Jordbruksforhandlingene i 2008 omfatter bevilgninger
over statsbudsjettet for kalenderåret 2009 og omdisponeringer innenfor
rammen for 2008. Videre er det forhandlet om målpriser for perioden
1. juli 2008–30. juni 2009.
St.meld. nr. 19 (1999–2000) om norsk landbruk og
matproduksjon ble behandlet i Stortinget 9. mai 2000. I Innst. S.
nr. 167 slutter flertallet i næringskomiteen seg til hovedpunktene
i meldingen. Det legges til grunn at jordbruksoppgjøret skal baseres
på de mål og retningslinjer som er trukket opp for landbrukspolitikken
gjennom Stortingets behandling av St.meld. nr. 19 (1999–2000). Meldingen
legger vekt på landbrukets samlede bidrag til samfunnsnytte på kort og
lang sikt. Det er lagt vekt på en helhetlig politikk som omfatter
hele verdikjeden og betydningen av økt forbrukerorientering av mat-
og landbrukspolitikken.
Ved behandlingen av jordbruksoppgjøret i 2006 (Innst.
S. nr. 236 (2005–2006)), uttalte et flertall bestående av medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:
"Dette flertallet imøteser det videre arbeidet med tiltak
for å nå målene i regjeringserklæringen. Dette flertallet vil peke
på at årets oppgjør er starten på en kursendring i landbrukspolitikken. Årets
oppgjør må ses i sammenheng med behandlingen av innretningen på
kommende års jordbruksoppgjør."
Flertallet i komiteen, alle unntatt medlemmene fra
Fremskrittspartiet, uttalte at de:
"legg stor vekt på å ha ein matproduksjon som tek
omsyn til matsikkerhet, lokale tradisjonar og naturgrunnlaget. For
å sikre nasjonal matsikkerheit er det viktig å halde oppe evnen
til matproduksjon i norsk jordbruk. Vidare er eit aktivt landbruk
i alle delar av landet eit viktig virkemiddel for å oppretthalde
hovudtrekka i det busetnadsmønster vi har i dag. Fleirtalet vil
leggje til rette for ein variert bruksstruktur som både tek omsyn
til tradisjonelle familiebruk og gir høve til ulike formar for samarbeid.
Saman med eit aktivt jordbruk, vil fleirtalet leggje til rette for ein
livskraftig næringsmiddelindustri."
Ved behandlingen av jordbruksoppgjøret i 2007 (Innst.
S. nr. 285 (2006–2007)), uttalte et flertall i næringskomiteen,
alle med unntak av medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre:
"... konstaterer at partane i den framforhandla avtala
var samde om at jordbruket skal ha ei nivåheving i inntektene, ut
over lik prosentvis vekst, på 475 mill. kroner. Samla ramme på 975 mill.
kroner legg til rette for ei inntektsauke på om lag 10 pst. eller
vel 17 000 kroner per årsverk, frå 2007 før oppgjeret til 2008,
når verdien av auka nytting av jordbruksfrådraget er inkludert.
Eit
anna fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, vil streke under at ei slik inntektsauke er ei
oppfølging av Soria Moria-erklæringa, der det mellom anna heiter:
" Regjeringa vil sikre utøvere i landbruket inntektsutvikling og
sosiale vilkår på linje med andre grupper." Dette fleirtalet er
samd i dette."
Norsk økonomi er inne i en sterk høykonjunktur. Aktiviteten
i fastlandsøkonomien har økt med nærmere 5 pst. pr. år i gjennomsnitt
de fire siste årene. Den vedvarende, sterke veksten reflekteres
nå i svært høy kapasitetsutnytting og et stramt arbeidsmarked.
Det stramme arbeidsmarkedet har gitt seg utslag i
en klart tiltakende lønnsvekst og kostnadsvekst. Det tekniske beregningsutvalget
for inntektsoppgjørene (TBU) anslår veksten i gjennomsnittlig årslønn
i Norge til 5,4 pst. i 2007, opp fra 4,1 pst. i 2006. Årets inntektsoppgjør
er et hovedoppgjør. Så langt er det oppnådd enighet mellom både
NHO og LO/YS og mellom HSH og LO/YS om en ramme med anslått årslønnsvekst
på 5,6 pst. i 2008.
Også den underliggende prisstigningen ser ut
til å ha økt. For å holde prisveksten nær inflasjonsmålet over tid
har Norges Bank siden sommeren 2005 gradvis satt styringsrenten
opp med til sammen 3 3/4 prosentpoeng, til 5 1/2 pst. Usikkerhet
i de internasjonale finansmarkedene har bidratt til at norske pengemarkedsrenter
og bankenes innskudds- og utlånsrenter har økt mer enn Norges Banks
styringsrente de siste månedene. Flere banker har varslet ytterligere
renteøkninger framover.
Norges Bondelag og Norsk Bonde- og Småbrukarlag
varslet i brev av 18. april 2008 og 23. april 2008 at organisasjonene
ville sende en eventuell framforhandlet avtale på uravstemning i
sine organisasjoner. Landbruks- og matdepartementet orienterte i
brev datert 28. april 2008 Stortingets presidentskap om varselet
og at organisasjonene måtte gis den nødvendige tid til gjennomføring
av uravstemningen før proposisjonen om oppgjøret kunne fremmes.
Jordbrukets forhandlingsutvalg la den 25. april 2008
fram krav med en ramme på 3,3 mrd. kroner. Kravet innebar målprisøkninger
tilsvarende 1 825 mill. kroner med virkning fra 1. juli 2008 og
økte bevilgninger til gjennomføring av jordbruksavtalen på 1 475
mill. kroner netto, herav 42 mill. kroner i økte inntekter på kap.
4150.
Ifølge Jordbrukets forhandlingsutvalg skulle kravet
gi grunnlag for økte inntektsmuligheter i jordbruket på 46 000 kroner
pr. årsverk etter at kostnadene var dekket inn og anslått verdi
av økt utnyttelse av jordbruksfradraget var regnet inn.
Statens tilbud ble lagt fram 9. mai 2008. Tilbudet
hadde en ramme på 1 600 mill. kroner. Rammen var finansiert med
1 255 mill. kroner i økte målpriser, hvorav 870 mill. kroner med
virkning fra 1. juli 2008 og 385 mill. kroner fra 1. januar 2009,
samt 300 mill. kroner i netto bevilgningsøkning til gjennomføring
av jordbruksavtalen og 45 mill. kroner i overførte midler fra 2007.
I tillegg ble det, utenfor rammen, tilbudt å utbetale 800 kroner
pr. foretak høsten 2008, med grunnlag i innsparinger ved gjeldende
satser for 2008.
Samlet, inkl. verdien av jordbruksfradraget,
ga rammen grunnlag for en inntektsvekst på 13 1/2 pst. (eller om
lag 25 500 kroner pr. årsverk) i 2009, i forhold til 2008, før oppgjør.
Deler av rammen i tilbudet fikk inntektseffekt allerede i 2008.
I møte mellom lederne 9. mai 2008 meldte Jordbrukets
forhandlingsutvalg at tilbudet ga grunnlag for videre forhandlinger.
I forhandlingsmøte 16. mai 2008 inngikk Statens og Jordbrukets forhandlingsutvalg
ny jordbruksavtale og avsluttet arbeidet med sluttprotokoll. Sluttprotokoll
fra forhandlingene følger proposisjonen som vedlegg 1.
Norges Bondelag og Norsk Bonde- og Småbrukarlag
har i brev av 3. juni 2008 meddelt at styrene i organisasjonene
har godkjent avtalen etter at et flertall har stemt ja i uravstemningen
i begge organisasjonene.
