Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen,
Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Høyre,
Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti,
Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet,
Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til
at Stortinget allerede har slutta seg til et opplegg med delvis
bompengefinansiert utbygging av prosjektet rv 108 Ny Kråkerøyforbindelse
i Fredrikstad, jf. St.prp. nr. 41 (2006-2007) og Innst. S. nr. 149
(2006-2007). Bompengeprosjektet er lokalt initiert og vedtatt av
kommunestyrene i Hvaler og Fredrikstad og av Østfold fylkesting. På
bakgrunn av vesentlig høyere tilbud på utbygging av prosjektet enn
forutsatt i ovennevnte stortingsproposisjon, ble tilbudsprosessen stanset
og det er nå utarbeidet revidert kostnadsoverslag, framdriftsplan
og finansieringsplan, og endret kontraktsstrategi. Det er dette
som har vært gjenstand for ny behandling lokalt og som nå er til
behandling i Stortinget.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, har merket seg at det er lokalpolitisk
enighet om det reviderte opplegget for utbygging og finansiering
av prosjektet rv 108 Ny Kråkerøyforbindelse i Fredrikstad. Fredrikstad og
Hvaler kommuner presiserer i sine vedtak at prosjektet ønskes realisert
så raskt som mulig, og at de økte prosjektkostnadene skal dekkes
ved å øke bompengetakstene. Samtidig gis det uttrykk for at det
må arbeides videre for at statlig og privat andel til prosjektet
økes. I Østfold fylkeskommunes vedtak i saken er det ikke lagt opp
til å øke statlig eller privat andel. Dette flertallet legger
derfor til grunn at gjeldende finansieringsplan ligger fast.
Dette flertallet har merket seg
at prosjektets samfunnsnytte har økt til tross for økt kostnadsoverslag,
etter at nye og oppdaterte trafikkprognoser er lagt til grunn.
Dette flertallet vil understreke
at både Regjeringen og komiteen her har sett behov for å følge opp
saken raskt, slik at prosjektet kan realiseres og åpnes for trafikk
som planlagt i den oppdaterte framdriftsplanen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik viser
til sine merknader og sitt forslag i Innst. S. nr. 149 (2006-2007)
vedrørende St.prp. nr. 41 (2006-2007).
Disse medlemmer har merket seg
at prosjektet må behandles på nytt i Stortinget fordi tilbud på
de to største entreprisene viste vesentlig høyere pris enn forutsatt. Disse
medlemmer har merket seg at tilbudsprosessen er stanset
og kostnadsanslaget revidert.
Disse medlemmer har merket seg
at revidert kostnadsramme for prosjektet er 677 mill. 2008-kroner
mot opprinnelig anslag omregnet i 2008-kroner på 546 mill. kroner
– en økning på 131 mill. kroner eller nesten 25 pst. Disse
medlemmer viser i den forbindelse til at det gjennom ekstern
kvalitetssikring av prosjektet ble rettet kritikk mot Statens vegvesens
bruk av anslagsmetoden og sporbarheten i bruken. Disse medlemmer har
merket seg departementets svar i brev av 22. april 2008 på spørsmål
angående dette. Disse medlemmer viser til at det
også gjennom ekstern kvalitetssikring av andre prosjekter er kritiske
merknader knyttet til anslagsmetoden og sporbarheten i anslagene, samt
mot kvaliteten i prosjektarbeidet som ligger til grunn for anslagene. Disse
medlemmer viser til at slike kritiske merknader også er
kommet fra anleggsbransjen. Disse medlemmer forutsetter
at departementet gjennomfører nødvendige tiltak for å sikre kvaliteten
på prosjektarbeid og kostnadsanslag utarbeidet av Statens vegvesen,
samt at sporbarheten/dokumentasjon av kostnadsanslag ivaretas på
en bedre måte.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre tiltak for
å bedre kvaliteten på kostnadsberegning av store samferdselsprosjekter
og på egnet måte informere Stortinget om dette arbeidet."
