Stortingsrepresentantene Ulf Leirstein, Jørund Rytman,
Christian Tybring-Gjedde og Gjermund Hagesæter fremmet 6. mai følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at det
blir foretatt en årlig beregning av skattefrihetsdagen som presenteres
i forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet og i forbindelse
med fremleggelsen av Revidert nasjonalbudsjett for 2009."
Det vises til Dokument nr. 8:105 (2008–2009) for
en nærmere redegjørelse og begrunnelse for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, lederen Reidar
Sandal, Eirin Kristin Sund og Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund
Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde,
fra Høyre, Svein Flåtten, Linda C. Hofstad Helleland og Jan Tore
Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki
Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser
til at finansministeren har avgitt uttalelse om forslaget i brev
av 19. mai 2009 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til
denne innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter seg
til vurderingen fra finansministeren. Flertallet mener
det ikke er behov for, eller tilrådelig, å bruke ressurser på å
opprette den indikatoren som er foreslått av representanter for Fremskrittspartiet. Flertallet vil
peke på at det er en klar sammenheng mellom skattenivået i samfunnet
og måten velferdsstaten fungerer på. Indikatoren som er foreslått
i Dokument nr. 8:105 (2008–2009), viser ingen slik sammenheng.
Flertallet mener at indikatoren
som er foreslått, baserer seg på et resonnement om at skattyteren
ikke får noen gjenytelser av innbetalte skatter og avgifter. Flertallet er
uenig i et slikt resonnement og viser til at størstedelen av skatteinntektene
kommer skattyteren til gode.
Flertallet mener det ikke er
hensiktsmessig å bruke ressurser på å lage en indikator som i liten grad
brukes internasjonalt. Flertallet konstaterer i denne
sammenheng at det eksisterer en rekke internasjonale indikatorer
som er laget av anerkjente internasjonale organisasjoner som er godt
egnet til å gi sammenlignende analyser og god informasjon om ulike
sider ved skatte- og avgiftssystemet. Dette er indikatorer som er kvalitetssikret
for å sikre mest mulig internasjonal sammenlignbarhet. Bruksområdet
for disse indikatorene er langt større enn den indikatoren som representantene
for Fremskrittspartiet foreslår.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til begrunnelsen i representantforslaget anført av forslagsstillerne.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at det
blir foretatt en årlig beregning av skattefrihetsdagen som presenteres
i forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at skattenivået i Norge er for høyt i forhold til mange av landene
rundt oss. Dette er særlig problematisk i forhold til den særnorske
formuesskatten som rammer privat eierskap, norske arbeidsplasser,
norsk verdiskaping og gjennom det også svekker fundamentet for det
norske velferdssamfunnet. Disse medlemmer vil understreke
at den velferd folk oppnår ved å beholde mer av sin egen inntekt
er minst like viktig som den velferd som skjer i det offentliges
regi. Derfor må skattene på lavere og midlere inntekter reduseres.
På denne bakgrunn kan en markering av skattefrihetsdagen skape viktig oppmerksomhet
rundt skattenivået, en diskusjon disse medlemmer mener
er samfunnsnyttig og viktig. Ikke minst gjelder dette de dynamiske virkninger
av et lavere skattenivå.
Disse medlemmer viser til at
det ikke finnes noen internasjonale standarder en skattefrihetsdag
nøyaktig kan beregnes etter, da beregninger i utlandet i stor utstrekning
foretas av forskjellige frittstående forskningsmiljøer som legger
forskjellige kriterier til grunn og ikke foretas av nasjonale myndigheter.
Disse medlemmer viser til representantforslaget
og til sine merknader og ber Stortinget gjøre følgende vedtak:
"Dokument nr. 8:105 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ulf leirstein, Jørund Rytman, Christian
Tybring-Gjedde og Gjermund Hagesæter om årlig beregning av skattefrihetsdagen
– vedlegges protokollen."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen sørge for at det
blir foretatt en årlig beregning av skattefrihetsdagen som presenteres
i forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet.
Forslag fra Høyre:
Forslag 2
Dokument nr. 8:105 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ulf leirstein, Jørund Rytman, Christian
Tybring-Gjedde og Gjermund Hagesæter om årlig beregning av skattefrihetsdagen
– vedlegges protokollen.
