Det offentlege konsumet utgjer om lag ein tredjedel
av det samla konsumet i Noreg. Verksemdene i offentleg sektor kjøper
inn varer og tenester for ein verdi av 272 mrd. kroner i året. Dette
er fellesskapets midlar som skal forvaltast på ein best mogleg måte.
Offentleg sektor står overfor vesentlege utfordringar
dei kommande åra. Desse må løysast med avgrensa ressursar. Samtidig
vert det stilt stadig større krav til kvaliteten på offentlege tenester.
Det offentlege må derfor opptre som ein profesjonell innkjøpar og
sørgje for at ein får mest mogleg igjen for fellesskapet sine pengar og
at pengar ikkje vert brukte unødig. Offentlege verksemder skal gå
føre i arbeidet med å ivareta sosiale og miljømessige omsyn. Gjennom
å vere ein krevjande og konstruktiv innkjøpar, kan det offentlege
medverke til at det vert utvikla meir miljø- og klimavennlege varer
og tenester. Det offentlege kan òg som ein viktig marknadsaktør støtte
etisk åtferd i næringslivet. Ved å leggje vekt på innovasjon, etikk,
miljø og livsløpskostnader vil det offentlege skaffe seg betre og
meir berekraftige produkt, og vil sjølv kunne levere betre tenester
til innbyggjarane.
I kraft av storleiken er etterspørselen i offentleg sektor
svært viktig for produksjonen av varer og tenester i privat sektor.
Ved å vere ein krevjande kunde som stimulerer til konkurranse mellom
eit breitt spekter av leverandørar og medverkar til auka kostnadsmedvit
og effektivitet hos norske bedrifter, vil det offentlege bidra til
at norsk næringsliv vert meir konkurransedyktig.
Regelverket for offentlege innkjøp er eit prosessuelt
rammeverk med hovudformål å sikre best moglege innkjøp gjennom konkurranse
og openheit om offentlege kontraktar. I dei seinare åra er det òg
lagt vekt på at regelverket skal sikre andre samfunnsomsyn.
Bakgrunnen for denne meldinga er at Regjeringa vil
forbetre offentleg innkjøpsverksemd. Då er det naudsynt å sjå på
gjennomføring av offentlege innkjøp i ein større samanheng. Innkjøpsreglar,
organisering og gjennomføring av konkurransar, kompetansebehov og
statusen til innkjøpsfaget er blant dei faktorar som har avgjerande
innverknad på kvaliteten i innkjøpsprosessane. Ved å sjå nærmare
på korleis stat og kommune gjennomfører sine innkjøp, har Regjeringa
avdekt område der det er trong for tiltak.
Regjeringa tek Riksrevisjonens stadige og omfattande
merknader om brot på reglane om offentlege innkjøp alvorleg. Funn
i kommunale og fylkeskommunale revisjonar og saker til behandling
i Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA), underbyggjer òg
at brot på regelverket er eit problem, og at dette problemet ikkje
berre er knytt til statleg sektor. Regjeringa har ansvaret for at
reglane er så gode som mogleg, og at handhevingssystemet er formålstenleg
utforma og sikrar god regeletterleving. Brukarane av regelverket
skal ha tilgang til kvalitetssikra og einskapleg informasjon om
regelverket. Regjeringa har gjort mykje for å betre etterlevinga
av regelverket. Nytt og forbetra regelverk trådde i kraft i januar
2007, etter eit omfattande arbeid for å gjere det enklare og meir
brukarvennleg. Samtidig vart handhevinga skjerpa ved at KOFA har
fått høve til å gi gebyr der ein har unnlate å kunngjere konkurranse
i samsvar med krava i regelverket. Direktoratet for forvaltning
og IKT (Difi) vart etablert i 2008, med ei eiga avdeling for styrkt
og samordna kompetansetilbod for offentlege innkjøp. I meldinga
vert det gitt ein omtale av dei bakanforliggjande årsakene til regelbrota.
Ved å forbetre innkjøpsverksemda i offentleg sektor vil òg etterlevinga
av reglane bli betre.
Kapittel 2 i meldinga gjer greie for statistikk
og fakta frå Statistisk sentralbyrå og Databasen for offentlege
innkjøp (Doffin). Regjeringa meiner det er behov for å styrkje datagrunnlaget
om offentlege innkjøp, og Fornyings- og administrasjonsdepartementet
har bedt Difi vidareutvikle og forbetre datagrunnlaget i Doffin.
I kapittel 3 vert det framheva kor stor innverknad offentlege
innkjøp har på samfunnsøkonomien og kor viktig det er å stimulere
til effektive offentlege innkjøp. Regelverket om offentlege innkjøp
skal òg bidra til at risikoen for korrupsjon og misgjerningar vert
redusert. Regjeringa framhevar òg at offentlege innkjøp skal gjennomførast
på ein måte som fremjar viktige samfunnsomsyn som miljø, etikk og
innovasjon.
I juni 2007 la Regjeringa fram ein handlingsplan for
miljø og samfunnsansvar i offentlege innkjøp. Regjeringa har pålagt
alle statlege verksemder å følgje opp dei konkrete krava i handlingsplanen
frå 2008. Regjeringa reknar med at alle kommunar og fylkeskommunar
vil slutte seg til arbeidet og at KS vil vere ein viktig støttespelar.
For å gi dei offentlege verksemdene den hjelpa dei treng for å gjennomføre
handlingsplanen, skal det etablerast eit "knutepunkt" i kvart fylke/region.
Seks knutepunkt er etablerte, og i løpet av 2009 skal alle fylke/regionar
ha etablert knutepunkt.
I 2006 la Regjeringa fram ein handlingsplan
mot sosial dumping med ei rekkje konkrete tiltak. I tråd med planen
innførte Regjeringa 1. mars 2008 forskrift om lønns- og arbeidsvilkår
i offentlige kontrakter. Forskrifta gjeld statlege, kommunale og
fylkeskommunale myndigheiter og offentlegrettslege organ og kjem
til bruk på kontraktar over ein viss terskelverdi. Arbeid som skal
utførast i utlandet, er også omfatta.
Etter at den nye offentleglova trådde i kraft 1. januar
2009, er alle anbodsprotokollar og tilbod offentleg tilgjengelege.
Kravet i regelverket til kunngjering i Doffin, forbodet mot forskjellsbehandling
av leverandørar og føresegner om korleis prosessen skal gjennomførast,
sikrar at kontraktane vert tildelte etter open og rettferdig konkurranse.
Kapittel 4 beskriv utviklinga av regelverket
om offentlege innkjøp og etableringa av KOFA. Då ny forskrift om
offentlige anskaffelser og forskrift om innkjøpsregler for forsyningssektorene vart
iverksett 1. januar 2007, var det gjort eit omfattande og breitt
arbeid for forenkling av regelverket. Regjeringa orienterte i Ot.prp.
nr. 62 (2005–2006) Stortinget om dei forbetringar som var gjorde
i forskriftene.
Regjeringa kan ikkje sjå at det er formålstenleg med
nok ein brei gjennomgang av heile regelverket med tanke på generell
forenkling berre to år etter at det trådde i kraft. Det må òg leggjast
vekt på at både oppdragsgivarar og leverandørar skal få tid til
å bli kjende med og forstå korleis reglane skal etterlevast.
Regjeringa vil likevel arbeide vidare på utvalde område
der praktisering av regelverket inneber spesielle utfordringar.
