Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Geir Pollestad, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til Prop. 18 L (2010–2011) der
regjeringen foreslår endringer i lov om pensjonstrygd for sjømenn,
lov om pensjonstrygd for fiskere og lov om supplerande stønad til
personar med kort butid i Noreg. Dessuten foreslår regjeringen enkelte
presiseringer og opprettinger i folketrygdloven og endringslover
til denne, i lov om endringer i lov om Statens Pensjonskasse, lov om
samordning av pensjons- og trygdeytelser og i enkelte andre lover.
Komiteen peker på at de foreslåtte
lovendringene foreslås på bakgrunn av innføringen av alderspensjon
i folketrygden fra 1. januar 2011.
Komiteen vil bemerke at enkelte
forslag i denne proposisjonen er av mer teknisk karakter og fremstår
som relativt kompliserte. Proposisjonen ville i det hele tatt tjent
på en enklere fremstillingsmåte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil peke på at det er lang
tid siden Stortinget vedtok den nye pensjonsreformen. Regjeringen
har derfor hatt god tid til å forberede de nødvendige lovendringer
som må være på plass før 1. januar 2011. Den foreliggende sak ble
fremmet fra regjeringen 19. november 2010 og komiteen må avgi innstilling
i løpet av to og en halv uke for at Stortinget skal behandle saken
før nyttår. Disse medlemmer mener det er sterkt kritikkverdig at
regjeringen fremlegger saker for Stortinget med så knapp tidsfrist.
Det blir umulig for Stortinget å ha en fullt ut forsvarlig saksbehandling
av denne type saker innenfor slike frister.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil understreke at lovendringer
på trygdeområdet gjelder enkeltmennesker. I de foreliggende forslag
innebærer endringene også innstramminger i regelverk som vil kunne
gjøre livssituasjonen for de det gjelder vanskeligere. Disse
medlemmer kan ikke se at dette er godt nok synliggjort i
proposisjonen.
Komiteen viser til
at pensjonstrygden for sjømenn som hovedregel omfatter norske statsborgere
og personer fast bosatt i Norge som har vært ansatt på norske skip
og flyttbare innretninger over 100 bruttotonn registrert i norsk skipsregister.
Pr. 31. desember 2009 omfattet pensjonsordningen om lag 28 000 yrkesaktive. Sjømannspensjonen
er en tidligpensjon for aldersgruppen 60 til og med 66 år.
Komiteen viser videre til at
pensjonstrygden for fiskere omfatter alle fiskere som er registrert på
blad B i fiskermanntallet og som altså har fiske og fangst som heltidsyrke.
Medlemskap i trygden er obligatorisk med visse unntak. Pr. 14. januar
2010 var det registrert 10 210 personer på blad B i fiskermanntallet.
Fiskarpensjonen er en tidligpensjon for fiskere i alderen 60 til
og med 66 år.
Komiteen er enig i at innføringen
av ny alderspensjon i folketrygden fra 1. januar 2011 nødvendiggjør
visse endringer i både sjømannspensjonsloven og fiskarpensjonsloven.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag om at sjømannspensjon og fiskarpensjon
skal kunne ytes fullt ut ved siden av alderspensjon når denne tas
ut før fylte 67 år.
Komiteen er videre enig i at
dagens samordningsregler fortsatt skal gjelde for alle som har tatt ut
AFP med virkningstidspunkt før 1. januar 2011 og for AFP i offentlig
sektor. Komiteen er tilfreds med at sjømanns- og
fiskarpensjon ikke skal samordnes med ny AFP i privat sektor. Høringsinstansene
slutter seg også til dette forslaget.
Komiteen har også merket seg
at det er enighet om at verken sjømannspensjon eller fiskarpensjon
skal levealdersjusteres.
Komiteen mener generelt
at hovedprinsippene i pensjonsreformen så langt mulig skal omfatte alle
pensjonsområder. Det gjelder for eksempel ny regulering av pensjoner
under utbetaling, som er vesentlig for bærekraften i pensjonssystemet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, støtter derfor regjeringens
forslag om at sjømannspensjonen og fiskarpensjonen årlig skal reguleres som
de fleste andre lovfestete pensjonsordninger, det vil si med lønnsveksten
i samfunnet fratrukket 0,75 pst. Selv om dette gir en lavere utvikling
av kjøpekraften i forhold til lønnsveksten hos de yrkesaktive, vil
både sjømenn og fiskere sikres en god og stabil kjøpekraftsutvikling
på linje med andre pensjonister.
