Kultur- og kirkedepartementet har lagt frem
en stortingsmelding med forslag til endring av NRK-plakaten. Departementet
legger opp til at NRK-plakaten skal suppleres med en formulering
som sier at NRKs dekning av politiske valg skal være bred og balansert,
og at samtlige partier og lister over en viss størrelse normalt omtales
i den redaksjonelle valgdekningen.
Ved lokalvalget i 2003 sendte TV Vest reklameinnslag
for Pensjonistpartiet i Rogaland i strid med § 3-1 tredje ledd i
lov 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting m.m. (kringkastingsloven)
om forbud mot reklame for livssyn og politisk budskap i fjernsyn.
Daværende Statens medieforvaltning ila kanalen et gebyr.
TV Vest gikk til søksmål mot staten. Oslo tingrett
frikjente staten. Saken ble siden anket inn for Høyesterett, som
med fire mot én stemme konkluderte med at Statens medieforvaltnings vedtak
var forenlig både med Grunnloven og Den europeiske menneskerettighetskonvensjon (EMK).
TV Vest brakte deretter saken inn for Den europeiske
menneskerettighetsdomstol (EMD) i Strasbourg, som konkluderte i
dom av 11. desember 2008.
EMD kom til at Statens medieforvaltnings vedtak
var et brudd på artikkel 10 i EMK. Det grunnleggende premisset for
dommen var at for Pensjonistpartiet var politisk reklame den eneste muligheten
til å få tv-dekning. Domstolen viste samtidig til mange legitime
grunner for å regulere rammene for politisk reklame.
Meldingen går gjennom dommen, og det vises i meldingen
til at i dommen skriver EMD at det primære målet med forbudet ikke
var å forhindre at et lite parti som Pensjonistpartiet reklamerte
i fjernsyn. Intensjonen med forbudet var snarere å beskytte slike
grupperinger. Ettersom Pensjonistpartiet ikke var omfattet av medienes
redaksjonelle omtale, var betalt fjernsynsreklame den eneste muligheten
partiet hadde for å nå frem med sitt budskap i fjernsynsmediet.
Domstolen mente derfor at forbudet ikke hadde den ønskede effekt
med hensyn til dette partiet.
Meldingen viser til at dommen tar stilling til
forbudets virkning for små politiske partier som normalt ikke omfattes
av medienes redaksjonelle dekning i en valgkamp. Det går videre
fram av meldingen at dommen inneholder ingen uttalelser om at det
generelle reklameforbudet må oppheves.
Dommen nødvendiggjør ifølge meldingen følgelig
ikke at Norge må oppheve dagens forbud mot politisk reklame i fjernsyn.
Den vil imidlertid legge føringer for små partiers ytringsfrihet
og mulighet til å få dekning på TV.
Departementet er uenig i dommen. Regjeringen har
likevel valgt å ikke kreve saken oversendt EMDs storkammer. Dette
har primært sammenheng med at dommen ikke er til hinder for at kringkastingslovens
forbud mot reklame for livssyn og politiske budskap på fjernsyn
opprettholdes, forutsatt at det gjennomføres tiltak som legger bedre
til rette for små partiers tilgang til fjernsynsmediet.
Kringkastingsloven § 3-1 tredje ledd setter
i dag forbud mot reklame for livssyn og politisk budskap i fjernsyn.
Meldingen viser også til at mange andre europeiske
land har forbud eller andre restriksjoner mot politisk reklame.
Dette gjelder blant annet Danmark, Sveits, Tyskland, Frankrike,
Storbritannia, Irland, Spania og Portugal.
Meldingen viser til forrige behandling av forbudet
mot politisk reklame, jf. St.meld. nr. 18 (2005–2006).
Argumentene for å opprettholde forbudet mot politisk
fjernsynsreklame i St.meld. nr. 18 (2005–2006) er like relevante
i dag. Det vises til at formålet med reklameforbudet ikke er å begrense
ytringsfriheten, men å sikre likeverdige vilkår for meningsytring.
Fjernsynsreklame er dyrt. Små partier og organisasjoner uten sterke pengeinteresser
i ryggen vil i liten grad ha økonomi til å kjøpe seg reklameplass.