Budsjettnemnda for jordbruket (BFJ) har som hovedoppgave
å legge fram og bearbeide grunnlagsmaterialet for jordbruksoppgjøret.
Materialet består av følgende tre rapporter:
Totalkalkylen for
jordbruket: Jordbrukets totalregnskap og budsjett.
Referansebruksberegninger for jordbruket
Resultatkontrollen for gjennomføringen
av landbrukspolitikken: her rapporteres det om utviklingen innenfor
sentrale områder.
Publikasjonene er sendt Stortinget, som ikke trykt
vedlegg til proposisjonen.
Inntektsutviklingen for jordbruket vurderes
med utgangspunkt i normaliserte regnskaper i Totalkalkylen. Den
omfatter inntekter fra tradisjonelt jord- og hagebruk, og inkluderer
strukturendringer. For jordbrukere som selvstendig næringsdrivende
er det mange forhold, også utenfor forhandlingene, som påvirker
inntektene det enkelte år. Årets materiale viser betydelig vekst
i hjemmemarkedet, som har gitt grunnlag for produksjonsøkning og
økning i brutto inntekter. Samtidig er kostnadsveksten, spesielt
i budsjettet for 2008, større enn på mange år, og delvis drevet
av utviklingen internasjonalt.
Fjorårets avtale skulle, iht. protokollen, legge
til rette for en inntektsvekst i 2008 på om lag 10 pst. eller vel
17 000 kroner, i forhold til 2007 før oppgjør. Budsjettnemnda ble
bedt om å beregne utslaget på året 2007 av fjorårets avtale. Korrigert
for dette viser årets Totalkalkyle, en vekst fra 2007 til 2008,
på 7 300 kroner pr. årsverk. Samtidig ble 2007 bedre enn forutsatt
i fjor, bl.a. som følge av bedret markedsbalanse. Årsaken til klart
svakere prognose for 2008 enn forutsatt i fjor er uforutsett stor
kostnadsvekst, over 7 pst. Det skyldes i stor grad utviklingen internasjonalt,
med sterk prisøkning som gir jordbruket økte produksjonskostnader,
bl.a. på kraftfôr, gjødsel og olje-/oljerelaterte produkter.
Inntekter, kostnader og arbeidsforbruk knyttet
til skogbruk og en del tilleggsnæringer er ikke med i Totalkalkylen.
Totalkalkylens normaliserte regnskaper gir derfor ikke et fullstendig
bilde av utviklingen i landbruksbefolkningens samlede næringsinntekter.
Gjennomsnittlig var inntektsvekst for alle referansebruk
grovt regnet på i underkant av 20 pst. i 2007. For 2008 viser beregningene
en inntektsreduksjon på i underkant av 2 pst. i gjennomsnitt, som
følge av betydelig kostnadsvekst. Som tidligere år, er inntekstnivået
lavest pr. årsverk for referansebrukene med sau og ammeku.
For budsjettåret 2008 budsjetterer Budsjettnemnda
med en prisøkning på handelsgjødsel på knapt 15 pst. grunnet sterk
etterspørselsøkning internasjonalt. I 2008 budsjetterer Budsjettnemnda
også med sterk vekst i energi- og oljerelaterte produkter.
Kostnadsendringene inkluderer både volum- og prisendringer.
Budsjettnemndas tall viser en volumøkning for ikke-varige kostnader
fra 2006 til 2008 på 0,6 pst., mens prisøkningen er beregnet til
8,2 pst. Kraftfôrvolumet øker med 4,3 pst., jf. produksjonsøkning
for husdyrprodukter. Prisøkningen i perioden er beregnet til 6,5
pst.
For de faste kostnadene regner Budsjettnemnda med
sterk økning både i 2007 og 2008. Bruttoinvesteringene i nominelle
verdier har økt med om lag 85 pst. siden 2000. Det gir en volumvekst
på nesten 45 pst. Inngåtte leasingkontrakter, ekskl. rentene, er
da inkludert. Samtidig øker både gjeldsmassen og normalisert realrente.
I perioden 1989–1999 økte jordbruksarealet med 4,4
pst. Denne utviklingen har nå flatet ut, og i perioden 1999–2007
er det estimert en reduksjon i totalt jordbruksareal på 1/2 pst.
Det anslås videre en reduksjon i antall årsverk fra
2006 til 2007 på 3,3 pst., fra 2007 til 2008 på 3,1 pst., og fra
2008 til 2009 på om lag 2,9 pst.
I perioden 1989 til 2007 har totalt antall jordbruksbedrifter
gått ned med 50 pst. (fra 99 400 til 49 786). Siden 1999 har en
stadig større andel av de jordbruksbedriftene som går ut av drift
hatt mer enn 200 dekar jord. Gjennomsnittlig antall dekar pr. jordbruksbedrift
har økt fra 100 dekar i 1989 til 208 dekar i 2007. Arealet på jordbruksbedrifter
som går ut av drift overtas i hovedsak av andre jordbruksbedrifter
enten ved salg, men særlig ved leie. Leid areal er mer enn fordoblet siden
1979 og utgjorde i 2007 i overkant av 4 mill. dekar, tilsvarende
39 pst. av totalt jordbruksareal.
I 2007 var det 13 670 jordbruksbedrifter med melkeproduksjon,
når samdrifter regnes som én bedrift. Dette innebærer en reduksjon
i antall bedrifter med melkeproduksjon på 40 pst. i perioden 1999
til 2007. Gjennomsnittlig antall melkekyr pr. melkebruk økte fra
14 i 1999 til 18,5 i 2007.
Antallet samdrifter med melkeproduksjon er økende.
Pr. 1. januar 2008 var det registrert 1 935 samdrifter. Det innebærer
at 28 pst. av alle foretak med melkeproduksjon er i samdrift. Dette tilsvarer
en fordobling av antallet samdrifter siden 2002. Majoriteten av
samdriftene består av 2 eiendommer.
De senere år har det vært en vesentlig strukturendring
i alle produksjoner. Antall dekar pr. bruk i kornproduksjon økte
fra 153 dekar til 210 dekar fra 1999 til 2007. I samme periode økte
gjennomsnittbesetningen i saueholdet fra 42 til 56 sauer pr. bruk.
Antallet verpehøner pr. bruk økte fra 780 til 1 850 fra 1999 til
2007, mens gjennomsnittlig besetningsstørrelse for jordbruksbedrifter
med purker har økt med 110 pst., fra 26,5 til 55,8 purker pr. bedrift
i samme periode.
Den relative fordelingen av antall jordbruksbedrifter
med ulike produksjoner har holdt seg forholdsvis stabil mellom regioner
siden 1989.
Siden 1980 har produksjonen av de fleste jordbruksvarer
i Norge holdt seg forholdsvis stabil eller vært noe økende. Fra
2006 til 2008 regner Budsjettnemnda med en produksjonsøkning i jordbruket
på 3,3 pst. For storfe og sau er det nå ikke ubetydelig underdekning
med norsk produksjon.
Etterspørselsvekst gjør at målprisene nå tas
ut på alle produkter, med enkelte unntak i grøntsektoren. Råvaremarkedet
vokser og bidrar til at omsetningsavgiftene er lave. Budsjettnemnda regner
med at produsentprisene på planteprodukter vil øke med 5,9 pst.
fra 2006 til 2008. For husdyrprodukter er veksten beregnet til 8,6 pst.
I 2006 var det et betydelig pristap på grunn av markedsoverskudd
i svineholdet. Dette var vesentlig redusert i 2007.