Disse medlemmer har merket seg
at med oppjustert finansieringsplan skal bilistene gjennom bompenger
betale bidrag til prosjektet med 557 mill. kroner, renter på 280
mill. kroner og innkrevingskostnader i 14 år med samlet kostnad
på 49 mill. kroner. Samlet innebærer dette innkreving av totalt
886 mill. kroner gjennom bompenger, 44 pst. mer enn det prosjektet
totalt koster å bygge. Finansiering av dette prosjektet med bompenger
blir svært kostbart for bilistene, slik bompengefinansiering som
oftest blir.
Disse medlemmer understreker
at prosjektet opprinnelig omtalt i St.prp. nr. 41 (2006-2007) er viktig
og nødvendig for å bedre trafikkforholdene i Fredrikstad. Formålet
med en ny riksvegforbindelse er å øke beredskapen/tryggheten for befolkningen
på Kråkerøy og Hvaler, bedre framkommeligheten til Kråkerøy og i
sentrum, og legge grunnlaget for en byutvikling i henhold til vedtatt
kommuneplan.
Disse medlemmer mener likevel
at statens oppgaver som vegholder og kommunens arbeid med byutvikling
ikke skal betales av innbyggerne gjennom bompenger, verken på ny
eller gammel Kråkerøybru på rv 108.
Disse medlemmer viser til at
i flere av de over 15 stortingsproposisjonene om bompengefinansierte
samferdselsprosjekter som er fremmet av denne regjeringen, og som
Stortinget har ferdigbehandlet, er både prinsippene om nytteprinsipp og
etterskuddsinnkreving brutt. Disse medlemmer peker
også spesielt på de store innkrevings- og rentekostnadene som i
mange slike saker pålegges bilistene i tillegg til netto bompengebidrag
til prosjektets finansiering. Totalt for de bompengefinansierte
samferdselsprosjektene Regjeringen tidligere har fremsendt, er denne
ekstraregningen svært stor, ca. 4 mrd. kroner. Det innebærer at
bilistene samlet betaler mer i bompenger enn det de samme prosjektene
koster å bygge.
Disse medlemmer mener Regjeringen
aktivt undergraver Stortingets egne vedtatte forutsetninger (alle
partier unntatt Fremskrittspartiet) for bruk av bompenger til vegutbygging
i forbindelse med Stortingets behandling av Nasjonal transportplan
2006-2015, St.meld. nr. 24 (2003-2004), jf. Innst. S. nr. 240 (2003-2004).
Disse medlemmer viser til Innst.
S. nr. 240 (2003-2004) der det heter:
"Flertallet er positive til Regjeringens forslag
om å innskjerpe retningslinjene for nytteprinsippet."
og videre
"Flertallet ser det pedagogiske poenget i at innkrevingen
starter på den nye vegen når den står ferdig og er enig i at etterskuddsinnskreving
skal være hovedregelen."
Disse medlemmer viser også til
at såkalt "lokal enighet" er politisk enighet gjennom flertallsvedtak
i kommunestyrer og fylkesting. Innbyggerne blir ikke spurt direkte
gjennom lokal folkeavstemning, slik disse medlemmer mener
bør gjøres.
Disse medlemmer viser til at
bompengefinansiering som hovedregel har nedbetalingstid på 15 år,
og at vedtak om bompengefinansiering griper inn i daglige rammebetingelser
for innbyggerne som må betale i svært lang tid. Disse medlemmer mener
det derfor er rimelig at innbyggerne i berørte kommuner selv får
uttale seg om bruken av bompengeprosjektene. Disse medlemmer mener
det er udemokratisk og uheldig at lokale vedtak om bruk av bompengefinansiering
vedtas uten lokal folkeavstemning.
Disse medlemmer har merket seg
at bruken av bompengefinansiering og andel bompenger i slike prosjekt
har økt sterkt under denne regjeringen. Disse medlemmer har
merket seg at flere prosjekter finansiert med 100 pst. bompenger
er foreslått av Regjeringen og vedtatt i Stortinget av alle partier,
unntatt Fremskrittspartiet, som ønsker offentlig finansiering av
offentlig vegnett i Norge.