I praksis kan dette bety at bare noen få og finansielt sterke partier
vil ha mulighet til å kjøpe seg politisk innflytelse gjennom fjernsynsreklame.
Politisk reklame kan derfor bidra til langt større skjevheter med
hensyn til hvem som når frem med sine budskap i fjernsynsmediet.
For å sikre mest mulig likeverdige vilkår for meningsytring i en valgkamp
mener departementet derfor at forbudet mot reklame for livssyn og
politiske budskap i fjernsyn bør opprettholdes.
Det gjøres i meldingen rede for kringkastingssjefens
stilling, den redaksjonelle friheten og eiers rett til å kunne legge
overordnede føringer på mediets redaksjonelle profil og formål gjennom
NRK-plakaten.
Meldingen viser til at NRK-plakaten har som hensikt
å samle de krav og forventninger samfunnet stiller til Norsk rikskringkasting.
NRK-plakaten inneholder på flere punkter krav som er styrende for
NRKs redaksjonelle virksomhet.
Det heter videre at omtale av partier og kandidater
ved valg styres av redaksjonelle prinsipper. Undersøkelser av redaksjonell
praksis viser at de store partiene får mest omtale i media. Fjernsynsmediets
store gjennomslagskraft gjør at redaksjonell omtale har stor betydning
for partiene.
Departementet vil gjøre en endring i NRK-plakaten.
Plakatens første pilar har overskriften NRK
skal understøtte og styrke demokratiet.
Plakatens pkt 1 b) har følgende ordlyd:
"NRK skal bidra til å fremme den offentlige samtalen
og medvirke til at hele befolkningen får tilstrekkelig informasjon
til å kunne være aktivt med i demokratiske prosesser."
Departementet legger opp til at dette punktet
får følgende tillegg:
NRK skal ha en bred og balansert dekning av politiske
valg. Samtlige partier og lister over en viss størrelse omtales
normalt i den redaksjonelle valgdekningen.
Endringen i punkt 1 b) innebærer ikke at alle
partier og lister som stiller til valg, vil være garantert redaksjonell
omtale i fjernsyn. Antall lister som stiller til valg, tilsier i
seg selv at NRK ikke kan gi redaksjonell omtale til alle.
Meldingen understreker at i likhet med oppfølgingen
av de andre innholdskravene som NRK-plakaten setter for Norsk rikskringkasting,
er det kringkastingssjefen som NRKs redaktør som har det hele og
fulle ansvar i tråd med prinsippene i Redaktørplakaten.
Departementet vil for ordens skyld også understreke
at forutsetningen om at også mindre partier skal ha omtale, ikke
innebærer noe krav om likebehandling når det gjelder dekningen av
partiene.
NRK-plakaten skal i sin helhet inntas i NRKs selskapsvedtekter,
jf. St.meld. nr. 6 (2008–2009) NRK-plakaten – NRKs samfunnsoppdrag.
Departementet legger til grunn at den foreslåtte endringen i NRK-plakaten
gjør at kringkastingslovens forbud mot politisk reklame kan videreføres,
uavhengig av EMDs dom i TV Vest-saken.
Formålet med endringen i NRK-plakaten er ifølge
meldingen å sørge for mangfold i den politiske debatten ved å legge
til rette for at partier over en viss størrelse normalt kommer til
orde i fjernsynsmediet. Departementet mener at dette kan begrunnes
i myndighetenes ansvar for å "lægge Forholdene til Rette for en
aaben og oplyst offentlig Samtale", som er slått fast i det nye
grunnlovsvernet av ytringsfriheten, jf. Grunnloven § 100 sjette
ledd.
Siden 2003 er Frikanalen etablert. Frikanalen
er de frivillige organisasjonenes egen fjernsynskanal. Departementet
ser det som naturlig at Frikanalen kan være en aktuell ytringskanal
også for mindre partier og lister.
Departementet vil i dialog med kanalen støtte opp
om Frikanalens muligheter til å fylle en slik rolle.
