Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild
Stokkan-Grande og Lene Vågslid, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland
og Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson
Barstad, fra Senterpartiet, Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig
Folkeparti, Øyvind Håbrekke, stiller seg bak regjeringens
erkjennelse om at radio – ved siden av trykte media – er den eneste
mediekanalen som i praksis ikke er fulldigitalisert. Flertallet er
også kjent med at den nåværende bruken av FM – som er basert på en
analog teknologi – ikke har et potensial for verken flere kanaler
eller nye tjenester på FM-plattformen. Årsaken til dette ligger
i store begrensninger i tilgjengelige frekvensområder. Videre har flertallet registrert
at FM-nettet, og særlig den delen av nettet som blir brukt av NRK,
begynner å nærme seg slutten av sin tekniske levetid.
Flertallet registrerer derfor
at en antyder at videreføring av FM-nettet utover 2014 vil kreve store
investeringer i både vedlikehold og oppgradering.
Flertallet er derfor enig med
regjeringen om at en digitalisering av radiomediet vil sikre en
mer effektiv utnyttelse av frekvensspekteret, og en overgang til
digitalradio vil gi et bedre og bredere radiotilbud i form av flere
radiokanaler og digitale tilleggstjenester.
Komiteens medlemmer fra FremskrittspartietSolveig
Horne, Øyvind Korsberg og Ib Thomsen, mener at det er en dristig
og usikker avgjørelse regjeringen har tatt i en tid hvor den teknologiske
utviklingen går raskere og er mer uoversiktlig mht. fremtidige teknologiske
løsninger enn noen gang. Stenges FM-nettet er det ingen vei tilbake.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, registrerer at kringkastningsaktører
gjennom høringer har uttrykt stor enighet med regjeringen om behovet for
en digitalisering av radio her i landet.
Videre registrerer komiteen at
det internasjonalt er ulikt engasjement i debatten om å digitalisere
radiomediet. I mange land skjer det pr. dato forholdsvis lite, mens
i andre land har både styresmakter og kringkastningsselskap i de
siste årene utarbeidet strategier for digitalisering av radiomediet.
Komiteen tar til orientering
det som fremkommer i meldingens kapittel 2 om radiolandskapet i
dag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at Norge blir det første landet i verden som beslutter stenging
av FM-nettet. I Norge har kampen for å stenge FM-nettet vært ført
av store og dominerende radioaktører som NRK og P4 og elektronikkbransjen.
Dette er aktører med klar egeninteresse og økonomiske motiver for
å få stengt FM-nettet. Disse medlemmer mener det
er uheldig at regjeringen nå skal innføre DAB med tvang. Den som ikke
vil, den skal, med det resultat at 20 millioner radioer og andre
duppeditter som inneholder en FM-radio ikke lenger vil virke etter
2017. Regningen sender kulturministeren til forbrukerne.
Paradoksalt nok kan faktisk NRK bli den store taperen
i sin lange kamp for å få innføre digitalradio i Norge. Årsaken
er at NRK risikerer å tape lyttere, da skrotingen av 20 millioner
FM-mottakere vil føre til et bortfall av lyttere. Disse medlemmer ser
at NRK har brukt mange hundre millioner kroner på å bygge et DAB-nett,
og mye kan tyde på at eieren – den norske stat – med kulturministeren
som generalforsamling i NRK, har vurdert at det ikke er noen vei
tilbake. Disse medlemmer ser også at markedet så
langt ikke har villet adoptere DAB, og da har tvang vært eneste
utvei.
Komiteen tar til orientering
det som fremkommer i meldingens kapittel 3 om digitalradio i Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at det fra regjeringen blir utbrodert hvor dårlig forfatning FM-nettet
er i, og fra NRK har vi i en årrekke hørt at mastene er i ferd med
å ruste. Merkelig nok er det i de samme mastene man nå skal henge
opp flere DAB-sendere. Disse medlemmer mener derfor
at å sende DAB fra disse samme mastene ikke er annet enn en gest
til NRK for å redde ansikt, etter de investeringer som selskapet
allerede har gjort i denne teknologien. Begrunnelsen er heller ikke god.
