Justisdepartementet foreslår å utvide rammene for
å inngå bilaterale avtaler med andre land om overføring av domfelte.
Forslaget er et ledd i regjeringens arbeid for å effektivisere behandlingen
av saker om soningsoverføring. Det foreslås videre å gi lokalt nivå
i kriminalomsorgen myndighet til å treffe avgjørelser om straffegjennomføring
med elektronisk kontroll i tråd med hovedregelen i straffegjennomføringsloven
§ 6 første ledd. Forslaget inneholder også en konsekvensendring
av straffeloven 2005 § 37 bokstav f.
I proposisjonen foreslår departementet også
at Stortinget samtykker til inngåelse av avtale mellom Norge og
Romania av 20. september 2010 om overføring av domfelte. I denne
innstillingen behandles kun lovendringene. Det vises til egen innstilling
om vedtak om samtykke til avtalen mellom Norge og Romania.
Lov om overføring av domfelte 20. juli 1991
nr. 67 gir i dag hjemmel til å inngå bilaterale avtaler om soningsoverføring.
Loven oppstiller en viktig skranke for inngåelse av nye bilaterale
avtaler om soningsoverføring. Det kan bare inngås avtaler som baserer
seg på soningsoverføring etter samtykke fra domfelte, alternativt
at domfelte har rømt fra domsstaten eller er endelig utvist.
Det er i EU utarbeidet en ny rammebeslutning om
soningsoverføring. Rammebeslutningen er ment å forenkle og effektivisere
prosessen rundt soningsoverføringer som i dag følger av den europeiske
konvensjonen og tilleggsprotokollen. Den dreier seg i korthet om
at statene i større grad forplikter seg til å anerkjenne hverandres dommer
og motta egne borgere til fortsatt soning av en dom idømt i en annen
EU-stat. Rammebeslutningen gjelder overføring av straffegjennomføring
både når domfelte allerede sitter fengslet i domslandet, og når
han har rømt til eller av andre grunner befinner seg på fullbyrdingslandets
territorium. Den dekker dermed de tilfeller som i dag reguleres
av gyldighetskonvensjonen, overføringskonvensjonen og tilleggsprotokollen,
samt Schengen-avtalens bestemmelser om overføring.
Rammebeslutningen vil tre i kraft i EUs medlemsstater
11. desember 2011. Samtlige EU-stater (bortsett fra Polen som har
fått fem års utsettelse av implementeringen) vil dermed forholde
seg til et nytt regelsett når det gjelder soningsoverføring.
Både hensynet til å praktisere det samme regelverk
som EUs medlemsland benytter, og hensynet til å overføre flere utenlandske
domfelte til sine hjemland, taler for en tilslutningsavtale til
EUs rammebeslutning. Det er likevel realistisk å anta at dette vil
ta noe tid. I mellomtiden anser departementet det for hensiktsmessig å
inngå bilaterale avtaler om soningsoverføring som bygger på de samme
prinsippene som EUs rammebeslutning med enkelte relevante land.
Selv om antall soningsoverføringer har variert de
senere årene – fra 26 i 2007, 12 i 2008, 30 i 2009 og til 41 i 2010
– øker tallene jevnt og trutt i tråd med regjeringens prioriterte
mål. Departementet tror tilbakeføring til et kriminalitetsfritt liv
etter soning blir lettere hvis domfelte gjennomfører straffen der
vedkommende skal løslates. Dessuten fører en oppgang i antall soningsoverføringer
til økt kapasitet i norske fengsler. Også kriminalitetsutviklingen, herunder
økende grenseoverskridende kriminalitet, taler for å soningsoverføre
flere. Rask soningsoverføring til hjemlandet kan i større grad forhindre
utvikling av nye kriminelle nettverk på tvers av landegrenser.
For å øke antallet overføringer ytterligere
er det både behov for tiltak som kan styrke samarbeidet med andre
land, og tiltak som er egnet til å effektivisere saksbehandlingen.
Forslaget til lovendring er et ledd i dette arbeidet. Ved å oppheve § 12
annet ledd utvides hjemmelen for å inngå andre bilaterale avtaler
om soningsoverføring. Dette vil åpne for å overføre flere utenlandske innsatte.
Lovendringen er også viktig for på sikt å kunne inngå en tilslutningsavtale
til EUs rammebeslutning.
