De siste 50 årene har det funnet sted en storstilt utbygging
av offentlige velferdsordninger. Disse ordningene omfatter finansiering
og produksjon av tjenester innen blant annet utdanning, helse og
omsorg og et overføringssystem som sikrer den enkelte inntekt i
alderdommen og ved sykdom, uførhet eller arbeidsledighet. En gunstig alderssammensetning
i befolkningen og sterk vekst i kvinners yrkesdeltakelse har medvirket til
at utbyggingen av velferdsordningene har latt seg gjennomføre uten
for store utfordringer for offentlige finanser. De offentlige utgiftene
har likevel økt som andel av verdiskapingen, fra et nivå tilsvarende
25 pst. av BNP for Fastlands-Norge i 1960 til 51 pst. i 2007.
Med gradvis oppgang i levealderen vil det etter hvert
bli langt flere personer som mottar aldersrelaterte stønader. Også
ressursbruken i helse- og omsorgssektoren vil øke kraftig framover som
følge av endringer i befolkningens alderssammensetning. I tillegg
kan etterspørselen etter tjenester fra disse sektorene øke som følge
av den generelle velstandsøkningen, slik vi har sett gjennom de
siste tiårene. Vi står dermed foran betydelige utfordringer knyttet
til å finansiere den offentlige tjenesteproduksjonen.
Med konstant ressursbruk av helsetjenester per innbygger
i de enkelte aldersklassene kan offentlige utgifter til helsesektoren
øke fra 10 pst. av BNP for Fastlands-Norge i 2005 til om lag 14 1/2
pst. i 2060. Ved en videreføring av tidligere mønstre, der blant
annet utviklingen av nye behandlingsformer har bidratt til økt bruk
av ressurser i helsesektoren, kan veksten bli enda sterkere. Utviklingen
i retning av nye og bedre behandlingsformer vil trolig vedvare.
På den annen side kan et bedre helsetilbud og lengre levealder bety
bedre helsetilstand. Dette kan dempe veksten i ressursbruken på
det enkelte alderstrinn. I tillegg kan mer effektiv bruk av ressursene
i helsesektoren gi rom for å få mer igjen for de midlene som settes
inn.
Et omfattende velferdstilbud og gode inntektssikringsordninger
er viktig for å jevne ut forbruksmulighetene over livsløpet og for
å sikre befolkningen mot tap av inntekt som følge av arbeidsledighet
og sykdom. I tillegg kan ordningene bidra til å øke økonomiens omstillingsevne. Andelen
av befolkningen i yrkesaktiv alder som mottar helserelaterte ytelser
i Norge er imidlertid høy i internasjonal sammenheng. Det bidrar
til å begrense tilgangen av arbeidskraft, og dermed også verdiskapingen,
og til å øke offentlige utgifter. En sentral utfordring er derfor
å begrense tidligpensjonering og tidlig avgang fra arbeidslivet
gjennom de helserelaterte trygdeordningene. Regelverket for disse
ordningene må være utformet slik at det lønner seg å stå i arbeid. Pensjonsreformen
er viktig for å få et mer bærekraftig pensjonssystem som også motiverer til
økt yrkesaktivitet.
Offentlig sektor tilbyr også kollektive goder
som forsvar, politi, rettsvesen, offentlig administrasjon og infrastruktur.
Selv om offentlige utgifter til slike goder har økt som andel av
verdiskapingen over de siste 50–60 årene, har økningen vært klart
mindre enn for utgiftene til produksjon av individrettede tjenester.
Noe av denne utviklingen gjenspeiler trolig markante produktivitetsforbedringer
i produksjonen av enkelte kollektive tjenester, for eksempel innenfor
deler av offentlig administrasjon.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, viser til at levealderen
i befolkninga går opp. Dette er ei positiv utvikling for den enkelte.