Regjeringa har nedsett eit utval som skal greie
ut implementeringa av nytt handhevingsdirektiv i norsk rett, og
vurdere korleis det samla norske handhevingssystemet best kan organiserast.
I denne samanhengen skal òg KOFAs oppgåver vurderast.
Ei kartlegging av brot på reglane om offentlege innkjøp
og årsaker til regelbrot, gjort av First Ventura AS hausten 2008,
viser at omfang og breidd i type regelbrot er stort. Etter Regjeringas vurdering
er særleg brot på grunnleggjande krav om konkurranse og gjennomføring
av ulovlege direkte innkjøp alvorleg. Brot på kravet om dokumentasjon
gjer det vanskeleg å etterkontrollere viktige val og avvegingar
i løpet av innkjøpsprosessen, og kan bidra til å svekkje tilliten
til offentlege innkjøpsprosessar. Dette reduserer også moglegheita
for å avdekkje forsømingar og korrupsjon.
Kartlegginga viser at årsaksbiletet er samansett, og
at det er naudsynt å sjå meir heilskapleg på korleis ein gjennomfører
innkjøp i offentleg sektor. Regjeringa meiner at det særleg er tre
område som skil seg ut når det gjeld vidare oppfølging:
I kapittel 5 vert leiarane sitt ansvar for offentlege innkjøp
framheva. Leiarfokus og god forankring av innkjøpsaktiviteten i
verksemdene er sentrale føresetnader for profesjonelle og korrekte
innkjøp. Tiltak for å få auka forankring av innkjøp hos verksemdsleiarar
og betre kontroll av innkjøpsaktiviteten er derfor viktig, og dei verkemiddel
som vert nytta for styring og utvikling av offentlege verksemder,
må i større grad takast i bruk på dette området.
Kapittel 6 orienterer om arbeidet med intern kontroll
i statleg og kommunal sektor. Den interne kontrollen varierer sterkt
mellom ulike offentlege verksemder. Dette gjeld òg på innkjøpsområdet.
For å forbetre offentlege innkjøpsprosessar ved meir aktiv bruk
av intern kontroll, vil rettleiinga styrkjast på området.
Kapittel 7 understrekar at formålstenleg organisering
er ein føresetnad for effektive og korrekte innkjøp. Utan formålstenleg
organisering vil òg andre tiltak, som for eksempel kompetansetiltak, ha
avgrensa effekt.
Regjeringa vil greie ut auka samordning av innkjøp,
og vil sjå nærmare på kva effektar samordning av innkjøp har gitt
både når det gjeld pris og kvalitet på produkta, men også når det
gjeld ressursbruk og forbetring av innkjøpsprosessar. Dei marknadsmessige
konsekvensane skal òg vurderast. På bakgrunn av ei slik utgreiing
vil Regjeringa vurdere organisatoriske tiltak for auka samordning.
Kapittel 8 beskriv eksisterande rettleiings-
og kurstilbod i offentleg regi og drøftar behovet for styrking av
kompetanse om offentlege innkjøp. Regjeringa vil vidareutvikle tilbodet
i Difi, og særleg ha fokus på innkjøpsfag og kompetanse om styring
og organisering av offentlege innkjøp. Regjeringa vil òg få greidd
ut behovet for eit universitets- og høgskoletilbod om offentlege innkjøp.
I kapittel 9 omtaler ein arbeidet for å auke bruken
av elektroniske løysingar ved offentlege innkjøp. Bruk av elektroniske
løysingar gir betre, enklare og sikrare innkjøp. Regjeringa vil sikre
eit breitt tilbod for elektroniske løysingar som dekkjer heile innkjøpsprosessen
frå konkurransegjennomføring til ordrehandtering, faktura og betaling.
Regjeringa vil vidareutvikle løysingane på Ehandel.no og Doffin,
og foreslå løysing for oppretting av leverandørregister for å forenkle
innkjøpsprosessen for leverandørar og oppdragsgivarar. Regjeringa
vil òg innføre eit felles standardformat for elektronisk faktura
og ønskjer at ein skal ta i bruk elektronisk faktura i heile offentleg
sektor.
Kapittel 10 orienterer om nivået på terskelverdien
og drøftar framtidig nivå for terskelverdien om offentlege innkjøp.
Evalueringa av terskelverdien tyder på at innsparing i transaksjonskostnader
og den negative konkurranseeffekten ved å heve terskelverdien frå
200 000 til 500 000 kroner, har vore av same omfang. Ei vidare heving
synest ikkje å vere samfunnsøkonomisk lønsamt. Ro og stabilitet
rundt eit relativt nytt regelverk er eit viktig poeng i vurderinga
av om terskelverdien skal hevast. Ved å halde terskelverdien på
dagens nivå er ein i større grad sikra at ein går i retning av meir
profesjonelle, forretningsmessige, ryddige og samfunnstenlege offentlege
innkjøp. Regjeringa vil derfor ikkje no heve terskelverdien vidare.
Innføring av eit generelt krav om forenkla kunngjeringsplikt
under dagens terskelverdi vil utvide pliktene for stat og kommunar
og komplisere regelverket. Å innføre eit slikt krav no, kort tid
etter siste regelrevisjon, vil gi større utfordringar med etterleving
og praktisering. Regjeringa har derfor ikkje funne at det er grunnlag
for å innføre ei slik plikt. Det bør likevel stimulerast til auka
bruk av den frivillige ordninga som i dag eksisterer i Doffin.
Kapittel 11 gjer greie for økonomiske og administrative
konsekvensar av forslaga. Lov om offentlige anskaffelser skal medverke
til auka verdiskaping i samfunnet ved å sikre mest mogleg effektiv
ressursbruk ved offentlege innkjøp. Målet med tiltaka i meldinga
er å få meir profesjonelle offentlege innkjøp. Det vil føre til
betre kvalitet, lågare prisar eller lågare ressursbruk i innkjøpsprosessen.
Meir profesjonelle innkjøp vil føre til færre klager i KOFA og mindre
kritikk frå Riksrevisjonen og kommunerevisjonen.
Regjeringa vil styrkje offentlege innkjøpsprosessar
gjennom ei rekkje tiltak som skal heve kompetansen om offentlege
innkjøp og bidra til meir formålstenleg organisering og forankring hos
leiinga i offentlege verksemder. Meir aktiv bruk av ordninga med
intern kontroll gir viktig informasjon til leiinga, og grunnlag
for å setje i verk tiltak som kompetanseheving og forbetring av
rutinar. Bruk av elektroniske løysingar i innkjøpsprosessen skal
medverke til meir effektive offentlege innkjøp. Terskelverdiane
er sett på eit nivå som skal gi god balanse mellom transaksjonskostnader
forbundne med å følgje regelverket, og vinstar ved auka konkurranse.
Regjeringa meiner tiltaka samla sett vil føre til meir profesjonelle
offentlege innkjøp og betre ressursbruk.
Regjeringa foreslår tiltak innanfor områda leiing,
organisering og kompetanse om offentlege innkjøp. Tiltaka det er
gjort framlegg om i meldinga vil bli gjennomførte innanfor eksisterande budsjettrammer.
Tiltaka for å styrkje kompetansen vil i stor grad gjerast gjennom
arbeid i Difi.
Det er foreslått vidare utgreiing om oppretting
av universitets- eller høgskoletilbod. Regjeringa vil komme tilbake
til Stortinget om behov for løyvingar dersom det vert aktuelt å
opprette eit nytt undervisningstilbod.
