I proposisjonen fremmes det forslag til endringer i
lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven). Forslagene
gjelder nye regler for uføretrygd og nye regler for alderspensjon
til personer som har mottatt uførepensjon eller ny uføretrygd.
Forslagene er en nødvendig tilpasning til pensjonsreformen
av folketrygdens ytelser til uføre. Uførereformen er også et ledd
i en fornyelse av folketrygdens stønadsordninger for personer med
helseproblemer: sykepenger, arbeidsavklaringspenger og uførepensjon.
Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med
forslag om tilpasninger i tilstøtende regelverk i og utenfor folketrygdloven,
herunder bestemmelsen om uføretrygd under institusjonsopphold.
Etter alderspensjon er uførepensjonen den trygdeytelsen
som flest mottar.
Det skal satses på bedre oppfølging av den enkelte
og forslaget vil gi en enklere og mer fleksibel uføretrygd. Det
betyr:
Uføretrygden skal
fortsatt gi en varig inntektssikring.
Uføretrygden får nye beregningsregler.
Gjennomsnittlig uføretrygd blir noe høyere etter skatt enn ved en
videreføring av dagens ordning.
Dagens uførepensjonister går ikke over
på ny beregningsmodell. De vil omfattes av nye skatteregler, men
vil beholde tilnærmet samme ytelse etter skatt som tidligere. De
vil i praksis i liten grad påvirkes av reformen, utover at mulighetene
til å prøve seg i arbeid blir enklere og bedre.
Uføreytelsen i folketrygden skal ikke lenger
beregnes som en pensjon, og ytelsen vil derfor bli kalt uføretrygd.
Forslagene innebærer vesentlige endringer i
reglene for uføreytelsen. For å sikre en betryggende saksbehandling
er det avgjørende at Arbeids- og velferdsetaten får nødvendig tid
til å forberede innføringen av de nye reglene. Det tas derfor sikte
på at lovendringene skal tre i kraft i 2015.
Hovedgrepene i uførereformen
er:
1. Fremtidens uføretrygd skal være en kompensasjon
for tap av inntekt målt ved inntekten de siste årene før uførheten
oppstår. Det foreslås konkret at uføretrygden skal avhenge av inntekten
i de tre beste av de fem siste årene før uførheten oppsto. Det medregnes
inntekt opp til 6 G.
2. Uføretrygden skal skattlegges som lønn,
og bruttonivået på uføretrygden økes med om lag 15 pst. for å kompensere
for dette. Også minsteytelsene justeres opp for å kompensere for
endret skattlegging. Dette bidrar til at man får et gjennomgående
og likeartet system for inntektssikring for alle i yrkesaktiv alder,
noe som også vil være enklere for den enkelte.
3. Uføretrygden foreslås satt til 66 pst.
av tidligere inntekt, det samme som for arbeidsavklaringspenger.
Uføretrygden avviker imidlertid fra arbeidsavklaringspengene blant
annet ved at beregningsgrunnlaget er ulikt på enkelte områder. Minsteytelsen
i uføretrygden er høyere fordi den fortsatt skal være en varig ytelse.
Uføretrygden skal årlig reguleres i takt med økningen i folketrygdens
grunnbeløp.
4. Dagens behovsprøvde barnetillegg endres
ikke. Innretningen av barnetillegget vil bli vurdert på nytt i tilknytning
til behandlingen av utredningen fra Brochmann-utvalget. Vurderingen
vil også ses i lys av Fordelingsutvalgets utredning.
5. For nye uføre innføres en ny, fleksibel
og «sømløs» ordning for å kombinere uføretrygd og arbeid. Dagens
system erstattes av en ordning uten ventetid, med en beløpsgrense
på 0,4 G for arbeidsinntekt som ikke skal føre til reduksjon i uføretrygden
og uten automatisk revurdering. Innvilget uføregrad skal ikke endres
selv om arbeidsinntekten overstiger beløpsgrensen. Forslaget vil
gi en mer rettferdig ordning mellom helt og delvis uføre, hvor dagens
fastsetting av uføregrad og høye friinntekt kan gi ubegrunnede inntektsforskjeller.
