Regjeringen vil at Norge skal være
en pådriver i arbeidet for en mer ambisiøs og
mer omfattende klimaavtale etter Kyoto-perioden, med utgangspunkt
i målet om at den globale temperaturøkningen skal
holdes under 2 �C sammenliknet med førindustrielt
nivå.
Regjeringens mål
om karbonnøytralitet i 2050 innebærer at Norge
vil redusere de globale utslippene av klimagasser tilsvarende 100 prosent
av egne utslipp innen 2050. Utslippene fra norsk territorium vil
da være nøytralisert av reduksjoner Norge betaler
i andre land, gjennom kjøp av kvoter eller andre tilsvarende mekanismer
som er tilgjengelige på det tidspunktet.
Regjeringens mål om å kutte
de globale utslippene av klimagasser fram mot 2020 tilsvarende 30 prosent
av Norges utslipp i 1990, vil inkludere både utslippsreduksjoner
i Norge, inklusive opptak av CO2 i skog,
og Norges bidrag gjennom utslippsreduksjoner i andre land.
I nasjonalbudsjettet for 2007 ble utslippene
av klimagasser i 2020 på usikkert grunnlag anslått til
om lag 59 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Erfaringsmessig
vil en slik referansebane kunne endres over tid. Basert på en
tiltaksanalyse utført av Statens forurensningstilsyn, sektorvise
klimahandlingsplaner samt eksisterende virkemidler, mener Regjeringen
det er realistisk å ha et mål om å redusere
utslippene i Norge med 13-16 millioner tonn CO2-ekvivalenter
i forhold til referansebanen slik den er presentert i nasjonalbudsjettet
for 2007, når skog er inkludert. Dette vil innebære
at om lag halvparten og opp mot to tredjedeler av Norges totale utslippsreduksjon
tas nasjonalt. Med en eventuell videreføring av Kyotoprotokollens
regelverk for skog vil det anslagsvis være mulig å få godskrevet
et nettoopptak opp mot 3 millioner tonn CO2 i
et norsk utslippsregnskap for 2020.
I vurderingen av utslippsreduksjoner som skal finansieres
utenom Norges grenser, vil Regjeringen legge stor vekt på tiltak
og prosjekter som sikrer at klimapolitikken kan få størst
mulig positiv virkning på økonomisk utvikling
og fattigdomsbekjempelse i utviklingsland.
Regjeringen vil innenfor Kyotoprotokollens første
periode (2008-2012) skjerpe Norges Kyoto-forpliktelse med ti prosentpoeng
- til ni prosent under 1990-nivå, samt sørge
for at en betydelig del av reduksjonene skjer gjennom nasjonale
tiltak. Det vil si at Norges utslipp, når det er tatt hensyn
til bruk av de fleksible mekanismene under Kyotoprotokollen, i gjennomsnitt
i perioden 2008-2012 skal være ni prosent lavere enn
de var i 1990. Dette vil i stor utstrekning bli innfridd gjennom
finansiering av tiltak i utviklingsland.
Regjeringen vil arbeide for en internasjonal
klimaavtale som omfatter flest mulig land, og man må etablere
et bredere, mer ambisiøst og forpliktende globalt klimaregime.
Industrilandene må gå foran med å ta
ansvar for utslippsreduksjoner, men alle land med store utslipp
må på sikt delta for å kunne oppnå nødvendige
globale utslippsreduksjoner. Et langsiktig mål vil være å etablere
en global pris på klimagasser, noe som blant annet kan
oppnås gjennom et mer globalt kvotehandelssystem. Kvoter
bør fordeles med utgangspunkt i prinsippet om felles, men
differensierte forpliktelser. I tråd med samme prinsipp bør
plikten til å levere kvoter for egne utslipp gjelde for
alle parter til avtalen.
Kyotoprotokollen er et godt grunnlag for videre samarbeid,
og framtidig internasjonalt samarbeid må baseres på de
institusjonelle rammene som er etablert. Vktige elementer i Protokollen må beholdes,
slik som differensierte utslippsforpliktelser, alle klimagasser
må være inkludert, og bruk av fleksible mekanismer
som kvotehandel og prosjektbasert samarbeid må videreføres. På sikt
bør en ha som mål å gå i retning
av en global pris på klimagasser, noe som blant annet kan oppnås
gjennom et mer globalt kvotehandelssystem - og hvor alle land har
utslippsforpliktelser. Industriland må samtidig være
innstilt på å bistå utviklingslandene
med utslippsbegrensninger, teknologiutvikling og tilpasning til
klimaendringer.