Totalt for heile offentleg sektor bereknar ein
nytten av elektroniske innkjøp (elektronisk faktura blir halden
utanfor dette anslaget) til ca. 5,6 mrd. kroner og kostnadene til
ca. 2 mrd. kroner. Regjeringa tek sikte på at ny løysing for Ehandel.no
vil redusere kostnadene for å komme i gang med e-handel.
Oppretting av eit leverandørregister vil truleg
gi ytterlegare innsparingar ved innhenting og levering av dokument
ved offentlege innkjøpsprosessar. Dei økonomiske og administrative konsekvensane
ved etablering av eit slikt register vil bli vurderte i utgreiingane
som Difi gjennomfører.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen
og Arne L. Haugen, frå Framstegspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, frå Høgre, Torbjørn Hansen og
Elisabeth Røbekk Nørve, frå Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan,
frå Kristeleg Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, frå Senterpartiet,
leiaren Ola Borten Moe, og frå Venstre, Leif Helge Kongshaug,
viser til at offentleg sektor kvart år kjøper varer og tenester
til ein verdi av om lag 270 mrd. kroner, og dette er fellesskapet
sine midlar, som må utnyttast på best mulig måte. Det er samfunnsøkonomisk
viktig å stimulera til ei effektiv offentleg innkjøpsverksemd. Effektive offentlege
innkjøp kan frigjera ressursar som kan brukast til både fornying
og auka velferd.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre, ser det derfor
som positivt at Regjeringa gjennom St.meld. nr. 36 (2008–2009) har
gjort ei heilskapleg tilnærming til offentlege innkjøp, gått grundig
inn på korleis innkjøp blir gjennomførde, og kome med ei rekkje
tiltak som vil føre til betre offentlege innkjøp.
Lov og forskrift om offentlege anskaffingar
er eit sentralt verkemiddel i kampen mot korrupsjon og korrupsjonsliknande
åtferd i samband med innkjøp og kontraktar i offentleg sektor.
Komiteen viser til
at reglane skal sikre at offentlege verksemder opptrer med stor
integritet og gi ålmenta tillit til at innkjøpa skjer på ein samfunnstenleg
måte. Innkjøpa skal gjennomførast på ein open og føreseieleg måte,
som sikrar konkurranse og rettvis handsaming.
Komiteen ser med bekymring på
stadige brot på regelverket, og at enkelte kommunar og statlege
verksemder handsamar sine innkjøp på ein uprofesjonell måte. Dette
er dårleg samfunnsøkonomi, og er òg med på å svekke tilliten til
offentleg forvaltning.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har merka seg at Regjeringa har gjort mykje for å styrkje etterleving
av regelverket for offentlege anskaffingar.
Fleirtalet meiner at kompetanse,
informasjon og veiledning er føresetnader for at anskaffingsregelverket
skal etterlevast på ein god måte, og er difor tilfreds med at Regjeringa
har sett i verk fleire tiltak for å betre kompetansen og etterlevinga
av regelverket.
Fleirtalet viser òg til at reglane
om gebyr for ulovlege direktekjøp berre har virka sidan januar 2007,
og at handheving av regelverket vil bli enda meir styrkt i samband
med gjennomføring av det nye handhevingsdirektivet. Fleirtalet har
òg merka seg at Regjeringa har oppnemnt eit utval som skal sjå nærare
på korleis handheving av regelverket skal fylgjast opp i framtida.
Etter fleirtalet sitt syn er
det no viktig at dei tiltaka som allereie er sett i gang for å betre
etterlevinga av regelverket, må få tid til å verka, og har ikkje
sett det som aktuelt at det no skal opprettast ei ny tilsynsordning
for offentlege anskaffingar, slik Høgre har foreslått.
Eit anna fleirtal,
alle unnateke medlemene frå Høgre, er derfor glad for at Regjeringa,
gjennom denne stortingsmeldinga, set fokus på at korrekte og gode
innkjøp er eit leiaransvar. Leiarar har ansvar for å setje innkjøpsarbeidet
i ein strategisk samanheng, og sjå til at verksemda har den naudsynte
merkantile, tekniske og juridiske kompetansen for å gjera innkjøp
som både dekker behova godt, og samstundes er korrekte ut frå regelverket. Dette
fleirtalet legg vekt på at offentleg sektor opptrer som
ein profesjonell innkjøpar, som planlegg kjøpa godt, og stiller
klare krav til både produkt og leverandørar. Dette fleirtalet viser
til at meldinga legg opp til at leiarar skal få rettleiing, større ansvar
og at innkjøparar på alle nivå får meir kunnskap, og har merka seg
at det òg skal etablerast ein innkjøpsportal.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ser positivt på at
det nå foreligger en stortingsmelding som forsøker å følge opp den omfattende
kritikk som er kommet fra Riksrevisjonen mot brudd på anskaffelsesregelverk
på ulike nivå av offentlig forvaltning. Disse medlemmer mener
at det er viktig at regelverket er klart og utvetydig både for tilbyder
og innkjøper. I næringspolitisk sammenheng er det viktig å sørge
for konkurranse på like vilkår blant tilbydere. Økt konkurranse
om å være leverandør til det offentlige er med på å bedre effektiviteten
og innovasjonsevnen i norsk næringsliv. Dette sikrer best mulig
kvalitet til lavest pris, gode service- og oppfølgingsavtaler, og
ikke minst forhindrer gode innkjøpsrutiner korrupsjon, eller mistanker om
dette. Med rundt 272 mrd. kroner i offentlige kjøp av varer og tjenester
har anskaffelsespolitikken en direkte effekt på hvor mye velferd
og annet man får igjen for bevilgede midler. Dersom innkjøpspolitikken
kunne bedret ressursutnyttelsen med for eksempel 10 pst., ville effekten
vært betydelig.
Disse medlemmer viser til at
Riksrevisjonen i flere rapporter i mange år, senest i januar 2009, har
avdekket omfattende brudd på reglene for offentlige anskaffelser.
I pressemeldingen i forbindelse med Riksrevisjonens revisjonsberetning for
statsregnskapet 2006, Dokument nr. 1 (2007–2008), skriver riksrevisor
Jørgen Kosmo at han er
"særlig bekymret over at forvaltningen ikke klarer
å etterleve og praktisere regelverket for offentlige anskaffelser.
Mange av de samme etatene får nærmest likelydende merknader knyttet
til brudd på anskaffelsesregelverket som ved siste revisjonsrapport.
Den store oppmerksomheten som både Riksrevisjonen og Stortingets
kontroll- og konstitusjonskomité har rettet mot dette området har
ikke medført særlige forbedringer".
I pressemelding i forbindelse med Riksrevisjonens
Dokument nr. 1 (2008–2009) blir kritikken gjentatt.
