Det vises til brev av 3. desember 2008 vedrørende
ovennevnte. I det nedenstående besvares spørsmålene.
1. Hvis det er slik at
Forsvarsdepartementet sitter på bevis for at det har foregått overfakturering
og andre ulovligheter i forbindelse med Uniteams salg av kommandoplass-containere
til forsvaret, hvorfor er det ikke allerede tatt ut tiltale mot
Uniteam eller Harald Engh?
Det er som kjent påtalemyndigheten som avgjør tiltalespørsmålet
i en straffesak. Departementet finner det derfor ikke riktig å kommentere
en sak som er under etterforskning ved Romerike politidistrikt.
2. Kan forsvarsministeren
i denne saken rettferdiggjøre sin handlemåte, som sannsynligvis
vil føre til tap av mange arbeidsplasser?
Det er viktig at innkjøp til Forsvaret skjer
på en måte som vekker tillit i samfunnet. Siden slike innkjøp innebærer
store verdioverføringer, er det også av stor betydning at aktiviteten
skjer på en etisk og ryddig måte.
Det rettslige utgangspunktet for avvisning i anledning
saken er forskrift om offentlige anskaffelser § 20-12 (2), bokstav
d. Bestemmelsen innebærer at innkjøperen kan avvise leverandører
som har gjort seg skyldig i alvorlige forsømmelser mot faglige og
etiske krav i vedkommende bransje. Dersom en leverandør er rettskraftig
straffedømt for nærmere bestemte lovbrudd, har innkjøperen også
en plikt til å avvise, jf. samme paragraf (1), bokstav e. Tilsvarende
bestemmelser fremgår av Anskaffelsesregelverk for Forsvarssektoren
og relevant EU-direktivEU-direktiv 2004/18 artikkel 45.
Klagenemnda for offentlige anskaffelser har også slått fast at der
det er tette bånd mellom en leverandør og fysiske eller juridiske
personer som rammes av avvisningsbestemmelsen, må identifikasjon
med den fysiske eller juridiske personen kunne skje.KOFA
sak 2006/153
Forsvarsdepartementets nåværende ikke-normaliserte
forretningsforhold til Uniteam-gruppen og enkelte andre leverandører
har aldri hatt til hensikt å automatisk utestenge noen selskaper.
Det ikke-normaliserte forholdet baserer seg derimot på en konkret
vurdering fra sak til sak. Som følge av denne vurderingen må de
berørte selskapene regne med å kunne bli avvist fra anbudskonkurranser.
De viktigste vurderingskriteriene i så måte er konsekvensene for
Forsvaret ved en eventuell avvisning av et gitt selskap, i første
rekke mulige konsekvenser av driftsmessig, operativ eller sikkerhetsmessig
art.
Det er uheldig hvis det ikke-normaliserte forholdet
får konsekvenser for den enkelte arbeidstaker som ikke har vært
implisert i forholdene i de berørte selskapene. Ansvaret for slike
konsekvenser hviler imidlertid på selskapets ledelse. Jeg ser det
som svært viktig at Forsvarsdepartementet reagerer på alvorlige
forhold som avdekkes, både i kraft av å være kunde av Uniteam-gruppen,
og ikke minst i kraft av å være en av de største statlige anskaffelsesaktørene. Med
det ansvaret som følger forvaltningen av milliarder av kroner fra
fellesskapets midler følger det også en klar forpliktelse til å
handle ut fra etiske og samfunnsbærende normer – og en tilsvarende
forpliktelse til å reagere når man mener at disse normene er brutt.
3. Er det korrekt at prisen
på kommandoplasscontainere ikke har endret seg betydelig fra det offentlige
anbudet som Uniteam vant i åpen anbudskonkurranse sommeren 2002,
sammenlinket med den prisen man fikk på kontrakten i mai 2004? Når
det gjelder kontrakten fra 2004, er selskapet siktet for et bedrageri
på 20 millioner kroner.
Dette spørsmålet berører aspekter som kan være relevant
i den pågående etterforskningen ved Romerike politidistrikt. Jeg
finner det således ikke riktig å besvare spørsmålet.
4. Er det riktig at statsråden
har oppfordret NATO-land til å boikotte bedriften 3S i Grimstad?
Hvis dette medfører riktighet, kan statsråden gi en begrunnelse
for dette med bakgrunn i at det hittil ikke er tatt ut tiltale,
og at saken mot 3S og Uniteam International AS ikke er rettslig prøvet?
Det medfører ikke riktighet at NATO-land har blitt
oppfordret til å boikotte bedriften 3S i Grimstad. Ved enkelte anskaffelser
i NATO-regi kreves det at myndighetene i vedkommende selskaps hjemland
rutinemessig utferdiger en såkalt Nomination
andDeclaration of Eligibility,for selskaper som ønsker anbudsdokumenter i
den aktuelle anskaffelse. Forsvarsdepartementet
har i denne forbindelse informert anskaffende organisasjon eller
NATO-medlemsland om departementets ikke-normaliserte forretningsforhold
til Uniteam-gruppen.