Deltakelse i utlandsoperasjoner er en viktig
og integrert del av norsk sikkerhets- og forsvarspolitikk, og er
i dag en naturlig del av Forsvarets virksomhet. Det påhviler hele
samfunnet og Forsvaret et klart ansvar for å ivareta personellet både
før, under og etter tjenestegjøring i utenlandsoperasjoner. Målet
med denne meldingen er å ta vare på personellet gjennom forebygging av
sykdom og skader, styrket oppfølging og rettmessig anerkjennelse
etter tjenesten. Meldingen har også til hensikt å skape større forståelse
i samfunnet for dette personellets spesielle oppdrag, situasjon
og behov. Videre skal meldingen bidra til et bedre tverrsektorielt
forvaltningssamarbeid på området.
Tradisjonelt har begrepet veteraner vært brukt om
blant annet krigsseilere og soldater som deltok i annen verdenskrig,
Tysklandsbrigaden og FN-operasjoner. Veteraner forstås her som;
personell som på vegne av den norske stat har deltatt i en militær
operasjon. Veteraner omfatter både militært og sivilt personell,
og både stadig tjenestegjørende og de som har avsluttet sin tjeneste.
Meldingen ivaretar Stortingets anmodning i vedtak
nr. 594 av 19. juni 2008 om å fremme en egen sak om de behov, konsekvenser
og løsninger som er knyttet til personell som deltar i utenlandsoperasjoner,
jf. Innst. S. nr. 318 til St.prp. nr. 48 (2007–2008).
Begrepet utenlandsoperasjoner brukes i denne meldingen
om "operasjoner i utlandet som krever bruk av militære styrker,
og som er godkjent av norske myndigheter", jf. forsvarspersonelloven
§ 3, siste ledd.
Forsvarspersonelloven (lov av 2. juli 2004 nr. 59)
regulerer rettigheter og plikter til tjenestegjørende personell.
Loven gir særregler for tjeneste i internasjonale operasjoner. I Ot.prp.
nr. 67 (2008–2009) om lov om endring i lov av 2. juli 2004 nr. 59
om personell i Forsvaret (styrking av rettighetene til veteraner
etter internasjonale operasjoner) foreslås det å styrke rettighetene,
herunder erstatningsvernet til denne personellgruppen.
Meldingens kapittel 3 omhandler utenlandsoperasjoner.
Omfanget av og mangfoldet i de utenlandsoperasjoner der Norge bidrar
eller har bidratt, er betydelig, og ivaretakelse av personellet
må tilpasses de ulike operasjonene. Avdelingen og soldatens mulighet
for å lykkes med oppdraget avhenger av en solid folkerettslig forankring
og at operasjonen oppleves som legitim.
For Norge er deltakelse i en utenlandsoperasjon først
og fremst aktuelt i en multinasjonal ramme, i regi av FN eller NATO.
Norge deltar også i EU-ledede operasjoner, fordi EU etter hvert
har blitt en viktig aktør innenfor fredsoperasjoner, og Norge svært
ofte deler den målsettingen EU har med sine operasjoner. Norges
deltakelse i en utenlandsoperasjon skal være forankret i folkeretten.
Klar og tydelig folkerettslig forankring krever mandat fra FNs sikkerhetsråd
i henhold til FN-paktens kapittel VI eller VII, eller samtykke fra
konfliktpartene eller den internasjonalt anerkjente regjeringen
i den stat hvor operasjonen foregår, eller i folkerettens regler
om rett til individuelt eller kollektivt selvforsvar (jf. FN-paktens
artikkel 51). Tradisjonelt har fredsbevarende operasjoner hatt et
mandat med referanse til FN-paktens kapittel VI, som innebærer at
makt i utgangspunktet kun kan brukes i selvforsvar. Dagens operasjoner
preges imidlertid av mer kompliserte konfliktsituasjoner, som gjør
at freden i mange tilfeller må opprettes, heller enn beskyttes.
Makt må brukes i større grad, også uten samtykke fra partene i konfliktområdet.
Slik maktbruk er hjemlet i FN-paktens kapittel VII. I operasjonsområder
kan det være nødvendig å bruke robuste engasjementsregler. For eksempel
når det er behov for å forhindre overgrep mot sivilbefolkningen.
I en slik sammenheng kan det være risiko for at det oppstår skarpe
situasjoner. Kapittel VII-operasjoner kan derfor innebære større
og andre behov for ivaretakelse og beskyttelse av militære avdelinger
og den enkelte soldat, enn kapittel VI-operasjoner.
