Samferdselsdepartementet har ansvar for seks underlagte
virksomheter. Riksrevisjonen har avgitt fem avsluttende revisjonsbrev
uten merknader.
Statens vegvesen har fått brev med merknader.
Riksrevisjonen har kontrollert statsrådens forvaltning
av statens interesser i seks heleide aksjeselskaper. Riksrevisjonen
har merknader til statsrådens forvaltning av NSB AS.
Riksrevisjonen har for regnskapsåret 2007 kontrollert
inntektene på budsjettet for kap. 4320, post 1 Salgsinntekter m.m.
ved Statens vegvesen. Det var budsjettert med inntekter på 135 mill. kroner.
Regnskapet viser salgsinntekter på vel 313 mill. kroner. Dette gir
en merinntekt på 178 mill. kroner eller 132 prosent. I 2006 var
merinntekten på samme kapittel og post 125 prosent over budsjettet.
På kap. 4350 post 2 Salg av utstyr og tjenester mv.
var det budsjettert med 103,8 mill. kroner i Jernbaneverket. Regnskapet
viser inntekter på 205,5 mill. kroner, en merinntekt på 101,7 mill. kroner
som er 98 prosent over budsjettet. I 2006 var merinntekten på samme
kapittel og post 79 prosent over budsjettet.
Virksomhetene har merinntektsfullmakter på nevnte
kapitler og poster. En underbudsjettering av inntektene fører til
en styrking av utgiftsbudsjettene.
Samferdselsdepartementet opplyser at det er vanskelig
å budsjettere med slike tilfeldige inntekter.
Andre merutgifter eller mindreinntekter under noen
kapitler og poster er enten av mindre betydning, eller det er tilfredsstillende
redegjort for dem i forklaringene til statsregnskapet.
For regnskapsåret 2007 har Riksrevisjonen gjennomført
en kontroll av innkjøp for virksomhetene under Samferdselsdepartementet. Kontrollen
har avdekket vesentlige og gjentatte feil og mangler ved etterlevelse
av regelverket for offentlige anskaffelser.
Reglene for anskaffelser mellom 100 000 og 500 000
kroner ble endret ved forskrift av 24. november 2006. Etter endringen
er det tilstrekkelig å innhente tilbud fra flere leverandører. Tilbudene
skal dokumenteres i en forenklet anbudsprotokoll. Riksrevisjonens
kontroll avdekket at konkurranse ikke var dokumentert i ca. 60 prosent
av de kontrollerte kjøp. Skatteattest, HMS-erklæring og avtalte
priser manglet for ca. 40 prosent av kjøpene.
Riksrevisjonens kontroll viste at konkurranse ikke
kan dokumenteres for 27 prosent av anskaffelsene. Det var mangler
ved pristilbud, avtale og kontrakt i 15 prosent av kjøpene. Skatteattest og
HMS-erklæring ble ikke lagt fram for 30 prosent.
Kontrollen avdekket at konkurranse ikke var
tilstrekkelig dokumentert i ca. 30 prosent av anskaffelsene. Kontrakt
eller annen form for avtale som skal dokumentere avtalte priser,
var ikke framlagt i ca. 20 prosent av anskaffelsene. Skatteattest
og HMS-erklæring manglet for 30 prosent av kjøpene. Etter regelverket
for offentlige anskaffelser skal tilbudsavgjørelsen kunngjøres i
en egen database, og dette manglet i 30 prosent.
Revisjonen avdekket også at det bare i liten
grad er sporbarhet fra faktura til anskaffelsesdokumentasjon og
kontrakt. Ved alle kontrollerte virksomheter var det nødvendig å
kontakte arkivpersonale og saksbehandlere for å finne fram til nødvendig
dokumentasjon.
Samferdselsdepartementet anser manglende etterlevelse
av forskrift om offentlige anskaffelser som alvorlig. Departementet
viser til at det er satt i verk eller vil bli satt i verk tiltak
i virksomhetene for å sikre at regelverket overholdes. Departementet
vil følge dette opp, og holde Riksrevisjonen orientert.