Flere land i Europa praktiserer at både allmennkringkastere
og kommersielle kringkastere må avgi gratis sendetid til partier
og lister som stiller til valg.
Departementet anser samlet sett at tiltakene
beskrevet i denne meldingen innebærer at Norge ivaretar hensynet
til EMDs dom av 11. desember 2008 på en tilfredsstillende måte.
Departementet anser den britiske løsningen med gratis sendetid for
politiske partier som mest aktuell, dersom det blir nødvendig med
ytterligere tiltak. En slik ordning bør eventuelt også omfatte de
kommersielle norske kringkasterne. Departementet har imidlertid
i denne omgang ikke sett dette som aktuelt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove Karoline Knutsen,
fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Høyre,
Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig
Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Trond
Lode, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til NRK-plakaten
som gir uttrykk for NRKs samfunnsoppdrag. NRK-plakaten er Stortingets
mulighet til å diskutere NRKs virksomhet og oppdrag. Stortinget
sluttet opp om innholdet i plakaten da denne ble lagt fram for Stortinget
i St.meld. nr. 6 (2007–2008). Departementet foreslår nå en tilføyelse
til plakaten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til den foreslåtte tilføyelsen som departementet har lagt fram.
Formålet med endringen i NRK-plakaten er å sørge for mangfold i
den politiske debatten ved å legge til rette for at partier over
en viss størrelse normalt kommer til orde i fjernsynsmediet. Flertallet er
også kjent med dommen fra EMD av 11. desember 2008. Det grunnleggende premisset
i dommen var at for Pensjonistpartiet var politisk reklame den eneste
muligheten til å få TV-dekning i valgkampen i 2003.
Flertallet viser til at Stortinget
i 2008 behandlet og vedtok lov om redaksjonell frihet i media som
lovfester redaktørplakaten og slår fast at redaktøren skal lede
den redaksjonelle virksomheten og ta avgjørelser i redaksjonelle
spørsmål.
Flertallet viser også til at
etter at TV Vest sendte politisk reklame for Pensjonistpartiet i valgkampen
2003, har man i tillegg til å etablere NRK-plakaten også fått en
egen frikanal gjennom det digitale bakkenettet. Frikanalen er for alle
organisasjoner og foreninger som ønsker å kringkaste gjennom fjernsyn.
Det digitale bakkenettet har dekning i praktisk talt hele landet.
Flertallet viser også til avtale
inngått mellom Kultur- og kirkedepartementet, der departementet
gir Frikanalen til sammen 3,5 mill. kroner i driftsstøtte for 2009.
I avtalen heter det også at departementet med forbehold om Stortingets budsjettvedtak
også vil gi Frikanalen 3,5 mill. kroner i driftsstøtte for 2010.
I 2011 får Frikanalen 2 mill. kroner i drifts- og investeringsstøtte
og deretter en årlig driftsstøtte på 1 mill. kroner. Som ledd i
dette skal Frikanalen være en reell ytringskanal for samtlige partier
og lister. I de tre siste ukene før valg skal disse gis prioritet.
Frikanalen skal også søke å få på plass muligheter for regionaliserte
sendinger i forbindelse med lokalvalg slik at lokale partier og
lister kan bruke Frikanalen til å slippe til på TV. Flertallet mener
dette er en meget god avtale som sikrer Frikanalens viktige funksjon.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, ser positivt på at departementet vil sende
på høring et forslag om å innføre formidlingsplikt for Frikanalens
sendinger i alle kringkastingsnett.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
støtter Regjeringens begrunnelse og forslag til tilføyelse til NRK-plakaten
slik dette fremkommer i meldingen.
Flertallet slutter seg til meldingens
konklusjon om at tilføyelsene i NRK-plakaten er i samsvar med lov
13. juni 2008 nr. 41 om redaksjonell fridom i media. Flertallet viser
til at lov om redaksjonell fridom § 4 ikke er til hinder for at eieren
kan legge overordnede føringer på mediets redaksjonelle profil og
formål. Tilføyelsen innebærer ikke noe inngrep i kringkastingssjefens
redaksjonelle frihet etter lov om redaksjonell fridom § 4 eller
i kringkastingssjefens ansvar for løpende programvirksomhet etter kringkastingsloven
§ 6-3.