I dagens integrerte fredsoperasjoner er sikkerheten
uløselig knyttet sammen med den økonomiske og samfunnsmessige utviklingen.
Dette innebærer at militært personell stadig oftere opererer sammen
med personell fra andre samfunnssektorer, for eksempel justissektoren
og utenrikstjenesten.
Norge har et høyt antall soldater i utenlandsoperasjoner
i forhold til vårt folketall. I de senere år har deltakelsen ute
ligget på mellom 500 og 700 personer i tjeneste til enhver tid.
For 2009 vil antallet være mellom 700–900 ute til enhver tid. Dette
innebærer at mellom 1 200 og 1 600 personer årlig vil delta i utenlandsoperasjonene.
Deltakelse i utenlandsoperasjoner er blitt en naturlig
del av Forsvarets virksomhet. Etter forsvarspersonelloven §§ 11
og 12 er arbeidsgiver gitt en adgang til å beordre både militære
og grupper av sivile til tjeneste ute. Det innebærer at sivilt ansatte
med relevant kompetanse kan benyttes i tjeneste utenlands på linje
med militære. Det er i dag identifisert et antall aktuelle funksjoner
og stillinger som sivile kan bekle. Denne utviklingen viser at utenlandsoperasjoner er
en integrert del av den daglige tjenesten og er meritterende for
videre karriereutvikling. Personellet må i dag påregne å delta ute
flere ganger i løpet av karrieren.
Deltakelse ute kan innebære store belastninger, særlig
dersom personellet opplever mange perioder uten tilstrekkelig tid
til restitusjon. Forberedende tjeneste før utsendelse vil variere
med operasjonens kompleksitet og personellsammensetningen i styrkebidraget.
De fleste tjenestegjør i en operasjon i seks måneder. Enkelte vil
imidlertid kunne ha et kortere eller lengre engasjement. Stabs-
og observatørstillinger i FN har normalt 12 måneders varighet. Det
vil være behov for å reengasjere noe personell direkte fra en kontingent
til neste. For å unngå slitasje på personellet bør soldatene ikke
være for lenge eller for hyppig ute. Den maksimale disponeringsperiode
til en utenlandsoperasjon vil normalt ikke overstige 12 måneder.
I kapittel 4 til St.meld. nr. 34 (2008–2009)
redegjøres det for dagens situasjon. Regjeringen har hatt stort
fokus på personell- og veteranområdet siden den tiltrådte. En rekke
tiltak for å styrke veteranenes rettigheter, oppfølging og anerkjennelse
er allerede gjennomført.
Det påpekes at verneplikten gir Forsvaret stabil tilførsel
av egnet personell. Verneplikten sikrer en bred rekruttering på
tvers av sosiale og kulturelle skiller på en måte som er alternative rekrutteringsmekanismer
overlegen. Verneplikten er derfor helt sentral for bemanningen av
operative enheter og for rekrutteringen av befal og vervede. Forsvarets
operasjoner i utlandet krever at en viss andel av de menige inne
til førstegangstjeneste rekrutteres til vervingskontrakter av kortere
eller lengre varighet. God informasjon allerede før fremmøte til
tjeneste og gjennom hele tjenestetiden, samt en god utdanning under førstegangstjenesten
er de viktigste virkemidlene for å nå Forsvarets målsettinger på
dette området.
I de senere år har kjønnsperspektivet knyttet
til konflikt og konfliktløsning fått stadig større oppmerksomhet.
Norske styrker skal anvende et kjønnsperspektiv i utenlandsoperasjoner,
i henhold til Regjeringens handlingsplan for gjennomføring av FNs
Sikkerhetsrådsresolusjon 1325 (2000) om kvinner, fred og sikkerhet.
Et kjønnsperspektiv tar hensyn til både kvinners og menns erfaringer
og behov, primært i lokalbefolkningen. Det bidrar til å sikre både
beskyttelse og menneskeverd for kvinner og menn i konfliktområder,
samt begge gruppers deltakelse i fredsprosesser. Perspektivet understreker
også egenverdien av å ha både kvinner og menn i styrkebidragene,
blant annet fordi det gjør innsatsen bedre tilpasset lokale behov.