Samferdselsdepartementet har gjort særskilt rede
for departementets oppfølging av Posten Norge AS (Posten). Departementet
påpeker at oppfølgingen av de samfunnspålagte oppgavene, blant annet
konsesjonsforpliktelsene, er et regulatorisk ansvar, som skilles
fra rollen som forvalter av statens eierskap i Posten. På grunn
av Postens problemer med å nå framsendingskravet for A-post i en
periode vinteren 2006/2007 og etter spørsmål i Stortingets spørretime,
ba Samferdselsdepartementet Post- og teletilsynet påse at Posten
også har tall på regionnivå når kvartalstallene på leveringskvalitet
offentliggjøres. Samferdselsministeren har i Stortingets spørretime
uttalt at opplysninger om leveringskvaliteten på et mer detaljert
nivå ikke er egnet til ekstern rapportering. Samferdselsdepartementet
har samtidig gitt uttrykk for at departementet også i eierstyringen
legger stor vekt på Postens sektorpolitiske rolle. Departementet
har blant annet opplyst at departementet i eierstyringsdialogen
med Posten har signalisert at selskapet bør strebe etter på sikt
å nå 85 prosent leveringskvalitet i alle landsdeler.
Når det gjelder Samferdselsdepartementets håndtering
av ulike roller i forbindelse med eierstyringen av NSB, fastholder
departementet at deres håndtering i den konkrete saken var ryddig.
Departementet uttaler samtidig at den valgte organiseringen av departementet,
der eierrollen og andre roller ligger i samme seksjon, setter ekstra
krav til departementet når det gjelder rolleforståelse og rollehåndtering.
Departementet gir uttrykk for at det er høy bevissthet i departementet
rundt problemstillingen knyttet til de ulike rollene.
Statens vegvesen har fått avsluttende revisjonsbrev
med merknader som blant annet er knyttet til følgende:
Revisjonen har avdekket betydelige kostnadsøkninger
knyttet til anleggskontrakter. Kontroll av 25 anleggskontrakter
viser at 10 av kontraktene har betydelig høyere utbetalinger enn
avtalt kontraktspris. For enkelte kontrakter viser regnskapet mer
enn 50 prosent kostnadsøkning i forhold til avtalt kontraktssum.
Det er videre konstatert betydelige tilleggsarbeider som utgjør fra
10 til 40 prosent av kontraktssummen for enkelte kontrakter. Tilleggsarbeider
utover kontrakten skulle vært lyst ut på anbud i samsvar med regelverket
for offentlige anskaffelser. Det foreligger derfor betydelige direkte
anskaffelser.
Revisjonen har avdekket betydelige mangler vedrørende
dokumentasjon av overtagelse for kontraktsarbeider.
Manglende utferdigelse av konvensjonalbot ble også
anmerket til regnskapet for 2006.
Revisjonen har avdekket at Statens vegvesen bare
i liten grad har rapportert gjennomføringen av anleggsarbeider til
egen erfaringsdatabase/kostnadsbanken. Manglende rapportering og
opparbeiding av nødvendige dokumenterte erfaringer kan føre til
at Statens vegvesen ikke oppnår den kvalitet som er ønskelig ved
planlegging av nye anlegg. Videre er erfaringsoverføringen et viktig
grunnlag for å unngå slike kontraktsoverskridelser som er avdekket
og anmerket for 2007-regnskapet.
Departementet viser til Vegdirektoratet og oppgir
at det fra juli 2008 vil bli innført fullmaktsgrense for prosjekt/byggeledere
på 10 prosent av kontraktssummen for å godkjenne tillegg utover kontraktssummen.
Det er allerede innført en sidemannskontroll som kvalitetssikringsledd,
og det vurderes organisatoriske justeringer for å oppnå fastere
prosjekt-/kontraktsstyring. Videre legger departementet til grunn
at tilleggsarbeider behandles i henhold til regelverket for offentlige anskaffelser.
Departementet viser til at kravet til protokollføring av overtagelse
og bruk av konvensjonalbot er innskjerpet i ny håndbok nr. 151 for
Statens vegvesen.
Au2sys er et nytt it-system for registrering
av kjøretøyer og førerkort. Det skal erstatte nåværende Autosys
som ble utviklet og tatt i bruk på 1980-tallet. De samlede kostnadene
til utvikling av det nye systemet ble estimert til 250 mill. kroner
i 2004. Det nye Au2sys skulle være ferdig utviklet i 2008. Høsten
2006 foreslo Statens vegvesen overfor Samferdselsdepartementet en
utvidelse av gjennomføringen av prosjektet til 2009 og et nytt totalt
kostnadsestimat for utvikling av Au2sys på ca. 445 mill. kroner.
