Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Tore Hagebakken, Saera Khan, Inger Løite, Tom Strømstad Olsen
og Arild Stokkan-Grande, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen,
Åge Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og Bent Høie,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Anna Ceselie Brustad Moe, og fra Venstre,
Vera Lysklætt, viser til representantforslaget samt til
svarbrevet fra statsråd Dag Terje Andersen, datert 29. april 2009,
som er vedlagt denne innstillingen. Forslagsstillerne foreslår å
styrke arbeidsgivers styringsrett til uniform og bekledning, samt
forhindre etablering av særrettigheter for særskilte grupper. I forslaget
vises det til ulike eksempler på krav om særbehandling som det hevdes
er blitt fremsatt av ulike personer med minoritetsbakgrunn. Forslagsstillerne
hevder at det er "problematisk og direkte kontra-produktivt for
utøvelsen av integreringsarbeidet og fellesskapet, at samfunnet til
stadighet tilpasser seg krav fra noen personer i særskilte grupperinger".
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, mener det er viktig med
stor åpenhet og takhøyde i debattene som dreier seg om utformingen
av og utviklingen i samfunnet vårt. Det er ikke minst viktig i saker som
dreier seg om integrering og inkludering av personer med minoritetsbakgrunn.
Målet må være å finne de gode løsningene som balanserer frihet og
ansvar, rettigheter og krav og som gjør oss i stand til å leve godt
sammen uavhengig av etnisk opprinnelse og religiøs identitet. Ivaretakelse
av minoritetskulturer og deres etniske og religiøse identitet må
balanseres med tydelige krav til integrering og deltakelse, herunder
krav til norsk språk og kunnskap om det norske samfunnet. Flertallet vil
peke på at utfordringene knyttet til det flerkulturelle Norge er
mange, nyanserte, at de endrer seg over tid og at de krever gjennomtenkte
løsninger. Flertallet vil understreke at de tiltakene
som innføres må være i tråd med Norges internasjonale forpliktelser
og norsk lov.
Når det gjelder de tre konkrete forslagene,
vil flertallet vise til vurderingene i det vedlagte brevet
fra statsråd Dag Terje Andersen. Flertallet deler
de vurderinger som der blir gjort.
Flertallet bifaller ikke representantforslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til bakgrunnsteksten i representantforslaget og forslaget som sådant. Disse medlemmer vil
spesielt fremheve viktigheten av at offentlige stillinger som politi,
forsvar og tollvesen fremstår verdinøytrale slik at arbeidsantrekket
er fritt for personlige effekter som signaliserer politisk eller
verdimessig ståsted. Etter disse medlemmers syn kan
det oppstå konflikter av flere slag i møte med andre kulturer, folkeslag
og religiøse grupper ved at eksempelvis polititjenestefolk bærer
hijab til uniformen. Disse medlemmer mener at man signaliserer
at statens autoritet gjelder for alle grupper ved at en ikke aksepterer
religiøse eller andre verdimessige symboler som skiller seg fra uniformen.
Disse medlemmer mener prinsipielt
at mennesker i arbeidslivet bør bli beskyttet av diskrimineringsloven
og arbeidsmiljøloven mot diskriminering på bakgrunn av religion
og etnisk opprinnelse. Disse medlemmer mener imidlertid
at et arbeidsforhold er en frivillig avtale mellom arbeidstaker
og arbeidsgiver, hvor en i så måte må ta hensyn til hvordan en presenterer seg
selv i tråd med arbeidsgivers krav. Hvis religiøse, politiske eller
andre symboler står i strid med bedriftens formål eller konsept,
så bør arbeidsgiver stå fritt til å kontraktsfeste tilsattes personlige
bruk av religiøse eller politiske symboler i arbeidssituasjonen.
Disse medlemmer har med bekymring
sett en rekke oppslag i media der arbeidstakere har fremmet særkrav
hva gjelder arbeidsantrekk, og er tilkjent erstatning i tilfeller
hvor arbeidstaker har blitt oppsagt for ikke å tilpasse seg de krav arbeidsgiver
har satt. Etter disse medlemmers syn kan særkrav
fra særskilte innvandrergrupper om at samfunnet skal tilpasses deres ønsker
eller behov bidra til et mer segregert samfunn basert på religion,
og til liten kontakt mellom visse grupper innvandrere og den øvrige befolkningen.
Disse medlemmer ser med bekymring
på en utvikling hvor en utpreget bruk av religiøse symboler i skolen
skaper barrierer mellom minoriteter og etniske nordmenn, og således hindrer
integreringen av elever med ulik religiøs bakgrunn. Disse
medlemmer mener at skolen skal være en felles møteplass
for alle elever, og vil i så måte fremheve at arbeidsgivers instruksjonsrett
når det gjelder bekledning også må gjelde skolene.
Disse medlemmer fremmer så følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
å styrke arbeidsgivers styringsrett til uniform og bekledning, slik
at arbeidsgiver ut fra egne vurderinger om hva som er forenlig med
virksomhetens interesser, står fritt til å kontraktsfeste tilsattes
personlige bruk av religiøse eller politiske symboler i arbeidssituasjonen."
"Stortinget ber Regjeringen etablere klare regler slik
at personlige, religiøse eller politiske symboler, eventuelt andre
verdisymboler, ikke kan benyttes i sammenhenger hvor statens ansatte bærer
uniform, eller i andre sammenhenger hvor de på statens vegne utøver
myndighet. Herunder nevnes spesielt domstolene, Politiet, Forsvaret og
Tollvesenet."
"Stortinget ber Regjeringen avvise ethvert særkrav
fra særskilte innvandrergrupper om at samfunnet skal tilpasses deres
ønsker eller behov. Det innføres videre som et generelt prinsipp for
utøvelsen av norsk integreringspolitikk at minoritetsbefolkningen
har plikt til å rette seg etter de samme normer og regler som gjelder
for det øvrige samfunnet, ikke minst når det gjelder jenters og
kvinners selvfølgelige rett til full samfunnsdeltakelse."