Flertallet understreker for øvrig
at kringkastingsloven, som slår fast at politisk reklame er forbudt,
fortsatt gjelder, og at EMDs kjennelse ikke inneholder noen uttalelser
om at det generelle reklameforbudet må oppheves.
Flertallet mener samlet sett
at tiltakene beskrevet i denne meldingen innebærer at Norge ivaretar
hensynet til EMDs dom av 11. desember 2008 på en tilfredsstillende
måte. Flertallet viser til beskrivelsen i meldingen
av løsninger valgt i andre land og anser den britiske løsningen som
mest aktuell, dersom det blir nødvendig med ytterligere tiltak.
En slik ordning bør eventuelt også omfatte de kommersielle norske kringkasterne. Flertallet viser
for øvrig til det digitale bakkenettet og legger til grunn at departementet
fortsatt vil legge til rette for at organisasjoner og foreninger,
herunder politiske partier, kan komme til uttrykk gjennom Frikanalen.
Etter flertallets oppfatning er muligheten for de
små partiene til å ytre seg gjennom fjernsynsmediet i dag bedret
sammenliknet med 2003, og de foreslåtte tiltakene fra Regjeringen
ivaretar premissene i dommen fra EMK på en god måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet med en del forbehold og endringsforslag
sluttet seg til NRK-plakaten. Disse medlemmer mener
det er relevant for Stortinget og gir uttrykk for hva som skal være
NRKs samfunnsoppdrag – og vesentlige trekk ved programprofilen. Disse medlemmer vil
imidlertid ta avstand fra forsøk fra politisk hold på å detaljregulere
innholdet i det enkelte program. Disse medlemmer ser dette
fremlegget fra Regjeringen som et eksempel på dette: Man ønsker
å redigere detaljer i NRKs valgsendinger.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget i 2008 behandlet og vedtok lov om redaksjonell frihet
i media. Disse medlemmer mener forslaget som Regjeringen
nå fremmer, strider mot denne lov.
Disse medlemmer viser også til
dommen avsagt i Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) i Strasbourg
11. desember 2008 vedrørende politisk reklame på norsk fjernsyn (TV
Vest & Rogaland Pensjonistparti vs. Norge, saksnr. 21132/05). Disse
medlemmer mener at endringen i NRK-plakaten ikke er i tråd
med dommen fra EMD.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet har tatt opp en rekke forslag i Stortinget om å
tillate politisk TV-reklame. Dommen i EMD har styrket disse
medlemmer i overbevisningen om at dette har vært riktig.
Disse medlemmer mener dette er
en sak som handler om ytringsfrihet – politisk ytring gjennom reklame.
Politisk ytring er prinsipielt noe helt annet enn journalistikk
(og kan således ikke reguleres gjennom NRK-plakaten alene). Ytringenes
kanaler er mange – og reklame er en av dem. Disse medlemmer mener
det er et uakseptabelt inngrep i ytringsfriheten å forby ytring i
et bestemt medium.
Disse medlemmer mener også det
er betimelig å påpeke at forbudet mot politisk TV-reklame er langt
bredere enn politiske partiers budskap i valgkamp. Det rammer enhver
som ønsker å opplyse om noe som har samfunnsmessig eller "politisk"
konsekvens. Det gjelder uavhengig av valgene, og det rammer også
svar på det offentliges informasjonskampanjer. Et eksempel er at
staten kan "reklamere" for sine syn i TV2, mens den som er uenig,
ikke kan komme til orde på denne måten.
Disse medlemmer går på denne
bakgrunn imot de foreslåtte endringer i NRK-plakaten.