Regjeringen legger opp til at staten skal bidra
til utslippsreduksjoner i andre land gjennom kjøp av kvoter
fra prosjekter under Den grønne utviklingsmekanismen (CDM)
og Felles gjennomføring (JI). Utover kostnadseffektive utslippsreduksjoner
kan CDM-prosjekter være gode redskaper for utvikling.
Norges bidrag til reduksjoner av utslippsveksten i
andre land skal også skje gjennom utvikling av klimavennlig
teknologi, overføring av slike teknologier samt kunnskap
om disse til utviklingslandene.
På bakgrunn av prognosene om framtidig
kraftbehov forventer Regjeringen at CO2-håndtering vil
bli et sentralt tiltak for å redusere verdens samlede utslipp
av klimagasser, og ønsker å bruke norsk kompetanse
til å bidra til reduksjon i CO2-utslipp
gjennom internasjonal spredning av slik teknologi. Når
det gjelder implementering av slik teknologi i utviklingsland,
vil det være viktig at CO2-håndtering
som metode godkjennes under CDM.
Det vises i meldingen til at om lag 70 prosent
av de nasjonale utslippene vil være underlagt kvoteplikt
eller CO2-avgift etter at Norge har sluttet
seg til det europeiske kvotesystemet. Enkelte utslippskilder kan
verken pålegges kvoteplikt eller CO2-avgift,
og her må myndighetene bruke andre virkemidler for å redusere
klimagassutslippene.
På områder som er underlagt
generelle virkemidler, er Regjeringens utgangspunkt at man som hovedregel
skal unngå ytterligere regulering.
Regjeringen vil gjennomgå skatte- og avgiftsnivået
med sikte på å foreta endringer for å fremme
miljøvennlig atferd. Dette må skje innenfor en
provenynøytral ramme. Regjeringen vil holde skattenivået
fra 2004, men øke miljø- og klimaavgifter mot
tilsvarende reduksjoner av andre skatter og avgifter.
Regjeringen vil videreføre virkemidler
som sikrer gjennomføring av kostnadseffektive tiltak på tvers
av sektorer.
Det nasjonale kvotesystemet og avgifter på utslipp
er sektorovergripende virkemidler som er innført for å redusere
klimagassutslippene. Regjeringen vil vurdere å inkludere
også virksomheter som ikke har obligatorisk kvoteplikt
i EU. Prinsippet om at forurenseren skal betale tillegges avgjørende
vekt, også ved utformingen av det norske kvotesystemet.
De fleste kvotene som norske virksomheter samlet vil trenge for å oppfylle
kvoteplikten, må derfor kjøpes i markedet.
Regjeringen legger ikke opp til å tildele
vederlagsfrie kvoter til offshoresektoren. Vederlagsfrie kvoter
for fastlandsindustrien vil bli tildelt på grunnlag av
gjennomsnittlige utslipp i basisperioden 1998-2001. Samlet skal
tildeling av vederlagsfrie kvoter tilsvare 92 prosent av
utslippene som virksomhetene hadde i basisperioden. Det vil bli
tildelt 100 prosent på grunnlag av prosessutslippene
og 87 prosent ut fra energiutslippene. Samlet antas tildelingen
av vederlagsfrie kvoter å svare til 25 prosent
av behovet for alle kvotepliktige. I tillegg vil det bli satt av
en reserve til nye gasskraftverk som skal basere seg på rensing,
og høyeffektive kraftvarmeverk med konsesjon. Størrelsen
på reserven er ikke endelig bestemt, men det antas at det
samlede volumet av vederlagsfrie kvoter kan bli i størrelsesorden 30 prosent
av det de kvotepliktige trenger, som er vesentlig lavere enn i noe
annet land i det europeiske kvotesystemet. De kvotepliktige virksomhetene
vil få anledning til å bruke kvoter utstedt under
de prosjektbaserte Kyoto-mekanismene Felles gjennomføring
og Den grønne utviklingsmekanismen etter nærmere
regler.
CO2-avgiften er hovedvirkemidlet
i Norge for reduksjon av klimagassutslipp for virksomheter som ikke
er omfattet av kvotesystemet. CO2-avgiften
dekker om lag 52 prosent av de norske klimagassutslippene
og om lag 68 prosent av de samlede CO2-utslippene.
