstre, er fornøyd med at Barne- og likestillingsdepartementet
vil følge praktiseringen av lovverket på barnevernsfeltet
nøye, og at man fortløpende vil vurdere behovet
for endringer for å sikre at regelverket er tilpasset de
aktuelle utfordringene man står overfor. Flertallet merker seg
også at oppsummeringsrapporten fra det landsomfattende
tilsynet med barnevernsinstitusjoner i 2006, ført i pennen
av Fylkesmannen i Buskerud, peker på at det er et stort
behov for fortsatt opplæring av de ansatte med tanke på bruk
av mulige restriksjoner og tvang, og hvordan dette skal håndteres
korrekt og i henhold til regelverket. Flertallet merker
seg at fylkesmannen ikke foreslår at regelverket endres,
men at det framholdes at god og målrettet opplæring
i praktisering av reglene vil kunne gi de ønskede resultater. Flertallet er
enig i dette og noterer seg at Barne- og likestillingsdepartementet
har sendt ut et brev til alle institusjoner med presiseringer om
hvilke muligheter og rammer dagens regelverk gir for bruk av tvang.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil understreke at
regelverket må sikre de ansatte tilstrekkelig hjemmelsgrunnlag
til å gripe inn for å gi barn på institusjon
mulighet til å bli kvitt problemer knyttet til rus, vold
og annen kriminalitet. Disse medlemmer vil samtidig
påpeke at det er svært viktig å hindre
overgrep mot barn som bor på institusjon, og at det til enhver
tid må foretas en grundig avveining mellom hensynet til
rettssikkerhet og bruk av tvang. Disse medlemmer viser
videre til at det er behov for opplæring av de ansatte
for å gi dem bedre kjennskap til hvilke muligheter dagens
regelverk gir for bruk av tvang, samt å bedre rammebetingelsene
for barnevernsinstitusjonene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti slutter seg til forslaget
fra forslagsstillerne og ser at det er helt klart en nødvendighet
at man får en full gjennomgang av forskriftene. Dette fordi
det i dag er et langt tøffere kriminelt miljø i
Norge og fordi det ikke bare er det offentliges ansvar, men også ønske å beskytte
og behandle barn og ungdommer med store hjelpebehov. Dette kan kun
gjøres gjennom en enhetlig oppfatning av forskriftene og
en mulighet til å ha virkemidler som gjør det
mulig å beskytte barna mot seg selv.
Disse medlemmer fremmer forslag
i samsvar med dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen foreta
nødvendige endringer i forskrift om rettigheter og bruk
av tvang under opphold i barnevernsinstitusjon, slik at ansatte
gis et tilstrekkelig hjemmelsgrunnlag til å gripe inn med
nødvendige kontrolltiltak og frihetsbegrensninger i forhold til
beboere med særlige utfordringer knyttet til atferdsproblemer,
rus- og voldsproblematikk."