Disse medlemmer merker seg at
Regjeringen ikke bare vil detaljregulere det politiske innhold i
NRK, men også i Frikanalen. Disse medlemmer finner
dette oppsiktsvekkende, og tar sterk avstand fra dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at Regjeringen har inngått en
avtale med Frikanalen om å reservere plass til de politiske partienes
egenproduserte programmer i en periode av tre uker før hvert valg. Disse
medlemmer konstaterer at Regjeringen har stilt i utsikt
bevilgninger over statsbudsjettet i de kommende år i størrelsesorden
10 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre mener det er uproblematisk at partiene produserer
egne program om sin politikk, og at dette distribueres av eksempelvis
Frikanalen, men merker seg med ettertanke at dette skal skje i en
kanal som ikke har noen redaksjonell ledelse i tradisjonell forstand. Disse
medlemmer tror også dette kan være et positivt bidrag til
å gjøre Frikanalen kjent og anvendt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener imidlertid denne avtalen fremstår
som meget problematisk med hensyn til den konkrete saken den er
satt inn i, og med hensyn til frivillighetspolitikken generelt. Disse
medlemmer mener det også er problematisk å forholde seg
til hva slags avtale dette egentlig er, om det er et kjøp av tid,
eller om det snarere er å anse som en føring koblet til en offentlig
tilskuddsordning. Disse medlemmer velger så langt
å se på avtalen som et uttrykk for det siste.
Disse medlemmer kan vanskelig
se at Frikanalen representerer en mulighet til ytring som skulle
kompensere for at man ikke får mulighet til å slippe til også i
kanaler som tar betalt for reklamen. Det sentrale spørsmål i forhold
til problemstillingene knyttet til ytringsfriheten, er ikke bare
betalingsspørsmålet, men kanskje mer den faktiske muligheten for
å slippe til.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre er også imot den instrumentelle tilnærming til
frivilligheten denne avtalen demonstrerer. Gjennom bruk av statens
midler legges tunge føringer for hvordan frivillighetens egen kanal
skal drives. Disse medlemmer mener det ikke finnes
tilsvarende eksempler der vanlige tilskudd over statsbudsjettet
kobles til klart definerte politiske oppgaver. Disse medlemmer viser
til at det har vært bred politisk enighet om at Frikanalen skulle
ha tilskudd over statsbudsjettet, men at det selvsagt ikke tidligere
har vært i noens tanker å binde dette opp i et avtaleforhold.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres forslag om at Frikanalen, for å opprettholde sin integritet
som selvstendig kanal, i stedet for å tildeles midler som egen post
på statsbudsjettet, heller skulle gis de årlige midler som kommer
fra herreløs arv. Disse medlemmer noterer seg at
Regjeringen i stedet bruker statens økonomiske makt overfor det
som skulle være frivillighetens egen kanal.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser også til departementets brev der
det bebudes en sak om gjennomføring av "must carry-prinsippet" for Frikanalen
overfor alle norske fjernsynsdistributører. Disse medlemmer avventer
denne saken, men vil påpeke at dette ikke er et uproblematisk grep
med en rekke mulige implikasjoner. Disse medlemmer mener
et slikt spørsmål ikke bør vurderes isolert, men sees i en større politisk
sammenheng med hensyn til de generelle rammebetingelsene som skal
gjelde i de digitale plattformene. Spørsmålet om åpning av nettene
er i denne sammenheng meget relevant.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at
Regjeringen har inngått en avtale med Frikanalen etter at St.meld. nr.18
(2008–2009) ble fremlagt for Stortinget. Disse medlemmer viser
til at avtalen ble kjent først i den avsluttende fasen av komiteens
behandling av meldingen. Disse medlemmer har merket
seg uttalelsene til Medietilsynets direktør i Dagsavisen onsdag
13. mai 2009 om at "Frikanalen som politisk kanal kan få konsekvenser
for Medietilsynets vurderinger av politisk reklame". Disse
medlemmer mener dette burde vært belyst før inngåelse av
avtalen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre vil peke på at NRK-plakaten ble behandlet