"Brudd på anskaffelsesregelverket er fortsatt et gjennomgående
problem i staten. Fem departementer og en rekke underliggende etater
har fått merknader til egen anskaffelsesvirksomhet. For tredje år
på rad har Riksrevisjonen merknader til at anskaffelsesregelverket
ikke følges i Fornyings- og administrasjonsdepartementet, som er regelverksforvalter
på området. Dette er et område som vi har vært kritiske til over
lang tid, og der vi dessverre ser få spor til bedring",
skriver riksrevisor Jørgen Kosmo. Disse medlemmer deler
Riksrevisjonens bekymring, og stiller spørsmål ved hvorfor Regjeringen
ikke iverksetter mer aktive tiltak for å rydde opp i dette til tross
for gjentatt kritikk fra Riksrevisjonen. Disse medlemmer mener
at omfanget av brudd på anskaffelsesregelverket også i departementene
gjør at problemet er omfattende og alvorlig, og bør møtes med sterkere
tiltak enn det Regjeringen varsler i meldingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at regjeringspartiene omtaler
en rekke gode formål, som miljø, arbeidsvilkår, individuelle tilpassinger
og innovasjon når det gjelder offentlige innkjøp, men at dette i
liten grad blir fulgt opp gjennom konkrete tiltak. Disse
medlemmer mener stortingsmeldingen er preget av gode intensjoner,
men er uferdig og uten krav til innkjøper. Disse medlemmer viser
til at loven om offentlige anskaffelser blir brutt i stort omfang
på alle plan i offentlig forvaltning, og mener at hovedfokus bør
være å sikre en bedre etterlevelse av regelverket før det blir lagt
inn nye formål i innkjøpspolitikken.
Komiteen er kjend
med den viktige rolla Direktoratet for forvaltning og IKT, Difi,
har, og viser til at Regjeringa gjennom oppretting av dette direktoratet
har styrka kompetansetilbodet til offentlege innkjøparar. Difi har
mellom anna ei viktig rolle med å leggja til rette for utvikling av
innkjøpsnettverk i offentleg sektor, og for erfarings- og kompetanseoverføring
mellom desse. Komiteen har vidare merka seg at dette er
del av den generelle satsinga på heving av kompetansen om regelverk
og innkjøp, noko som er positivt.
Komiteen vil framheva at det
er viktig at den kunnskap og erfaring som offentlege kjøparar har,
blir delt og vidareutvikla.
Meir profesjonelle offentlege innkjøp vil føre
til betre kvalitet, lågare prisar og betre ressursbruk i innkjøpsprosessen. Komiteen har
merka seg at det i meldinga blir lagt vekt på at offentleg sektor
også skal være ein krevjande kunde, og støttar at offentlege innkjøp
vert brukte til å fremje viktige samfunnsomsyn og til å stille krav til
innovasjon i næringslivet.
Komiteen viser til at offentleg
sektor er ein sentral aktør på marknaden, og at innovasjon innan
offentlege innkjøp er av stor næringspolitisk verdi. Det offentlege
må være seg si rolle bevisst som innkjøpar, og stimulera til næringsutvikling og
nyskaping. Det er i samband med dette viktig å styrke kompetansen
om korleis offentlege innkjøp kan føre til meir innovasjon, og om
korleis det offentlege kan leggje til rette for dette i høve til
næringslivet. Dette er også noko som næringskomiteen la vekt på
i arbeidet med Innovasjonsmeldinga, jf. Innst. S. nr. 170 (2008–2009)
om eit nyskapande og berekraftig Norge. Det er i denne samanhengen
viktig med fokus på utvikling av leverandørar og god dialog mellom offentleg
sektor og verksemdene.
Komiteen er kjend med at offentleg
sektor står framfor store utfordringar dei neste åra, og at innovative
offentlege innkjøp vil kunne føre til ein betre offentleg sektor,
samstundes som det vil kunne stimulere FoU i næringslivet. Dette
er òg noko som komiteen la vekt på under arbeidet med
St.meld. nr. 7 (2008–2009) Eit nyskapande og berekraftig Noreg.
Innovasjon i offentlege innkjøpsprosessar stimulerer bedriftene
til å utvikle nye eller forbetra varer, prosessar og tenester.
Eit næringsliv som er vant med å møte høge krav vil
stå betre rusta til å møte konkurranse utanfrå, og til å tilby gode
løysingar i internasjonale marknader. Slik kan offentlege innkjøp
medverke til å gjera norsk næringsliv meir konkurransedyktig. Som
oppdragsgjevar har det offentlege eit særskilt ansvar for å ikkje
kjøpe frå useriøse verksemder. Komiteen støtter Regjeringa
i at handlingsrommet som regelverket gir, skal nyttast slik at offentleg
sektor medverkar til anstendige arbeidsvilkår i globale leverandørkjeder.
Komiteen støttar at det offentlege
skal føre an når det gjeld å etterspørre miljøvennlege varer og
tenester, og har merka seg at Difi har ansvaret for å følgje opp
ein treårig handlingsplan for miljø- og samfunnsansvar i offentlege
innkjøp frå Regjeringa. Regjeringa sin handlingsplan for miljø-
og samfunnsansvar sørgjer for at klima- og energitiltak blir prioriterte
i statlege innkjøp. Handlingsplanen er utarbeidd av Miljøverndepartementet,
Fornyings- og administrasjonsdepartementet og Barne- og likestillingsdepartementet,
og Difi har oppfølgingsansvaret.
Gjennom sine innkjøp legg offentlege verksemder
mykje av grunnlaget for mellom anna korleis offentlege bygg vert
utforma, korleis offentlege tenester stettar innbyggarane sine behov
og føresetnader, og korleis arbeidsplassar i offentleg sektor vert
tilrettelagde for dei tilsette. Gjennom å stille krav til universell
utforming skal det offentlege legge til rette for at alle menneske
skal kunne delta på like vilkår, uavhengig av funksjonsnivå.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre, viser til
komitémerknad i Innst. S. nr. 170 (2008–2009) om at det, etter komiteen
sitt syn, bør stimulerast til auka fokus på grøne innkjøp i offentleg sektor,
og at det offentlege gjennom bruk av miljøkrav stimulerar til meir
innovasjon på miljøområdet, såkalla grøne innovasjonar. På denne
måten kan det offentlege vere i front som ein krevjande kunde, også
på miljøområdet. Etter komiteen sitt syn vil dette føre til at me
får eit meir framtidsretta og konkurransedyktig næringsliv.
Eit anna fleirtal,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre og Venstre,
ser det elles som svært bra at Regjeringa har innført krav om arbeidsklausular
i offentlege kontraktar for å sikre at tilsette som utfører tenester
og bygge- og anleggsarbeid for offentlege oppdragsgivarar, ikkje
har dårlegare løns- og arbeidsvilkår enn det som fylgjer av gjeldande
landsomfattande tariffavtale eller det som elles er normalt for
vedkommande stad og yrke.
Dette fleirtalet strekar under
at utforminga av gode innkjøp for tenester og tiltak frå sosialtenestene
og arbeids- og velferdsforvaltning (Nav) må ta vare på omsynet til
kvalitet, langsiktigheit, stabilitet og moglegheit for god individuell tilpassing
av tilbodet. Dette fleirtalet meiner det òg bør leggjast
vekt på omsyn til service overfor brukarane, og at dette vil kunne
stille krav om nærleik til brukarane i val av leverandør. Anskaffing
av slike tenester bør derfor ikkje gjennomførast med størst vekt
på priskriteriet. Innkjøparane bør i staden nytte det store handlingsrommet
som ligg i regelverket med omsyn til å leggje vekt på andre kriterier
enn pris når ein vel leverandør. Dette fleirtalet meiner anskaffingsprosessen
bør ta høgde for tryggleik for fagleg utvikling av tiltaka og særskilt
fleksibilitet til individuell tilpassing. Når ein kjøper helse-
og sosialtenester, er det tillete å nytte konkurranse med forhandling. Dette
fleirtalet viser vidare til at innkjøparane har høve til
å avgrense konkurransar til verksemder der fleirtalet av dei berørde
tilsette er funksjonshemma. Dette fleirtalet meiner
at handlingsrommet som ligg i regelverket, til dømes med omsyn til val
av prosedyreform, utforming av konkurransegrunnlag og val av tildelingskriterier
bør nyttast for å ta vare på omsyn som nemnt ovanfor. På denne bakgrunn
ber dette fleirtalet om at det vert gitt føringar
for utforming av gode innkjøpsformer for å ta vare på lovpålagte
tenester og tiltak til enkeltpersonar.