Utviklingen ble midlertidig stoppet høsten 2007 på grunn av overskridelse
av tids- og kostnadsrammen for prosjektet.
Ved utgangen av 2007 var det påløpt utgifter
på ca. 150 mill. kroner til utvikling av Au2sys. Statens vegvesen
har i tillegg satt av 50 mill. kroner på budsjettet for 2008.
Ved revisjon av it-prosjekter i Statens vegvesen har
det kommet fram at Statens vegvesen ikke har hatt kontroll og styring
med utviklingen av it-prosjektet Au2sys. Dette støttes også av undersøkelser
fra Samferdselsdepartementets eksterne kvalitetssikrer og Statens
vegvesens internrevisjon.
Endring i tidsrammen for det nye Au2sys vil medføre
flere års forlenget drift for eksisterende Autosys. Riksrevisjonen
har siden 1999 tatt opp svakheter ved bruk av Autosys som forsystem
til regnskapssystemet i Toll- og avgiftsetaten. Svakhetene skaper
usikkerhet om motorvognavgiftene som Toll- og avgiftsetaten beregner,
er korrekt fastsatt. Det mangler revisjonsspor mellom Autosys og
Toll- og avgiftsetatens systemer. Forsystemet oppfyller ikke kravene
i reglementet for økonomistyring i staten.
Samferdselsdepartementet opplyser at de har fulgt
opp Statens vegvesen tett fra høsten 2006 da departementet ble kjent
med at prosjektets tids- og kostnadsrammer kunne bli endret, og
at det hadde vært problemer med prosjektstyringen. Stortinget er
orientert i St.prp. nr. 68 (2006–2007) om at det nye systemet var
blitt mer omfattende og komplekst enn planlagt og om replanleggingen
av Au2sys i St.prp. nr. 1 (2007–2008).
Ved behandling av St.meld. nr. 18 (2006–2007) forutsatte
transport- og kommunikasjonskomiteen at NSB kan ta ut et effektiviseringspotensial.
Undersøkelsen viser at produktiviteten i NSBs produksjon av statlig
kjøpt togtransport, målt ved forholdet mellom persontransportvolum
og driftskostnader, har økt med 16 prosent i perioden 2001–2007.
Fra 2006 til 2007 er produktiviteten svakt redusert. Produktiviteten
i statlig kjøpt togproduksjon er fortsatt svakere enn i 1997, og
situasjonen er spesielt alvorlig for lokaltrafikken rundt Oslo,
hvor produktiviteten ut fra de gjennomførte beregningene var nesten 35
prosent lavere i 2007 enn i 1997. Samferdselsdepartementet viser
til at egendekningsgraden, dvs. i hvilken grad trafikkinntektene dekker
driftskostnadene, har økt fra 48 prosent i 2002 til 57 prosent i
2007.
Opplysninger fra NSB viser at selskapet har
hatt for få lokførere fra 2006. NSB iverksatte i 2006 noen kompenserende
tiltak. I mars 2007 manglet likevel NSB fortsatt 80 lokførere. I
forbindelse med forhandlingene om ny rammeavtale for statlig kjøp
av togtransport høsten 2006 ble Samferdselsdepartementet gjort kjent
med at NSB på kort sikt ikke hadde tilstrekkelig personell til å gjennomføre
en eventuell produksjonsøkning. På denne bakgrunn ble det avtalefestet
at selskapet ved mangel på lokførere ville prioritere grunnproduksjonen
i henhold til avtalen. Samferdselsdepartementet gir uttrykk for
at departementet følger utviklingen i lokførersituasjonen nøye.
Ved Stortingets behandling av St.meld. nr. 18 (2006–2007)
om virksomheten til NSB påpekte transport- og kommunikasjonskomiteens
flertall viktigheten av et nært og godt samarbeid mellom NSB og
Jernbaneverket. Opplysninger fra Jernbaneverket viser at det for
rundt 25 prosent av alle forsinkelser er et uavklart ansvarsforhold mellom
NSB og Jernbaneverket. Andelen er svakt stigende i perioden 2005–2007.
Andelen forsinkelser med uavklart ansvarsforhold er ikke vesentlig
endret i forhold til resultatene fra 2002. Samferdselsdepartementet
opplyser at det pågår et arbeid for om mulig å få til en bedre fordeling av
ansvaret for forsinkelser innen kategorien "Trafikkavvikling".