Dagens uførepensjonister får en høyere beløpsgrense på 60 000 kroner
frem til 2019.
6. Kravet til uføregrad for å komme inn
i uføreordningen reduseres fra dagens 50 til 40 pst. for de som
kommer fra arbeidsavklaringspenger.
7. Dagens krav om 40 års botid i Norge
for å få full uføretrygd videreføres. Personer med kortere botid
får, som i dag, en forholdsmessig avkorting av uføreytelsen. Tilsvarende
videreføres dagens regler for utbetaling av uføretrygd i utlandet.
8. Innsatsen for å kunne tilby unge under
30 år tilrettelegging for å komme i arbeid forsterkes. Nivået på
inntektssikringen for unge uføre videreføres, men slik at bruttonivåene
økes for å kompensere for økt skatt.
9. Ny opptjeningsmodell for alderspensjon
fases inn for uføre med årskullene fra 1954 til 1962, på samme måte
som for yrkesaktive. Overgangen fra uføretrygd til alderspensjon
skal fortsatt skje ved 67 år.
10. Uføre skal årlig tjene opp pensjonsrettigheter som
om de hadde fortsatt i jobb: Opptjeningen skal skje på grunnlag
av den inntekten som har falt bort, og med samme opptjeningsprosent
som for yrkesaktive. De som omfattes av ny opptjeningsmodell for
alderspensjon skal tjene opp pensjonsrettigheter frem til 62 år,
som også er grensen for opptjening i den nye AFP-ordningen i privat
sektor.
11. Uføres alderspensjon levealdersjusteres
i utgangspunktet etter samme regler som yrkesaktives alderspensjon.
Regjeringen foreslår at uføre allerede fra 2011 får en delvis skjerming for
virkningen av levealdersjustering, ved at uføre årlig skjermes for
0,25 prosentpoeng av virkningen. Skjermingsregelen gjelder årskullene
1944–1951.
12. I 2018 skal det vurderes hvordan uføres
alderspensjon videre skal skjermes for virkningen av levealdersjustering.
Vurderingen skal skje ut fra en helhetlig vurdering der observasjoner
av arbeidsføres tilpasning og utviklingen i antall uføre vektlegges.
Uføres alderspensjon skal stå i et rimelig forhold til arbeidsføres
alderspensjon.
13. Omleggingen av uføreytelsen i folketrygden innebærer
en vekst i brutto uføreytelse kombinert med økt skatt. Uten endringer
i tjenestepensjonsordningene vil offentlig ansatte kunne få en klart
dårligere uføreordning enn tidligere. Det legges til grunn at offentlig
ansattes uføretrygd skal økes så mye at skatteomleggingen ikke fører til
redusert kjøpekraft. Organisasjonene inviteres til en prosess om
utformingen av uføreytelsen i de offentlige ordningene. Utgangspunktet
for tilpasningen bør være at uføreytelsen fra tjenestepensjonsordningen
utformes som et direkte tillegg til uføretrygden fra folketrygden.
Forslagene vil motivere til arbeid for uføre
som har mulighet til å forsøke seg i arbeid eller å øke stillingsandelen.
En vil også stimulere til økt bruk av gradert uføretrygd for derigjennom
å opprettholde en tilknytning til arbeidslivet. I dag er fire av
fem 100 pst. uføre, noe som delvis skyldes svakheter ved dagens
ordning.
Nye regler for å kombinere uføretrygd og arbeid vil
gi et mer fleksibelt system. Det blir mulig for den enkelte å jobbe
helt opp mot full stilling uten å risikere at retten til uføretrygd
blir redusert eller faller bort.
Med ny fleksibel alderspensjon i folketrygden
er det mulig å gå av med alderspensjon ved 62 år. Økonomisk vil
det kunne lønne seg for den enkelte å bli uføretrygdet fremfor å
ta ut alderspensjon, blant annet fordi den årlige alderspensjonen
blir høyere når den tas ut senere. Dette reiser spørsmål om rammene
for samtidig arbeid og mottak av trygdeytelser for de eldste arbeidstakerne.