Det legges vekt på at soldatene er godt selektert, trent
og utstyrt for å løse oppdrag ute. Misjonsspesifikk trening prioriteres
før utsendelse. Krevende forhold i operasjonsområdet setter dessuten
store krav til den enkeltes kompetanse, verdier og holdninger samt
godt lederskap på alle nivå. Militært personell vil være nøye valgt ut
og er generelt godt rustet til å ivareta sitt ansvar og sine oppgaver.
I operasjonsområdet er ivaretakelse av personellets sikkerhet sentralt. Sanitetsstøtte
og et forsvarlig medisinsk tilbud er viktig for å gi de som deltar
i operasjonene og familiene hjemme nødvendig trygghet.
Oppdrag ute gir også belastning på familien
og øker behovet for en god familiepolitikk. Erfaring viser at en
vanskelig familiesituasjon kan ha en negativ innvirkning på evnen
til å løse oppdrag ute. Utenlandsoperasjoner kan også være en belastning
for parforhold. Undersøkelser har vist en viss overhyppighet av
samlivsbrudd blant personell som har tjenestegjort i utenlandsoperasjoner,
spesielt blant de som har flere operasjoner ute. For personell gis
det tilbud om spesielt tilrettelagte samlivskurs. Tiltak for å unngå
overhyppighet av samlivsbrudd som følge av Forsvarets virksomhet,
for eksempel ved øvelser og operasjoner, vil bli prioritert og videreutviklet. Erfaringer
viser også at barn kan bli påvirket på en negativ måte ved fravær
av en av foreldrene. Det er derfor behov for å styrke fokuset mot
barn og unges situasjon. Innenfor overordnede rammer er en god familiepolitikk
også avhengig av at det gjennomføres tiltak lokalt der familiene bor.
Regjeringen og Forsvaret legger stor vekt på en familiepolitikk
som understøtter personellet ute og deres familier og vil prioritere
ressurser til dette viktige området.
Etter avsluttet operasjon prioriteres ivaretakelse og
oppfølging for å gjøre den enkelte best mulig rustet til å takle
overgangen til norske forhold. Spesielt viktig er det at personer
med særskilte behov for oppfølging fanges opp så tidlig som mulig.
Gode økonomiske kompensasjonsordninger og rett til helsemessig oppfølging
er viktig for å skape nødvendig forutsigbarhet og trygghet. Det
bidrar også til økt anerkjennelse gjennom at Forsvaret og samfunnet
viser ansvar for de som sendes ut.
I kapitelene 4.6 til 4.10 gir meldingen en gjennomgang
av veteranenes rettigheter og det de tiltak som Forsvaret har iverksatt
for en bedre ivaretakelse av veteraner og bedre helseoppfølging
i forsvarssektoren. Til tross for at det er iverksatt flere tiltak
for personellet den senere tid, er det behov for ytterligere å styrke
oppfølgingen. Det er nødvendig med en mer helhetlig tilnærming til
veteranenes behov, på tvers av samfunnssektorer.
Det vises til Ot.prp. nr. 67 (2008–2009) hvor Forsvarsdepartementet
foreslår å innføre et objektivt erstatningsansvar ved personskade
i internasjonale operasjoner. Staten skal, ifølge forslaget, uavhengig
av skyld erstatte tap påført sivilt eller militært personell på
grunn av skade eller sykdom oppstått som følge av tjeneste i en internasjonal
operasjon, herunder psykiske belastningsskader. For psykiske belastningsskader som
er pådratt før lovens ikrafttredelse, foreslås innført en særskilt
kompensasjonsordning.
Det legges også opp til å endre formålsbestemmelsen
i forsvarspersonelloven for å tydeliggjøre Forsvarets ansvar for
veteraner før, under og etter endt tjeneste. Det foreslås videre
en lovfesting av rett til psykiatrisk og psykologisk oppfølging
fra Forsvaret for personell som tjenestegjør, og som har tjenestegjort
i utenlandsoperasjoner, i ett år etter endt tjeneste. Samlet utgjør
tiltakene i Ot.prp. nr. 67 (2008–2009) en vesentlig styrking av
rettighetene og erstatningsvernet, og vil skape nødvendig forutsigbarhet, trygghet
og rettmessig anerkjennelse av veteranene.
Gjennomgangen i meldingens kapittel 4 gir en helhetlig
fremstilling av tiltak og ordninger som er etablert for å ta vare
på personell før, under og etter deltakelse i utenlandsoperasjoner.
På noen områder er det behov for ytterligere å styrke oppfølgingen.