Komiteen viser til
representantforslaget og det som står ovenfor, og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:105 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Christian
Tybring-Gjedde og Gjermund Hagesæter om årlig beregning av skattefrihetsdagen
– bifalles ikke.
Jeg viser til Dokument nr. 8:105 (2008-2009) med
privat forslag fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein, Jørund
Rytman, Christian Tybring-Gjedde og Gjermund Hagesæter om årlig beregning
av en såkalt "skattefrihetsdag".
Etter departementets syn er det ikke behov for
eller tilrådelig å bruke ressurser på å opprette en indikator som
skissert i Dokument nr. 8:105 (2008-2009). Det er flere årsaker
til dette.
For det første impliserer en indikator som fastsetter
en dato for når "skattyter [kan] begynne å tjene penger til seg
selv og sin familie" at den beregnede datoen faktisk stemmer for
den enkelte skattyter. I praksis er det imidlertid svært få skattytere
som har et nivå og en sammensetning av både inntekter og forbruk
som tilsvarer gjennomsnittlig inntekt og forbruk i Norge. En slik indikator
vil derfor gi begrenset informasjon for den enkelte skattyter.
For det andre impliserer en slik indikator (gitt
at man faktisk treffer riktig dato) at ingen skattytere får gjenytelser
av innbetalte skatter og avgifter. Dette er åpenbart ikke riktig,
jf. at mesteparten av skatteinntektene kanaliseres tilbake til skattyterne
gjennom offentlige overføringer, varer og tjenester. For at begrepet
en "skattefrihetsdag" skal ha mening (dvs. at man fokuserer på nettogevinsten
for den enkelte), må verdien av slike ytelser inkluderes for hver
enkelt skattyter, noe som i praksis er svært vanskelig og ressurskrevende.
For det tredje er det ikke hensiktsmessig å
bruke ressurser på å lage en indikator som i liten grad brukes internasjonalt,
spesielt når det allerede eksisterer en rekke internasjonale indikatorer som
er laget av anerkjente internasjonale organisasjoner. De internasjonale
beregningene som det refereres til i forslaget, er stort sett laget
av ulike skattyterorganisasjoner eller ideologisk motiverte utredningsorganisasjoner
("tenketanker") i de ulike landene, og disse bruker varierende metoder
for sine beregninger. Etter det departementet vet, er ikke dette
en vanlig indikator å bruke i faglige sammenhenger internasjonalt.
Det ville derfor bli svært ressurskrevende å lage et opplegg for
en slik indikator, jf. at det krever at man også blir nødt til å
kvalitetssikre beregninger som gjøres i andre land for å sikre sammenlignbarhet.
Det finnes som sagt en rekke internasjonalt brukte
og aksepterte indikatorer som belyser ulike sider av skatte- og
avgiftssystemet. Disse indikatorene er kvalitetssikret for å sikre
mest mulig internasjonal sammenlignbarhet og omfatter betydelig
flere land enn det vil være mulig å inkludere i en "skattefrihetsdag"-indikator.
Eksempler på allerede eksisterende indikatorer er:
Ulike skatter og
avgifter som andel av BNP i ulike OECD-land (OECD Revenue Statistics)
Ulike skatter og avgifter som andel av
BNP i ulike EU-land og Norge (Eurostat)
Inntektsskatt på lønn for ulike inntektsnivå
og typer husholdninger (OECD Taxing Wages)
Skatte- og avgiftsregler i ulike OECD land (OECD
Tax Database)
Avgifter i ulike OECD land (OECD Consumption
Tax Trends)
Det gjøres også oppmerksom på at det i forbindelse
med de årlige statsbudsjettene og revidert nasjonalbudsjett lages
beregninger for skatt som andel av BNP, jf. St.meld. nr. 1, vedlegg
1 og St.meld. nr. 2, vedlegg 1. Se også figur 9.5, avsnitt 9.8 Skattefinansiering
i Perspektivmeldingen 2009 som viser skatt som andel av BNP i Norge
sammenliknet med Sverige, USA og EU.
Oslo, i finanskomiteen, den 9. juni 2009
Reidar Sandal |
Magnar Lund Bergo |
leder |
ordfører |