Brev fra Landbruks- og matdepartementet v/statsråden til næringskomiteen, datert 13. juni 2008

St.prp. nr 69 (2007-2008) Jordbruksoppgjøret 13.06.08

Jeg viser til Deres brev av 13. juni 2008.

Avstandsgrensen opprettholdes av flere hensyn. Uten en avstandsgrense vil man kunne få en sentralisering av produksjonen innad i fylke/kommune. Dette vilkåret er derfor viktig for å opprettholde en spredt produksjon. Videre bidrar bestemmelsen til et mer miljøpositivt landbruk ved å redusere transportbehovet, for eksempel av gjødsel og fôr. Også dyrevelferdsmessig vil det være viktig å unngå for lang transport av dyrene.

Når det gjelder antallsbegrensningen, vil jeg vise til at dersom det blir mange medlemmer i en samdrift, reduseres grunnlaget for at alle er reelle aktive deltagere i foretaket. Etter at det formelle aktivitetskravet for deltakere i samdrifter ble fjernet, er begrensningen i antall deltakere viktig for å bidra til at de fleste foretakene faktisk er "samdrifter".

I mitt brev av 12. juni 2007 er det gjort forholdsvis grundig rede for forutsetninger, datamateriale og metode når gjelder estimatene for den isolerte effekten av jordbruksoppgjøret på forbrukerprisene.

Beregningene i proposisjonen er bl.a. basert på at alle prisøkninger i jordbruksoppgjøret blir ført videre i industri- og handelsledd og blir belastet sluttmarkedet inkl. effekten av merverdiavgift. Regjeringen har ikke forutsatt at industri- og handelsledd skal eller vil øke sin fortjeneste ut over effekten av prisøkningene av selve oppgjøret.

Når det gjelder prisforhandlinger i etterkant av jordbruksoppgjøret, er det så langt departementet kjenner til, i stor grad slik disse forhandlingene også faktisk foregår.

Når det gjelder handelens avanser og avansepolitikk, er dette noe som avhenger av konkurransesituasjonen og av kjedenes egne vurderinger.

Jeg viser for øvrig til at Finansdepartementet bl.a. er representert i Statens forhandlingsutvalg for jordbruksoppgjøret.