DAB skal sendes parallelt med DAB+ fordi NRK har inngått en avtale
om distribusjon med Norkring frem til 2020. Disse medlemmer ser
at det står i meldingens kapittel 7 at siden man må betale for DAB-distribusjon
helt frem til 2020, kan man jo like gjerne distribuere både gammel
og ny DAB-standard. På denne bakgrunn mener disse medlemmer at
Riksrevisjonen bør se nærmere på NRK idet statsinstitusjonen her
har inngått en svært lang kontrakt om distribusjon, forut for et
politisk vedtak. NRK har gjort dette fullt og helt på egen risiko.
Da mener disse medlemmer at man må spørre seg om
det var god bruk av det offentliges penger å tegne en svært lang
kontrakt.
Nå skal en gigantisk utbygging settes i gang. DAB-dekningen
er dårlig i distriktene. Disse medlemmer ser at den
store missing link er hvem som skal ta kostnaden med å gi 99,95
pst. dekning via digitalradio. Alt som står i meldingen om kostnader
er at regionnettet blir dyrere enn antatt. En annen merkverdighet
er at når regnskapet skal gjøres opp over hvor mange som faktisk
lytter på DAB, så skal alle distribusjonsformer telles med. Disse
medlemmer mener at det blir omtrent som å slå sammen skrivemaskiner
og PC-er i samme statistikk fordi begge har tastatur.
Komiteen tar til orientering
det som fremkommer i meldingens kapittel 4 om digitalradio i andre
land.
Komiteen vil understreke betydningen
av at overgangen til digitalradio i størst mulig grad koordineres
med våre nordiske naboland. Særlig gjelder dette Sverige og Danmark
der felles språklig utgangspunkt gjør radiolytting relevant også
over landegrensene. Den økte kapasiteten digitaliseringen gir vil
gi nye muligheter for internordisk mediesamarbeid. Komiteen mener det
er en viktig oppgave å legge til rette for at disse mulighetene
blir benyttet. Komiteen vil i denne sammenheng spesielt
peke på bilradiolyttingen, der en god digital merverdi ville være
om man kunne krysse landegrensene og lytte til bilradio uten å endre
innstilling på apparatet.
Komiteen viser til meldingens
kapittel 5.1.14 der det fremgår at det i europeisk sammenheng arbeides
med en plan for fremtidig bruk av FM-nettet. Komiteen mener
dette også bør være et tema i nordisk sammenheng.
Komiteen tar til orientering
det som fremkommer i meldingens kapittel 5 om digitalisering av radiomediet
– kost- og nytteeffekter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, stiller seg bak
hovedkonklusjonen i St.meld. nr. 30 (2006–2007) Kringkasting i en
digital fremtid om at digitaliseringen av radio bør være aktørstyrt.
Flertallet registrerer videre
at det i meldingen ble understreket at styresmaktene ikke vil tillate at
FM-tilbudet blir avviklet med mindre det blir erstattet med et tilsvarende
eller bedre digitalt radiotilbud, men at regjeringen samtidig var
tydelig på at det kunne bli vanskelig for aktørene å investere i
full utbygging av DAB-nettet uten et vedtak om avvikling av FM-sendinger.
Det ble derfor ikke utelukket at det på et seinere tidspunkt kunne
bli aktuelt å sette en dato for avvikling av FM-sendinger, slik
at aktørene ble stimulert til å investere mer i utbyggingen av DAB-nettet. Flertallet tar
dette til etterretning.
Flertallet viser til at departementet
også gjorde det klart i meldingen at selv om styresmaktene på et
tidspunkt skulle fastsette en måldato for avvikling av FM-sendingene,
måtte visse forutsetninger være oppfylte før endelig vedtak om avvikling
skal vedtas.
Departementet forutsatte videre at FM-sendingene
ikke kunne avvikles uten å være erstattet med et tilbud som fremdeles
ville sikre hele folket tilgang til radiosendingene. I dag når NRK P1
ut til ca. 99,5 pst. av befolkningen. Det ble også lagt til grunn
at den tekniske kvaliteten på radiodekningen måtte være tilfredsstillende,
og at ikke hele befolkningen behøvde å ha tilgang til digitalradio
via samme type infrastruktur. Videre fremhevet departementet at
radiolytterne må bli tilført en digital merverdi.