I sin tur vil det føre til ein kraftig auke i offentlege utgifter
til aldersrelaterte stønader og til helse- og omsorgstenester. Det
er ikkje bare midlar for å finansiere denne auken det vil bli behov
for, men også personar som kan utføre oppgåvene. Det blir derfor ei
viktig utfordring å stimulere til auka arbeidstilbod framover. Fleirtalet vil
peike på at den delen av befolkninga i yrkesaktiv alder som tek
imot helserelaterte ytingar i Noreg, er svært høg i internasjonal
samanheng. Det må derfor vere ei viktig målsetjing å få auka yrkesdeltaking blant
desse gruppene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre registrerer at Perspektivmeldingen er et dokument
som godt beskriver fortiden og status i dag innenfor området velferd og
sosialpolitikk. Disse medlemmer synes derimot ikke
at meldingen i tilstrekkelig grad tar for seg nye løsninger sett
i lys av de store utfordringene vi har på mange velferdsområder. Disse
medlemmer mener at det er helt nødvendig å tenke nytt og
annerledes der vi i dag ikke har lykkes i tilstrekkelig grad. Perspektivmeldingen
må etter disse medlemmers syn være fremtidsrettet
og proaktiv i forhold til å sikre gode velferdsordninger for kommende
generasjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at Fremskrittspartiets velferds- og sosialpolitikk sett i sammenheng
med partiets alternative statsbudsjett vil være en bedre måte å møte
fremtidens velferdsutfordringer på. Disse medlemmer har
i sitt alternative statsbudsjett for 2009 lagt frem en rekke strukturelle
endringsforslag og også endringer av de økonomiske rammene som har
som hovedmål å få større deler av befolkningen ut i arbeid. Dette gjelder
den delen av befolkningen som står i kø for å få seg arbeid, men
ikke minst de som i dag mottar en eller annen form for ytelse fra
det offentlige. Det å ha en arbeidsplass å gå til, på hel- eller
deltid, er en verdi i seg selv som gir selvtillit, og er derfor
en viktig sosial arena å delta på. Det betyr ikke at de som er syke
eller som ikke er i stand til å delta i arbeidslivet, skal tvinges
til det. For disse medlemmer er det viktig at de som
kan arbeide, deltar i arbeidslivet med den arbeidskraften de har.
Ved at flest mulig gjøres i stand til å bidra gjennom arbeid, legger
man samtidig forholdene bedre til rette for at de som ikke kan delta
i arbeidslivet, kan motta en trygd som det er mulig å leve av. Disse
medlemmer viser til sitt forslag til statsbudsjett for 2009, hvor
det gjøres flere grep for at dette skal kunne skje. Det viktigste
grepet er å sørge for at det skapes tilstrekkelig med varierte arbeidsplasser
i samfunnet. Disse medlemmer viser til at lavere
skatter og avgifter vil øke etterspørselen av varer og tjenester,
noe som igjen vil føre til høyere aktivitet.
Disse medlemmer er enig i at
det er viktig å ha gode velferdsordninger som sikrer alle tilgang
til grunnleggende tjenester, uavhengig av betalingsevne. Disse
medlemmer viser til at internasjonale erfaringer konkluderer
med at det er en utfordring å kombinere gode inntekssikringsordninger
og høy yrkesdeltakelse. Disse medlemmer vil spesielt
bemerke at hvis belønningen for å yte blir liten, slik at tapet
ved ikke å gjøre en innsats er lite, kan incentivene til å arbeide
bli svake.
Disse medlemmer viser til at
Perspektivmeldingen 2009 i liten grad tar for seg integrering av
mennesker med nedsatt funksjonsevne. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet har fremmet flere forslag som vil integrere flere
mennesker med nedsatt funksjonsevne i arbeidslivet.
Disse medlemmer viser også til
Stortingets behandling av Ot.prp. nr. 44 (2007–2008) Om lov om forbud
mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne (diskriminerings-
og tilgjengelighetsloven), jf. Innst. O. nr. 68 (2007–2008).
Disse medlemmer mener det er
viktig at loven følges opp og at universell utforming gjennomføres
i tråd med intensjonene, slik at flere med nedsatt funksjonshemning
kan få muligheter for et yrkesaktivt liv.
Disse medlemmer viser videre
til Budsjett-innst. S. nr. 15 (2008–2009) hvor disse medlemmer fremmet
forslag om en allmenn tidsfrist for universell utforming av eksisterende
bygninger slik:
"Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige
lovforslag slik at fristen for å tilrettelegge eksisterende bygg,
anlegg og uteareal m.m. til universell utforming, settes til 2025."
Hvis disse forslagene hadde blitt vedtatt, mener disse
medlemmer at den yrkesmessige andelen av mennesker med nedsatt
funksjonsevne ville vært langt større. Samtidig ville det, etter disse
medlemmers syn, ha ført til at arbeidet med universell utforming
hadde kommet raskere i gang, og at langt flere med en funksjonshemning
hadde kunnet ta seg ordinært arbeid og ikke være avhengig av offentlige
ytelser.