Dette fleirtalet vil streke under
at standardar er viktige hjelpemiddel i arbeidet med å forbetre kvaliteten
på dei offentlege innkjøpa i Noreg. Dette fleirtalet har
merka seg at Standard Norge, på oppdrag frå Regjeringa, har utarbeidd ein
nasjonal standardiseringsstrategi, der eitt av hovudmåla er å utvide
bruken av standardar i offentleg sektor for å auke den nasjonale
verdiskapinga, styrkje konkurransekrafta, sikre berekraftig forbruk,
og oppnå gode løysingar for helse, miljø og sikkerheit.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre vil vise til Representantforslag nr. 64
(2005–2006) fra Høyre som bad Regjeringen foreslå regler som sikrer mest
mulig like konkurransevilkår mellom offentlige og private aktører,
et forslag som ble avvist av de rød-grønne partiene.
Disse medlemmer viser til innstilling
fra næringskomiteen i sak om lov om endring i lov 16. juli 1999
nr. 69 om offentlige anskaffelser, hvor disse medlemmer stemte
imot krav om arbeidsklausuler i offentlige kontrakter fordi dette
øker de administrative byrder ved anskaffelser, er dårlig utredet
og ikke følges opp av et troverdig kontrollregime. Disse
medlemmer mener at det er høyst usikkert om slike klausuler har
effekt som tiltak mot sosial dumping.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at terskelverdien for offentlege innkjøp blir uendra,
og støtter at grensa for når ein kjøpar må gjennomføre ein anbodskonkurranse
ikkje blir heva no, men blir ståande på 500 000 kroner. Fleirtalet merkar seg
òg at det ikkje blir innførd forenkla kunngjeringsplikt for kjøp
under dette beløpet, og støttar at dette fortsatt skal være ei friviljug ordning. Fleirtalet viser
til at regelverket hadde sin siste store revisjon i 2007 og ser
det som viktig at det no blir sett fokus på etterleving av regelverket
og ro og stabilitet rundt regelverket. Dette vart det òg gitt støtte
til under den opne høyringa i komiteen.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er tilfreds med at hevinga av terskelverdien frå 200 000 kroner
til 500 000 kroner, som vart gjort hausten 2005, har vore samfunnsøkonomisk
lønsam. Dette fleirtalet viser til at dette er konklusjonen
til Asplan Viak, som på oppdrag av Fornyings- og administrasjonsdepartementet
evaluerte konsekvensane av endringane. Dette fleirtalet har merka
seg at undersøkinga viser at både leverandørar og innkjøparar har
spart pengar på enklare innkjøpsprosessar, og at tapet ved redusert konkurranse
ikkje overstig denne gevinsten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er positive til at
løftet i Soria Moria-erklæringen om å heve anbudsterskelen fra nivået
på 500 000 kroner opp mot EU-nivå, som i 2005 var rundt 1,8 mill.
kroner, nå blir skrinlagt. Derimot er det grunn til å anta at signalet
fra den rød-grønne regjeringen om en slik svekkelse av innkjøpsregelverket
kombinert med at forenklet kunngjøringsplikt ble droppet, ikke har stimulert
stat og kommune til å ta regelverket mer på alvor.
Disse medlemmer vil vise til
behandlingen av representantforslag fra Høyre, Dokument nr. 8:12
(2005–2006) om plikt til forenklet kunngjøring av innkjøp mellom
terskelverdien for anbud på 500 000 kroner og 100 000 kroner. NHO
viser i høringsbrev til stortingsmeldingen at det for små og mellomstore
bedrifter har blitt vanskelig å delta i konkurransen om kontrakter under
anbudsterskelen fordi innkjøpene ikke blir offentliggjort på ett
sted, men spredt på den enkelte innkjøpers nettsteder, eller via
andre kanaler. Disse medlemmer støtter fortsatt opprettelsen
av en slik utlysingsportal der kravet til informasjon er betydelig
forenklet sammenlignet med innkjøp over terskelverdien. Disse medlemmer mener
at en slik kunngjøring må være obligatorisk og merker seg at Regjeringen ikke
argumenterer spesielt godt mot dette i stortingsmeldingen.
Disse medlemmer har blant annet
merket seg at det for Regjeringen synes å være viktigst å forhindre
"økt ressursbruk og byråkrati" i forbindelse med offentlige innkjøp. Disse
medlemmer mener det også er viktig å forsikre seg om at
skattebetalernes penger blir brukt på en best mulig måte, at næringslivet
kan konkurrere på like vilkår og at korrupsjon unngås.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen, senest i statsbudsjettet
for 2010, å innføre plikt til forenklet kunngjøring ved innkjøp
mellom den nasjonale terskelverdien for anbudsplikt og 100 000 kroner,
og legge til rette for en effektiv ubyråkratisk nasjonal web-basert
struktur for dette."
Komiteen ser arbeidet
med å auke bruken av elektroniske løysingar ved offentlege innkjøp som
viktig, og har merka seg at bruk av elektroniske løysingar gir betre,
enklare og sikrare innkjøp.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er nøgd med at Regjeringa vil sikre eit breitt tilbod for elektroniske
løysingar som dekkjer heile innkjøpsprosessen.
Fleirtalet viser til at Regjeringa
har sett i verk ei rekkje tiltak for å auke bruken av elektroniske tenester,
og har merka seg at tenestetilbodet for elektroniske løysingar har
vorte vidareutvikla på ei rekkje områder. Fleirtalet har
vidare merka seg at statsråden i sitt brev til næringskomiteen datert
8. juni 2009 strekar under at det at ein ikkje går ut med nye måltal
om kor stort omfanget av elektronisk handel skal vera, ikkje betyr
at Regjeringa har senka ambisjonsnivået på dette feltet. Fleirtalet ser
det som positivt at Regjeringa satsar på kontinuerleg betring av
tenestetilbodet for elektroniske løysingar, og at ein no tek sikte
på å sette i verk tiltak for å skaffe betre kunnskap om bruk av
elektroniske løysingar, slik at det blir enklare å fylgje opp satsinga.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Regjeringen
ikke er i nærheten av å nå målet om at 25 pst. av de offentlige anskaffelsene
skal skje gjennom elektronisk handel, og at målsettingen ikke opprettholdes
i meldingen. Elektronisk handel vil øke kvaliteten på innkjøpspraksisen
betydelig, men vil måtte medføre en viss omlegging av innkjøpsprosedyrene
mange steder. Disse medlemmer stusser over at Regjeringen
her, i likhet med forenklingsområdet, går bort fra konkrete målsettinger.
Fravær av målsettinger svekker oppfølgingsmulighetene. Disse
medlemmer mener at Regjeringen bør ha en konkret målsetting,
konkrete tiltak for å nå målet og en metode for fortløpende oppfølging
av hvordan man ligger an.