Riksrevisjonen hadde vesentlige merknader til Luftfartstilsynets
fakturering av gebyrinntektene i 2005 og i 2006, jf. Dokument nr.
1 (2007–2008).
Revisjonen for 2007 viser at det fortsatt ikke
er etablert tilfredsstillende internkontrollrutiner og rapportsystem
som sikrer dokumentasjon, kontrollspor og riktig utfakturering av
gebyrinntektene. Ved kontroll av 42 nyregistrerte luftfartøy ble
det avdekket at rutinene hadde sviktet i 24 av tilfellene. Riksrevisjonen
finner det uheldig at det ikke er etablert gode rutiner som sikrer
korrekt utfakturering av gebyrinntekter.
Samferdselsdepartementet vil følge dette opp videre
overfor Luftfartstilsynet gjennom etatsstyringen for å sikre at
rutinene for fakturering av gebyrer og oppfølgingen av dem blir
tilfredsstillende i framtiden.
Saken blir fulgt opp.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at det over
flere år har oppstått betydelige merinntekter ved Jernbaneverket
og Statens vegvesen som følge av underbudsjettering på kap. 4320
post 1 og kap. 4350 post 2. Det kan derfor stilles spørsmål ved
om kravet til realistisk budsjettering etter bevilgningsreglementets
§ 3 er fulgt. Riksrevisjonen har merket seg at Samferdselsdepartementet
gjennom budsjettarbeidet vil tilstrebe en så realistisk budsjettering
som mulig.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at regelverket
for offentlige anskaffelser ikke følges ved virksomhetene Luftfartstilsynet,
Post- og teletilsynet, Jernbaneverket og Statens vegvesen. Manglende sporbarhet
fra faktura til kontrakt gjør det vanskelig å kontrollere om regelverket
følges. Manglende muligheter for kontroll kan også åpne for misligheter
og korrupsjon. Riksrevisjonen har merket seg at Samferdselsdepartementet
har bedt om statusrapport fra virksomhetene, og en vurdering av
erfaringene med iverksatte tiltak innen januar 2009. Departementet
vil deretter vurdere den videre oppfølging og informere Stortinget
om Statens vegvesens praktisering og oppfølging av regelverket for
offentlige anskaffelser.
Riksrevisjonen er kritisk til de store kostnadsøkningene
og utstrakt bruk av tilleggsarbeider som er registrert på anleggskontrakter
i Statens vegvesen. Riksrevisjonen har merket seg Samferdselsdepartementets
forklaring om at det i praksis alltid vil oppstå mengdeendringer,
prisreguleringer og tilleggsarbeider i forhold til kontraktssum.
Undersøkelser av anleggsdriften i 2006 viser at tilleggsarbeider
utgjør ca. 17 prosent av opprinnelig tilbudssum, mengdeendringer
ca. 9 prosent og lønns- og prisstigning ca. 2,4 prosent. Riksrevisjonen
viser til at krav til nøyaktighet er +/- 10 prosent i kostnadskalkyler for
anlegg i Statens vegvesen. Riksrevisjonen registrerer at Samferdselsdepartementet
anser at tilleggsarbeider utgjør en for stor prosentandel av opprinnelig
tilbudssum.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at det i liten
grad foreligger dokumentasjon ved overtagelse av kontraktsarbeid,
og at det fortsatt bare unntaksvis benyttes konvensjonalbot når
kontraktenes tidsfrister ikke overholdes. Manglende bruk av konvensjonalbot
ble også anmerket til regnskapet i 2006. Riksrevisjonen har merket
seg at Statens vegvesen gjennom innføring av håndbok 151, har innskjerpet
kravet til protokollføring av overtagelse for kontraktsarbeid, og
at det innføres kontrollskjema hvor innvilget fristforlengelse og
pålagt dagmulkt skal framgå. Riksrevisjonen registrerer at Samferdselsdepartementet
er opptatt av at planlegging, prosjektering og kostnadsstyring er
god, og at departementet vil følge opp gjennomføringen og resultatet
av de foreslåtte tiltak.