Flertallet stiller seg bak prinsippene
i disse forutsetningene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
hele tiden hatt fokus på at NRK bør lage verdens beste innhold som
brukerne selv kan bestemme når, hvor og fra hvilken enhet de ønsker
å konsumere. For første gang har man en situasjon hvor alle med
bredbånd, en ny smartphone, en PC koblet til Internett eller nye
enheter som iPad, nå kan konsumere radio og TV i høy kvalitet uten
å benytte annen infrastruktur enn Internett. Det anslås at «tablets»
alene vil utgjøre minst én million enheter i Norge innen 2015. Da vil
tilgjengliggjøring av innhold på disse enhetene kanskje være den
viktigste måten å kunne nå nye og unge brukere på i de nærmeste
årene. Men istedenfor å prioritere innhold bruker NRK sine penger
på distribusjon. Lytterne har vært fornøyd med FM og unnlatt å kjøpe
DAB-radioer til tross for enorme informasjons- og reklamekampanjer
i reklamefrie NRK. De store elektronikkbutikkene bør gå en lys fremtid
i møte når vi i løpet av seks år skal kjøpe 15 millioner nye radioer. Disse
medlemmer mener det er alt annet enn overraskende, og det
bør ikke vektlegges særlig tungt at disse aktørene har kjempet for
innføring av digitalradio, all den tid de selv har en vesentlig
økonomisk egeninteresse av dette. Det er betimelig å spørre om dette er
det nye Radiogavefondet. Det opprinnelige fondet skulle i sin tid
sørge for at dårlig stilte kunne søke om å få radio. Nå er det Elkjøp
og Expert m.fl. som får tidenes teknologiske gavepakke, mens forbrukerne
får svi.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er enig med regjeringen i
at en digitalisering av radiomediet vil sikre en mer effektiv utnyttelse av
frekvensspekteret, og en overgang til digitalradio vil gi et bedre
og bredere radiotilbud i form av flere radiokanaler og digitale
tilleggstjenester.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti ved flere anledninger
har etterlyst en konkret slukkedato av FM-nettet slik at digitaliseringsprosessen
kan gå raskere, og slik at en oppnår en forutsigbar fremdrift for
aktører og publikum.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at regjeringen tar sikte på avvikling av FM-sendingene i 2017, men
at det samtidig fastsettes fem kriterier for at så skal skje. Det
er en forutsetning at NRKs radiotilbud får en digital dekning som
tilsvarer dagens P1-dekning i FM-nettet, den kommersielle delen
av DAB-nettet må bygges ut til minst 90 pst. befolkningsdekning,
det digitale radiotilbudet må representere en merverdi for lytterne,
det skal finnes rimelige og gode løsninger for radiomottak i bil,
og halvparten av lytterne må lytte til en digital radioplattform.
Disse fem forutsetningene skal ifølge regjeringen være oppfylt per
1. januar 2015 for at det skal kunne besluttes at FM-nettet slukkes
i 2017.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener disse forutsetningene er for rigide og
til hinder for fremdriften. Et viktig poeng med å sette en sluttdato
for FM-nettet er nettopp å sikre at disse elementene kommer på plass.
En fastsatt sluttdato vil gi forutsigbarhet for bransje og publikum,
og en vil raskere nå de mål som regjeringen nå setter som forutsetninger
for slukking. Dette medlem vil videre bemerke at
en tydeligere forpliktelse til fastsatt slukkedato vil gi mer trygghet
for aktørene knyttet til investeringer både i nett og innhold. Dette
medlem mener enkelte av kriteriene som er satt som forutsetninger
for digitalisering er av en slik karakter at det åpner for nye vurderinger
basert på tolkninger og ikke objektive kriterier, noe som gir uforutsigbarhet
og usikkerhet om hvorvidt en overgang faktisk vil finne sted. Dette
medlem mener myndighetene må forplikte seg tydeligere slik
at det fremstår helt tydelig hva som er målet. Særlig er kriteriene
om merverdi for lytterne og krav til tekniske løsninger for bilradio
diffuse, og gir ytterligere usikkerhet knyttet til tidspunktet for
overgangen.
Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen, senest i forbindelse med
statsbudsjettet for 2012, presentere en forpliktende fremdriftsplan
for digitalisering av radiomediet.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene i Fremskrittspartiet, registrerer at det
har vært ulike oppfatninger om teknologien på dette feltet, men
at kringkastningsaktørene i Norge vil velge en digital standard
innenfor Eureka 147-familien. Det er særlig to forhold som tilsier
dette:
For det første har alle land i Europa som har
innført digitalradio valgt en Eureka-standard, dvs. DAB, DAB+ eller
DMB.
For det andre er det allerede bygd et DAB-nett med
rundt 80 pst. dekning i Norge. Nettet er tatt i bruk av NRK, P4,
Radio Norge og flere kommersielle storbyradioer. DAB-nettet kan
relativt enkelt og uten større kostnader konvertere til DAB+ dersom
aktørene ønsker det. DAB, DAB+ og DMB kan også benyttes side om
side i DAB-nettet. Flertallet støtter regjeringens vurdering
på dette området.
Flertallet erfarer at den teknologiske
utviklingen skjer raskt også innenfor mediefeltet. Av den grunn
vil de teknologiske forutsetningene som ligger til grunn for politiske
vedtak på dette området, til en viss grad være preget av en viss
usikkerhet. Flertallet deler en slik vurdering.
Til tross for en slik usikkerhet, deler flertallet regjeringens
synspunkter om at det vil være lite gunstig om digitaliseringsprosessen
går for seint. Hovedbegrunnelsen er at det vil bli for kostbart
med parallelle analoge og digitale sendinger med samme innhold.
Det er et særlig behov for vedlikehold av den delen
av FM-nettet som NRK benytter. Sett i et samfunnsperspektiv vil
det være lite ønskelig å bruke store ressurser på å vedlikeholde
et distribusjonsnett som om noen år uansett vil bli avviklet. Flertallet deler
denne vurderingen.
Flertallet støtter regjeringens
argumentasjon og begrunnelse for å fastsette en slukkedato og at det
forslås at FM-sendingene blir avviklet i 2017. Videre begrunner
regjeringen sitt forslag med at et vedtak i nær fremtid vil gi lytterne
en overgangtid på nærmere seks år. Regjeringen mener at kombinasjonen
av en klar slukkedato og rundt seks års overgangstid vil bidra til
at andelen digitale radioapparat vil være høy på slukketidspunktet. Flertallet støtter
denne vurderingen.
Flertallet mener også at det
er nærliggende å tro at andre europeiske land på dette tidspunktet også
er kommet langt i digitaliseringsprosessen. Dette kan skape grunnlag
for lavere priser på både sendere og flere og billigere mottakere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremholder
kritikken av en så tidlig fastsettelse av slukkedato for FM-nettet,
og mener utfordringene knyttet til overgangen til digitalradio må
løses først.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utsette valg av teknologi
for fremtidens radionett, og utsette slukking av FM-nettet.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er enig med regjeringen
om å videreføre gjeldende kriterium fra 2007 om at den endelige
avviklingen av FM-sendingene ikke kan gjennomføres før hele befolkningen
har tilgang til et digitalt radiotilbud, og at dette tilbudet representerer
en merverdi for lytterne.
Komiteen er enig i
at det skal være krav til beredskap. Det må tas hensyn til demokratisk
deltakelse og at begrepet «digital merverdi» må forstås slik at
hele folket må ha tilgang på digitale radiotilbud. Dette må gjelde
særlig for radiotilbudet fra NRK. Komiteen støtter regjeringens
forutsetninger om at NRK må sørge for at radiosendingene deres får
tilsvarende dekning som P1 har i FM-bandet.