Tall fra OECD viser at Norge sammen med Sveits,
Korea, Japan og Island har den mest omfattende jordbruksstøtten
blant OECD-landene. OECDs PSE-analyser (Producer Support Estimate)
viser næringsstøttens andel av jordbrukets samlede brutto inntekt.
Beregningene omfatter både budsjettstøtte og virkning av importbeskyttelsen
(skjermingsstøtte), dvs. forskjellen mellom verdensmarkedspris og
norsk pris. Beregningene skal i prinsippet gi et totalmål for støtten
til produsentene. Støttenivået i Norge målt ved PSE-prosenten har
endret seg lite de siste ti årene og var for 2006 på 65 pst. PSE-prosenten
i gjennomsnitt for OECD var 27 pst. i 2006.
Landbruks- og matdepartementet har en rekke virkemidler
finansiert over jordbruksavtalen som skal bidra til næringsutvikling
i landbruket. Landbruks- og matdepartementet sin strategi fra 2007
"Ta landet i bruk!" er førende for arbeidet. Strategien bygger opp
under hovedmålene i landbrukspolitikken og danner et rammeverk for alle
typer lønnsom næringsvirksomhet med utgangspunkt i gårdens menneskelige
og materielle ressurser. I tillegg til den nasjonale strategien
har alle fylker utarbeidet en regional strategi for næringsutvikling
som skreddersyr virkemiddelbruken til de mest aktuelle utfordringene
i regionen.
Støtten Innovasjon Norge (IN) yter til landbrukets
verdikjeder, utgjør vel 36 pst. av INs finansielle tjenester i 2007,
og spiller en viktig rolle for videreutvikling av eksisterende,
og utvikling av ny næringsvirksomhet i Norge.
Når det gjelder investeringsvirkemidler, er
det langt større etterspørsel enn det som er tilgjengelig. Mange
av søknadene gjelder midler til oppgradering av eksisterende driftsapparat
for å imøtekomme nye krav til driftsbygninger og dyrevelferd, men
det er også stor interesse for midler til utvidelser av driftsomfang
og nye næringer.
Tabellen nedenfor gir en oversikt over ordninger som
har til hensikt å bidra til næringsutvikling i jord- og skogbruk.
I tillegg kommer bevilgning til rentestøtte i 2007 med en låneramme
på 700 mill. kroner. I proposisjonen er flere av ordningene nærmere
omtalt.
Innvilgningsrammer for næringsutvikling i 2007, mill. kroner
Ordninger for næringsutvikling
i landbruket | 2007 |
KSL Matmerk | 42 |
Fylkesvise bygdeutviklingsmidler
| 371 |
Informasjons-
og utviklingstiltak, miljø | 11 |
SMIL | 140 |
Utviklingstiltak
innen økologisk landbruk | 40 |
Utviklingstiltak
for geit | 16 |
Andre utviklingstiltak
i landbruket | 4 |
Overføring til
Samisk utviklingsfond (SUF) | 2 |
Verdiskapingsprogram
for matproduksjon | 76 |
Sentrale bygdeutviklingsmidler
| 28 |
Utviklingsprogram
for grønt reiseliv | 25 |
Bioenergi og skogbruk | 190 |
SUM LUF, ekskl. rentestøtte
| 945 |
Landbruks- og matdepartementet har overvåkningsprogrammer
for å kunne dokumentere miljøstatus og endringer knyttet til vannforurensing og
i forhold til kulturlandskapsverdier. Det er likevel vanskelig å
måle effekter av tiltak i naturen etter som det er mange andre faktorer
som også spiller inn. Mange av resultatene er derfor presentert
i form av aktivitetstall, mer enn kvantifisert miljøeffekt.
Reduksjon av vannforurensning (avrenning av næringssalter
og plantevernmidler) er en viktig del av miljøarbeidet i jordbruket.
Nordsjøavtalens mål om fosforavrenning er nådd, mens det fortsatt
gjenstår en del i forhold til nitrogen. Arbeidet med næringssaltavrenning
har de senere årene hatt hovedvekt på å redusere miljøbelastningen
i de mest jordbrukspåvirkede vassdragene. Statens forurensingstilsyn
har kartlagt vannforekomstene i Norge, og ca. 5 pst. har dårlig
miljøstatus på grunn av forurensing. Jordbruket er en viktig kilde
i flere av disse.
Mengden omsatt aktivt stoff plantevernmidler har
gjennomsnittlig gått ned med 21 pst. i perioden fra 1995–1999 til
2000–2004. Målet er å redusere risikoen ved bruk av plantevernmidler med
50 pst. innen 2008 målt i forhold til 1998.
I jordbruksoppgjøret 2007 ble det vedtatt å
evaluere de regionale miljøprogrammene (RMP) som ble innført i 2005.
Statens landbruksforvaltning har på vegne av avtalepartene gjennomført evalueringen
gjennom en analyse av tilskuddsmateriale og gjennom kjøp av eksterne
rapporter. Hovedkonklusjonen av evalueringen er at RMP har virket
etter intensjonen, og at det er et godt supplement til øvrige landbrukspolitiske virkemidler.
RMP har bidratt til gjennomføring av miljøtiltak som trolig ellers
ikke ville blitt realisert. Samtidig har et desentralisert forvaltningsregime
med mange nye ordninger medført økte forvaltningskostnader, særlig
i oppstartsfasen.
For 2006 og 2007 ble det brukt 10,4 mill. kroner pr.
år til MORSA-prosjektet over jordbruksavtalens virkemidler (hovedsakelig
RMP og SMIL). Dette tallet vil øke ytterligere for 2008 på grunn
av et eget treårig prosjekt for Vestre Vansjø med en ramme på 1,5
mill kroner for 2008. Flere av tiltakene i prosjektet vil i tillegg utløse
økt bevilgning av SMIL-midler til Vestre Vansjøområdet.
Regjeringen har som mål at 15 pst. av matproduksjonen
og matforbruket skal være økologisk i 2015. De siste årene har markedet
for økologisk mat vært raskt økende. Omsetningen i dagligvare- og
faghandel er mer enn fordoblet fra 2006 til 2007. Inkluderes omsetning
gjennom direkte salgskanaler som abonnementssalg og Bondens marked,
utgjorde samlet omsetning i 2007 ca. 740 mill. kroner.
Etter en periode med utflating, har omleggingstakten
økt vesentlig i 2007 med en netto økning av driftsenheter med økologisk
drift på 111 enheter. Økologisk drevet jordbruksareal, inkludert
arealer under omlegging, utgjør nå 4,8 pst. av totalt jordbruksareal.
Areal under omlegging har økt med 52 pst. fra 2006 til 2007. Det
har også vært en økning i antall dyr for nesten alle husdyrslag.
Veksten innenfor primærproduksjon er likevel ikke
stor nok til å dekke etterspørselen etter økologiske produkter,
noe som blant annet begrenser mulighetene for produktutvikling.
Begrenset produktsortiment antas å være en av de viktigste barrierene
for økt salg av økologiske produkter framover.
Tilgangen og prisen på økologisk kraftfôr er
en utfordring for videre utvikling av den økologiske sektoren.
Foredling og omsetning av jordbruksvarer ligger i
hovedsak utenfor jordbruksavtalens virkeområde. Handelspolitiske
forhold, markedsordninger, annet regelverk og prisutvikling på råvarer
har likevel stor betydning både for næringsmiddelindustri og -omsetning.
I Budsjett-innst. S. nr. 8 (2007–2008) ba flertallet
i næringskomiteen om en analyse av utviklingen av det globale matvaremarkedet.
