Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian
Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Kristelig Folkeparti,
Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Lars Peder Brekk, vil
innledningsvis bemerke det uvanlige i at Landbruks- og matdepartementet
(LMD), valgte å dele ut en pressemelding på pressekonferansen ved
offentliggjøringen av denne rapporten, med sterk kritikk av Riksrevisjonens
undersøkelse. Komiteen vil påpeke det uheldige ved
at en revidert etat framfører offentlig kritikk og polemikk av Riksrevisjonens
rapport, i en sak som skal overleveres Stortinget. Riksrevisjonen
er et uavhengig organ som bistår Stortinget i kontrollen av forvaltningen.
Revidert etat har hatt rikelig anledning gjennom utarbeidelsen av
rapporten, til å komme med sine synspunkter, noe som også reflekteres
i denne rapporten. Komiteen vil understreke at utdyping
av synspunkter bør skje i tilknytning til komiteens behandling.
Komiteen vil videre bemerke det
uvanlige i at riksrevisor som svar på kritikken fra LMD, oversender
til kontroll- og konstitusjonskomiteen et internt notat fra en avdeling
i Riksrevisjonen.
Komiteen vil understreke at denne
form for saksbehandling fra LMD og Riksrevisjonen er Stortinget
fremmed.
Komiteen viser til at formålet
med denne forvaltningsrevisjonen har vært å undersøke om Verdiskapingsprogrammet
for matproduksjon (VSP-mat) og de fylkesvise bygdeutviklingsmidlene
(BU-midlene), forvaltes i tråd med Stortingets vedtak og forutsetninger.
LMD har ansvaret for den overordnede mål- og resultatstyringen av
virkemidler som skal bidra til næringsutviklingen i landbruket.
Komiteen vil understreke at BU-midlene
og VSP-mat er de sentrale økonomiske virkemidler for å nå de målsettinger
Stortinget har satt om landbruksrettet næringsutvikling. Komiteen vil
vise til at Stortinget i perioden 2001–2006 bevilget 2,2 mrd. kroner
til disse tilskuddene, fordelt på 1 700 mill. kroner til fylkesvise
BU-midler og 500 mill. kroner til VSP-mat.
Komiteen viser til at Riksrevisjonens
undersøkelse påviser svakheter i departementets styring og resultatrapportering
av BU-midlene og VSP-mat. Ifølge Riksrevisjonen har ikke LMD lagt
til rette for god nok styring, og det er mangelfull oversikt over
resultater og effekter av midlene til næringsutvikling i landbruket.
For VSP-mat er det også mangelfull informasjon om bidraget til bedriftenes
og primærprodusentenes lønnsomhetsutvikling, som er et viktig mål
for programmet.
Komiteen viser videre til at
Riksrevisjonen påpeker klare sammenhenger mellom innretningen på
BU-midlene og deres bedriftsøkonomiske og samfunnsmessige effekter.
Gjennomgående lave nivå på tilskudd bidrar til at målene ikke blir nådd.
Det er også en stadig lavere andel prosjekter som mottar støtte
til utvikling av nye varer og tjenester, selv om det er disse prosjektene
som har størst effekt på de overordnede målene om økt lønnsomhet
og samfunnsmessig nytte. Komiteen er kjent med at
tilskuddsgrensene som gjaldt for størstedelen av den undersøkte
perioden, senere er økt vesentlig.
Komiteen vil også bemerke at
de prosjekter som har mottatt tilskudd til utvikling av ny næringsvirksomhet,
er de som ifølge undersøkelsen oppnår de beste resultatene. Det
kan derfor synes uheldig at tilskuddene til ny næringsvirksomhet
har gått ned i perioden. Undersøkelsen viser også at sysselsettingseffektene av
BU-midlene og VSP-mat er beskjedne, selv om effektene for sysselsetting
og målet om å opprettholde drift av landbruksarealer ikke er helt kartlagt. Komiteen er
positiv til at konkrete prioriteringer skjer innenfor et fylkesvis
partnerskap, som vil medføre ulik prioritering.
Komiteen viser videre til at
forvaltningsrevisjonen dokumenterer at virkemidlene også har positive
effekter. Blant annet uttrykker rundt halvparten av de spurte respondentene
i undersøkelsen at BU-tilskuddet har bidratt til at de er mer optimistiske
med hensyn til å fortsette med landbruksproduksjon.
Komiteen viser også at det er
positivt at støtten til prosjekter for kvinner og ungdom har økt
i perioden, noe som er i tråd med målsettingene.
