Jeg viser til Deres brev av 13. juni 2008.
Avstandsgrensen opprettholdes av flere hensyn. Uten
en avstandsgrense vil man kunne få en sentralisering av produksjonen
innad i fylke/kommune. Dette vilkåret er derfor viktig for å opprettholde
en spredt produksjon. Videre bidrar bestemmelsen til et mer miljøpositivt
landbruk ved å redusere transportbehovet, for eksempel av gjødsel
og fôr. Også dyrevelferdsmessig vil det være viktig å unngå for
lang transport av dyrene.
Når det gjelder antallsbegrensningen, vil jeg
vise til at dersom det blir mange medlemmer i en samdrift, reduseres
grunnlaget for at alle er reelle aktive deltagere i foretaket. Etter
at det formelle aktivitetskravet for deltakere i samdrifter ble fjernet,
er begrensningen i antall deltakere viktig for å bidra til at de
fleste foretakene faktisk er "samdrifter".
I mitt brev av 12. juni 2007 er det gjort forholdsvis
grundig rede for forutsetninger, datamateriale og metode når gjelder
estimatene for den isolerte effekten av jordbruksoppgjøret på forbrukerprisene.
Beregningene i proposisjonen er bl.a. basert
på at alle prisøkninger i jordbruksoppgjøret blir ført videre i
industri- og handelsledd og blir belastet sluttmarkedet inkl. effekten
av merverdiavgift. Regjeringen har ikke forutsatt at industri- og handelsledd
skal eller vil øke sin fortjeneste ut over effekten av prisøkningene
av selve oppgjøret.
Når det gjelder prisforhandlinger i etterkant
av jordbruksoppgjøret, er det så langt departementet kjenner til,
i stor grad slik disse forhandlingene også faktisk foregår.
Når det gjelder handelens avanser og avansepolitikk,
er dette noe som avhenger av konkurransesituasjonen og av kjedenes
egne vurderinger.
Jeg viser for øvrig til at Finansdepartementet bl.a.
er representert i Statens forhandlingsutvalg for jordbruksoppgjøret.