En oppsummering er gitt i proposisjonen. Det vises også til NILF
notat nr 2008-12 "Auka prisar på jordbruksvarer" og til rapporten
"Norsk Landbruk – en situasjonsbeskrivelse" fra Statens landbruksforvaltning.
De internasjonale markedene for jordbruksråvarer
har vært preget av rekordhøye priser fra høsten 2007 og første kvartal
2008. For korn, oljer og meieriprodukter har prisøkningene vært mellom
50 og 200 pst. Det er et brudd med den lange trenden med fallende
priser etter 1972-73. Iflg. The Economists råvareprisindeks per. 22. mai
2008 har matvarer steget med 58 pst. det siste året. Økt etterspørsel
etter kjøtt, meieriprodukt og biodrivstoff, kombinert med de laveste
lagrene av korn på flere tiår, høy oljepris og tidvis lavere avlinger
i viktige eksportland, bidrar til økte priser.
Scenariene framover er usikre. Det er likevel grunn
til å tro at etterspørselen etter jordbruksråvarer vil være høy
og voksende også i årene som kommer. Prisutviklingen vil derfor
i stor grad avhenge av utviklingen i produksjonen.
Flere store internasjonale organisasjoner la
i 2007 fram prognoser for jordbruksvaremarkedene i perioden 2007
til 2016. FAOs estimater for 2007 til 2013 tilsier at prisene vil stabilisere
seg etter 2008 på et høyt nivå, men litt under dagens og med variasjon
mellom ulike kornslag.
På grunn av skjerming med tollvern på varer
som produseres i det norske jordbruket, har norske forbrukere i
stor grad vært skjermet mot prisøkninger. Det har imidlertid vært prisøkninger
på en del varer som importeres uten toll. For norsk matsektor betyr
den internasjonale utviklingen både økt konkurransekraft og økende
utfordringer ved at produksjonskostnadene øker.
Det er et gjensidig avhengighetsforhold mellom primærproduksjonen
og næringsmiddelindustrien. Primærproduksjonen er avhengig av en konkurransedyktig
næringsmiddelindustri som kundebase og næringsmiddelindustrien er avhengig
av råvarer som er konkurransedyktige både med hensyn til pris og
kvalitet.
Produksjonen av landbruksvarer i norsk jordbruk
og næringsmiddelindustri har aldri vært så høy som nå. Samtidig
har flere sentrale produksjoner opplevd en etterspørselsøkning som
har blitt dekket gjennom økt import. Spesielt utsatt for økt importkonkurranse
er bearbeidede landbruksprodukter som omfattes av ordningen med råvarepriskompensasjon
(RÅK). For norsk næringsmiddelindustri er det en utfordring å beholde/øke
sin markedsandel innenfor det voksende markedet for bearbeidede
landbruksvarer. Dette er også viktig for underleverandørene til RÅK-industrien,
både primærprodusenter og foredlingsindustri. Om lag 70 pst. av
matkornet og 16 pst. av melkeproduksjonen går til RÅK-varer.
Den framtidige utviklingen i næringsmiddelindustrien
vil avhenge av flere faktorer. Dette gjelder både hvilke nasjonale
rammebetingelser (råvarepriser, kronekurs og rentenivå) industrien må
operere under, internasjonal konkurranse og industriens egen evne
til effektivisering og omstilling. De økte råvareprisene internasjonalt
det siste året har styrket norsk næringsmiddelindustris konkurranseevne
i forhold til import, for eksempel på bakervarer.
Som en oppfølging av matstrategien "Smaken av Norge"
har Statens landbruksforvaltning (SLF), på oppdrag fra Landbruks-
og matdepartementet, gått gjennom og vurdert de økonomiske virkemidlene
i landbrukspolitikken sett i forhold til matpolitiske mål som er
beskrevet i budsjettproposisjonen. Med matpolitiske mål forstås trygg
mat, god plantehelse og god helse og velferd hos landdyr og fisk,
og kvalitet, ærlig omsetning og forbrukerhensyn. Det vises til rapport
10/2008 fra SLF "Kartlegging av jordbruksavtalens virkemidler i
forhold til matpolitiske mål".
I 2006 ble det etablert et prosjekt i samarbeid med
bransjen for å få i stand et bedre system for sporing av mat. Målsettingen
er å etablere en nasjonal, elektronisk infrastruktur for effektiv utveksling
av informasjon i matkjeden innen utgangen av 2010. Elektroniske
løsninger vil legge grunnlag for bedre beredskap, økt mattrygghet og
økt verdiskaping i alle ledd. Stiftelsen KSL Matmerk arbeider med
å utvikle et helhetlig kvalitetssystem i verdikjeden for matproduksjon,
og en felles merkeprofil rettet mot forbruker. Det er viktig at
utviklingen av nytt helhetlig kvalitetssystem ses i sammenheng med
det igangsatte prosjektet med etablering av elektronisk sporingssystem
i matkjeden.
EUs reviderte hygiene- og kontrollregelverk
ble innlemmet i EØS-avtalen i oktober 2007 og vil bli gjennomført
i Norge sommeren 2008. I denne forbindelse stilles det krav til
at primærprodusenter overholder og sikrer de hygienekrav som følger
av regelverket samt på tilfredsstillende måte dokumenterer at disse
overholdes (egenkontroll). Det bør utarbeides nasjonale retningslinjer
for god hygienepraksis i et samarbeid mellom næringsaktører og myndigheter.
Utvikling av kvalitetssystemer i landbruket vil være et viktig virkemiddel
i denne forbindelse.
Den såkalte Uruguay-runden med multilaterale forhandlinger
om regelverk knyttet til handel resulterte i opprettelsen av Verdens
Handelsorganisasjon (World Trade Organisation – WTO) 1. januar 1995.
Samtidig ble det etablert egne avtaler om landbruk (Landbruksavtalen)
og om sanitære og plantesanitære forhold (SPS-avtalen). Landbruksavtalen
legger viktige rammebetingelser for den nasjonale landbrukspolitikken
gjennom forpliktelser og rettigheter på tre områder: markedsadgang,
internstøtte og eksportsubsidier.
Landbruksforhandlingene er en del av den brede forhandlingsrunden
som ble vedtatt på WTOs ministerkonferanse i Doha i 2001. 1. august 2004
ble det vedtatt et rammeverk som la føringer for de videre forhandlingene
for landbruksvarer, industrivarer inkludert fisk, tjenester og forenkling
av handelsprosedyrer.
Ministerkonferansen i Hongkong i desember 2005
innebar et skritt videre i forhandlingene ved at en kom til enighet
om blant annet følgende:
Alle former for eksportstøtte
skal elimineres innen utgangen av 2013. En vesentlig del av støtten
skal fjernes innen første halvdel av implementeringsperioden. Kriteriene
for behandling av andre former for eksportstøtte skal også avklares.
Alle landbruksvarer skal fordeles i fire
bånd etter hvor høye tollsatser de har. Ulike tollkutt skal foretas
for de varer som havner i de enkelte bånd med utgangspunkt i at
de høyeste tollsatsene skal reduseres mest. Enkelte produkter kan
defineres som sensitive og gis lavere tollkutt.
For internstøtte skal medlemslandene deles
inn i tre bånd etter størrelsen på internt støttenivå. Land med
høyest støttenivå skal redusere sin internstøtte mest. Dette innebærer
at EU plasseres i det øverste båndet, USA og Japan i det neste og resterende
land i det laveste båndet. Land i det laveste båndet med et relativt
høyt støttenivå, herunder Norge, skal ta et noe høyere kutt enn andre
land i dette båndet.