i Stortinget for kort tid siden (februar 2009), og at det da ikke fremkom
noen forslag om retningslinjer for NRKs valgkampdekning eller politiske
redaksjonelle virksomhet for øvrig. Disse medlemmer mener
på generelt grunnlag at NRK-plakaten ikke bør legge sterkere og
mer detaljstyrende føringer enn det som er tilfellet i dag. I særdeleshet
må dette gjelde NRKs nyhetsdekning og politiske redaksjon fordi
man her berører kjernepunktet for hva den redaksjonelle frihet betyr
når det gjelder den offentlige debatt, ytringsfriheten og prinsippene
som ligger til grunn for redaktørplakaten. Disse medlemmer mener
at Regjeringens forslag om å presisere at NRK skal ha en bred og
balansert dekning av politiske valg, og at samtlige partier og lister over
en viss størrelse omtales normalt i den redaksjonelle valgdekningen,
er en selvfølge. Dette er da også bekreftet av NRKs redaktør, kringkastingssjefen,
som i forbindelse med denne saken har funnet det nødvendig å gå
offentlig ut for å understreke NRKs selvstendige redaksjonelle stilling. Disse
medlemmer mener i tråd med dette at det ikke er nødvendig, eller
riktig, å legge inn formuleringer i NRK-plakaten slik Regjeringen
har foreslått.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringens begrunnelse for å fremme forslaget er å bøte på
de mangler ved ytringsfriheten i Norge som Den europeiske menneskerettsdomstolen
i Strasbourg i sin dom av 11. desember 2008 påpeker i saken om politisk
TV-reklame. Disse medlemmer er sterkt kritisk til
en slik instrumentell bruk av NRK-plakaten med hensyn til den politiske
dekningen kanalen skal gjøre generelt, og med hensyn til det å benytte plakaten
til løse utenforliggende politiske utfordringer uten egentlig tilknytning
til NRKs virksomhet spesielt. Disse medlemmer mener
det bakteppet Regjeringen trekker opp for forståelsen av plakaten,
representer et overtramp når det gjelder redaktørplakatens prinsipper
og den frie stilling NRK skal ha i forhold til staten som eier.
Uavhengig av dette er disse medlemmer uenig i den
forståelsen av dommen fra Den europeiske menneskerettsdomstolen
i Strasbourg Regjeringen legger til grunn, og kan ikke se at de
grep man søker å gjøre i denne saken, representerer noen løsning. Disse
medlemmer mener dommen i realiteten angriper det norske
totalforbudet mot TV-reklame, og at Regjeringen må komme tilbake
til Stortinget med en sak om dette. Disse medlemmer viser i
denne sammenheng til behandlingen av Dokument nr. 8:58 (2008–2009)
om å tillate politisk reklame på norsk fjernsyn, der dette er fremmet som
forslag.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti ønsker fortsatt å opprettholde forbudet mot politisk
TV-reklame. Dette medlem viser til at TV er et sterkt
medium, og at det derfor er ønskelig å opprettholde et skille mellom
TV og andre medier hva angår politisk reklame.
Dette medlem mener Regjeringen
burde ha anket EMD-dommen.
Dette medlem er kritisk til Regjeringens
fremgangsmåte i denne saken, og viser blant annet til at forslag
til endring av NRK-plakaten ikke har vært ute på bred høring, slik
en ellers forventer i denne type saker jf. også tidligere behandling
av NRK-plakaten. Dette medlem viser til komiteens
høring der det kom frem at NRK ble gjort kjent med saken først samme
uke som Regjeringen foreslo å endre NRK-plakaten, noe dette medlem mener
er svært oppsiktsvekkende. Til tross for at dette medlem er
enig i Regjeringens syn på politisk reklame i TV, kan dette medlem ikke
støtte forslaget til endring i NRK-plakaten.
Dette medlem minner om at Stortinget
nylig har vedtatt "Lov om redaksjonell fridom" der det blant annet
heter i § 4:
"Innanfor ramma av grunnsynet og føremålet til verksemda
skal redaktøren leie den redaksjonelle verksemda og ta avgjerder
i redaksjonelle spørsmål. Eigaren av medieføretaket eller den som
på eigaren sine vegner leier føretaket, kan ikkje instruere eller
overprøve redaktøren i redaksjonelle spørsmål, og kan heller ikkje
krevje å få gjere seg kjend med skrift, tekst eller bilete eller
høyre eller sjå programmateriale før det blir gjort allment tilgjengeleg."