Komiteen viser til at Landbruks-
og matdepartementet (LMD) er uenig i vesentlige deler av Riksrevisjonens
analyse og vurderinger, når det gjelder BU-midlene til tradisjonelt
landbruk. Disse synspunkter og vurderinger kommer tydelig fram i
LMDs uttalelse, som er gjengitt i Dokument nr. 3:5 (2007-2008),
i departementets pressemelding og i den åpne høringen komiteen gjennomførte.
Komiteen deler LMDs syn på at
BU-midlene og VSP-mat er en del av en større landbrukspolitikk med
en rekke juridiske og økonomiske virkemidler. Videre at skal man
få helheten i landbrukspolitikken, er det ikke tilstrekkelig å vurdere
bare disse to ordningene isolert fra de øvrige virkemidlene som
eksisterer. Komiteen vil likevel understreke at en
total evaluering av landbrukspolitikken ikke var hensikten med revisjonen,
og at det har vært en omfattende kontakt mellom Riksrevisjonen og
LMD om grunnlaget for undersøkelsen, før den ble iverksatt.
Komiteen viser blant annet til
det interne notatet fra Riksrevisjonen av 27. januar 2008, der det
står:
"I møte med den øverste ledelse i LMD og Riksrevisjonen,
hvor risiko og vesentlighet innenfor landbrukssektoren ble diskutert,
ble det fra LMDs side påpekt at revisjon av næringsutvikling i landbruket
var et område som burde prioriteres. På bakgrunn av dette og øvrige revisjonsmessige
vurderinger ble undersøkelsen av næringsutvikling i landbruket igangsatt."
Komiteen er enig i at det er
mulig å evaluere BU-midlene og VSP-mat, uten at man evaluerer helheten
i landbrukspolitikken, og mener at rapporten fra Riksrevisjonen
gir et utfyllende bilde av hvordan ordningene forvaltes og fungerer.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
ble kalt inn til et lukket møte med komiteen den 6. mars og at det
ble avholdt en åpen kontrollhøring i saken med landbruksminister
Terje Riis-Johansen med følge 12. mars 2008. Komiteen mener det
lukkede møtet og den åpne høringen bidro til å klarlegge viktige
forhold knyttet til undersøkelsen og uenigheten om prosessen.
Komiteen vil bemerke at en forvaltningsrevisjon
skal skje i tett dialog mellom Riksrevisjonen og den reviderte etat.
Komiteen viser til at Stortinget
flere ganger har vedtatt og uttrykt målsettinger om et levende landbruk
med en bred tilnærming. Samtidig har Stortinget presisert at økt
satsing på alternativ næringsutvikling er like nødvendig som en
mer konkurransedyktig volumproduksjon. Komiteen vil
påpeke at formålet med denne forvaltningsrevisjonen var å undersøke
om virkemidlene for næringsutvikling er forvaltet i tråd med Stortingets
mål og forutsetninger.
Komiteen vil påpeke at også Riksrevisjonen påpeker
utfordringer knyttet til å måle effekter og resultater av BU-midlene
og VSP-mat. Det vises også til at Riksrevisjonen vil følge opp med nye
undersøkelser for å vurdere virkemiddelbruken i et lengre tidsperspektiv.
Komiteen vil vise til LMDs uttalelser
der det påpekes at BU-midlene ikke har vært evaluert fram til nå,
og at denne forvaltningsrevisjonen er en mulighet til å forbedre
virkemiddelbruken. Komiteen viser videre til at statsråden
i pressemeldingen av 15. januar 2008 signaliserer at han ønsker
en bred og helhetlig evaluering av BU-midlene.
Komiteen viser videre til at
landsbruks- og matministeren i høringen signaliserte at LMD ønsket
å forbedre og differensiere målstyringen for næringsutvikling innenfor
henholdsvis landbruksproduksjon og ny virksomhet. Komiteen er
tilfreds med det.
Komiteen mener det er nødvendig
at Landbruks- og matdepartementet følger opp denne undersøkelsen,
slik at tilskuddene i størst mulig grad forvaltes i tråd med de
målsettinger og forutsetninger som er satt for virkemidlene. Komiteen vil
også påpeke behovet for å utvikle bedre verktøy for målstyring og
rapportering og forutsetter at LMD vil gi dette høy prioritet i tiden
fremover.
Komiteen er tilfreds med at LMD
vil gjennomføre en bredere og helhetlig evaluering av virkemidlene
for næringsutvikling av landbruket, og forutsetter at innretningen
av virkemidlene justeres for å sikre bedre måloppnåelse.
Komiteen vil også påpeke behovet
for å gjennomføre en større og bredere forvaltningsrevisjon av norsk
landbrukspolitikk og imøteser dette med stor interesse.