Regjeringen vil komme tilbake til dette i tilknytning til den brede
gjennomgangen som er varslet knyttet opp mot korttidsytelsene i
folketrygden.
Det vises til proposisjonens kapittel 1.2 hvor
det er nærmere redegjort for fornyet arbeidslinje og uføreordningen,
herunder; en fornyet og forsterket arbeidslinje, jobbmuligheter
for den enkelte samt kvalifiseringstiltakene.
Det vises videre til proposisjonens kapittel
2 hvor det er nærmere redegjort for bakgrunnen for forslagene. I
tillegg til å tilpasse uføreordningen til ny alderspensjon er det
behov for å se utforming av uføreordningen i sammenheng med utviklingen
i arbeids- og velferdspolitikken, jf. St.meld. nr. 9 (2006–2007)
Arbeid, velferd og inkludering og innføring av ordningen med arbeidsavklaringspenger
og Innst. S. nr. 148 (2006–2007).
Behovet for en reform ble påpekt av Pensjonskommisjonen,
jf. NOU 2004:1. Regjeringen Bondevik II nedsatte Uførepensjonsutvalget
ved kongelig resolusjon av 5. august 2005. Utvalget la 16. mai 2007
frem NOU 2007:4 Ny uførestønad og ny alderspensjon til uføre. NOU'en
ble sendt på høring med frist 1. oktober 2007. Det vises til proposisjonens
kapitler 7–11 hvor høringsuttalelsene er oppsummert.
I proposisjonens kapittel 12 er de økonomiske effekter
illustrert for den enkelte mottaker av forslag om ny uføretrygd
og alderspensjon til uføre ved hjelp av eksempler.
Det vises til proposisjonens Del I hvor det
er redegjort for:
Pensjonsreformen
og alderspensjon til uføre
Utviklingen på uføreområdet
Hovedtrekk i arbeids- og velferdspolitikken
Fornyet arbeidslinje og uføreordningen.
Det vises i proposisjonen til:
NOU 2009:10 Fordelingsutvalget
som utredet og foreslo tiltak som kan bidra til å redusere økonomiske
forskjeller over tid. Det ble lagt vekt på både tiltak som bidrar
til å utjevne inntektsmuligheter, og tiltak som kan utjevne opptjent inntekt
og forbruk
NOU 2011:7 Velferds- og migrasjonsutvalget Den
norske modellens fremtid. Heretter benevnt Brochmann-utvalget.
Som ledd i komiteens arbeid med proposisjonen ble
det 17. oktober 2011 avholdt høring i saken. Følgende deltok på
høringen:
NHO
LO m.fl.
UNIO
YS
Akademikerne
KS
Norges Handikapforbund
Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon
Unge funksjonshemmede
Landsforeningen for hjerte- og lungesyke
Forsvar Dagens Uføretrygd
Forsvar Offentlig Pensjon
Landslaget for offentlige pensjonister
(LOP)
Norsk Epilepsiforbund
Norsk Revmatikerforbund
Velferdsalliansen
Hovedorganisasjonen Virke
Norges Blindeforbund.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Monica Carmen Gåsvatn og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Arne Bergsvåg, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf
Ropstad, viser til Prop. 130 L (2010–2011) Endringer i folketrygdloven
(ny uføretrygd og alderspensjon til uføre).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at uføretrygden skal sikre rett til god og forutsigbar inntekt,
hvis en ikke kan forsørge seg selv ved eget arbeid på grunn av sykdom,
skade eller lyte.
Flertallet mener den nye uføreordningen
vil sikre økonomisk trygghet for dem som ikke kan jobbe, bedre mulighet
til å kombinere uføretrygd og arbeid og god alderspensjon også til
uføre.
Flertallet vil understreke at
uføretrygden er en grunnleggende sikring i det norske velferdssystemet.