Komiteen deler synspunktet om
at det er vanskelig å spå sikkert om teknologiutviklingen de nærmeste
5–10 årene, og komiteen er derfor enig om at kravet
til dekning ikke bør knyttes til en bestemt teknologisk plattform
på dette tidspunktet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at avvikling
av FM-nettet i 2017 forutsetter at NRK-sendingene innen 1. januar
2015 har en digital dekning som tilsvarer dagens P1-dekning i FM-nettet. Flertallet er
enig i dette.
Flertallet viser videre til at
regjeringen innen utgangen av 2013 vil ta stilling til om dekningskravet
skal knyttes til Regionblokka alene, eller om det er forsvarlig
at dekningskravet også kan oppfylles med andre teknologier enn DAB. Flertallet er
enig i en slik vurdering.
Komiteen mener at
det digitale radiotilbudet også må representere en merverdi for
lytterne før den endelige slukningsdatoen fastsettes for FM-sendingene.
Det må stilles krav til et bredt og variert innhold på digital radio
slik at det vil sikre en merverdi for lytterne når det analoge nettet
blir avviklet. En umiddelbar merverdi ved riksdekkende digital kringkasting
vil være at alle NRK-kanalene blir tilgjengelig for hele befolkningen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
er enig i at minst halvparten av radiolytterne per 1. januar 2015
må daglig bruke en digital radioplattform for at styresmaktene kan gi
tilsagn om avvikling av FM-sendinger i januar 2017. Dersom dette
kravet ikke er oppfylt, vil kringkasterne først kunne avvikle sine
FM-sendinger i januar 2019.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
deler regjeringens synspunkter om at et krav til apparattilgang
ikke må knyttes til hvor mange som faktisk har skaffet digitale
radioapparat, men at dette kravet må knyttes til tilgangen på apparat
til en rimelig pris. I tilknytning til dette kravet registrerer flertallet at
tilgangen på digitale radioapparat i dag er relativt god hos elektronikkforhandlerne.
Flere av mottakerne i salg er såkalte fremtidssikre ved at de integrerer mottak
av både FM, DAB, DAB+ og Internettradio i samme apparatet.
Flertallet registrerer videre
at den største utfordringen på apparatsiden nå er tilgangen på digitale
mottakere i bil. Det stilles derfor krav om at det i 2015 må finnes
rimelige og teknisk tilfredsstillende løsninger for radiomottak
i bil. I dette ligger blant annet at adapterløsninger gir et stabilt
og robust signalmottak. Dersom slike løsninger ikke finnes i 2015,
må avviklingen av FM-sendingene utsettes til 2019, slik at aktørene får
tid til å utvikle aktuelle løsninger. Departementet vil i 2013,
i et samarbeid med relevante fagstyresmakter, presisere hva som
ligger i kravet om rimelige og teknisk tilfredsstillende løsninger
for radiomottak i bil. Flertallet er enig i disse
kravene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
gjentatte ganger advart om utfordringene knyttet til mottak av digitalradio
i bil og mener det fortsatt ikke foreligger noen god løsning på
dette. Disse medlemmer registrerer at flertallet
ønsker å stille krav om tekniske løsninger i løpet av 2015, og at
presiseringer av disse skal initieres fra departementshold. Disse medlemmer er
skeptiske til at norske myndigheter skal gå inn og definere normer
for kostnad og teknologi knyttet til denne utviklingen, og vil fremholde
en aktørstyrt utvikling som det mest tilfredsstillende.
Komiteen viser til
at bruken av de ulike delene av det elektromagnetiske frekvensbandet
er regulert gjennom internasjonale avtaler som Norge har sluttet
seg til. Grunnen til at dette feltet er regulert gjennom slike avtaler,
er særlig at bruken av frekvensene i et land kan forstyrre signalene
i andre land. Komiteen er enig i at dette viktige
prinsippet legges til grunn også når nye frekvenser skal tildeles
i tilknytning til digitalisering av etersendt radio.