Dette medlem viser til at dersom
det blir et krav fra eieren at "Samtlige partier og lister over en
viss størrelse omtales normalt i den redaksjonelle valgdekningen",
vil det være en langt sterkere føring for redaksjonens politiske
journalistikk enn hva som reguleres i "Lov om redaksjonell fridom
i media". Dette medlem mener det er et viktig prinsipp
at myndighetene ikke griper direkte inn i NRKs redaksjonelle vurderinger,
og i særdeleshet ikke hva angår den politiske journalistikken.
Dette medlem legger til grunn
at kringkastingslovens bestemmelse vedrørende politisk TV-reklame
fortsatt gjelder. Likevel erkjenner dette medlem at
EMD-dommen utfordrer norsk regelverk, men viser samtidig til at
EMDs kjennelse ikke inneholder uttalelser om at det generelle reklameforbudet
må oppheves. Dette medlem mener derfor at Regjeringen
må ta en ny gjennomgang av saken, og fremme forslag som kan bidra
til å videreføre det norske forbudet mot TV-reklame, uten at en
griper inn i medienes redaksjonelle frihet.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Venstres syn vedrørende reklame for livssyn og politiske budskap
på fjernsyn slik dette fremkommer av Dokument nr. 8:58 (2008–2009)
og Innst. S. nr. 248 (2006–2007).
Etter komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstres syn er det ingen prinsipielle forskjeller
mellom reklame for livssyn og politiske budskap og andre typer reklame
på fjernsyn. Videre mener disse medlemmer at det
fremstår som et paradoks å tillate én type og forby andre typer
reklame på fjernsyn. Disse medlemmer ser derfor ingen
grunn til at fjernsyn som medium skal skjermes for denne typen ytringer,
som må anses som en del av ytringsfriheten i et demokratisk samfunn. Disse
medlemmer ser likevel viktigheten av at også dette området
reguleres, blant annet slik at ikke en enkelt aktør eller et parti
kan kjøpe opp ett eller flere medier og på denne måten være til
hinder for ytringsfriheten.
Disse medlemmer holder fast ved
at dommen fra Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) av 11. desember
2008 tilsier at det norske totalforbudet mot reklame for livssyn
og politiske budskap, jf. kringkastingsloven § 3-1, må opphøre,
og erstattes med en bestemmelse som åpner for reklame for livssyn
og politiske budskap i alle medier. En slik bestemmelse bør, etter disse
medlemmers mening, suppleres med reguleringer som sikrer
ytringsfrihet. Disse medlemmer viser til behandlingen
av Dokument nr. 8:58 (2008–2009).
Disse medlemmer viser videre
til den foreslåtte endringen i NRK-plakaten, jf. meldingen, og at
denne anføres å være Regjeringens måte å ivareta hensynet til ovennevnte
dom i EMD på. Disse medlemmer er ikke enig i dette. Disse
medlemmer mener videre at den foreslåtte endringen i NRK-plakaten
griper inn i den redaksjonelle friheten, jf. lov om redaksjonell
fridom.
Disse medlemmer registrerer at
departementet ikke har gjennomført en bred høring i forbindelse
med forslaget om endring av NRK-plakaten, noe disse medlemmer mener
er kritikkverdig all den tid problemstillingen som reises, er av
en prinsipiell art.
Disse medlemmer viser til komiteens
åpne høring om saken 3. april 2009 hvor bl.a. Mediebedriftene, Norsk
Journalistlag og Norsk Redaktørforening var representert. Disse medlemmer merker
seg at ovennevnte organisasjoner var sterkt kritiske til den foreslåtte
endringen. Både Norsk Redaktørforening og Norsk Journalistlag fraråder
å endre NRK-plakaten slik det er foreslått i stortingsmeldingen,
og viser til at endringen strider mot lov om redaksjonell fridom
i media.
Disse medlemmer går på bakgrunn
av ovenstående imot den foreslåtte endringen i NRK-plakaten.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
St.meld. nr. 18 (2008–2009) – NRK-plakaten – dekning
av valg – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 11. mai 2009 fra Familie-
og kulturkomiteen om Frikanalens rolle som ytringskanal for mindre
partier og lister.