Fremtidig satsings- og samarbeidsområder med veteran- og arbeidstakerorganisasjonene
samt Tillitsmannsordningen i Forsvaret, er derfor behandlet i meldingens
kapittel 5 - 8.
For å kvalitetssikre og styrke forberedelsene
til og gjennomføringen av utenlandsoperasjoner, fremheves behovet
for en god seleksjonsprosess og jevnere fordeling av tjenesten på
flere. Misjonsspesifikk trening og samtrening av avdelinger understrekes.
Oppfølgingen i misjonsområdet vil også bli styrket. Videre vil det
bli tilrettelagt for en mer langsiktig og systematisk oppfølging
av personellet etter hjemkomst. Forskning på psykiske belastningsskader vil
bli prioritert. Forsvarets familiepolitikk videreutvikles med vekt
på bedre informasjon til familier og fokus på barn og unge.
Regjeringen har understreket betydningen av
å styrke samarbeidet med frivillige organisasjoner. Det har i den
forbindelse vært viktig å øke samhandlingen spesielt med veteran-
og arbeidstakerorganisasjonene og Tillitsmannsordningen (TMO) i
Forsvaret, og inkludere dem som sentrale aktører i ivaretakelse
og oppfølging av personell som deltar i utenlandsoperasjoner. Organisasjonene
har stor kunnskap, innsikt og kompetanse, som er viktig for Regjeringen
å nyttiggjøre seg i arbeidet med å styrke rettighetene og bedre
tilbudet til veteranene.
Veteranorganisasjonene skaper viktige møteplasser
og kontaktpunkter for veteraner, og er talerør for sine medlemmer.
Organisasjonene forvalter kameratstøtteordninger, driver informasjonsarbeid
og deltar i samfunnsdebatten. De bidrar gjennom sitt arbeid til
å styrke befolkningens kunnskap om veteraner og deres innsats. Veteranorganisasjonene
har vært sentrale aktører i arbeidet med å synliggjøre veteranenes
situasjon og behov, og gitt viktige bidrag i utformingen av tiltak
for å styrke veteranenes rettigheter.
Regjeringen vil også styrke samarbeidet mellom samfunnssektorene,
særlig innen forskning, helse og velferd. Tiltak som bidrar til
anerkjennelse prioriteres. Samarbeidet med frivillige og arbeidstakerorganisasjoner
skal også stå sentralt. Det legges også opp til et forsterket internasjonalt
samarbeid for å bedre ivaretakelsen av personellet, blant annet
innen rammen av det nordiske forsvarssamarbeidet.
For å konkretisere og følge opp dette arbeidet
vil Regjeringen utarbeide en handlingsplan, som både favner om forsvarssektoren
og andre berørte sektorer.
I meldingen er det foretatt en helhetlig gjennomgang
av tiltak og ordninger som er etablert for å ta vare på personell
før, under og etter deltakelse i utenlandsoperasjoner. På noen områder
er det identifisert behov for ytterligere å styrke innsatsen. Nedenfor
oppsummeres områdene Regjeringen vil prioritere for den videre utviklingen
av personell- og veteranpolitikken.
Regjeringen vil:
Være en pådriver
internasjonalt i arbeidet med å klarlegge mandater og engasjementsregler
før personellet blir sendt ut.
Prioritere forskning på psykiske belastningsskader,
med vekt på omfang, årsaksforhold og hvordan slike skader best kan forebygges
og følges opp.
Styrke anerkjennelsen av veteraner i Forsvaret og
samfunnet. Forsvarets kulturelle virkemidler skal utnyttes bedre.
Vektlegge utviklingen av større åpenhet,
omkring Forsvarets deltakelse i utenlandsoperasjoner samtidig som
operasjons- og personellsikkerheten ivaretas.
Videreføre samarbeidet med veteran- og
arbeidstakerorganisasjonene samt TMO om utviklingen innen personell-
og veteranområdet.
Styrke og videreutvikle system for seleksjon
og screening. Positiv seleksjon og innføring av rutinemessig screening
som grunnlag for forskning, forebygging av sykdommer og skader,
og tidlig oppfølging prioriteres.
Sikre forsvarlig og jevnere fordeling av
utenlandstjeneste mellom Forsvarets ulike avdelinger og forsvarsgrener.
Evaluere oppsettingsperioden for å oppnå
en enda bedre og mer målrettet forberedelsesfase før operasjonen.