Disse medlemmer har også med
liten tilfredshet merket seg at bompenger i økende grad brukes til
andre investeringsformål enn vei. Disse medlemmer viser
spesielt til endring i vegloven § 27 innført under denne regjeringen med
tilslutning fra alle partier unntatt Fremskrittspartiet.
Disse medlemmer har merket seg
at kommunepolitikere og fylkespolitikere i økende grad gir uttrykk
for at de opplever et press fra sentrale myndigheter og fra regjeringshold
om å godta bompengefinansiering. Disse medlemmer peker
på at dette gjelder flere regjeringer, men at presset er betydelig
økt under regjeringen Stoltenberg II. Lokal- og fylkespolitikere
opplever presset slik at det "kreves" bompengefinansiering for å
få selv beskjedne statlige bidrag til lokale og regionale prosjekter.
Et uttrykk for en slik tverrpolitisk oppfatning finnes i vedtak
i Haugesund bystyre 28. april 2004 knyttet til behandling av Haugalandspakken,
jf. St.prp. nr. 57 (2006-2007) og Innst. S. nr. 214 (2006-2007).
I vedtaket heter det bl.a.:
"Haugesund bystyre mener at veiutbygging først og
fremst er et statlig ansvar. Bystyret er av den oppfatning at Stortingets
bevilgninger til samferdselssektoren er alt for lave i forhold til
behov og samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Dette kommer særlig til uttrykk
på Vestlandet. En stadig større andel av offentlige veibevilgninger
styres mot regioner og prosjekter som allerede har vedtatt innføring
av bompenger. Dette fører til mindre veimidler andre steder i landet,
deriblant Haugalandet. Bystyret konstaterer at det i de siste årene
ikke har vært bevilget nok midler til å finansiere høyst nødvendige
veiprosjekter i vårt nærområde. Dette er en utvikling som ikke lengre
kan fortsette. Haugesund bystyre ser seg derfor tvunget til å akseptere
bompenger for å få løst flere veiprosjekter, raskere og bedre under
forutsetting av at staten følger opp sin del av finansieringen."
Disse medlemmer viser til at
vedtaket er gjort med stemmene fra hhv. Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti.
Disse medlemmer mener at bruken
av bompengefinansiering har løpt løpsk under denne regjeringen,
og nå er uten styring.
Disse medlemmer mener det er
på høy tid at Stortinget nå får en evaluering av bruk av bompenger
til finansiering av stam- og riksveger. Disse medlemmer understreker
at målet for Fremskrittspartiet med en slik evaluering er å samle
støtte for at bompengefinansiering erstattes av full statlig finansiering. Disse
medlemmer peker på at bygging av infrastruktur er investering
og må behandles som investering i statlige budsjetter.
Disse medlemmer viser også til
at Fremskrittspartiet ønsker opprettet et infrastrukturfond på 300
mrd. kroner der årlig avkastning skal øremerkes infrastruktur. I
tillegg til ordinære flerårige samferdselsbudsjett som følger opp
vedtatte planer, vil en slik fondsløsning gi mulighet for et nødvendig
løft innenfor vegbygging i Norge uten bruk av bompengefinansiering. Disse
medlemmer viser til forslag fremsatt i Stortinget 5. oktober
2006:
"Stortinget ber Regjeringen opprette et infrastrukturfond,
pålydende 300 mrd. kr. Avkastningen øremerkes veiinvesteringer med
70 %, jernbane- og kollektivtiltak, inkludert bussbasert kollektivtrafikk
25 % og bredbånd 5 %. "
Disse medlemmer peker på at omfattende bruk
av bompengefinansiering også medfører at nasjonale prioriteringer
i vedtatte planer og handlingsprogrammer brytes. Når fylkeskommuner og
kommuner ved hjelp av bruk av bompengefinansiering kan "kjøpe seg"
høyere plass på vedtatt prioriteringsliste, kan det gå på bekostning av
prioriterte prosjekter i andre fylker og kommuner som ikke lar seg
"presse" til bruk av bompengefinansiering.