Disse medlemmer viser til svar
fra fornyings- og administrasjonsministeren av 8. juni 2009 om elektronisk
handel. Statsråden mener at elektroniske løsninger er viktig for
å effektivisere og forbedre offentlige innkjøpsprosesser og viser
til at Regjeringen har satt i gang en rekke tiltak for å øke bruken
av dem. I sitt svar skriver statsråden at også Regjeringen ønsker
at hele offentlig sektor skal ta i bruk elektronisk faktura og vil
blant annet innføre et fellesformat for elektronisk faktura. Disse
medlemmer merker seg at statsråden sier det ikke foreligger
tilstrekkelig informasjon om elektronisk handel i offentlig sektor,
og at hun derfor vil sette i verk tiltak for å framskaffe bedre
og mer fullstendig informasjon om omfanget. Disse medlemmer gjentar at
Regjeringen selv har satt seg som mål at 25 pst. av offentlige anskaffelser
skal skje elektronisk, og merker seg at statsråden i sitt svar går
bort fra dette.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede mulighetene for
elektronisk handel på ulike områder og etablere ambisiøse mål med
tilhørende tiltak."
Komiteen vil peike
på den viktige rolla KOFA (Klagenemda for offentlige anskaffelser)
har, og har merka seg forslaget om at KOFA får tilført 3,65 mill.
kroner i Revidert nasjonalbudsjett for 2009.
Komiteen har merka seg at Regjeringa
har sett ned eit utval som skal greie ut implementeringa av nytt
handhevingsdirektiv i norsk rett, og vurdera korleis det samla norske
handhevingssystemet best kan organiserast. I denne samanhengen skal
òg KOFA sine oppgåver vurderast.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre, vil streke
under kor viktig det er at klager kan handsamas raskt, noko denne
styrkinga i form av ekstraløyve vil føre til. Det vil gjere at innkjøparar tek
regelverket på alvor, og styrkje tilliten til KOFA.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er positive til at
Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) kan ilegge overtredelsesgebyr
ved ulovlige direkteanskaffelser på inntil 15 pst. av innkjøpet.
Når det gjelder andre typer brudd på anskaffelsesregelverket, er
uttalelsene i KOFA ikke bindende for partene og vedtaket har dermed
ingen formell virkning. KOFA har heller ingen anledning til å undersøke mistanker
om brudd på regelverket på eget initiativ. Disse medlemmer vil
vise til behandlingen av Representantforslag nr. 123 (2007–2008) fra
Høyre om å etablere et eget tilsynsorgan for offentlige anskaffelser.
Selv om KOFA er et viktig tilbud for leverandører som vil klage,
så mener disse medlemmer at KOFA ikke er tilstrekkelig
som verktøy for å bedre etterlevelsen av anskaffelsesregelverket.
Riksrevisjonens rapporter og andre gjennomganger viser at man trenger
et mer aktivt tilsynsopplegg og tøffere sanksjoner. I et slikt tilsynsopplegg
kan det fortsatt være en løsning at KOFA opprettholdes som ankeorgan.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen etablere en tilsynsordning
for offentlige anskaffelser."
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til rapporten frå Asplan Viak som viser at protokollplikta,
som gjeld for alle kjøp over 100 000 kroner, og som vart innført
på same tid, har hatt ein skjerpande effekt på innkjøparane. Det
at innkjøparane må gje ei grundig skriftleg grunngjeving for vala sine,
stimulerer til gode innkjøp. Fleirtalet viser òg
til dei nye reglane i offentlegheitslova som vil gjera protokollen
offentleg etter at kontrakten er inngått. Fleirtalet har
merka seg at det på komitéhøyringa vart tatt til orde for ein enkel måte
å få informasjon om inngåtte kontraktar på, og ber Regjeringa sjå
nærare på dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at forvaltningen
er preget av lite åpenhet og lite tilgjengelig informasjon og statistikk
om offentlige anskaffelser. Slik informasjon er viktig for å få
et bilde av om regelverket følges opp og for at leverandører kan
ha tillit til at systemet er åpent og rettferdig. Slik regelverket
fungerer nå, vil mange små og mellomstore bedrifter ikke bli gjort
oppmerksomme på innkjøp som foretas, og man vil heller ikke kunne sjekke
hvem som har fått oppdrag uten å drive betydelig utredningsarbeid.
Disse medlemmer vil også vise
til svar fra fornyings- og administrasjonsministeren av 8. juni
2009 (vedlagt) på spørsmål om obligatorisk kunngjøring av innkjøpsprotokoll.
Statsråden vedgår at en slik offentliggjøring vil føre til økt åpenhet
om offentlige anskaffelser. Disse medlemmer støtter
statsrådens syn og har også merket seg at statsråden peker på at
større åpenhet kan forebygge og avdekke korrupsjon, samt virke disiplinerende
på offentlige virksomheter, og dermed bidra til at innkjøpsprosesser forbedres. Disse
medlemmer merker seg at statsråden likevel viser til at
reglene om offentlighet er nye, og vil se hvordan reglene har virket etter
noe tid. Disse medlemmer mener dette er en for passiv
holdning, og viser til all kritikken som har kommet mot offentlige
innkjøpsrutiner.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen etablere en ordning slik
at innkjøpsprotokoller for kjøp over 100 000 kroner blir offentliggjort."
Disse medlemmer mener at det
også er av offentlig interesse hvilke leverandører som leverer varer
og tjenester til offentlig sektor og mener at dette kan gjøres tilgjengelig
på ulike måter. Offentliggjøring må imidlertid skje på en måte som ikke
er for kostbar for offentlig sektor eller som gir ut sensitiv informasjon
fra leverandører.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til svar fra
fornyings- og administrasjonsministeren av 8. juni 2009 på spørsmål om
offentliggjøring av leverandørreskonto. I sitt svar vedgår statsråden
at en slik offentliggjøring vil føre til noe mer åpenhet om offentlige
anskaffelser og en oversikt over hvilke leverandører virksomheten
har kjøpt inn varer og tjenester fra.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede en hensiktsmessig
ordning om offentliggjøring av hvilke leverandører som leverer varer
og tjenester til offentlig sektor."
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til brev frå statsråden til næringskomiteen, datert 4. juni
2009, om konkurranseforholda for offentlege tenestepensjonar. Fleirtalet har
merka seg at Regjeringa er i ferd med å greie ut forholdet mellom regelverket
for offentlege innkjøp og tenestepensjon, og avventer resultatet
av dette arbeidet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at innkjøp av offentlige tjenestepensjoner
beløper seg til nærmere 23 mrd. kroner hvert år og er en vesentlig
og økende utgift for offentlig virksomhet.
Disse medlemmer vil vise til
Konkurransetilsynets brev til Fornyings- og administrasjonsdepartementet
(FAD) av 18. mars 2009, der det går frem at tilsynet vurderer å
gi en påpekning etter konkurranseloven § 9 første ledd e) overfor
rette myndighet for å styrke konkurransen og lette adgangen for
nye aktører i markedet for offentlige tjenestepensjoner. FAD har
i første omgang bedt om en tolkningsuttalelse av hvordan anskaffelsesregelverket
er å forstå i forhold til nåværende praksis i mange kommuner. Disse medlemmer viser
også til FADs svar på spørsmål fra Høyre i brev av 4. juni 2009
(vedlagt), der statsråden skriver at "problemstillingene" Konkurransetilsynet
tar opp er kompliserte, og en slik utredning vil derfor ta noe tid.