Komiteen er enig i at den politiske
styringen av kringkastingsfeltet bl.a. bør ivareta følgende sentrale
politiske hensyn som:
Ytringsfrihet og
mangfold (herunder allmennkringkasting og lokalt innhold)
Befolkningsdekning/informasjonsfrihet
Beredskapshensyn
Eiermangfold
Effektiv frekvensbruk
Stimulere næringsvirkesomhet og innovasjon
Konkurranse
Sikre brukere tilgang til rimelige og gode
tjenester
Komiteen er kjent
med at styringsmaktene i utgangspunktet har valget mellom formell
regulering (lov, forskrift, løyve) som er direkte bindende for aktørene
på området eller forutsetninger fastsatt i politiske dokument.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, stiller seg bak
de vurderinger regjeringen gjør under dette avsnittet.
Komiteen viser til
at Stortinget i forbindelse med St.meld. nr. 30 (2006–2007) Kringkasting
i en digital fremtid, gikk inn for at teknologivalg i samband med
digitaliseringen av radiomediet i hovedsak skal være aktørstyrt.
Dette prinsippet blir videreført i denne meldingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene i Fremskrittspartiet, viser til at aktørene
benytter flere plattformer for distribusjon av digitalradio, men
har valgt å benytte DAB som hoveddistribusjonsplattform for kringkasting
av radiosignal. Styresmaktenes rolle i et teknologiskifte som dette
er å sikre at vesentlige samfunnshensyn blir ivaretatt og vurdert
på bakgrunn av de teknologivalg aktørene har gjort. Flertallet er
enig i at styresmaktene begrenser sin rolle i denne saken til å
ivareta de ulike samfunnshensyn som tidligere er omtalt.
Flertallet er gjennom meldingen
kjent med at valg av standard vil ha påvirkning på hvor store frekvensressurser
som må til for å formidle én kanal. Regjeringen legger til grunn
at kringkastningsaktørene på et eller annet tidspunkt vil gå over
til DAB+ (eller en annen Eureka 147-standard), fordi det er en mer
ressurseffektiv teknisk standard enn dagens DAB. En regner likevel med
at DAB+ vil bli introdusert gradvis. Flertallet stiller
seg bak disse vurderingene og vil også understreke at teknologivalg
bør være aktørstyrt. Flertallet er av den grunn også
positiv til en eventuell aktørstyrt overgang til DAB+.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at regjeringen i denne saken har skåret igjennom ved å også gå for
DAB+, som sikrer bedre lyd og større mangfold i eteren. Det stilles
også strenge krav til utbygging og til at forbrukerne faktisk kjøper
digitalradio.
Disse medlemmer synes at kjernesaken, hvordan
NRK kan distribuere sine radioprogrammer på flest mulige tekniske
plattformer, har fått alt for liten plass i meldingen. En merkverdighet
er at man skal sende både DAB og DAB+. Disse medlemmer mener
at dette er ingen god beslutning. At knappe 300 000 DAB-radioer,
som altså ikke kan ta inn den nye og bedre DAB+-standarden, skal
fremtvinge dobbeltdistribusjon er mer enn merkelig. Særlig når det
er helt i orden å skrote 20 millioner FM-radioer med tvang.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at regjeringen
mener at det er formålstjenlig at NRK disponerer en hel frekvensblokk
alene. Regionblokka er spesielt tilpasset NRK ved at den kan formidle
regionale sendinger tilpasset NRKs 12 distriktssendinger. NRK bør
derfor disponere all kapasitet i Regionblokka.
Flertallet viser videre til at
innehavere av frekvensløyver/anleggskonsesjon i Riksblokka i utgangspunktet
bør stå fritt med hensyn til hva kringkastingsselskapene skal sende
i nettet. Målet om mediemangfold er ivaretatt gjennom utbygging
av Regionblokka (NRK) og Riksblokka. Kringkastingskonsesjoner bør
derfor tildeles alle som har avtale med innehavere av frekvensløyver/anleggskonsesjon
om ledige av kapasitet.