Riksrevisjonen er kritisk til at planlagt innføring av
nytt kjøretøy- og førerkortregister Au2sys ikke ble gjennomført
som forutsatt. Riksrevisjonen finner det også kritikkverdig at Statens vegvesen
ikke gjennomførte mulighetsstudie som forutsatt og at planleggingen
var mangelfull. Riksrevisjonen konstaterer at planen ble endret
til utvikling av et saksbehandlingssystem, at prosjektet var svakt
forankret i ledelsen og at det var manglende ressursstyring. Riksrevisjonen
vil for øvrig bemerke at innføring av nye, store, komplekse it-systemer
i staten har vist seg å være vanskelige å styre og følge opp, og
at departementet derfor burde ha lagt opp til en tettere dialog
med Statens vegvesen i denne saken.
Riksrevisjonen forutsetter at Samferdselsdepartementet
følger opp at Statens vegvesen og Toll- og avgiftsdirektoratet kommer
fram til en løsning slik at dagens Autosys oppfyller kravene økonomireglementet
setter til et forsystem for innkreving av motorvognavgift. Riksrevisjonen bemerker
at dagens Autosys er et gammelt it-system som ble utviklet på 1980-tallet,
og at det etter hvert kan bli vanskelig å få kompetanse til å drifte
og vedlikeholde systemet.
Riksrevisjonen viser til at Stortinget ved behandling
av St.meld. nr. 18 (2006–2007) forutsatte at NSB kan ta ut et effektiviseringspotensial.
Etter Riksrevisjonens vurdering er det bekymringsfullt at produktiviteten
i NSBs persontransport fortsatt er lavere enn i 1997. Situasjonen
er spesielt alvorlig for lokaltrafikken rundt Oslo hvor produktiviteten
ut fra de gjennomførte beregningene var nesten 35 prosent lavere
i 2007 enn i 1997. Riksrevisjonen påpeker at de iverksatte tiltakene
for å sikre en tilfredsstillende bemanning ikke vil være tilstrekkelige
for å kunne ivareta togproduksjonen på kort og mellomlang sikt.
Dette skaper usikkerhet rundt produktivitetsutviklingen og driftsstabiliteten
også i årene som kommer.
Riksrevisjonen vil framheve at andelen av forsinkelser
med et uavklart ansvarsforhold har vært betydelig fram til og med
2007. Riksrevisjonen vil følge opp Jernbaneverkets og NSBs håndtering
av driftsavvik.
Riksrevisjonen ser positivt på at Samferdselsdepartementet
arbeider med å følge opp rapporten om Samferdselsdepartementets
etatsstyring og eierskapsutøvelse, og at de forholdene som Riksrevisjonen
tok opp i Dokument nr. 1 (2007–2008), kan være aktuelle å vurdere
i forbindelse med oppfølgingen av rapporten. Riksrevisjonen vil
understreke betydningen av at departementets rollehåndtering er
tydelig og konsistent, og at det er notoritet rundt departementets
eierstyring. Riksrevisjonen vil fortsette å følge opp effekten av
departementets tiltak.
Komiteen viser til
at Samferdselsdepartementet har ansvar for seks underlagte virksomheter og
at Riksrevisjonen har avgitt fem avsluttende revisjonsbrev uten
merknader, mens Statens vegvesen har fått brev med merknader. Samtidig har
Riksrevisjonen kontrollert statsrådens forvaltning av statens interesser
i seks heleide aksjeselskaper hvor Riksrevisjonen har merknader til
statsrådens forvaltning av NSB AS.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen finner
det kritikkverdig at det over flere år har oppstått betydelige merinntekter
ved Jernbaneverket og Statens vegvesen som følge av underbudsjettering
på kap. 4320 post 1 og kap. 4350 post 2, og at de stiller spørsmål
ved om kravet til realistisk budsjettering etter bevilgningsreglementets
§ 3 er fulgt. Riksrevisjonen har merket seg at Samferdselsdepartementet
gjennom budsjettarbeidet vil tilstrebe en så realistisk budsjettering
som mulig, noe komiteen tar til etterretning.
I forhold til innkjøp og anskaffelser har komiteen merket
seg at Riksrevisjonen ser alvorlig på at regelverket for offentlige
anskaffelser ikke følges ved virksomhetene Luftfartstilsynet, Post-
og teletilsynet, Jernbaneverket og Statens vegvesen. Komiteen er kjent
med Samferdselsdepartementet har bedt om statusrapport fra virksomhetene,
og en vurdering av erfaringene med iverksatte tiltak innen januar
2009 og at departementet deretter vil vurdere den videre oppfølging
og informere Stortinget om Statens vegvesens praktisering og oppfølging
av regelverket for offentlige anskaffelser. Komiteen imøteser
denne orienteringen.