Disse medlemmer finner det svært
uheldig at innkjøp av tjenestepensjoner ikke i stor nok grad blir
lagt ut på offentlige anbud. Innkjøp av disse tjenestene blir heller
ikke omtalt i denne stortingsmeldingen, noe som ville vært naturlig
på grunn av det totale omfanget av disse. Disse medlemmer viser
til at Konkurransetilsynet tar opp en begrenset, men viktig problemstilling
og at Regjeringen allerede har brukt mer enn to måneder på å besvare
brevet. Disse medlemmer anmoder Regjeringen om å
prioritere saksbehandlingen av et viktig spørsmål for innkjøp i offentlig
sektor.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest innføre
krav om at det regelmessig gjennomføres anbudskonkurranser om kjøp
av offentlig tjenestepensjon."
Medlemen i komiteen frå Kristeleg
Folkeparti viser til representantforslaget frå Kristeleg
Folkeparti, Dokument nr. 8:76 (2007–2008), om at ideelle verksemder
som yter helse- og omsorgstenester, herunder barnevernstenester,
vert unntatt frå kravet om anbod i lov om offentlege anskaffelser. Denne
medlemen viser til innstillinga i saka, Innst. S. nr. 311 (2007–2008),
der det heiter at:
"Dette fleirtalet er (…) samd med forslagsstillarane
i at frivillige organisasjonar speler ei viktig rolle for den norske
velferdsstaten, og at dei er eit viktig supplement til offentlege
etatar (…) Dette fleirtalet ynskjer at dei ideelle og private ikkje-kommersielle
organisasjonane også i framtida skal vere ein viktig bidragsytar
til velferdsstaten, og vil leggje til rette for dette. Dette fleirtalet
har òg merka seg at det er eit arbeid på gang i Regjeringa der dei
juridiske problemstillingane blir vurderte, og at det i samband med
dette vil bli vurdert kva for tenester som eventuelt skal haldast
utafor lovas krav til konkurranse."
Denne medlemen strekar under
at bruk av anbod ikkje er hensiktsmessig i helse- og omsorgssektoren,
der utsette grupper er avhengige av stabilitet og langsiktige tilbod. Denne
medlemen er særs skuffa over at Regjeringa enno ikkje har
foreslått endringar som sikrar mindre bruk av konkurranseutsetting
på dette området. Det hastar no å få unnateke ideelle organisasjonar
i helse- og omsorgssektoren frå anbodskravet. Tusenvis av rusmiddelmisbrukarar,
barnevernsbarn og eldre står i fare for å mista sitt tilbod. Nokre
har allereie mista tilbodet. Dette har også samanheng med at Helse
Sør-Øst fører ein meir anbodsretta politikk enn det andre helseregionar gjer.
Denne medlemen fremmar på denne
bakgrunn følgjande forslag:
"Stortinget ber Regjeringa snarast fremma forslag
som sikrar at ideelle verksemder som yter helse- og omsorgstenester,
herunder barnevernstenester, vert unnatekne frå kravet om anbod
i lov om offentlege anskaffingar."
"Stortinget ber Regjeringa snarast sikra at
Helse Sør-Øst følgjer den avtalepraksisen for helse- og omsorgstenester
som dei andre helseregionane følgjer."
"Stortinget ber Regjeringa om snarast å fremma forslag
som sikrar at den kommunale eigenandelen på ideelle rusbehandlingsplassar
vert fjerna, slik at kommunane vert stilt overfor den same økonomiske
situasjonen uavhengig av om kommunen nyttar ein ideell eller ein
statleg institusjon."
Forslag frå Framstegspartiet, Høgre, Kristeleg Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen, senest i statsbudsjettet
for 2010, å innføre plikt til forenklet kunngjøring ved innkjøp
mellom den nasjonale terskelverdien for anbudsplikt og 100 000 kroner,
og legge til rette for en effektiv ubyråkratisk nasjonal web-basert
struktur for dette.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen utrede mulighetene for
elektronisk handel på ulike områder og etablere ambisiøse mål med
tilhørende tiltak.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen etablere en tilsynsordning
for offentlige anskaffelser.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen etablere en ordning slik
at innkjøpsprotokoller for kjøp over 100 000 kroner blir offentliggjort.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen utrede en hensiktsmessig
ordning om offentliggjøring av hvilke leverandører som leverer varer
og tjenester til offentlig sektor.
Forslag frå Framstegspartiet, Høgre og Venstre:
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen snarest innføre krav om
at det regelmessig gjennomføres anbudskonkurranser om kjøp av offentlig
tjenestepensjon.
Forslag frå Kristeleg Folkeparti:
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringa snarast fremma forslag som
sikrar at ideelle verksemder som yter helse- og omsorgstenester,
herunder barnevernstenester, vert unnatekne frå kravet om anbod
i lov om offentlege anskaffingar.
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringa snarast sikra at Helse Sør-Øst
følgjer den avtalepraksisen for helse- og omsorgstenester som dei
andre helseregionane følgjer.
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringa om snarast å fremma forslag
som sikrar at den kommunale eigenandelen på ideelle rusbehandlingsplassar
vert fjerna, slik at kommunane vert stilt overfor den same økonomiske
situasjonen uavhengig av om kommunen nyttar ein ideell eller ein
statleg institusjon.
Tilrådinga frå komiteen vert sett fram av ein samla
komité.
Komiteen har elles
ingen merknader, viser til meldinga og rår Stortinget til å gjere
slikt
vedtak:
St.meld. nr. 36 (2008–2009) – om Det gode innkjøp
– vert å leggja ved møteboka.
Jeg viser til brev av 2. juni 2009 fra Næringskomiteen
hvor det, under henvisning til Konkurransetilsynets brev til departementet
av 18. mars 2009, stilles spørsmål om konkurranseforholdene for
offentlige tjenestepensjoner og forholdet til reglene om offentlige
anskaffelser.
Konkurransetilsynet peker på et viktig spørsmål om
markedet for offentlig tjenestepensjon. Kjøp av offentlig tjenestepensjon
utgjør store beløp, og det er viktig at disse ressursene utnyttes
på en god måte. Før jeg kan ta stilling til spørsmålene fra Næringskomiteen,
vil jeg imidlertid få utredet forholdet til regelverket om offentlige anskaffelser,
herunder om løpende kontrakter om tjenestepensjon med jevne mellomrom
må underlegges konkurranse etter prosedyrene i anskaffelsesregelverket.
Problemstillingene Konkurransetilsynet tar opp er kompliserte, og en
slik utredning vil derfor ta noe tid.
Når utredningen er gjennomført, vil Konkurransetilsynets
brev bli besvart umiddelbart.
Jeg viser til Næringskomiteens brev av 29. mai 2009
med spørsmål fra Høyres komiteemedlemmer i forbindelse med behandling
av St.meld. nr. 36 (2008-2009) Det gode innkjøp. Enkelte av spørsmålene
henger sterkt sammen og jeg vil derfor besvare dem samlet.
Bruk av elektroniske løsninger er viktig for
å effektivisere og forbedre offentlige innkjøpsprosesser, og regjeringen
har satt i gang en rekke tiltak for å øke bruken av dem. Tjenestetilbudet for
elektroniske løsninger har blitt videreutviklet. Fornyings- og administrasjonsdepartementet
og KS har inngått en rammeavtale som skal gjøre det lettere å gjennomføre
konkurranser elektronisk, og Direktoratet for forvaltning og IKT
(Difi) har koordineringsansvaret for et stort europeisk prosjekt
(Peppol) som skal gjøre det enklere å levere tilbud på tvers av
landegrensene. Regjeringen ønsker også hele offentlig sektor skal
ta i bruk elektronisk faktura og vil blant annet innføre et fellesformat
for elektronisk faktura.