Videreføringen og endringene som velges, har som hovedformål å sikre
at denne grunnleggende rettigheten gir de som ikke kan forsørge
seg selv på grunn av sykdom, skade eller lyte, et godt og forutsigbart
inntektsnivå.
Tilpasningene og endringene utløses av behovet for
å tilpasse uførepensjon til ny alderspensjon. Det er også et ønske
om at ordningen skal være enkel å forstå og tilpasset et annerledes
arbeidsmarked enn det en hadde da dagens system ble utformet.
Det har vært flere tilpasninger av uførepensjonene
i løpet av de siste tiårene. Dagens system ble utformet i en tid
hvor arbeidsmarkedet var annerledes. Grunnprinsippet var at man
var helt ute av arbeidslivet for resten av livet, når uførepensjon
ble innvilget. Yrker som i dag har betydelige andeler i Norge eksisterte
ikke for 20 til 30 år siden. Det er òg et stort og økende fokus på
inkluderende arbeidsliv, økt kompetanse om forbyggende tiltak, bedre
tilrettelegging og det er bedre tekniske løsninger tilgjengelige.
Flertallet understreker at forslaget
sikrer nye uføre en uføretrygd om lag på nivå med dagens regler
eller bedre. Den nye uføretrygden, sammen med en forsterket arbeidslinje,
vil bidra til at flere med redusert og variabel arbeidsevne kan delta
i arbeidslivet. Bruken av arbeidsmarkedstiltak, praktisering av
regelverket i stønadsordningene, legens og Arbeids- og velferdsetatens rolle
i uføresaker skal gjennomgås for å forsterke innsatsen for at flere
som kan og vil, skal få arbeid eller aktivitet.
Hovedmålet er at alle innbyggere skal forsørge seg
selv ved egen inntekt. For noen som har sykdom, skade eller lyte,
vil ikke det være mulig ved eget arbeid.
Et av grunnprinsippene vi bygger den norske velferdsmodellen
rundt, er selvforsørgelse ved eget arbeid.
I det nye forslaget videreføres kriteriene som
utløser retten til uføreytelse: Varig nedsatt inntektsevne på grunn
av sykdom, skade eller lyte. Dette betyr at det stilles de samme
kravene til nedsatt inntektsevne som vi har i dagens system.
Mange med helseproblemer som påvirker inntektsevnen,
har svingende sykdomsforløp over kortere eller lengre perioder.
Relativt mange, som i dag står utenfor arbeidslivet, har svingende
helse/sykdomsforløp og ønsker å ta i bruk arbeidsevnen. Uføretrygden
må legge til rette for at den enkelte kan delta i arbeidslivet, når
arbeidsevnen tillater det.
Et hovedmål med tilpasningene er å gjøre det
enklere å bevege seg mellom arbeid og uføretrygd. Målet med forenklingen
er at de som kan jobbe i perio-der, skal være sikret inntekt, dersom
arbeidsforsøket ikke fungerer eller hvis helsesituasjonen forverres
permanent eller midlertidig. I dagens system er det flere terskeleffekter
som kan medføre at en del taper inntekt ved økt arbeidsinnsats.
Disse terskeleffektene er fjernet ved denne reformen.
Andre tiltak som bygger opp under målet om å gjøre
arbeidslivet tilgjengelig for flere med nedsatt arbeidsevne, er
avtalen om inkluderende arbeidsliv og Jobbstrategi for personer
med nedsatt funksjonsevne.
Hovedgrepene er å:
endre til en inntektserstatningsmodell
skattlegge som arbeidsinntekt
sømløs og mer fleksibel overgang mellom
arbeid og uføretrygd
økt innsats på forebyggende tiltak
særskilt økt innsats for unge under 30
år
Regjeringens forslag ivaretar den enkelte sine behov
på en bedre måte ved at uføretrygden i større grad enn tidligere
reflekterer den inntekten som er falt bort og gir muligheter til
å bevege seg mellom arbeid og trygd i de periodene det er mulig
ut fra helsemessige endringer. Forslaget sikrer uføre en god alderspensjon.