De minst utviklede landene (MUL) skal gis
toll- og kvotefrihet for minst 97 pst. av alle sine varer inn til
i-landenes markeder innen utgangen av 2008. Dette gjelder også for
mer utviklede u-land dersom de selv mener de er i en posisjon til å
gi tilsvarende betingelser.
Forhandlingsformannen på landbruk, Crawford Falconer,
la i juli 2007 fram et utkast til modaliteter som medlemslandene
aksepterte som grunnlag for videre forhandlinger. Formannen la frem
reviderte modaliteter på landbruk 8. februar 2008. Ytterligere reviderte
utkast til modaliteter på landbruk og NAMA (industrivarer) ble lagt
fram 19. mai 2008.
En arbeider med en målsetting om å kunne avslutte
WTO-forhandlingene i løpet av 2008.
Toll- og kvotefri markedsadgang for alle produkter
fra verdens minst utviklede land (MUL) er et sentralt tiltak i regjeringens
utviklings- og handelspolitikk og i handlingsplanen for bekjempelse
av fattigdom i sør. Formålet er å fremme handel og utvikling, og bidra
til at de fattigste landene blir bedre integrert i verdensøkonomien.
Toll- og kvotefri adgang til det norske markedet for
alle produkter fra land som står på FNs offisielle MUL-liste ble
iverksatt fra 1. juli 2002 med hjemmel i Norges generelle tollpreferanseordning
(GSP) for import fra utviklingsland. Denne ordningen ble fra 1. januar
2008 utvidet med 14 nye lavinntektsland.
En ny forskrift om sikkerhetsmekanisme ved import
av landbruksvarer fra utviklingsland omfattet av GSP-ordningen trådte
i kraft 7. mars 2008.
Landbrukspolitikken er ikke en del av EØS-avtalen,
men utviklingen av EUs landbrukspolitikk har likevel betydning for
norsk landbruk og næringsmiddelindustri. Prisutviklingen på landbruksproduktene
i EU påvirker omfanget av grensehandelen og konkurransekraften til
i første rekke RÅK-industrien, som er konkurranseutsatt både på
hjemmemarkedet og eksportmarkedet. Utformingen av EUs landbrukspolitikk
har også betydning for graden av sammenfall i interesser mellom
EU og Norge i multilaterale forhandlinger som i WTO.
Den foreløpig siste reformen av EUs landbrukspolitikk
ble innført fra 2005–2006. EU arbeider for tiden med en gjennomgang
av den siste reformen, som har fått betegnelsen "helsesjekk". Som en
forberedelse har Europakommisjonen lagt fram forslag om en rekke
endringer. Kommisjonen foreslår bl.a. økt frikobling av landbruksstøtten,
øvre og nedre grense for utbetalinger av støtte, mer enhetlig nivå
på støtten i EU, ytterligere forenklinger av politikken og forberedelser
til å avskaffe produksjonskvoter for kumelk. Videre legger Kommisjonen
opp til økt overføring av midler fra direkte støtte til bygdeutvikling
og avskaffelse av ordningen for obligatorisk brakklegging. Kommisjonen
drøfter mulige ordninger for å redusere risiko i landbruket. Meddelelsen
behandler også spesielle utfordringer knyttet til klimaendringer, vannhusholdning
og tap av biologisk mangfold. Vedtak om nytt regelverk er ventet
i november 2008.
Jordbruksavtalene de to siste årene har vært
viktige deler av en snuoperasjon i jordbrukspolitikken. Det har
vært sentralt i avtalene å legge til rette for et inntektsløft for
produsentene, og å bruke virkemidlene aktivt for å nå målene i Soria Moria-erklæringen.
Oppgaven er krevende fordi vi er i en høykonjunktur og det er stor
etterspørsel etter arbeidskraft i mange sektorer.
Utviklingen internasjonalt dannet et nytt bakteppe
for årets forhandlinger. Det er behov for å øke verdens matproduksjon.
Også her hjemme øker etterspørselen etter mat, for noen produkter raskere
enn at produksjonen klarer å dekke den. Det norske jordbruket, og
norsk matsektor og forbrukere, er i stor grad skjermet mot de til
dels kraftige prisøkningene internasjonalt på sentrale jordbruksprodukter.
På den ene siden bidrar utviklingen til å styrke den norske matsektorens konkurransekraft.
På den andre siden opplever jordbruket en sjeldent sterk prisøkning
på sentrale driftsmidler, drevet av den samme utviklingen. Dette
er en situasjon ingen forutså på forhandlingstidspunktet i fjor.
Jordbruksavtalen påvirker direkte en begrenset del
av bøndenes inntektsdannelse. Grunnlagsmaterialet viser en brutto
inntektsvekst i jordbruket fra 2006 til 2008 som vi målt i realverdi må
tilbake til 70-tallet for å finne maken til. Det er både et resultat
av to gode jordbruksoppgjør og av en produksjonsøkning som det har
vært omsetningsgrunnlag for i markedet. Likevel skaper en enda sterkere
kostnadsvekst utfordringer i forhold til inntektsutviklingen i jordbruket.
Og utviklingen videre er mer usikker enn normalt, fordi den mer
enn tidligere avhenger av en ustabil utvikling i verden omkring
oss.
Et jordbruksoppgjør kan ikke bedømmes ut fra rammens
størrelse isolert. Den underliggende kostnads- og produksjonsutviklingen
har både vesentlig betydning for dimensjonering av rammen, og for
hvilken inntektsutvikling rammen kan legge til rette for.
Avtalen viderefører kursendringen i jordbrukspolitikken
fra de to foregående års avtaler bl.a. ved å:
Legge til rette for
en videre klar nivåheving i inntektene.
Prioritere det grasbaserte husdyrholdet
med sikte på å betjene hjemmemarkedet bedre med storfe- og sauekjøtt
og sikre arealbruk og beiting i grasområdene.
Sikre et landbruk med en variert bruksstruktur, opprettholde
et levende landbruk over hele landet og ha særskilt oppmerksomhet
på områder med svakere utvikling i produksjon og arealbruk.
Styrke distrikts- og strukturprofilen i
virkemidlene.
Styrke landbrukets miljøprofil, ivareta
kulturlandskapet og legge en offensiv ramme for å tilpasse jordbruket
til klimautfordringene.
Øke innsatsen for det økologiske jordbruket, med
sikte på økt produksjon og forbruk.
Forbedre velferdsordningene for jordbrukere
og styrke grunnlaget for en landbruksvikarordning over hele landet.
Utrede reformer i markedsordningene og
målprissystemet for kjøtt og egg.
Dette skal legge til rette for en attraktiv
jordbruksnæring som produserer trygge kvalitetsvarer, tjenester
og fellesgoder samfunnet etterspør. Befolkningens oppslutning om
landbrukspolitikken, og dens legitimitet, er i stor grad knyttet til
sektorens produksjon av fellesgoder. Dette vil fortsatt være viktig,
og forsyningssikkerhet har igjen fått økt aktualitet i debatten.
Tilstrekkelig trygghet for inntektsutvikling er viktig for alle
de som nå står i en valgsituasjon og skal investere for framtida.
Tilstrekkelig inntektsutvikling og målrettet bruk av virkemidlene
er videre nødvendig for å nå de overordnede målene om en fortsatt
variert bruksstruktur og levende landbruk i hele landet, som det
er bred politisk oppslutning om.
Prisøkningene i verden omkring oss bidrar isolert
sett til bedre konkurransekraft på viktige områder i norsk matproduksjon.