Omsetningen på Ehandel.no var 2,2 milliarder kroner
i 2008 på, som innebar en vekst på ca. 15 prosent fra året før.
Vi har begrenset informasjon om bruken av elektronisk handel i offentlig
sektor sett under ett. I følge SSBs undersøkelse av IKT-bruk i staten
i 2008www.ssb.no/iktbruks) ble om lag 40 prosent av
statlige foretaks samlede innkjøp helt eller delvis gjennomført
ved bruk av elektroniske forretningsprosesser i 2008. Tre av fire
foretak benytter elektronisk fakturahåndtering og database for offentlig
innkjøp, mens tre av ti sender og mottar eFaktura. Om lag syv av
ti foretak publiserer konkurransegrunnlag og håndterer innsending
av mottak og tilbud elektronisk, mens litt over halvparten håndterer
evaluering og tildeling tilsvarende. 38 prosent oppgir at de benytter
elektronisk bestillingssystem.
Tallene som ofte har vært fremhevet for bruk
av elektronisk handel, har vært knyttet opp til ordrehåndtering
på Ehandel.no. Innkjøpsprosessen omhandler flere faser, og i meldingen
deles dette opp i konkurransegjennomføring, ordrehåndtering og faktura/betaling.
Det er også relevant å ta med andre løsninger for elektroniske innkjøp enn
de sentrale løsningene som Difi forvalter. Vi har ikke tilstrekkelig
informasjon om situasjonen på disse områdene. For å bedre kunne
følge opp arbeidet med økt bruk av elektroniske løsninger i innkjøpsprosessen
vil jeg derfor sette i verk tiltak for å framskaffe bedre og mer
fullstendig informasjon om omfanget av e-handel i offentlig sektor.
Gjennom dette vil vi også få bedre kunnskap om eventuelle hindringer
for bruk av elektroniske løsinger. Før vi har fått bedre datagrunnlag
om bruk av elektroniske løsninger i de ulike delene av innkjøpsprosessen, ønsker
jeg ikke å gå ut med nye måltall. Men jeg vil understreke at regjeringen
ikke har senket ambisjonsnivået på dette feltet. Som det fremgår av
meldingen, satser vi på kontinuerlig bedring av tjenestetilbudet
for elektroniske løsninger. Bedre datagrunnlag vil gjøre det enklere
å følge opp satsingen.
Siden det ikke foreligger plikt til forenklet kunngjøring,
er erfaringsmaterialet for bruken av slik kunngjøring begrenset.
Difi har gjennomført intervjuer med fem offentlige virksomheter som
har innført internt krav til kunngjøring under den nasjonale terskelverdien.
Disse virksomhetene har hatt positive erfaringer med innføring av
forenklet kunngjøringsplikt. Antallet virksomheter som er intervjuet,
er imidlertid for lite til at man kan trekke generelle konklusjoner
på bakgrunn av dem.
I forbindelse med høringen av forslag om innføring
av forenklet kunngjøring i 2005, var et klart flertall kritiske
til forslaget og viste til at dette ville føre til økt ressursbruk
og byråkrati. Særlig vil dette kunne være tilfelle i konkurranser
hvor antall tilbydere er stort. Regjeringen ønsker at oppdragsgivere
skal ha fleksibilitet til å tilpasse bruken av forenklet kunngjøring
til virksomhetens behov, og vil derfor ikke gjøre denne ordningen
obligatorisk. Virksomhetene kan da vurdere om forenklet kunngjøring
er hensiktsmessig i ulike typer konkurranser og markeder. Ro og
stabilitet rundt et relativt nytt regelverk har også vært svært
viktig i vurderingen av om man skal innføre plikt til forenklet
kunngjøring. For å stimulere til mer bruk av forenklet kunngjøring
vil imidlertid regjeringen styrke den frivillige kunngjøringsordningen
på Doffin, og gi informasjon og veiledning om beste praksis.
Etter den nye offentlighetsloven trådte i kraft 1. januar
2009 er alle anbudsprotokoller og tilbud offentlig tilgjengelige.
Det kan gjøres unntak fra innsyn frem til leverandør er valgt, og det
skal ikke gis innsyn i opplysninger som er omfattet av taushetsplikt
(for eksempel forretningshemmeligheter).
Uavhengig av reglene om innsyn i protokoller, vil
deltakerne i konkurransen motta relevant informasjon gjennom regler
om oppdragsgivers begrunnelsesplikt. Offentlighet rundt protokoller
imøtekommer derfor primært allmennhetens interesse i å kontrollere
at det ikke blir tatt utenforliggende hensyn.
For kontrakter som overstiger EØS-terskelverdi, har
vi allerede i dag regler om at oppdragsgiver skal gjøre kontraktstildelingen
kjent gjennom en kunngjøring i den europeiske TED-databasen (Tenders
Electronic Daily). En slik kunngjøring skal blant annet inneholde
opplysninger om den anvendte anskaffelsesprosedyren, kontraktens art
og omfang, de anvendte tildelingskriteriene, antall innkomne tilbud,
navn og adresse på den vinnende leverandøren og kontraktsverdien. Disse
kravene til offentlighet imøtekommer et stykke på vei hensynet til
offentlig innsyn i anskaffelser.
Obligatorisk offentliggjøring av anbudsprotokoller,
for eksempel på en nasjonaldatabase, vil føre til økt åpenhet om
offentlige anskaffelser. Åpne og gjennomsiktige innkjøpsprosesser
kan forebygge og avdekke korrupsjon og misligheter. Offentliggjøring
av anbudsprotokoller på en database kan antagelig også virke disiplinerende
på offentlige virksomheter, og dermed bidra til at offentlige innkjøpsprosesser forbedres.
Protokoller vil kunne inneholde opplysninger som
er omfattet av taushetsplikt, for eksempel forretningshemmeligheter.
Vurderingen av hva som er underlagt taushetsplikt kan være ressurskrevende.
En obligatorisk offentliggjøring av samtlige protokoller vil være
mer ressurskrevende enn en offentliggjøring av enkeltprotokoller
på bakgrunn av en innsynsbegjæring.
Reglene om offentlighet er nye. Jeg mener derfor at
det er hensiktsmessig å samle inn informasjon om hvordan reglene
har virket etter noe tid, før det eventuelt foretas endringer.
En ordning med offentliggjøring av leverandørreskontro
må eventuelt utredes grundig, men jeg kan gi noen helt foreløpige
synspunkter på en slik ordning. Offentliggjøring av virksomheters leverandørreskontro
vil føre til noe mer åpenhet om offentlige anskaffelser. Den vil
gi oversikt over hvilke leverandører virksomheten har kjøpt inn
varer og tjenester fra, og vil bidra til å styrke datagrunnlaget
om offentlige anskaffelser. Regnskapsinformasjon vil kunne gis på
ulikt nivå, fra den enkelte fakturaer til mer overordnet oversikt
over hva virksomheter betaler til en leverandør i løpet av et år.
En overordnet oversikt vil i liten grad gi informasjon om hva som
er kjøpt og hvordan virksomheten inngikk kontrakten med leverandøren,
slik som anskaffelsesprotokollen vil gi. Jeg er derfor usikker på
hvor stor merverdi det vil ha og gjøre det obligatorisk å offentliggjøre
denne informasjonen.
Oslo, i næringskomiteen, den 11. juni 2009
Ola Borten Moe |
Gunvor Eldegard |
leiar |
ordførar |