Departementet mener at domfeltes rettssikkerhet er
meget godt ivaretatt også om kravene i overføringsloven § 12 annet
ledd faller bort. Kriminalomsorgen vurderer i hver enkelt sak om overføring
bør skje, og denne vurderingen knytter seg særlig til de eventuelle
innsigelser domfelte måtte ha mot en overføring. I saker hvor det foreligger
opplysninger som tilsier at innsattes menneskerettigheter vil kunne
krenkes, foretar departementet en nærmere vurdering av disse opplysningene,
og gjør nærmere undersøkelser dersom dette anses nødvendig.
Hvis innsatte ikke har anført særlige grunner
for hvorfor vedkommende ikke ønsker å overføres, og det heller ikke
er andre konkrete opplysninger i saken som tilsier at en soningsoverføring
vil stride mot domfeltes menneskerettigheter, fattes det vedtak
om overføring så fremt de øvrige vilkårene etter konvensjonen er
oppfylt.
Norsk rett har ikke saksbehandlingsregler for
behandling av anmodninger om samtykke til frafall av spesialitetsprinsippet
ved soningsoverføring. Det er behov for å hjemle slike regler i
overføringsloven. Departementet viderefører forslaget i høringsnotatet
på dette punkt.
Fra 1. september 2008 startet Justisdepartementet
opp et prøveprosjekt i seks fylker for å teste ut en ny gjennomføringsform
utenfor fengsel, straffegjennomføring med elektronisk kontroll. Ordningen
er ment som et tiltak for å øke kvaliteten i soningen ved å gi domfelte
mulighet til å ivareta sine sosiale og økonomiske forpliktelser
og dermed bidra til å redusere tilbakefall til ny kriminalitet.
Ordningen kan bare benyttes hvis den idømte fengselsstraffen eller
resterende tid frem til forventet prøveløslatelse er inntil fire måneder.
Straffegjennomføringsloven fastsetter hvem som
har myndighet til å treffe avgjørelser etter straffegjennomføringsloven.
Lokalt nivå i kriminalomsorgen, dvs. det enkelte fengsel og det
enkelte friomsorgskontor, treffer de fleste avgjørelsene om straffegjennomføring.
Kriminalomsorgsregionene har avgjørelsesmyndighet i saker om straffegjennomføring
med elektronisk kontroll. Kriminalomsorgens sentrale forvaltning
er klageinstans.
Departementet går inn for å endre straffegjennomføringsloven
§ 6 annet ledd slik som foreslått i høringsnotatet. Endringen innebærer at
lokalt nivå kan treffe avgjørelser om straffegjennomføring med elektronisk
kontroll med regionalt nivå som klageorgan.
Etter gjeldende rett kan domstolen sette program mot
ruspåvirket kjøring (tidligere promilleprogram) som vilkår i en
betinget dom. Domstolen kan bare sette programmet som vilkår hvis lovbryteren
er dømt for overtredelse av vegtrafikkloven § 31, og har problem
med alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel (tidligere
alkoholproblem).
Ved en forglemmelse kom blant annet vilkåret om
alkoholproblem ikke med i straffeloven 20. mai 2005 nr. 28. Departementet
foreslår derfor å ta inn vilkåret i den nye straffeloven § 37 bokstav
f, da det åpenbart ikke har vært meningen å gjøre noen realitetsendring
på dette punktet.
Forslaget vil legge til rette for å øke antall
soningsoverføringer. Økt antall soningsoverføringer bidrar til å
frigjøre plasser til varetekt og til domsinnsatte som skal tilbakeføres
til det norske samfunnet, og vil således innebære en besparelse.
Hvor stor økningen blir, avhenger særlig av hvor mange bilaterale
avtaler som blir inngått som følge av utvidede rammer. Tilslutning
til EUs rammeavtale vil ytterligere bidra til å øke antall soningsoverføringer.
Departementet foreslår dessuten i lovproposisjonen
å overføre avgjørelsesmyndighet i saker om straffegjennomføring
med elektronisk kontroll fra regionalt til lokalt nivå i kriminalomsorgen.
Forslaget innebærer at enkelte arbeidsoppgaver overføres til lokalt
nivå. I en overgangsfase vil det være behov for noe opplæring og
tilpassing av rutiner og systemer som følge av endrede ansvarsforhold.
Samlet sett antas forslaget å kunne gjennomføres innenfor uendret
ressursnivå.
Forslaget om tilføyelse i straffeloven 2005
§ 37 bokstav f vil ikke ha økonomiske eller administrative konsekvenser.