Styrke oppfølgingen i misjonsområdet, inkludert fokuset
på helse, miljø og sikkerhet. Rutinemessig midtevaluering av større
kontingenter som deltar i operasjoner i seks måneder eller lenger vil
bli gjennomført.
Bistå med veiledning og støtte til ledere
i operasjoner
Nedsette en arbeidsgruppe i Forsvaret for
å bedre hjemkomstfasen.
Videreutvikle familiepolitikken, gjennom
blant annet å bedre informasjon til familier, samt prioritere tilstrekkelige
ressurser til personell avsatt til å arbeide med familiespørsmål.
Anvende helseregisteret som fundament for
dokumentasjon, oppfølging og forskning.
Regjeringen vil:
Videreutvikle samarbeidet
mellom Forsvaret og det sivile helsevesen for å sikre kompetanseoverføring
og en god ivaretakelse av veteraner.
Utvide samarbeidet mellom Forsvaret og
fastlegene. I et samarbeid mellom Forsvarsdepartementet og Helse-
og omsorgsdepartementet etablere et prøveprosjekt for samhandling
mellom Forsvaret og en forsvarskommune. Hensikten er å utvikle gode
modeller for oppfølging av personellet.
Utarbeide en opplæringspakke i militærpsykiatri for
leger og psykologer i samarbeid mellom FSAN og RVTS.
Innlede et tettere forvaltningssamarbeid
mellom Forsvaret og Arbeids- og velferdsetaten. Dette innebærer
å bidra med opplæring av etatens rådgivende leger og nøkkelpersonell
fra NAV Arbeidsrådgivning, informasjonssamarbeid, samt styrke systemet
med kontaktpersoner.
På initiativ fra Arbeids- og velferdsetaten
etablere nærmere samarbeid mellom NAV Arbeidsrådgivning og RVTS.
Vektlegge et godt samarbeid mellom forsvarssektoren
og andre sektorer for gjensidig støtte, kompetanse- og erfaringsutveksling.
Videreutvikle samarbeidet mellom FSAN og RVTS.
RVTS vil prioritere arbeidet innen veteranområdet.
Videreutvikle samarbeidet mellom FSAN, NKVTS
og eventuelt andre utdannings- og forskningsinstitusjoner for styrket
samhandling og koordinering.
Regjeringen vil:
Utvikle et tettere
og dypere samarbeid på personell- og veteranområdet mellom de nordiske landene
innenfor rammen av NORDSUP.
Vektlegge erfaringsutveksling og samarbeid med
andre nasjoner på personell- og veteranområdet.
Det er et mål å styrke samarbeidet på tvers
av samfunnssektorer, samt oppnå en større forståelse i samfunnet
for personellets spesielle oppdrag, situasjon og behov. For å konkretisere og
følge opp ambisjonene i meldingen, vil Regjeringen utarbeide en
handlingsplan som både favner om forsvarssektoren og andre berørte
sektorer.
Det videre arbeidet vil bli ivaretatt i tett
samhandling mellom de involverte departementer, etater og veteran-
og arbeidstakerorganisasjonene. Hvert departement vil være ansvarlig
for videreutvikling av tiltak innen sitt virkeområde.
I tråd med de prioriteringer som denne meldingen
legger opp til, er det Regjeringens ambisjon å videreføre satsingen
i inneværende langtidsperiode, slik at norsk personell skal få nødvendig opplæring,
oppfølging og anerkjennelse for sin innsats. Satsingen skal gi økt
forutsigbarhet og trygghet for personellet og deres pårørende.
Regjeringen legger opp til at eventuelle kostnadsmessige
forhold vil følges opp i de årlige forslagene til statsbudsjett.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Thorbjørn Jagland og Signe Øye, fra Fremskrittspartiet,
Per Roar Bredvold, Kjell Ivar Larsen og Per Ove Width, fra Høyre,
lederen Jan Petersen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Bjørn Jacobsen,
er helt enig i at deltakelse i utlandsoperasjoner er en viktig og
integrert del av norsk sikkerhets- og forsvarspolitikk, og stadig
flere av Forsvarets medarbeidere vil i fremtiden ha gjennomført
tjeneste i utlandet.
Komiteen deler Regjeringens syn
om at Forsvaret skal være en attraktiv og trygg arbeidsplass som
på en god måte ivaretar medarbeiderne og deres mulighet til å ha
et mest mulig normalt familieliv.