Til komiteens orientering undertegnet Kultur-
og kirkedepartementet 11. mai 2009 en avtale med Frikanalen v/ styreleder
Trond Enger om drifts- og investeringsstøtte. Avtalen innebærer
bl.a. at Frikanalen skal være en reell ytringskanal for samtlige
partier og lister ved at disse skal gis prioritet i de tre siste
ukene før valg. En kopi av avtalen følger vedlagt.
Ved å sette av plass til en åpen kanal i det
digitale bakkenettet har Kultur- og kirkedepartementet (heretter
departementet) ønsket å sikre mangfoldet og at også ikke-kommersielle
tilbud kan slippe til i et mediebilde som for en stor del er dominert
av kommersielle krefter og interesser.
Kanalens oppdrag fremgår for øvrig av konsesjonsvilkårenes
punkt 1 hvor det blant annet heter følgende: "Konsesjonæren plikter
å stille avviklingsutstyr og linjer til disposisjon for ikke-kommersielle
organisasjoner, lag og enkeltpersoner så langt kapasiteten tillater,
etter objektive, ikke-diskriminerende og transparente kriterier."
Ifølge Frikanalens vedtekter er målet med Frikanalen
blant annet å "styrke ytringsfriheten og det deltakende demokratiet
gjennom å gi flere mulighet til å ytre seg gjennom TV-mediet."
Det vises for øvrig til konsesjonsutlysningen
og øvrige konsesjonsvilkår.
Departementet gir Frikanalen til sammen 3,5 mill.
kroner i driftstøtte for 2009. Departementet vil med forbehold om
Stortingets budsjettvedtak også gi Frikanalen 3,5 mill. kroner i
driftstøtte for 2010. I 2011 får Frikanalen 2 mill. kroner i drifts-
og investeringsstøtte, og deretter en årlig driftsstøtte på 1 mill.
kroner.
a) Støtten er betinget
av at Frikanalen oppfyller konsesjonsvilkårene og andre norske regler
som vil gjelde for virksomheten.
b) Frikanalen plikter å sende departementet
et revisorbekreftet regnskap for 2009 innen 1. april 2010.
c) Det vises til Frikanalens formål om
å "styrke ytringsfriheten og det deltakende demokratiet gjennom
å gi flere mulighet til å ytre seg gjennom TV-mediet". Det vises
også til departementets målsetninger med en åpen kanal. Som ledd
i dette skal Frikanalen være en reell ytringskanal for samtlige
partier og lister. I de tre siste ukene før valg skal disse gis
prioritet. Frikanalen skal også få på plass muligheter for regionaliserte sendinger
i forbindelse med lokalvalg slik at lokale partier og lister kan
bruke Frikanalen til å slippe til på TV.
Ved mislighold av denne avtalen kan departementet
kreve tilbakeføring av utbetalt støtte.
Avtalen kan sies opp av begge parter med tre måneders
varsel.
Departementet vil sende på høring et forslag
om å innføre formidlingsplikt for Frikanalens sendinger i alle kringkastingsnett.
Departementet har for årene 2007, 2008 og 2009 gitt
Frikanalen totalt 5,3 mill. kr i støtte. Støtten har blitt gitt
bl.a. på basis av at Frikanalen tidligere har opplyst, bl.a. i møte
20. desember 2007, at man fra og med 2010 forventer å kunne drive uten
statsstøtte.
På tross av dette har departementet i avtale
av 11. mai 2009 med Frikanalen fastsatt følgende:
Frikanalen får 1
mill. kr ekstra driftsstøtte for 2009
I 2010 får Frikanalen totalt 3.5 mill.
kr i driftsstøtte
I 2011 får Frikanalen 1 mill. kr i investeringsstøtte
som skal dekke kostnader knyttet til regionalisering av sendingene,
samt 1 mill. kr i driftsstøtte.
Fra og med 2012 får Frikanalen 1 mill.
kr i årlig driftsstøtte.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 14. mai 2009
May-Helen Molvær Grimstad |
Espen Johnsen |
leder |
ordfører |