Med uføretrygden gir samfunnet den enkelte en garanti
for at hvis man ikke kan forsørge seg selv ved eget arbeid på grunn
av sykdom, skade eller lyte, utløses retten til en god og forutsigbar trygd.
Dette er hovedtrekkene i forslaget:
Uføretrygden for
nye uføre skal ligge på 66 pst. av tidligere inntekt. Dette er noe
høyere enn gjennomsnittlig ytelse i dag. Uføretrygden skal fortsatt
gi en varig inntektssikring.
Uføretrygden skal skattlegges som lønn.
For dagens uføre øker brutto utbetalt uføretrygd for å kompensere
for dette.
I dag beregnes uførepensjon på samme måte
som alderspensjon. Den nye uføretrygden skal beregnes på grunnlag
av inntekten de tre beste av de fem siste årene før uførheten oppstod.
Det etableres en ny ordning som vil gjøre
det enklere å kombinere uføretrygd og arbeid, særlig for de med
varierende arbeidsevne. I den nye ordningen vil det alltid lønne
seg å arbeide mer. Uføretrygden vil avkortes når arbeidsinntekten overstiger
beløpsgrensen. Avkortingen slår først inn når arbeidsinntekten blir
høyere enn 0,4 G (31 686 kroner pr. 1. mai 2011). For dagens uføre
vil denne beløpsgrensen fra innføringen av ny ordning og frem til
2019 være 60 000 kroner. Dagens regler med revurdering av uføregraden når
arbeidsinntekten overstiger 1 G og ett års ventetid før nye uføre
kan prøve seg i arbeidslivet, faller bort.
Dagens behovsprøvde barnetillegg videreføres, men
innretningen av tillegget vil vurderes på nytt i tilknytning til
behandlingen av Brochmann-utvalgets utredning og i lys av Fordelingsutvalgets
utredning.
Overgang til alderspensjon skal skje ved
67 år. Pensjonsopptjening for de som omfattes av ny opptjeningsmodell
i folketrygden gis til 62 år.
Uføres alderspensjon skjermes delvis fra
levealdersjustering fra 2011. Skjermingen utgjør 0,25 prosentpoeng
per nytt årskull. Dette er en midlertidig ordning som vil gjelde
for uføre født i årene 1944–1951, det vil si uføre som blir alderspensjonister
i perioden 2011–2018. I lys av arbeidsføres tilpasning de nærmeste
årene skal det i 2018 vurderes om, og eventuelt hvordan, en konkret
skjermingsordning bør utformes.
Flertallet merker seg at regjeringen
tar sikte på at reglene for ny uføretrygd og ny alderspensjon til
uføre skal tre i kraft i 2015. Dagens uføre vil i mindre grad påvirkes
av reformen, selv om enkelte endringer også vil gjelde for disse.
Flertallet støtter forslaget
fra regjeringen, og viser til at det gir et system som bedre ivaretar økonomisk
trygghet, samt gir muligheter til å bevege seg mellom arbeid og
trygd i de periodene det er mulig ut fra helsemessige endringer. Forslaget
sikrer også en god alderspensjon for de som har overgangen til alderspensjon
fra uføretrygden.
Arbeidslivet, økt universell utforming i samfunnet
og tilgangen til tekniske hjelpemidler har endret seg. IA-avtalen
har bidratt til økt kunnskap om hva som kan tilpasses i den enkeltes
arbeidssituasjon og styrket bedriftenes ansvar for å forebygge og
tilrettelegge på arbeidsplassen.
I det nye forslaget videreføres vilkårene om minst
50 pst. uføregrad for å ha rett til en uføreytelse og at inntektsevnen
er varig nedsatt på grunn av sykdom, skade eller lyte. For alle
som har hatt arbeidsavklaringspenger vil kravet være 40 pst. nedsatt
inntektsevne. Kravet til å gjennomføre hensiktsmessig behandling
og arbeidsrettede tiltak ligger som et gjennomgående prinsipp i
oppfølging av personer med nedsatt inntektsevne. De aller fleste
som får en uføretrygd vil derfor tidligere ha mottatt arbeidsavklaringspenger.