Komiteen er enig i at det påhviler
samfunnet og Forsvaret et klart ansvar for å ivareta personellet
som sendes ut i utenlandsoperasjoner. Adgangen til å beordre personell
til tjeneste i utlandet medfører derfor etter komiteens mening et
særlig ansvar for norske myndigheter.
Komiteen deler Regjeringens syn
på at norske soldater må være forberedt på å operere under krevende
forhold, ofte med et høyt og vedvarende trussel- og spenningsnivå.
I ytterste konsekvens vil deltakelse i tjeneste ute kunne innebære
å ta liv eller selv å miste livet. Komiteen er på
denne bakgrunn svært opptatt av at når vi rekrutterer personell
til tjeneste ute, er vi avhengig av å skape så gode og forutsigbare rammebetingelser
for tjenesten som mulig. Komiteen er opptatt av at
fasen før personellet reiser ut er viktig med tanke på å forebygge
skader og sykdom, samt å legge til rette for en best mulig gjennomføring
av utenlandsoppdraget.
Komiteen deler Regjeringens syn
på at de rettslige rammene for de enkelte operasjoner og legitimiteten
til oppdraget, er viktige premisser for personellets sikkerhet og
evne til å løse oppdrag. Komiteen mener det er viktig
at norsk deltakelse i utenlandsoperasjoner skal være klart forankret
i et tydelig FN-mandat eller annet anerkjent folkerettslig grunnlag.
Komiteen har tidligere gitt uttrykk
for at det er viktig at man kommer frem til en jevnere fordeling
av utenlandstjeneste mellom avdelinger og forsvarsgrener, og viser
her også til at Regjeringen har iverksatt tiltak for å oppnå dette. Komiteen mener
dette er viktige tiltak for en bedre fordeling av byrdene ved utenlandstjeneste.
Komiteen er enig med Regjeringen
i at det er viktig at man bidrar til økt anerkjennelse av veteraner
og synliggjøring av tjenesten, gjennom blant annet ved at det legges
bedre til rette for å skape gode møteplasser og etablere sosiale
nettverk.
Komiteen deler fullt ut Regjeringens
syn på at deltakelse i utenlandsoperasjoner er kompetanseoppbyggende
for Forsvaret, og det gir den enkelte medarbeider verdifull erfaring
enten man velger å fortsette i Forsvaret eller ikke.
Komiteen er glad for at Regjeringen
har hatt stort fokus på personell- og veteranområdet siden den tiltrådte. Komiteen er
kjent med og glad for at en rekke tiltak for å styrke veteranenes
rettigheter, oppfølging og anerkjennelse allerede er gjennomført. Komiteen er
enig med Regjeringen i at det til tross for at det er iverksatt flere
tiltak for personellet den senere tid, er det behov for ytterligere
å styrke oppfølgingen. Komiteen har lagt merke til
at omfanget av og mangfoldet i de utenlandsoperasjoner der Norge bidrar
eller har bidratt, er betydelig.
Komiteen ønsker å peke på at
de folkerettslige rammene for bruk av militær makt er av stor betydning
for de soldatene som deltar i operasjoner ute. Komiteen mener
derfor Regjeringen alltid må klargjøre de politiske, juridiske og
etiske rammene for oppdraget. Komiteen mener at dersom
dette blir gjort vil det også bli lettere for den enkelte soldat
å forstå sin spesifikke rolle i operasjonen.
Komiteen er klar over at Norge
har et høyt antall soldater i utenlandsoperasjoner i forhold til vårt
folketall. Komiteen er enig i at deltakelse i utenlandsoperasjoner
er blitt en naturlig del av Forsvarets virksomhet. Komiteen er
på denne bakgrunn tilfreds med at personellsammensetningen derfor
videreutvikles, slik at en større andel medarbeidere kan disponeres
til slike operasjoner, både militært og sivilt tilsatte.
Komiteen er helt enig med Regjeringen
i at personellets sikkerhet står helt sentralt i gjennomføringen
av utenlandsoperasjoner. Komiteen mener derfor det
er det viktig at våre soldater er godt nok selektert, trent og utstyrt
til å løse slike oppgaver, og at de har befal som er kompetent til
å veilede og lede dem i krevende omgivelser. Komiteen mener
god rekruttering og riktig kompetanse for de som skal delta ute
er viktig for å løse pålagte oppgaver.
Komiteen ønsker å peke på at
verneplikten gir Forsvaret stabil tilførsel av egnet personell.
