Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Terje Halleland og Ulf Erik Knudsen, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Ola Borten Moe, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser
til at organisert kriminalitet de senere årene i økende grad er
blitt en del av kriminalitetsbildet i Norge. Dette har stilt politiet
overfor nye og store utfordringer både med å forebygge, avdekke
og etterforske organisert kriminalitet. Det stiller også nye krav til
organisering og samordning av politiets innsats på området.
Komiteen vil peke på at Stortinget
har gitt uttrykk for at kampen mot den organiserte kriminaliteten
skal prioriteres, både nasjonalt og gjennom internasjonalt samarbeid.
Politiet har også fått mulighet til å ta i bruk nye og utradisjonelle
etterforsk-ningsmetoder i denne sammenheng.
Komiteen viser til at formålet
med Riksrevisjonens undersøkelse har vært å belyse politiets og
påtalemyndighetens innsats mot organisert kriminalitet. Riksrevisjonen
har i sine konklusjoner trukket fram en rekke forhold den mener ikke
er tilfredsstillende i den innsatsen som gjøres fra politiet og
påtalemyndigheten i kampen mot organisert kriminalitet. Det påpekes bl.a.
at det mangler en helhetlig og overordnet strategi for arbeidet
mot organisert kriminalitet. Departementets styringsdialog med politiet
er mangelfull, og Riksrevisjonen mener det er uheldig at det ikke
i større grad foreligger mål og resultater for politiets innsats
på området. Det er videre vesentlige svakheter knyttet til samordning
og informasjonsutveksling både mellom politidistriktene og internasjonalt.
Riksrevisjonen mener også politiets IKT-systemer har betydelige
mangler og ikke bidrar til en effektiv kriminalitetsbekjempelse.
På bakgrunn av Riksrevisjonens uttalte kritikk av
myndighetenes innsats og arbeid besluttet komiteen å avholde en
åpen kontrollhøring. Gjennom høringen har komiteen fått belyst saken
fra ulike instanser og gjennom det fått nyttige innspill til arbeidet
med saken. I høringen kom det også fram fra flere av instansene
at det på flere av de områdene Riksrevisjonen kommer med kritiske
merknader, har skjedd en positiv utvikling.
Komiteen vil særlig peke på at
felles innsats på tvers av politidistrikter, synes å være i et godt spor,
også som følge av økonomiske incitamenter fra sentralt hold. Komiteen mener
imidlertid fortsatt det er forhold som kan forbedres og som det
er nødvendig at departementet tar grep for å endre på.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at flere politidistrikter har gått sammen for å bedre bekjempelsen
av grense-overskridende kriminalitet. Disse medlemmer har
merket seg at initiativene er kommet fra politidistriktene selv
og ikke er initiert verken fra Politidirektoratet eller Justisdepartementet. Disse
medlemmer mener det er grunnlag for en samlet innsats mot
organisert kriminalitet på tvers av alle politidistriktene, og mener
det er departementets ansvar å sikre tilstrekkelige incitament og
verktøy for å gjennomføre en slik samordning. Disse medlemmer mener
det ikke er tilstrekkelig at dette ansvaret er overlatt til det
enkelte politidistrikt.
Komiteen viser til
at enkelte av de forhold som ble kritisert av Riksrevisjonen ble
problematisert i høringen i komiteen. Det ble fra flere instanser trukket
fram at definisjonen av organisert kriminalitet kunne ha bidradd
til at svarene fra politidistriktene ikke nødvendigvis gjenspeilet innsatsen
godt nok. Enkelte påpekte også at en del av innsatsen mot organisert
kriminalitet kan være vanskelig å måle, på samme vis som det er vanskelig
å finne gode måleparametre for forebyggende politiarbeid.
Komiteen vil peke på at høringsinstansene satte
spørsmålstegn ved om det er hensiktsmessig og praktisk mulig med
en helhetlig overordnet nasjonal strategi for bekjempelse av organisert
kriminalitet. Kriminalitetstypene er svært forskjellige og må bekjempes
på ulik måte. Det trengs derfor i stedet en egen strategi for hver
type kriminalitet. Komiteen imøteser en drøfting
av strategivalg for bekjempelse av organisert kriminalitet i den
varslede stortingsmeldingen om temaet.