Flertallet viser også til at
regjeringen legger opp til at Riksblokk II bør kunngjøres så snart som
råd. Kapasiteten bør kunngjøres tjenestenøytralt, dvs. at etterspørselen
avgjør hva slags tjenester som skal være i blokka. Regjeringen tror
det er mest sannsynlig at Riksblokk II vil bli benyttet til kringkasting
i DAB/DMB-familien, men at det ikke bør være en statlig oppgave
å velge hvilken teknologi som skal benyttes. Flertallet deler
disse vurderingene.
Komiteen viser til
at meldingen går inn for at de fleste lokalradioene bør få sende
på FM også etter 2017.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at regjeringen i 2015 vil avklare hvilke grupper av lokalradioer
som skal ha denne retten. Lokalradioene som ønsker å sende i Lokalradioblokka
må få tillatelse til det. I 2015 vil departementet i samarbeid med
frekvensstyresmaktene utarbeide et konkret opplegg for dette. Post-
og teletilsynet og Medietilsynet bør legge til rette for at aktører
som allerede nå ønsker å bygge ut deler av Lokalradioblokka, får tillatelse
til det. Ingen løyver bør vare utover januar 2017.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at FM-nettet ikke må avvikles for lokalradioer, og at en digital
overgang må være aktørstyrt, der myndighetene legger forholdene til
rette for digital distribusjon, men lar markedet og teknologien
styre overgangen. Disse medlemmer ser at de modeller
som så langt er foreslått for digital distribusjon, fører til økte
kostnader for de aller fleste lokalradioaktører, og at dekningen
er heller ikke klarlagt.
Disse medlemmer vil understreke
at en er opptatt av at mangfoldet og ytringsadgangen blir bevart,
og disse medlemmer vil ikke ekskludere enkeltmennesker
eller enkeltgrupperinger, enten de befinner seg på analoge eller
digitale plattformer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er viktig å få en
raskest mulig avklaring av hvilke lokalradiostasjoner som kan forvente
å sende videre over FM-nettet etter 2017. Disse medlemmer mener
utarbeidelsen av et planverk for dette må iverksettes snarest.
Disse medlemmer fremsetter i
tråd med dette følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen iverksette planarbeidet
for fremtidig bruk av FM- nettet, herunder raskest mulig å utrede
hvilke grupper innenfor lokalradio som kan forventes å benytte dette
også etter 2017, og på egnet måte komme tilbake til Stortinget med
sak om dette.»
Komiteen viser til
at P4 og Radio Norge har konsesjoner for riksdekkende analog radio
fram til 31. desember 2013. Regjeringen ser det som viktig at tilbudet
om riksdekkende, analog reklamefinansiert radio får fortsette fram
til FM-nettet etter planen blir avviklet i 2017.
Regjeringen legger derfor opp til det må tildeles konsesjoner
for perioden 2014–2017. I tillegg må det ligge inne en mulighet
til ytterligere to års forlengelse dersom slokkekriteriene ikke
er oppfylte i 2015. Komiteen er enig i dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener videre at ettersom FM-nettets betydning reduseres og nye aktører
slipper til i DAB-nettet uten innholdskrav, vil slike tyngende konsesjonsvilkår
være i disfavør av nevnte kringkastningsaktører. Flertallet mener
derfor at Kulturdepartementet i samråd med kringkasterne gis mulighet
til å tilpasse konsesjonsvilkårene i overgangsperioden etter 2014.
Flertallet er enig i at det bør
være en forutsetning for avvikling av FM-sendingene at frekvensblokkene
for kommersiell riksradio innen 1. januar 2015 gir befolkningen
minst 90 pst. dekning. Flertallet mener det ikke
er formålstjenelig at dekningskravet er knyttet til Riksblokk I
alene fordi det vil kunne gi innehaveren av frekvens- og anleggskonsesjonen
en urimelig forhandlingsposisjon overfor kringkasterne. Kringkasterne
bør selv stå fritt til å vurdere på hvilken måte de best oppnår
dekning på 90 pst.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til tidligere merknader i saker omhandlende konsesjoner, bl.a. Innst.
O. nr. 116 (2004–2005). Disse medlemmer er i utgangspunktet
uenig i de strenge konsesjonskrav som stilles til medievirksomhet.