Verneplikten sikrer en bred rekruttering på tvers av sosiale og
kulturelle skiller på en måte som er alternative rekrutteringsmekanismer
overlegen. Verneplikten er derfor helt sentral for bemanningen av
operative enheter og for rekrutteringen av befal og vervede. Komiteen mener
at Forsvarets operasjoner i utlandet krever at en viss andel av
de menige inne til førstegangstjeneste rekrutteres til vervingskontrakter
av kortere eller lengre varighet.
Komiteen mener det er viktig
å styrke kvaliteten og lengden på oppøvingsperioden før utenlandsoperasjoner,
slik Regjeringen har gjort ved å prioritere en misjonsspesifikk
treningsperiode før enhetene sendes ut. Komiteen vil spesielt
nevne at sivilt personell som mangler militær utdannelse vil ha
et annet og mer omfattende behov for kompetanse før en operasjon. Komiteen vil
peke på at det er helt nødvendig at soldatene er trent for de situasjonene
de kan komme til å møte i det aktuelle konfliktområdet. Komiteen er
opptatt av at Forsvaret må legge forholdene til rette for kvinner
og dermed styrke rekrutteringen.
Komiteen er enig i at det er
viktig at Forsvaret ivaretar sikkerheten og sørger for god oppfølging
av personellet når de er ute, samtidig som oppdraget skal løses. Komiteen er
kjent med at det å delta i en utenlandsoperasjon er krevende. Selv
om avdelingen er forberedt og trent, vil tjenesten preges av uforutsigbarhet,
og i mange tilfeller betydelige utfordringer. Komiteen vil
understreke at tilstrekkelig tilgang på sanitetsstøtte er en viktig
forutsetning for ivaretakelsen av personellet. Komiteen er
på denne bakgrunn derfor tilfreds med at Regjeringen har vært svært
opptatt av den helsemessige beredskapen for våre soldater hjemme
og ute. Komiteen mener det skal være en prioritert
oppgave å sikre at norsk personell som tjenestegjør i utenlandsoperasjoner
får en rask og forsvarlig medisinsk behandling.
Komiteen mener det er meget viktig
at det etter hjemkomst blir gjennomført aktiviteter og tilbud for
ivaretakelse og oppfølging av personellet. Det inkluderer alt fra
det umiddelbare hjemkomstprogrammet fra Forsvarets side, til mer
langsiktige forhold som veterantreff eller helseoppfølging. Komiteen er
kjent med at dette i noen grad forekommer i dag, men vil understreke
at komiteen legger stor vekt på betydningen av dette. Komiteen er
tilfreds med at Regjeringen i meldingen gir uttrykk for at de vil legge
til rette for at den enkelte står godt rustet til å takle overgangen
til norske forhold.
Komiteen understreker at det
er viktig å ta godt vare på personellets pårørende, i særlig grad
barna, og mener det er viktig at de pårørendes situasjon gis en
grundig behandling i den foreslåtte tverrfaglige handlingsplan.
Komiteen er kjent med at noen
veteraner opplever manglende anerkjennelse i samfunnet for den innsatsen
de har gjort i utenlandsoperasjoner. Dette kan forsterkes av at
konfliktene veteranene har tjenestegjort i ofte er langt unna Norge,
og representerer en svært annerledes virkelighet enn den norske. Komiteen mener
på denne bakgrunn at det er særlig viktig at den enkelte soldat
skal oppleve aksept og anerkjennelse for den innsatsen hun eller
han har nedlagt. Det er viktig at operasjoner Norge deltar i oppfattes
å være legale og legitime. Komiteen vil videre understreke
at det er viktig er at den norske befolkningen får kunnskap om hvorfor
vi deltar og hva oppdraget går ut på.
Komiteen vil samtidig understreke
viktigheten av at personell som skal delta i internasjonale operasjoner
i forkant gis tilstrekkelig samtrening og avdelingstrening innen
den personell- og utstyrsoppsetning som de vil være del av og benytte
i operasjonen.
Komiteen er på denne bakgrunn
opptatt av at det legges stor vekt på informasjonsarbeidet til befolkingen,
og mener dette i tillegg til å informere om våre oppdrag i utlandet
også generelt vil styrke befolkningens forståelse for Forsvarets
rolle i samfunnet.