Komiteen finner det urovekkende
at virksomheter med så vesentlige innkjøpsvolumer som innenfor samferdselssektoren
ikke evner å gjennomføre offentlige innkjøp betryggende og innenfor
et godt kjent regelverk. Komiteen ser alvorlig på
at Riksrevisjonen igjen påpeker "vesentlige brudd på regelverket
for offentlige anskaffelser", og at "manglende utlysing, konkurranse
og uklarheter om avtalt pris åpner for at misligheter og korrupsjon
kan forekomme". Det er vanskelig å se akseptable grunner til at
regelverket for offentlige anskaffelser ikke overholdes, og komiteen legger
til grunn at Samferdselsdepartementet følger dette meget tett opp
og sørger for at regelverket overholdes fremover.
I forhold til anleggsdriften i Statens vegvesen viser komiteen til
at Riksrevisjonen er kritisk til de store kostnadsøkningene og utstrakt
bruk av tilleggsarbeider som er registrert på anleggskontrakter
i Statens vegvesen, samtidig som komiteen har merket
seg at Samferdselsdepartementets forklaring er at det i praksis
alltid vil oppstå mengdeendringer, prisreguleringer og tilleggsarbeider
i forhold til kontraktssum.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
er kritisk til at planlagt innføring av nytt kjøretøy- og førerkortregister
Au2sys ikke ble gjennomført som forutsatt, samtidig som Riksrevisjonen
også finner det kritikkverdig at Statens vegvesen ikke gjennomførte
mulighetsstudie som forutsatt og at planleggingen var mangelfull. Komiteen er enig
med vurderingen til Riksrevisjonen om at departementet burde ha
lagt opp til en tettere dialog med Statens vegvesen i denne saken.
Riksrevisjonen viser til at Stortinget ved behandling
av St.meld. nr. 18 (2006–2007) forutsatte at NSB kan ta ut et effektiviseringspotensial. Komiteen deler
Riksrevisjonens vurdering om at det er bekymringsfullt at produktiviteten
i NSBs persontransport fortsatt er lavere enn i 1997. Komiteen tar
til etterretning at Riksrevisjonen vil følge opp Jernbaneverkets
og NSBs håndtering av driftsavvik.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet finner
det ikke overraskende at Riksrevisjonen påpeker bekymring for produktiviteten i
NSBs persontransport. Det har fra Fremskrittspartiets side gjentatte
ganger blitt påpekt uheldige følger av selskapets monopolvirksomhet
innenfor persontransport på jernbanen. I motsetning til det meste
av sammenlignbar virksomhet i form av transporttjenester, lever
NSB en beskyttet tilværelse fra den konkurranse som ellers gir bedre
tjenester til lavere pris. Den norske stat betaler etter disse
medlemmers syn dyrt for at selskapet skal opprettholde sitt
monopol, som i tillegg leverer mindreverdige tjenester til det reisende
publikum. Den lave kvaliteten på transporttjenestene på grunn av innstillinger,
forsinkelser og andre avvik, er nedbrytende for selskapets anseelse,
og det er disse medlemmers overbevisning at selskapet
ville være langt bedre tjent med å levere sine tjenester i alminnelig
konkurranse med andre aktører. At dette både ville bedre selskapets
produktivitet og heve selskapets anseelse gjennom bedre tjenesteleveranser
er åpenbart, og det vises til erfaringene med konkurranseutsettingen
av persontransporten på Gjøvikbanen.
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen hadde vesentlige merknader til Luftfartstilsynets
fakturering av gebyrinntektene i 2005 og i 2006, jf. Dokument nr.
1 (2007–2008). Komiteen har merket seg at revisjonen
for 2007 i følge Riksrevisjonen viser at det fortsatt ikke er etablert
tilfredsstillende internkontrollrutiner og rapportsystem som sikrer
dokumentasjon, kontrollspor og riktig utfakturering av gebyrinntektene. Komiteen er
kjent med at Samferdselsdepartementet vil følge dette opp videre
overfor Luftfartstilsynet gjennom etatsstyringen for å sikre at
rutinene for fakturering av gebyrer og oppfølgingen av dem blir
tilfredsstillende i framtiden. Komiteen ber Riksrevisjonen
følge denne saken.