Men utviklingen internasjonalt øker prisene på helt sentrale driftsmidler
i jordbruket, som gjødsel, kraftfôr, drivstoff og oljeavledede produkter
så mye at det er nødvendig å øke produsentprisene vesentlig mer
enn de siste årene. Konsumprisveksten må begrenses, men i den foreliggende
situasjon vil Regjeringen peke på at norske forbrukere er blant
de forbrukerne i verden som bruker minst andel av inntekten på å
kjøpe mat. Samtidig påvirkes norske forbrukerpriser minst av prisøkningene
ute pga. tollvernet og et fra før, relativt sett, høyt prisnivå.
Jordbrukets brutto inntekter består av egeninntjening
fra markedet og overføringer fra staten. Oppbyggingen av rammen
er basert på anslag for utviklingen i jordbrukets produksjon, kostnadene,
samt arbeidsforbruk og anslag på inntektsvekst for andre grupper,
jf. tabell nedenfor. Det er betydelig større usikkerhet omkring prisutviklingen
på handelsgjødsel framover, men også på kraftfôr hvor importprisene
på viktige råvarer er ustabile. Usikkerheten for prisanslagene på
disse viktige kostnadselementene er vesentlig større enn det som
er normalt på forhandlingstidspunktet. Avtalepartene har på dette
grunnlag lagt inn et forsiktig prisanslag for disse postene.
Oppbygging av økonomisk
ramme
| Grunnlag
mill. kr. | Volum % | Pris % | SUM |
0. Markedsinntekter, volum
| 23 723 | 1,1 % | | 260 |
1. Driftskostnader | | | | |
Gjødsel1 | 1 245 | -3,0 % | 30,0 % | 325 |
Kraftfôr1 | 5 129 | 1,6 % | 0,0 % | 80 |
Andre driftskostnader | 9 017 | -0,2 % | 2,5 % | 210 |
2. Kapitalkostnader
| | | | 240 |
3. Arbeid | 9 778 | -2,9 % | 4,7 % | 160 |
A. Sum teknisk
framskriving, forutsatt lik prosentvis vekst som andre grupper1
| 755 |
B. Nivåheving
i 2009, målprisøkning fra 01.07.08 som gir 500 mill. kr. i 2008
| 1 145 |
SUM (A+B), mill.
kr.1 | 1 900 |
1) Forutsetter ev. justeringsforhandlinger høsten 2008 om gjødsel/kraftfôrkostnader.
I protokollen er partene enige om å eventuelt
ta opp justeringsforhandlinger høsten 2008. Protokollen har følgende
ordlyd:
"På bakgrunn av den ekstraordinære og usikre situasjonen
på verdensmarkedet, er partene enige om å ta opp justeringsforhandlinger
høsten 2008 med sikte på full inndekning, dersom prisendringene
for gjødsel og kraftfôr gir en samlet kostnadsøkning som tilsvarer
2 pst., tilsvarende om lag 125 mill. kroner utover forutsetningene
i tabell 3.1, og samtidig også korrigert for utslagene av selve
avtalen. Budsjettnemnda for jordbruket gis i oppdrag å avgi rapport
om prisutviklingen, basert på oppdaterte data, innen 15. november.
Dersom det er grunnlag for justering, skal det i sin helhet skje
i form av målprisøkninger med virkning for 2009."
En eventuell kostnadsøkning kan slå ulikt ut
i ulike produksjoner. Det vil bli tatt hensyn til i eventuelle justeringsforhandlinger.
Med dette som utgangspunkt har partene lagt vekt
på følgende ved utforming av rammen:
Avvik fra forutsetningene
som lå til grunn for fjorårets avtale når det gjelder inntektsutviklingen
2006–2008.
Jordbruket skal ha en nivåheving i inntektene
ut over lik prosentvis vekst i 2009.
Prognoser for utviklingen på inntekts-
og kostnadsposter som ikke er avtalebestemt, gjengitt i tabell 6.3.
Innsparte budsjettmidler med gjeldende
regelverk i 2008 utbetales høsten 2008 som et engangstilskudd på
800 kroner pr. foretak, og tas ikke med i finansieringen av rammen.
Den inngåtte jordbruksavtalen gjelder, på vanlig måte,
for perioden 1. juli 2008–30. juni 2009 for målpriser, mens den
for bevilgninger over statsbudsjettet, kap. 1150 og 4150, gjelder
for kalenderåret 2009. Samtidig er avtalen basert på forutsetninger
om kostnader og kostnadsøkninger som gjelder hele kalenderåret 2009.
Partene har lagt vekt på å korrigere for avvik
fra tidligere forutsetninger for inntektsutviklingen 2006–2008,
herunder at kostnadsveksten fra 2007 til 2008 ble langt sterkere
enn forutsatt ved fjorårets jordbruksavtale. Partene har videre
lagt stor vekt på å håndtere disse spørsmålene slik at det blir
best mulig samsvar mellom forutsetningene for årets jordbruksavtale
og den inntektsutvikling som senere kan måles fra kalenderåret 2008
til kalenderåret 2009. Partene har også lagt stor vekt på å vise
hvordan innfasingen av inntektsøkningene varierer mellom produksjoner.
Totalt har avtalen en ramme for 1 900 mill.
kroner.
Partene er enige om følgende finansiering av rammen:
Det foreslås målprisøkning fra 1. juli 2008 med årsvirkning på 870
mill. kroner og utslag på knapt 60 pst. i 2008, som gir en netto inntektsøkning
i 2008 på knapt 10 000 kroner pr. årsverk, når det er tatt hensyn
til økte kornpriser, redusert prisnedskriving på norsk korn og anslag for
økt kraftfôrpris i 2008. Målprisene blir økt med ytterligere 635
mill. kroner fra 1. januar 2009. Bevilgningene til gjennomføring
av jordbruksavtalen økes med 350 mill. kroner i 2009.
Fra 2007 er det 45 mill. kroner i overførte midler,
som ikke ligger inne i grunnlagsmaterialet fra BFJ. Disse midlene
disponeres som en del av rammen og tilføres Skadefondet for landbruksproduksjon.
Samlet, inkl. verdien av jordbruksfradraget,
gir rammen grunnlag for en inntektsvekst på knapt 17 pst. (eller
31 500 kroner pr. årsverk) i 2009, i forhold til 2008 før oppgjør.
Deler av rammen får inntektseffekt allerede
i 2008. Inkludert verdien av jordbruksfradraget økes inntektsnivået
i 2008 med om lag 5 pst. (knapt 10 000 kroner).
Rammen legger deretter til rette for en inntektsøkning
fra 2008 til 2009 på om lag 11 pst., eller knapt 22 000 kroner pr.
årsverk. Alle tall for inntektsøkning mellom kalenderår inkluderer
verdien før skatt av jordbruksfradraget ved ligningen.
Anslagene for inntektsvekst forutsetter at jordbruket
klarer å ta ut de avtalte økningene i målprisene, uten at næringen
påføres økte markedsreguleringskostnader. Departementet viser til
at jordbruket selv har det økonomiske ansvar for overproduksjon.
Partene legger til grunn at avtalen er innenfor Norges
forpliktelser iht. gjeldende WTO-avtale i 2008, og viser til at
det skal gjennomføres endringer i markedsordningene fra 1. juli
2009, slik at Norges forpliktelser iht. WTO-avtalen overholdes.
Se nærmere avtale av disse i pkt. 6.5 i proposisjonen.