Disse medlemmer viser til at
Perspektivmeldingen 2009 ikke omtaler Nav som et viktig instrument
for å sikre at fremtidige velferdsordninger får sin rettmessige
plass og at folk får hjelp når de trenger det som mest. Disse medlemmer viser
til at det i dag er avdekket store problemer med gjennomføringen
av velferdsreformen. Disse medlemmer mener at noen
av årsakene til problemene burde ha vært forutsett og viser blant
annet til at arbeidsmiljøet ved flere nyopprettede Nav-kontorer
er preget av store kulturforskjeller. Ikke minst viser det seg at de
kommunalt ansatte har slitt med å bli akseptert på samme måte som
ansatte fra A-etat og trygdeetat. Forskjellige arbeidstidsavtaler
og lønnsforhold kan være en sterk medvirkende årsak til problemene. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiet, som eneste parti
helt fra opprettelsen av Nav-organisasjonen, har foreslått at sosialkontorene
må integreres i den statlige etaten. Arbeids-, lønns- og miljøbetingelser
for de ansatte må likestilles. Disse medlemmer viser
til at store og krevende omlegginger både i organisasjon og arbeidsoppgaver
medfører store utfordringer, og at samlokalisering av ulike kulturer
krever spesielt stor oppmerksomhet med hensyn til likelønn og likestilte
arbeidsvilkår.
Disse medlemmer mener det er
uheldig at Regjeringen ikke i tilstrekkelig grad ser ut til å ta innover
seg de siste resultatene fra både PISA, PIRLS og TIMMS, og de senere
anbefalingene fra OECD i forhold til norsk grunnutdanning. Disse
medlemmer viser til at det er lærernes kompetanse som i
størst grad har betydning for elevenes resultater, og mener Regjeringen
ikke gjør nok i forhold til å øke lærernes kompetanse. Disse
medlemmer mener innføring av en femårig lærerutdanning og
økte opptakskrav til lærerutdanningen ville hevet lærernes kompetanse
og status, og beklager at Regjeringen ikke er villig til å innføre
dette.
Disse medlemmer mener videre
det er uheldig at Regjeringen ikke vil innføre prestasjonsbaserte
lønninger for lærere slik OECD anbefaler. Disse medlemmer mener
dyktige lærere bør belønnes for gode resultater, og mener et slikt
system vil føre til at færre lærere forsvinner ut av skoleverket.
Disse medlemmer viser til at
det etter all sannsynlighet vil bli et høyere antall studenter de neste
årene. Disse medlemmer mener et høyt nivå på institusjonene
for høyere utdanning er av avgjørende betydning for Norges internasjonale konkurranseevne. Disse
medlemmer mener derfor det er beklagelig at Regjeringen
ikke gir nok bevilgninger til universiteter og høyskoler slik at
de kan settes i stand til å opprettholde og øke kvaliteten. Disse
medlemmer viser til at flere institusjoner nå kutter i tilbudet
til studentene. Disse medlemmer mener også Regjeringen
har sviktet i forhold til forskning. Norge er langt unna å nå målet
om 3 pst. av BNP til forskning, og representanter for Regjeringen
har også innrømmet at et slikt mål er urealistisk. Disse
medlemmer mener Regjeringen har en altfor defensiv holdning
til forskning.
Disse medlemmer mener også at
Regjeringen bør være offensiv i forhold til å investere i utstyr, vedlikehold
og investeringer i infrastruktur og bygningsmasse på utdannings-
og forskningsinstitusjonene våre.
Disse medlemmer er bekymret for
at antall studenter som tar heltidsstudier i utlandet har vært dalende
de siste årene. Disse medlemmer er ikke fornøyd med
de tiltak Regjeringen har foreslått i internasjonaliseringsmeldingen, og
mener Regjeringen ikke tar problemet med færre norske studenter
i utlandet alvorlig. Disse medlemmer er av den oppfatning
at en særdeles viktig faktor for Norges konkurranseevne er at fremtidens
arbeidstakere har internasjonal erfaring og har opplevd utenlandske
kulturer, språk, samfunnsstrukturer og utdanningssystemer. Disse
medlemmer mener de viktigste tiltakene for å få flere til
å studere utenlands, vil være å gi stipend til studenter som tar
bachelorgrader på fire år i utlandet og å likebehandle master- og
bachelorstudenter når det gjelder støtte fra Lånekassen. Økonomi
er en viktig årsak til at flere ikke studerer utenlands, og her
har Regjeringen en mulighet til å forbedre studentutvekslingen ved
å gi alle mulighet til å studere utenlands uavhengig av egen eller
foreldres økonomi. Disse medlemmer mener Regjeringen
her er lite fremtidsrettet, og at den ikke tenker på fremtidig verdiskaping.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at det må tas en rekke grep for å imøtekomme de fremtidige utfordringene
knyttet til rekruttering og kvalitet i helse- og omsorgstjenestene.
