Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Laila Gustavsen, Eva Kristin Hansen, Svein Roald Hansen, Sverre
Myrli, Tore Nordtun og Willy Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Jan
Arild Ellingsen, Siv Jensen, Tone Liljeroth, Peter N. Myhre og Karin
S. Woldseth, fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark, Ivar Kristiansen
og lederen Ine M. Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti,
Bård Vegar Solhjell, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og
fra Kristelig Folkeparti, Dagfinn Høybråten, viser til den
forelagte proposisjonen hvor det fremkommer at forhandlingspartene
den 28. juli 2010 signerte avtalene om en ny EØS-finansieringsordning
for perioden 2009–2014, en ny norsk finansieringsordning med EU
for perioden 2009–2014 og tilleggsprotokoll for handel med fisk
mellom Norge og EØS.
Komiteen er kjent med at utgangspunktet
for forhandlingene er at det etter EØS-avtalens ikrafttredelse i
1994 ble opprettet en låne- og tilskuddsordning med hensikt å bidra
til sosial og økonomisk utjevning i EØS-området. Komiteen er
videre kjent med at disse ordningene har blitt utvidet og forlenget ved
EØS-utvidelsene i 2004 og 2007, og at det er opprettet en særskilt
norsk finansieringsordning, i tillegg til to bilaterale samarbeidsavtaler
med Romania og Bulgaria i 2007.
Komiteen viser samtidig til at
det i forbindelse med EØS-utvidelsene i 2004 og 2007 ble inngått
avtaler mellom Norge/Island og EØS om økte tollfrie importkvoter
for fisk til EU, og at en revidering av dette kvoteregimet var forhandlingstema
i den foreliggende tilleggsprotokollen for handel med fisk mellom
Norge og EØS. Komiteen støtter det norske forhandlingsutgangspunktet
om at en videreføring av norske finansielle bidrag til EU-landene
blant annet gjøres avhengig av en tilfredsstillende avtale i forhold
til markedsadgang for fisk, herunder faste kvoter eller generelle
tollettelser.
Komiteen er kjent med at hovedspørsmålene
i forhandlingene om nye finansielle bidrag har dreid seg om størrelsen
på disse bidragene, hvilke stater som skal motta midler, hva midlene
skal benyttes til og hvordan de skal forvaltes. Komiteen viser
til forhandlingsresultatet som innebærer at EØS/EFTA-statene i perioden
2009–2014 vil bidra med 1 788,5 mill. euro, tilsvarende om lag 14,36
mrd. norske kroner til sosial og økonomisk utjevning i Europa. Omfanget
av den nye EØS-finansieringsordningen er om lag 7,94 mrd. kroner,
hvor Norges andel beløper seg til om lag 7,59 mrd. kroner, mens
omkostningene for den norske finansieringsordningen tilsvarer anslagsvis
6,42 mrd. kroner over samme tidsrom. Mottakerstatene vil være de
samme som har mottatt bistand under de respektive finansieringsordningene
2004–2009. Komiteen er kjent med at blant annet miljøvern,
klimatiltak, fornybar energi, anstendig arbeid og trepartssamarbeid
er særlig prioriterte satsingsområder i tildelingene, men at også
utvikling av sivilt samfunn, justistiltak og forskning med mer er
prioriterte områder.
Et grunnleggende prinsipp i Norges bidrag til
sosial og økonomisk utjevning i EU-landene bør etter komiteens syn
være å skape økonomisk vekst og bidra til fattigdomsreduksjon slik
at landene både kan ta del i det felles europeiske marked og dra
nytte av globaliseringen. Komiteen vil understreke
at finansieringsordningen ikke er hjemlet i EØS-avtalen og at Norge
således ikke er rettslig forpliktet til å videreføre finansieringsordningene
etter at disse utløp 30. april 2009. Det bør etter komiteens syn
heller ikke bli slik at ordningene gjøres permanente.
Komiteen vil understreke at alle
prosjekter må være gjenstand for kontroll, revisjon samt ha fokus på
mål- og resultatoppnåelse, og at det etterstrebes å involvere norske
partnere i prosjekter der hvor dette er mulig og hensiktsmessig.
Komiteen vil fremheve viktigheten
av at man både i Norge og i mottakerlandene etterstreber åpenhet
og transparens i prosessen knyttet til tildelig, bruk samt revisjon
av EØS-midlene. Det er også etter komiteens syn viktig
at befolkningen både i Norge og i de respektive mottakerlandene
gjennom ulike informasjonstiltak gjøres kjent med tildeling så vel
som resultater av ordningene.