Målprisene økes innenfor en samlet ramme på 1 505
mill. kroner. Det gis målprisøkninger med helårsvirkning tilsvarende
870 mill. kroner fra 1. juli 2008 og ytterligere økning tilsvarende
635 mill. kroner fra 1. januar 2009. Målprisøkningene ligger mellom
5 og 10 pst, og et veid gjennomsnitt er om lag 8 1/2 pst. Økningen
i råvareprisene (inkl. mva.) kan isolert sett bidra til å heve konsumprisindeksen
med 1/4 prosent regnet som full årseffekt, med drøyt halvparten av
dette fra 1. juli 2008. Tilsvarende vil den isolerte effekten av
oppgjøret for matvareprisene kunne bli 2 1/4 pst., og av dette 1
1/4 pst. fra 1. juli 2008. Prisene for norskproduserte jordbruksvarer
kan samlet stige med 3 1/4 pst.
Partene har lagt til grunn at næringsmiddelindustriens
konkurransekraft ikke svekkes som følge av avtalen.
Bevilgningen til råvareprisordningen (post 70.12)
økes med 13 mill. kroner for 2008 ved disponering av innsparte midler,
og er tilpasset målprisøkninger og innsparinger ved gjeldende satser.
For 2009 økes bevilgningen med 55 mill. kroner.
Bevilgningspostene over kap. 1150, Til gjennomføring
av jordbruksavtalen, endres som vist i tabell 6.6 i proposisjonen.
Satsendringer på de enkelte ordningene går fram av protokollen som følger
proposisjonen som vedlegg. Tilpasning av virkemiddelbruken er nærmere
omtalt i proposisjonens kapittel 7.
Budsjettnemnda for jordbrukets sekretariat har beregnet
utslaget av avtalen på referansebrukene, jf. tabell 6.7 og 6.8 i
proposisjonen. Brutto inntektsøkning som følge av avtalen (fratrukket
økte såfrø- og kraftfôrkostnader som følge av fordelingen) varierer
fra vel 20 000 til knapt 60 000 kroner pr. årsverk. Ved fordeling av
bruttoøkningene er det tatt hensyn til anslått kostnadsøkning på
de enkelte referansebruk.
Fordelingsprofilen er basert på prinsippene
fra Stortingets behandling av St.meld. nr. 19 (1999-2000) og Soria
Moria-erklæringen. Det er lagt vekt på å styrke økonomien i det
distrikts- og grasbaserte husdyrholdet på bruk i alle størrelseskategorier.
Spesialisert storfekjøttproduksjon
skal behandles som egen dyregruppe i produksjonstilskudd til husdyr
og det skal kunne utbetales driftstilskudd både for melkekyr og
ammekyr til samme foretak. Det vil gi et vesentlig bidrag til økt produksjon
av storfekjøtt på foretak med melkeproduksjon. Eksempelvis vil et
foretak med 20 melke- og 20 ammekyr få økt sin utbetaling av husdyr-
og driftstilskudd med vel 70 000 kroner ved gjeldende satser.
Det åpnes for leie av melkekvoter for enkeltbruk med
melkeproduksjon, innenfor fylket/omsetningsregion og kvotetaket
på 400 000 liter.
Det avsettes en kvoteramme på 5 mill. liter
til nyetablering, prioritert til eiendommer i næringssvake/rovdyrutsatte
områder, og til brukere under 35 år.
Det avsettes en kvoteramme på 1 mill. liter
til Finnmark og 4 mill. liter til økologisk produksjon.
Bunnfradraget i beregnet produksjonstilskudd reduseres
med 1 000 kroner pr. foretak til 3 000 kroner.
I saueholdet blir driftstilskuddet som
i dag bare går til ensidige sauebruk slått sammen med husdyrtilskuddet
slik at det kommer alle foretak med sau til gode, ved å heve satsene
i intervallet 1-50 dyr.
Referansebruksberegningene viser en prognosert
gjennomsnittlig inntektsøkning i saueholdet på 84 000 kroner pr.
årsverk fra 2006 til 2009.
Beløpstaket pr. foretak for husdyrtilskudd
heves til 240 000 kroner, for å bidra til å harmonisere taket mellom
enkeltbruk og samdrifter, og å gjøre det enklere å kombinere melkeproduksjon med
økt storfekjøttproduksjon.
I tillegg til verdien for distriktene av at
det grasbaserte husdyrholdet prioriteres, innebærer avtalen at særskilte
distriktstiltak økes med vel 95 mill. kroner.
Midler til utviklingstiltak og ny næringsutvikling
er viktig for å nå målene i den nasjonale strategien "Ta landet
i bruk!". Avtalen innebærer:
Innvilgningsrammen
for Landbrukets utviklingsfond økes med 23,5 mill. kroner, inkludert
et investeringsprogram på 10 mill. kroner for eggsektoren finansiert
av tilbakebetalte reguleringsmidler.
Rammen for investeringsvirkemidler økes
med 20 mill. kroner (inkludert investeringsprogrammet for eggsektoren).
Øvre grense for tildeling av investeringsmidler økes fra 600 000
til 750 000 kroner. Utlånsrammen for lån med rentestøtte videreføres.
Verdiskapingsprogrammet for mat videreføres med
uendret bevilgningsnivå.
Bioenergi og skogbruk økes med 3 mill.
kroner som forutsettes rettet inn mot klimatiltak.
Det avsettes 5,5 mill. kroner til et beiteprosjekt som
skal bidra til bedre sauehold og mindre tap på beite.
Det settes av 3 mill. kroner som medfinansiering av
utviklings- og administrasjonsoppgaver knyttet til e-sporingsprosjektet.
Partene er enige om at norsk landbruk må ha
en langsiktig og offensiv strategi for å tilpasse jordbruket til
klimautfordringene, basert på et organisert samarbeid mellom Landbruks-
og matdepartementet og næringsorganisasjonene over 10–15 år. Totalt
foreslås en virkemiddelpakke for økt klimasatsing på 15,5 mill.
kroner for 2009.
På miljøområdet innebærer avtalen bl.a.:
Økning av bevilgningen
til beitetilskuddet med 49 mill. kroner.
Regionale miljøprogram videreføres med
390 mill. kroner for søknadsomgangen 2008 med utbetaling i 2009.
Det avsettes 125 mill. kroner til den kommunale ordningen
Spesielle miljøtiltak i jordbrukets kulturlandskap.
Det etableres en ordning med Utvalgte kulturlandskap.
Det avsettes 5 mill. kroner over LUF.
Satsen til bevaringsverdige storferaser
økes til 1 300 pr. dyr og bevilgningen til beitearealer for gjess
økes med 0,5 mill. kroner. Seterprosjektet, og verdensarvsatsingen
videreføres uendret.
Det er betydelig vekst i produksjon og etterspørsel
etter økologiske produkter. Økologisk kornproduksjon er en flaskehals,
og det prioriteres tiltak for å øke kornproduksjonen. Partene er
enige om en samlet økning i satsingen på økologisk jordbruk på ca.
56 mill. kroner, inkl. den planlagte kampanjen for økologisk kornproduksjon
i 2011 og 2012 med 30 mill. kroner.
Det forhandles om budsjettmessige endringer
for budsjettåret 2009. Videre kan partene omdisponere tidligere
bevilgede, men ikke disponerte midler fra 2007, som "engangsbevilgninger"
i inneværende budsjettår. Partene kan også, for å tilpasse bevilgningene
til det faktiske behov, foreta endringer og omdisponeringer innenfor gjeldende
budsjett i 2008. Videre kan partene omdisponere tidligere bevilgede
midler til reguleringsanlegg, som tilbakebetales fordi anleggene
ikke lenger benyttes til formålet.
Regnskapet for overførbare poster på kap. 1150 i
2007 viser følgende tall sammenlignet med budsjett: 45,489 mill.
kroner er godkjent overført til 2008 av Finansdepartementet.