Disse medlemmer mener det derfor
er viktig at en slik evaluering også omfatter forslag om alternative
finansieringsløsninger som kan sikre forsert utbygging av et transport-
og miljøeffektivt hovedvegnett i Norge, uten bruk av bompengefinansiering.
Disse medlemmer viser også til
sitt forslag, representantforslag nr. 22 (2007-2008), jf. Innst. S.
nr. 115 (2007-2007), om opprettelse av et statlig veiselskap som
skal legge forholdene til rette for hurtig utbygging av et effektivt,
sikkert og miljøvennlig veinett basert på statlig finansiering,
og som ble avvist av alle øvrige partier under behandling i Stortinget
17. januar 2008.
Opprettelse av et statlig veiselskap (etter
modell av for eksempel Statnett) vil etter disse medlemmers syn
gjøre det enklere å få gjennomført viktige endringer som kan sikre
raskere veiutbygging. Et statlig veiselskap kan sikres forutsigbar,
avklart langsiktig finansiering gjennom statlige lån uavhengig av
årlige budsjetter. På denne måten kan en etter disse medlemmers syn
på en praktisk måte gjennomføre et skille mellom bruk av penger
til investering med mange års varighet og virkning for økonomien,
og bruk av penger til forbruk innenfor rammen av et 12 måneders
statsbudsjett basert på kontantprinsippet. Disse medlemmer viser til
at det etter deres syn nettopp er mangel på skille mellom langsiktig
investering og kortsiktig utgift som utgjør en av hovedhindringene
for at norsk finansiell rikdom ikke brukes til realinvesteringer
i infrastruktur i Norge. Disse medlemmer viser også
til at bruk av statlige lån for å sikre avklart og langsiktig finansiering
ved bygging av nasjonal infrastruktur er et kjent virkemiddel fra
andre land, bl.a. vårt naboland Sverige. Disse medlemmer minner
også om at utbygging av hhv. Gardermoen og Flytoget ble gjennomført
med egne selskaper og egen finansiering for de to prosjektene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Utbygging av ny Kråkerøybru på rv 108 som beskrevet
i St.prp. nr. 41 (2006-2007) til revidert pris 615 mill. 2008-kroner,
gjennomføres med statlige midler og etter fremdrift som omtalt i saken.
Stortinget forutsetter statlig forskottering av midler for å sikre
finansiering fra anleggsstart høsten 2008 og inndekking gjennom
Nasjonal transportplan for 2010-2019."
Disse medlemmer har merket seg
departementets svar i brev av 22. april 2008 på spørsmål om bruk
av bompengefinansiering på dette prosjektet i lys av gjeldende EU-direktiv
om bompengebruk. Disse medlemmer har merket seg departementets
presisering av at det er Rådsdirektiv 1999/62/EF som er innlemmet
i EØS-avtalen og også implementert i norsk rett. Disse medlemmer understreker
at bruk av bompengefinansiering i forhold til gjeldende EU-regelverk
derfor må prøves med hensyn til dette direktivet. Disse medlemmer mener bruk
av bompenger til finansiering av dette prosjektet bryter med gjeldende
EU-direktiv.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Samferdselsdepartement har fulgt opp Østfold fylkeskommunes
vedtak av 20. september 2007, hvor det ikke legges opp til at de
statlige investeringsmidlene i prosjektet økes. Disse medlemmer konstaterer
at dette gjennomføres på tross av at Fredrikstad kommune, og særlig Hvaler
kommune, er meget tydelige i sine vedtak på dette punktet.
Disse medlemmer viser til at
heller ikke kommunens vedtak om sammenslåing av dette prosjektet
med Østfoldpakke fase 2 er fulgt opp fra Østfold fylkeskommune eller
Samferdselsdepartementet.
Disse medlemmer erkjenner at
i henhold til standardavtalen mellom bompengeselskapene og Vegdirektoratet
er det bompengeselskapet som har ansvaret for finansieringen, og
at Samferdselsdepartementet derfor ikke må legge begrensninger på
den frihet bompengeselskapet har for å oppnå optimale finansieringsbetingelser.