Frie medier er en av de viktigste grunnpillarer i et aktivt demokrati
og en av de viktigste komponenter i et rikt og variert kultur- og
meningsmangfold. Frie medier bidrar til en variert og aktiv debatt
rundt aktuelle problemstillinger og gir folk underholdning, rekreasjon
og nyttig kunnskap. Det bør ikke være en statlig oppgave å begrense
muligheten til å etablere og drive medievirksomheter. Disse medlemmer mener
at dagens konsesjonssystem er anakronistisk og lite hensiktsmessig.
Det bør være slik at alle som ønsker å starte opp med medievirksomheter
i utgangspunktet skal få tillatelse. Ved avslag hviler det et særlig
ansvar på det offentlige til å begrunne hvorfor slik tillatelse ikke
gis.
Disse medlemmer viser videre
til Innst. O. nr. 30 (2002–2003), hvor komitéflertallet viste til
at konsesjonsplikten bør bortfalle når analoge frekvenser kan frigjøres
for digitale sendinger. Disse medlemmer mener det
uansett ikke lenger er grunnlag for å opprettholde en egen konsesjonsordning,
så lenge den digitale teknologien fjerner knappheten i frekvenstilgang.
Komiteen viser til
at Norge har etablert retursystem for elektronisk avfall. Elektronikk
som ikke blir brukt, kan leveres gratis til elektronikkforhandlerne
og de kommunale gjenbruksstasjonene. Bakgrunnen for returordningen
er en forskrift om innsamling og gjenvinning av elektriske og elektroniske
produkt. Denne forskriften pålegger norske produsenter og importører
ansvar for å ta miljøriktig hånd om kasserte produkt og gjenvinne
og resirkulere materialer i produktene. Bransjen har 2 500 henteplasser
over hele landet. Alle butikker som selger elektronikk, plikter
å ta imot utrangerte elektronikkprodukt. Dette er en ordning som
har fungert i ti år. Komiteen er derfor trygg på
at avfallshåndteringen i forbindelse med overgang fra analog til digitale
radioer vil bli håndtert på en trygg og bærekraftig måte.
Komiteen er enig i
at for å sikre en vellykket overgang fra analog til digital radio,
må kringkastningsaktørene sammen med forhandlere informere lyttere
om teknologiskiftet. Det er også vesentlig at dette samarbeidet
inkluderer bilforhandlere.
Komiteen er også enig i at myndighetene
bør bruke ressurser på informasjon om teknologiskiftet. Komiteen registrerer
videre at erfaringene fra tilsvarende informasjonsarbeid ved overgangen
fra analogt til digitalt bakkenett for fjernsyn er gode.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene i Fremskrittspartiet, støtter regjeringen
forslag om å gi Medietilsynet ansvar for å utforme og drive en informasjonskampanje for
overgangen fra analog til digital radio på tilsvarende måte som
for overgangen til digital-TV.
Flertallet er enig i at samlet
informasjonsarbeid skal ha som mål at:
alle i Norge skal
kjenne til det kommende teknologiskiftet
alle husstander med bare analogt radiomottak skal
vite at de må skaffe seg digitalradiomottaker eller adapter
forbrukerne har lett tilgang til utfyllende
informasjon og personlig hjelp via telefon, Internett og i butikk
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er prinsipielt betenkelig dersom et tilsyn skal settes til å
drive utadrettet informasjonsarbeid på vegne av regjeringen, og mener
derfor det bør søkes å finne en annen løsning på hvordan målsettingene
skal nås.
Komiteen vil presisere
at grupper med særskilte behov bør ha et særskilt fokus i informasjonsarbeidet.
Det er viktig at dette informasjonsarbeidet er utformet i dialog
med interesseorganisasjoner og andre som representerer disse gruppene.
Komiteen stiller seg
bak de vurderinger regjeringen gjør i meldingens kapittel 7 om økonomiske
og administrative konsekvenser. Komiteen viser videre
til at vurderingene som her gjøres er forankret i de diskusjoner
og vurderinger som er gjort i foregående kapitler og da spesielt
kapittel 5 og 6.