I forhold til innsparinger som er redegjort
for i proposisjonen har partene avtalt følgende prioriterte omdisponeringer
i 2008:
De overførte midler
fra 2007 til 2008 på 45,484 mill. kroner omdisponeres i sin helhet
til kap. 1150 post 50.12 for å styrke egenkapitalen i Skadefondet
for landbruksproduksjon.
Tilbakebetalte tilskuddsmidler til reguleringsanlegg
på 8,583 mill. kroner omdisponeres til å øke bevilgningen til LUF
kap. 1150 post 50.11 i 2008. For å sikre fondskapitalen og likviditeten
i LUF, omdisponeres ytterligere 48 mill. kroner av de ledige og
frigjorte midlene i 2008 til post 50.11.
Det gjennomføres en engangsutbetaling høsten 2008
på 800 kroner pr. foretak som fikk innvilget produksjonstilskudd
etter søknadsomgangen i august 2007. Utbetalingen regnskapsføres
over post 74.17.
Det omdisponeres 0,5 mill. kroner til post
77.13 i forbindelse med etablering av nytt opplegg for teknisk planlegging.
Som kompensasjon for de økte målpriser
i 2008, omdisponeres 13 mill. kroner av ledige og frigjorte midler
i 2008 til "RÅK" post 70.12.
Ut over dette tilpasses budsjettet til det prognoserte
bevilgningsbehov.
Jordbruksavtalen forutsetter at nettovirkningen av
bevilgningsendringene over kap. 1150 og kap. 4150 økes med 350 mill.
kroner i 2009. Dette gjelder før konsekvensjusteringer, flyttinger
og kvantumsjustering av overslagbevilgningene (kap. 1150 post 73
og kap. 4150 post 85). Det endelige forslaget til budsjettet for
2009 legges fram for Stortinget i forbindelse med den ordinære budsjettbehandlingen
av St.prp. nr.1 (2008–2009).
I St.meld. nr. 12 (2002–2003) foreslo Regjeringen
at det skulle være forbudt å bygge nye båsfjøs for melkeproduksjon
fra 2004. Dette skulle også gjelde ved omfattende restaureringer
av eksisterende fjøs. Fra og med 1. januar 2024 skulle alle melkekyr
være i løsdrift. Næringskomiteen sluttet seg til prinsippet om løsdrift
ved nybygg og omfattende restaureringer, men var likevel i tvil
om det var riktig å stille krav om innføring av løsdrift for alt
storfe innen 2024. Komiteen pekte på at løsdriftkravet kunne føre
til at mange mindre fjøs måtte legge ned driften. Departementet ble
bedt om å vurdere en overgangsordning eller dispensasjonsordning.
Næringskomiteen understreket at de fjøs som unntas fra kravet om
løsdrift må oppfylle krav om god dyrevelferd. Landbruksdepartementet
fastsatte med virkning fra 22. april 2004 forskrift om hold av storfe hvor
krav om løsdrift er tatt inn.
Etter at meldingen ble behandlet i Stortinget,
har det fra flere hold blitt rettet søkelys på de miljømessige konsekvensene
av overgang til løsdrift. Et sentralt spørsmål er den virkning bestemmelsene,
sett i forhold til andre faktorer, har for beiting og beitebruk.
Et annet spørsmål er hvordan kravet om løsdrift virker inn på målet om
en rask økning i økologisk melkeproduksjon. Videre er det stilt
spørsmål om kravet til løsdrift kan kombineres med hold av melkeku
med horn.
På bakgrunn av merknadene fra næringskomiteen
og øvrige innspill knyttet til miljø og bevaringsverdige raser,
satte Landbruks- og matdepartementet høsten 2007 ned en bredt sammensatt
arbeidsgruppe for å utrede spørsmålene knyttet til løsdrift. Arbeidsgruppa avga
rapporten "Dyrevelferdstiltak i storfeholdet i en bredere miljøpolitisk
sammenheng" 16. april 2008. I proposisjonen er det gjengitt en fyldig
omtale av arbeidsgruppas forslag, konklusjoner og vurderinger. Arbeidsgruppas
rapport ble 28. april 2008 sendt på en bred høring med invitasjon
til høringsmøte 21. mai 2008. På høringsmøtet deltok representanter
fra Norges Bondelag, Norsk Bonde- og Småbrukarlag, Animalia, Dyrevernalliansen,
Helsetjenesten for storfe, Norsk Landbrukssamvirke og Den norske veterinærforening.
Norges Bondelag, Norsk Bonde- og Småbrukarlag og Dyrevernalliansen sluttet
seg til arbeidsgruppas forslag. Dyrevernalliansens representant
understreket at arbeidet med å følge opp kompenserende tiltak må
følges opp raskt fra departementets side.
Departementet konstaterer at det er bred enighet i
arbeidsgruppa om å gjennomføre enkelte endringer i kravet om løsdrift
i storfeholdet. Denne enigheten er forankret og har støtte fra næringsorganisasjonene,
miljø- og dyrevelferdsorganisasjonene, forvaltningen og fagmiljøene. Departementet
har tatt utgangspunkt i de vurderinger og forslag arbeidsgruppa
har fremmet. Departementet mener arbeidsgruppa har gjort et grundig
og godt utredningsarbeid og dokumentert at en utsettelse av gjennomføringen
av løsdriftskravet er forsvarlig og riktig når dyrevelferdsmessige,
miljømessige og økonomiske hensyn vurderes i sammenheng. Departementet
mener dette kan gjøres uten å svekke prioriteringen av de dyrevelferdsmessige
hensyn.
Den Norske Veterinærforening (DNV) har i sin uttalelse
stilt seg undrende til Landbruks- og matdepartementets vedtak om
å gi et unntak fra løsdriftskravet i økologiske besetninger med
under 35 melkekyr. DNV har bedt departementet omgjøre sitt vedtak.
Departementets avgjørelse av 1. februar 2008 er gjort etter en grundig
og omfattende høring. I høringen var det bred enighet om å gjøre
unntak for løsdriftskravet. Det var avgjørende for departementet
at unntak for besetninger under 35 kyr er nødvendig for å kunne
nå Regjeringens ambisiøse mål om 15 pst. økologisk produksjon innen
2015. Departementet kan ikke se at det er behov for å vurdere dette vedtaket
på nytt.
Vedrørende arbeidsgruppas forslag er departementet
enig i at krav om løsdrift ved omfattende restaurering og nybygg
opprettholdes. Videre mener departementet at fristen for når alt
storfe skal være i løsdrift bør forlenges fra 2024 til 2034 for
fjøs bygd eller vesentlig ombygd etter 1994. Kravet til beiting
bør skjerpes for økologisk produksjon fra 2011 og for alle besetninger i
båsfjøs fra 2024. Videre bør det fastsettes nærmere bestemmelser
om krav til regelmessig mosjon og fri bevegelse.
Departementet mener at Mattilsynet bør kunne gi
dispensasjon fra kravet om løsdrift for besetninger med bevaringsverdige
storferaser, og videre at det for nye fjøs skal stilles krav om muligheter
for tilgang til nødvendig beiteareal. De gjeldende bestemmelser
om luftegård som alternativ til beiting, bør endres slik at de kan gjelde
i spesielle tilfeller.
De forslag som arbeidsgruppa har fremmet som krav
til beiting og krav til mosjon og fri bevegelse, forutsetter en
klargjøring av hvordan dette best skal nedfelles i regelverket.
Departementet vil i samarbeid med fagmiljøene og de berørte interesser
følge opp disse spørsmålene.
Landbruks- og matdepartementet tar sikte på
å revidere forskriften om hold av storfe så snart som mulig høsten
2008.