Komiteen deler Regjeringens syn
på at Forsvarets arbeid med seleksjon er godt utviklet. Komiteen understreket
at det i lys av at operasjoner over tid endrer karakter, bør kriterier
for seleksjon kontinuerlig revideres og videreutvikles.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
syn om at byrdefordelingen for det personellet som beordres gjentatte
ganger til tjeneste i utlandet blir jevnere. Ingen må beordres til
ny tjeneste i utlandet før de har vært hjemme minst dobbelt så lenge
som siste tjenesteperiode. I den grad det er mulig bør tiden mellom
to tjenesteperioder i utlandet minst tilsvare fire til fem ganger
lengden av siste tjenesteperiode.
Komiteen understreker viktigheten
av at hjemkomsten fra operasjoner i utlandet legges slik opp at
tjenesten får en verdig avslutning og personellet får den offentlige
anerkjennelse de fortjener. Samtidig vil komiteen understreke
at det er viktig at de sosiale og faglige behov ivaretas og at det
personellet som har særlig behov for oppfølging blir gitt den støtten
de har behov for.
Komiteen vil særlig påpeke viktigheten
av å sikre at overgangen fra Forsvarets ettårige oppfølgingsansvar
til det sivile samfunns veteranoppfølging finner sted på en god
og sømløs måte.
Komiteen understreker viktigheten
av at de tiltakene som iverksettes for å ivareta personellets helse
før, under og etter tjenesten, bygger på forskning om hvordan deltagelse
i internasjonale operasjoner påvirker personellets helse på kort og
lang sikt, og hvordan eventuelle skadevirkninger kan reduseres eller
forebygges.
Komiteen er enig i at veteranorganisasjonene skaper
viktige møteplasser og kontaktpunkter for veteraner, og er talerør
for sine medlemmer. De bidrar gjennom sitt arbeid til å styrke befolkningens
kunnskap om veteraner og deres innsats.
Komiteen deler Regjeringens syn
på at norsk deltakelse i flernasjonale styrkebidrag innebærer økte
muligheter for internasjonalt samarbeid, også innenfor det personellpolitiske
området. Komiteen er kjent med at internasjonalt
samarbeid er allerede i dag en viktig del av norsk planlegging og
gjennomføring av operasjoner.
Komiteen viser til at Norge bidrar
med styrker til internasjonale operasjoner i FN-, NATO- og EU-sammenheng.
Alle stater som bidrar med styrker til slike internasjonale operasjoner
møter med sannsynlighet de samme utfordringer rundt ivaretakelse
av sine veteraner. Komiteen ber derfor Regjeringen
nytte relevante internasjonale fora for å få problemstillingen med
veteranivaretakelse på agendaen, for slik å bidra til erfaringsutveksling
innen veteranivaretakelse mellom allierte land.
Komiteen mener det er riktig
at det blir nedsatt en arbeidsgruppe slik Regjeringen foreslår for
å videreutvikle Forsvarets opplegg i hjemkomstfasen.
Komiteen har registrert at Regjeringen
vil vurdere å etablere et prøveprosjekt for samhandling mellom Forsvaret
og en kommune der Forsvaret har stor aktivitet. Prosjektet skal
se på muligheter for å utvikle gode modeller for oppfølging av
forsvarpersonell, samt overføring av kompetanse fra Forsvaret til
det sivile helsevesen.
Komiteen ser positivt på og avventer
den handlingsplanen som Regjeringen har meldt i meldingen og som
blant annet vil konkretisere hvilke spesifikke forskningsprosjekter
og studier som skal prioriteres.
Komiteen vil i denne sammenheng
fremheve at det er viktig at organisasjonene med sin kompetanse
deltar i utarbeidelsen for å få fram en konkret og fremtidsrettet
handlingsplan.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, ber om at Forsvarets veteranarbeid
synliggjøres og spesifiseres i de årlige budsjettproposisjoner,
for eksempel gjennom å etablere et eget budsjettkapittel for dette
arbeidet. Flertallet forutsetter at Stortinget holdes
løpende informert om fremdriften i arbeidet for Forsvarets veteraner,
slik det er skissert i St.meld. nr. 34 (2008–2009).
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
St.meld. nr. 34 (2008–2009) – "Fra vernepliktig til
veteran" om ivaretakelse av personell før, under og etter deltakelse
i utenlandsoperasjoner – vedlegges protokollen.
Oslo, i forsvarskomiteen, den 4. juni 2009
Jan Petersen |
Signe Øye |
leder |
ordfører |