I dag er bruk av mineralolje og bensin og utslipp fra petroleumsvirksomheten
ilagt CO2-avgift. De ulike mineralske produktene
har imidlertid forskjellige avgiftssatser.
Forurensningsloven er sektorovergripende og gjelder
i prinsippet klimagassutslipp. Virksomheter med kvotepliktige utslipp
av CO2 må ha særskilt
utslippstillatelse etter forurensningsloven for disse utslippene.
De tre avgiftene som eksplisitt knytter seg til utslipp av klimagasser
er CO2-avgiften, avgiften på import
av kjemikalier med hydrokarboner (HFK) og perfluorkarboner (PFK)
og sluttbehandlingsavgiften på avfall.
Avgiftssatsen i 2007 tilsvarer om lag 194 kroner per
tonn CO2-ekvivalent - på linje
med CO2-avgiften på mineralolje.
Samlet omfatter kvotesystemet og avgiftene i overkant av 70 prosent av
klimagassutslippene.
I rapporteringen til FNs klimakommisjon i desember
2005 ble det anslått at gjennomførte tiltak i
Norge siden 1990 har bidratt til å redusere utslippene
i 2010 med rundt 11 millioner tonn CO2-ekvivalenter.
En videreføring av dagens virkemiddelbruk, herunder CO2-avgifter, vil bidra til ytterligere
utslippsreduksjoner i årene framover. Uten tiltak gjennomført
etter 1990 ville utslippene av klimagasser i Norge på usikkert
grunnlag kunne anslås til 75-80 millioner tonn i 2020.
Anslaget tar utgangspunkt i at økt innenlandsk kraftetterspørsel
fram mot 2020 dekkes inn på billigste måte, dvs.
i form av gasskraft uten rensing i Norge.
Det er i meldingen gitt en omtale av muligheter for
utslippsreduksjoner i Norge og kostnadene ved disse, og av kostnadene
knyttet til en ambisiøs klimapolitikk. Det er videre gitt
en omtale av Lavutslippsutvalget og om utvalgets forslag til helhetsløsning.
Forskning på klimasystemet og klimaendringer står
sentralt for å sikre et godt kunnskapsgrunnlag for prognoser
av framtidige klimaendringer og effekter av disse. Regjeringen vil styrke
klimarelatert forskning og forskning og utvikling av miljøvennlige
energiteknologier, herunder bruk av fornybare energikilder og fangst
og lagring av CO2. Det er behov for økt kunnskap
om klimatilpasningstiltak og sårbarhet i utviklingsland.
Det legges i meldingen vekt på at forskning om klima, miljø og
energi går på tvers av fag-, sektor- og departementsgrenser – og
vil være et fellesprosjekt for hele Regjeringen.
Nasjonal handlingsplan for klimaforskning, som ble
lagt fram av Norges forskningsråd i 2006, og Klimaforskning
i norsk utviklingssamarbeid, er presentert i meldingen. Regjeringen
vil se den nasjonale handlingsplanen i sammenheng med oppfølgingen
av de langsiktige klimamålene og de sektorvise klimahandlingsplanene.
I tillegg til den konkrete satsingen på klimaforskning
vil den brede satsingen på blant annet forskerrekruttering,
utstyr og infrastruktur ved universitetene og høyskolene
bidra til å styrke den klimarelevante forskningen i Norge.
Regjeringen vil vurdere å etablere
et forum for strategisk samarbeid for klima- og miljøforskning
etter modell av strategiprosessene OG21 og Energi21, og vil involvere
aktører innen klima- og miljøforskning. Her vil
både forskningsmiljøer, miljøorganisasjoner,
offentlige etater og næringsliv samarbeide.
Det vises for øvrig til at klimakonvensjonen
omfatter krav til industrilandene om forskning og overvåking.
Partsmøtet i Nairobi i 2006 oppfordret industrilandene
til å øke omfanget av klimaovervåkingen.
Når det gjelder klimarelatert overvåking
skal Norge være i front internasjonalt mht. utvikling av
kunnskap om, for og i nordområdene (jf. nordområdestrategien).
Norge har et spesielt ansvar for overvåking av klimaprosesser
og effekter av disse på natur, menneske og samfunn i Arktis. En økt
satsing på forskning og overvåking i nordområdene
vil gi oss en unik innsikt i pågående klimaendringer
og de forsterkende effekter klimaprosessene i området har
på den globale oppvarmingen og virkninger for natur og
samfunn.