Flere har påpekt at det på noen områder kan
bli for mange mål og parametre, slik at det blir vanskelig å prioritere. Komiteen mener
arbeidet med Resultatreformen er viktig i så måte og mener det kan
være en fordel med noen færre mål å forholde seg til slik at de
sentrale prioriteringene fremstår mer tydelige. Komiteen vil
understreke at dette i særlig grad er et ansvar for Justisdepartementets
politiske ledelse.
Komiteen vil understreke at samarbeid
på tvers av politidistriktene er av stor betydning i arbeidet med
å bekjempe organisert kriminalitet. Høringen viste at det har skjedd
en positiv utvikling siden Riksrevisjonens undersøkelse ble gjennomført.
Det nye samordningsorganet som er opprettet, økte sentrale bevilgninger
og styrking av Kripos ble fremholdt som positivt av høringsinstansene. Komiteen mener
det bør vurderes om ytterligere midler bør fordeles fra sentralt
hold for å stimulere til samarbeid over politigrensene, slik at
økonomi ikke skal være avgjørende for om samarbeid finner sted eller
ikke.
Komiteen vil vise til at det
under høringen kom fram at det var et problem at utgiftene til tolking
er økende og en belastning på det enkelte politidistrikt eller særorgan. Komiteen vil
videre vise til at dette kan hemme etterforskningen av organisert
kriminalitet. Komiteen mener på denne bakgrunn Justisdepartementet
nøye bør vurdere hvordan utgifter til tolketjensten kan organiseres
og finansieres.
Komiteen vil også peke på at
det i arbeidet med organisert kriminalitet er viktig med samarbeid
med andre instanser som skatte- og tolletaten.
Komiteen har merket seg at det
er noe ulike oppfatninger av hvorvidt nye etterforskningsmetoder
som det er åpnet for å bruke, benyttes i tilstrekkelig grad. Komiteen mener
dette er metoder som er ment brukt i særlig alvorlige saker, men
at det er avgjørende at politiet er kjent med og kan bruke metodene
på en tilfredsstillende måte.
Komiteen viser til at både Riksadvokaten
og andre som deltok på høringen mente det var behov for utvidet
mulighet for beskyttelse av vitner og politiinformanter. Komiteen forventer
og imøteser en bred gjennomgang av dette fra regjeringens side i
forbindelse med fremleggelsen og behandlingen av Metodekontrollutvalgets innstilling.
Komiteen vil peke på behovet
for nye IKT-løsninger i politietaten. Dette er helt klart et kritisk punkt
i politiets arbeid og skaper også problemer i arbeid på tvers av
politidistrikter. Komiteen har merket seg høringsinstansenes
entydige uttalelser om alvorligheten knyttet til IKT-situasjonen.
Dette ble også understreket ved at statsråden medga at IKT har vært
nedprioritert gjennom flere år. Komiteen vil understreke
at nye IKT-løsninger synes å være et kritisk punkt for så vel politiets
innsats mot kriminalitet generelt og i forhold til den organiserte
kriminaliteten spesielt. Komiteen kan vanskelig se at
det er mulig å løse utfordringene på dette området utelukkende med
omdisponering av driftsmidler i politiet uten at andre prioriterte mål
for politiet må vike.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at politidirektøren under den åpne kontrollhøringen
i saken sa at politiets IKT-systemer ikke legger til rette for kriminalitetsbekjempelse. Disse
medlemmer viser videre til at Justisdepartementet ikke har prioritert
investeringer i nye IKT-systemer og mener det er kritikkverdig. Disse
medlemmer viser til at et effektivt IKT-system vil føre til
langt mer målrettet og fornuftig bruk av politiets resurser og at
den mang-lende satsingen på IKT har gått ut over politiets evne
til å bekjempe organisert kriminalitet.
Disse medlemmer mener det er
viktig at Justisdepartementet følger opp IKT-satsingen i politiet
og mener det vil være et grunnleggende premiss for effektiv bekjempelse
av organisert kriminalitet i fremtiden.
Komiteen viser til
at det er varslet en stortingsmelding om bekjempelse av grenseoverskridende
organisert alvorlig kriminalitet. Komiteen regner
med at Stortinget gjennom denne vil få belyst nærmere og mer omfattende de
temaene som er tatt opp både i Riksrevisjonens rapport, høringen
i komiteen og i komiteens merknader.