Flertallet viser ellers til at
krigsfartstillegget, som ytes til sjømenn som seilte i tidsrommet 1. september
1939 til 31. desember 1945, fra 2011 foreslås regulert på samme
måte og slutter seg til dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine forslag og merknader i forbindelse med stortingets behandling
av St.meld. nr. 5 (2006–2007), jf. Innst. S. nr. 168 (2006–2007),
og Ot.prp. nr. 37 (2008–2009), jf. Innst. O. nr. 67 (2008–2009),
hvor disse medlemmer gikk imot innføring av de nye reguleringsprinsippene
for pensjoner under utbetaling.
Disse medlemmer registrerer at
de nye reguleringsprinsippene hvor man går inn for å regulere utbetalt
pensjoner med lønnsveksten i samfunnet fratrukket 0,75 pst., vil
medføre at alle pensjonister vil få en dårligere kjøpekraftsutvikling
enn hva som er tilfellet for de yrkesaktive.
Disse medlemmer vil med den begrunnelse også
denne gang gå imot de nye reguleringsprinsippene for hvordan pensjon
under utbetaling skal reguleres.
Komiteen viser til
at det som en del av sjømannspensjonsordningen, ytes et overgangstillegg
til alderspensjonister i de tilfellene sjømannspensjonen er høyere
enn alderspensjonen. Det kompenseres ikke for manglende trygdetid,
bortfall av barnetillegg eller det behovsprøvde tillegget i sjømannspensjonen.
Overgangstillegget svarer til differensen mellom sjømannspensjon
og alderspensjon.
I likhet med regjeringen, kan ikke komiteen se at
det bør gjøres andre endringer i reglene for overgangstillegg, ut
over nødvendige tilpasninger til endret alderspensjon i folketrygden. Dermed
videreføres prinsippet om at overgangstillegget reduseres dersom
pensjonen fra folketrygden øker mer enn den årlige pensjonsreguleringen.
Komiteen slutter seg også til
at tidlig uttak av alderspensjon ikke skal kompenseres av økt overgangstillegg.
Komiteen har merket
seg at pensjonsreguleringene fører til at sjømanns- og fiskarpensjonister i
gjennomsnitt får 2,2 pst. lavere kjøpekraftsutvikling enn yrkesaktive. Komiteen registrerer også
at utgiftene til sjømannspensjon og fiskarpensjon antas å bli redusert
med henholdsvis 25 og 3 mill. kroner pr. år når ordningene fullt
ut er innfaset.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til ordningen
med supplerende stønad til personer med kort botid i landet, som
også må tilpasses ny alderspensjon i folketrygden fra 1. januar
2011.
Det er i dag tre ulike satser for maksimal supplerende
stønad. Det er:
To ganger folketrygdens
grunnbeløp for enslige
1,85 ganger folketrygdens grunnbeløp for stønadsmottaker
med ektefelle over 67 år
2,5 ganger folketrygdens grunnbeløp for stønadsmottaker
som forsørger ektefelle under 67 år.
Flertallet er oppmerksom på at
minstepensjon avløses av satser for minste pensjonsnivå fra 1. januar
2011 og at supplerende stønad derfor ikke kan knyttes til grunnbeløpet
i folketrygden.
Flertallet understreker at hensikten
med supplerende stønad er å sikre mottakere en inntekt tilsvarende
minsteytelsene i folketrygden, men nå uttrykt i et kronebeløp.
Flertallet er enig i forslaget
til satser for maksimal supplerende stønad fra 1. januar 2011. Det vil
si:
Minste pensjonsnivå
høy sats for enslig stønadsmottaker
Minste pensjonsnivå med ordinær sats for stønadsmottakere
med ektefelle over 67 år.
125 pst. av minste pensjonsnivå med høy
sats for stønadsmottaker med ektefelle under 67 år.
Tillegget for forsørgelse av barn under 18 år
fastsettes til 20 pst. av minste pensjonsnivå høy sats.
Flertallet har ikke merknader
til at det skal stilles krav om å nytte retten til alderspensjon mv.
fullt ut for å kunne oppnå supplerende stønad.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at supplerende stønad ikke er en del av pensjonsopptjeningen
i folketrygden, men en egen ordning som sikrer en samlet inntekt
tilsvarende minstepensjon for personer som er fylt 67 år, og som
har kort botid i Norge.
Disse medlemmer har merket seg
at det legges opp til at supplerende stønad ikke lengre kan knyttes
til grunnbeløpet i folketrygden, og at dette begrunnes med at minstepensjon
avløses av satser for minste pensjonsnivå fra 1. januar 2011.