Komiteen er kjent med at enkelte
av de nye EU-landene har til dels store utfordringer knyttet til korrupsjon. Komiteen er
videre innforstått med at Det Europeiske Kontor for bedrageribekjempelse, OLAF,
ikke har myndighet i forhold til EØS-midlene, men at bruken av disse
følges opp av Financial Mechanism Office tilknyttet EFTA-sekretariatet,
og av Riksrevisjonen og EFTAs revisjonsorgan. Ansvaret for å følge
opp prosjektene er imidlertid også i stor grad delegert til respektive
myndigheter i mottakerlandene. Komiteen viser til
at Norge kan suspendere finansieringen, eventuelt også kreve tilbakebetaling
av midler dersom det avdekkes uregelmessigheter eller korrupsjon
i noen av prosjektene.
Komiteen viser til at Eurojust,
organet for påtalesamarbeid i EU, ble opprettet i 2002 og er et
samarbeid mellom alle EUs medlemsstater hva gjelder avdekking av
bedrageri og korrupsjon innad i unionen. Eurojust samarbeider nært
med OLAF, og selv om Norge ikke er medlem av førstnevnte og EØS-midlene
ikke omfattes av sistnevnte, er det etter komiteens syn
viktig at norske myndigheter samarbeider med og utveksler erfaringer
med disse institusjonene hva gjelder avdekking av korrupsjon og
misligheter tilknyttet EØS-midlene.
Komiteen mener at det nye nivået
på EØS/EFTA-statenes bidrag 2009–2014 er høyt, men viser til at
regjeringen vurderer det som akseptabelt, og at regjeringen er fornøyd
med at klima, miljø og anstendig arbeidsliv er blant tyngdepunktene
i samarbeidet med de nyeste medlemsstatene i EU.
Komiteen vil fremheve at avtalepartene
ved avtalenes utløp forplikter seg til å vurdere behovet for fortsatt
bistand til de nevnte formål.
Komiteen er kjent med at det
norske utgangspunktet i forhandlingene var at de tollfrie kvotene
for fisk fremforhandlet i forbindelse med utvidelsene i 2004 og
2007 skulle videreføres og gjøres permanente, at Norge skulle innvilges
ubegrenset tollfri markedstilgang for frosne, pillede reker til
EU og at taket for den eksisterende tollfrie kvoten for bearbeidede sildeprodukter
skulle økes. Komiteen viser til at EØS-avtalens protokoll
9 gir Norge tollfrihet på en del fiskeprodukter, men ikke på produkter
som stammer fra de såkalte «sensitive fiskeslagene» i EU som laks,
makrell, sild og en rekke skalldyr. Ettersom norsk eksport av fisk
og fiskeprodukter til EU utgjør om lag 60 prosent av den samlede
eksporten av slike produkter, og at eksporten av de sensitive fiskeslagene
utgjør en betydelig andel av samlet eksport til EU, er komiteen enig
i at protokoll 9 gir utilstrekkelige rammevilkår for norsk fiskerinæring.
Komiteen merker seg at Norge
fikk gjennomslag i forhandlingene for at de tollfrie kvotene fremforhandlet
i forbindelse med de tidligere utvidelsesprosessene i 2004 og 2007
videreføres og at man får bedret markedsadgang for bearbeidede sildeprodukter
til EU. Norge fikk ikke gjennomslag for kravet om ubegrenset tollfrihet
for frosne, pillede reker til EU, men komiteen registrerer
at man fra norsk side likevel oppnådde enighet om en utvidet tollfri
kvote for disse produktene. Komiteen er imidlertid
skuffet over at Norge ikke fikk støtte for et utvidet produkt-assortiment
under de eksisterende tollfrie kvotene, og at man heller ikke ble
enige om permanente kvoteordninger.
Komiteen merker seg regjeringens
vurdering om at man har oppnådd en akseptabel løsning på et politisk
sensitivt område hva gjelder markedsadgang for fisk.
Det er komiteens mening viktig
at man i fremtidige forhandlingsrunder fra norsk side tar i bruk
alle relevante virkemidler for å oppnå økt markedsadgang for norske
produkter. I så måte er det komiteens syn at tilfredsstillende
markedsadgang for fiskeprodukter også bør kunne ses i sammenheng
med eventuell inkludering av landbruksprodukter i EØS-avtalen.