I denne sammenheng mener disse medlemmer det er interessant
å merke seg Teknologirådets rapport som skisserer en rekke muligheter
innenfor det teknologiske feltet knyttet til å kunne legge til rette
for en tryggere hverdag for den enkelte i sitt eget hjem. Dette
kan være et viktig bidrag i fremtidens pleie- og omsorgstjeneste.
Disse medlemmer er videre opptatt
av at man sikrer nødvendig rekruttering til helsefaglige yrker.
Det må derfor, slik disse medlemmer ser det, gjennomføres
flere tiltak som sikrer at helsepersonell forblir i sektoren, samt
at nyrekrutteringen økes.
Disse medlemmer er videre opptatt
av god ressursutnyttelse i helse- og omsorgssektoren, og mener det
er mulig å foreta endringer som gjør at pengene og ressursene brukes
på en mer hensiktsmessig måte. I denne sammenheng er det fornuftig
å se på systemendringer som blant annet gjør at helsepersonell bruker
en større andel av sin tid på pasientrelaterte arbeidsoppgaver,
og at andre oppgaver utføres av merkantilt personell. I tillegg
vil det, etter disse medlemmers syn, være fornuftig
å endre finansieringssystemet slik at pengene følger brukeren til
det pleie- og helsenivå som er hensiktsmessig, slik at LEON-prinsippet
følges og at man dermed hindrer overforbruk av helseressursene.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at dagens finansieringssystem, med rammeoverføringer til kommunene,
samt 40 pst. innsatsbasert finansiering av sykehusene, fører til
at ressursene i helsevesenet ikke benyttes på en god nok måte. Disse
medlemmer mener ressursutnyttelsen hadde blitt bedre dersom
finansieringsansvaret for helse- og omsorgstjenester i sin helhet
tillegges staten, samt at pengene følger den enkelte bruker til
det stedet tjenesten utføres. Dette vil, slik disse medlemmer ser
det, sørge for at pasientene får det tilbudet som er best for den
enkelte i henhold til LEON-prinsippet. Dette vil medføre at samhandlingsproblematikken mellom
kommune og sykehus bedres, både når det gjelder utskrivingsklare
pasienter, svingdørsproblematikk og andre faktorer. I tillegg til
en mer effektiv ressursutnyttelse vil en slik endring av finansieringssystemet,
slik disse medlemmer ser det, føre til et likeverdig
tilbud for den enkelte, uavhengig av bostedsadresse og personlig
økonomi.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at velferdssamfunnet står foran store
utfordringer, blant annet fordi det vil bli mange flere eldre og
pleietrengende i tiårene framover. Norge bruker mer penger på helse
enn de fleste andre land, men stadig mer av pengene brukes på dyr
behandling i sykehus, mens de mange som mest av alt trenger daglig
pleie og omsorg, ikke får den hjelpen de trenger.
Disse medlemmer vil derfor ha
en velferdsreform som først og fremst innebærer en satsing på helse-
og omsorgstjenesten i kommunene. Da kan vi gi behandling, pleie
og omsorg i folks nærmiljø, slik at vi får et bedre tilbud og økt
verdighet. Nærhet til brukerne gir også større mulighet til å aktivisere
det frivillige hjelpeapparatet i samarbeid med det offentlige. Bedre helsetjenester
der pasientene bor vil også bidra til bedre ressursbruk i helsetjenesten,
blant annet gjennom redusert behov for pasienttransport og sykehusopphold.
I et liberalt velferdssamfunn er det samspillet mellom stat, kommuner,
frivillige fellesskap og den enkeltes ansvar for våre nærmeste som
skaper trygghet og gode tjenestetilbud.
Disse medlemmer mener i motsetning
til Regjeringen at en slik velferdsreform krever at vi får nye,
sterkere kommuner som er i stand til å ta over ansvar for oppgaver
som i dag er statlige og sentraliserte. Disse medlemmer ønsker
derfor en lokaldemokratireform der flere offentlige oppgaver blir
desentralisert fra staten til kommunene. En slik reform krever etter disse
medlemmers syn en ny kommunestruktur. Det nye kommunekartet
i Norge vil etter en slik reformprosess ha større kommuner med større ansvar
enn dagens, spesielt innen velferdstjenester og helsevesen. Disse
medlemmer stiller seg noe uforstående til at Regjeringen
(i det minste helse- og omsorgsministeren) langt på vei er enig
med Høyre og Venstre i behovet for en slik velferdsreform, men ikke
er villig til å gjøre de nødvendige grep med kommunestrukturen for
å få det til. Dermed tyder alt på at det blir nok en halvhjertet
kompromiss-reform fra Regjeringen, slik for eksempel den såkalte
region-reformen tegner til å bli.