Disse medlemmer mener dette tilsier
at supplerende stønad kan oppfattes og tolkes som en del av pensjonssystemet,
noe som etter disse medlemmers syn innebærer at man
beveger seg bort fra det som var begrunnelsen for at ordningen ble
opprettet i 2006.
Disse medlemmer konstaterer at
grunnbeløpet fortsatt vil være sentralt i beregningen av en rekke
ytelser, også i fremtiden, og at det fortsatt legges opp til årlige
trygdedrøftelser mellom partene på hvordan grunnbeløpet skal reguleres.
Disse medlemmer mener at supplerende stønad
også i fremtiden skal reguleres i henhold til grunnbeløpet i folketrygden,
og vil derfor gå imot de foreslåtte lovendringer på dette området.
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår at det skal stilles krav om inntektsbortfall
i størrelsesorden grunnbeløpet i folketrygden (75 641 kroner pr.
1. mai 2010) for å kunne få arbeidsavklaringspenger og uførepensjon.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
minner om at tap av arbeidsevne skal være hovedkriterium for å tilstås
arbeidsavklaringspenger og uførepensjon.
Flertallet viser til at regjeringens
forslag fører til at anslagsvis 80 personer hvert år mister retten til
arbeidsavklaringspenger, og at anslagsvis 300 personer årlig vil
få avslag på søknad om uførepensjon på grunn av lav inntekt årene
før uføretidspunktet.
Flertallet viser til Prop. 1
S (2010–2011) der regjeringen ser behovet for å vurdere begrensninger
i midlertidige trygdeytelser i sammenheng med det formål å unngå
doble ytelser. Regjeringen antyder at den vil komme til Stortinget
med sine vurderinger i løpet av 2011. På denne bakgrunn vil ikke flertallet avvise
dette nå.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti har merket seg regjeringens forslag
vedrørende krav om inntektsbortfall for rett til arbeidsavklaringspenger
og uførepensjon for personer over 62 år. Ifølge proposisjonen vil
innstrammingen ramme maksimalt 80 personer pr. år i forhold til
arbeidsavklaringspenger og maksimalt 300 personer pr. år i forhold
til uføretrygd.
Disse medlemmer har videre merket
seg at forslagene bare betyr mindre innsparinger i utbetalingene
til de to ytelsene, ubetydelig økning i utbetaling av økonomisk
sosialhjelp og en viss administrativ merbelastning for Nav.
Disse medlemmer viser til at
departementet har varslet et høringsnotat våren 2011 med en bred
gjennomgang av regelverket for korttidsytelser for personer over
62 år og hvordan forholdet mellom korttidsytelsene og alderspensjonen
for denne aldersgruppen vil være. Med dette vil det forhåpentligvis
bli en helhetlig gjennomgang av hele denne problematikken.
Disse medlemmer kan ikke se at
det er nødvendig å foreta de foreslåtte endringene i regelverket
i forkant av denne helhetlige gjennomgangen. Endringen vil ramme
få personer, men for de det gjelder vil det kunne ha stor betydning
for deres levestandard resten av livet, uten at de har valgt det
selv på frivillig basis.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn gå imot endringsforslagene til § 11-4 og § 12-4 i lov om
folketrygd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at det som hovedregel foreslås at kravet om inntektsbortfall skal
gjelde for personer som har satt frem krav om arbeidsavklaringspenger
og uførepensjon etter at de har fylt 62 år. Det foreslås videre
at kravet om inntektsbortfall ikke skal gjelde dersom tidspunktet
personen får utbetalt uførepensjon fra, jf. folketrygdloven § 22-13
(virk-ningstidspunktet) blir satt til en dato før personen fyller
62 år.
Disse medlemmer viser til at
det er kort tid til pensjonsreformen skal iverksettes, og at det
er flere viktige momenter som ikke er ferdig avklart og utredet.
Disse medlemmer vil understreke
at man har fått veldig kort tid til å saksbehandle forslaget, og
mener dette har ført til at man ikke har fått satt seg tilstrekkelig
inn i konsekvensene av de forslag som er fremmet. Det bemerkes spesielt
at regjeringen beskriver korttidsytelser for personer over 62 år
som utfordrende for pensjonsreformens virkemåte.
Disse medlemmer mener dette er
uholdbart og er med på å svekke demokratiet og kan føre til at vedtak
blir fattet på sviktende grunnlag.
Disse medlemmer mener også at
dette kan føre til store problemer for de personer som velger fleksibelt
uttak av pensjon fra 1. januar 2011, samt for Nav som skal administrere
de nye ordningene, da permantent regelverk ikke er på plass.
Komiteen har ellers
ikke merknader til de foreslåtte opprettingene og presiseringene
i folketrygdloven og nevnte endringslover.