Kravet til nedsatt inntektsevne på minst 40 pst. vil derfor omfatte flertallet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det i Norge har vært stor politisk enighet om grunnprinsippene
for et omfattende velferdssystem. Det er viktig å sikre inntekt
ved inntektsbortfall på grunn av sviktende helse, og det er viktig
å sikre helse- og omsorgstjenester for alle. Norsk økonomi gir store muligheter
til å sikre gode velferdsordninger. Samtidig kan det være utfordringer
knyttet til finansieringen av fremtidens velferdssamfunn.
Disse medlemmer mener det er
avgjørende at folk oppfatter at velferdssamfunnets ordninger kommer
dem til gode som virkelig trenger det, og ikke misbrukes av personer
som kan klare seg selv. Hvis ordningene oppfattes som selvvalgte
i praksis, vil det være vanskelig å sikre oppslutningen om ordningene,
slik disse medlemmer ser det.
Disse medlemmer viser til at
den fremtidige utviklingen i antall uføretrygdede har blitt fremskrevet
en rekke ganger. SSB gjennomførte beregninger for pensjonskommisjonen
(NOU 2004:1) som viser at antall uføretrygdede økte fra 281 000
i 2001 til 365 000 i 2010, og videre vil øke til 388 000 i 2020
og til 407 000 i 2050.
Disse medlemmer viser også til
at i beregninger som er foretatt for Uførepensjonsutvalget (NOU
2007:4) varierer antall mottakere av uføreytelse i 2050 fra 395 000
til 510 000. Beregningene viser dessuten at tilgangsratene må reduseres
i forhold til de nivåer de har ligget på de ti siste årene, for
at andelen uføre i befolkningen ikke skal øke.
Disse medlemmer vil påpeke at
fremskrivinger av antall uføre er usikre. Uførepensjonsutvalget
foretok tekniske fremskrivninger i forbindelse med sitt arbeid.
Beregningene omfatter summen av antall uførepensjonister og antall
mottakere av tidsbegrenset uførestønad.
Disse medlemmer viser også til
regjeringens forslag til statsbudsjett for 2012 der det fremkommer
at utgiftene til uføreytelser utgjør om lag 20 pst. av folketrygdens
totale utgifter. Tilsvarende tall for 1980 var 12,6 pst., og det
forventes en samlet utbetaling på uføreytelser i 2012 på om lag
58,7 mrd. kroner. I 1980 var utgiftene 17,6 mrd. kroner (G-justert).
Disse medlemmer konstaterer at
det har vært en betydelig vekst i antall mottakere av uføreytelser
de siste 30 årene. I 1980 var det i underkant av 160 000 stønadsmottakere,
mens antallet var økt til 303 000 per 1. halvår 2011, etter at tidsbegrenset
uførestønad ble overført til ytelsen arbeidsavklaringspenger.
Disse medlemmer mener at dersom
veksten i antall stønadsmottakere fortsetter å være stor, vil dette
ikke bare føre til statsfinansielle utfordringer, men kan også føre
til en reforhandling av samfunnskontrakten. Velferdsstatens legitimitet
og oppslutning er derfor avhengig av at en i praksis har ordninger
som sikrer at fordelingen av rettigheter og plikter virkelig oppfyller
samfunnskontraktens mål om effektiv risikodeling og rettferdig ressursfordeling.
Disse medlemmer er sterkt bekymret
over den økende andelen mennesker som forlater arbeidslivet og går
over på varig uføretrygd.
Disse medlemmer vil understreke
at personer som på grunn av sykdom, skade eller lyte, og som ikke
er i stand til å delta i arbeidslivet, skal gis en inntektssikring
fra samfunnet som gjør det mulig å ha en verdig tilværelse.
Disse medlemmer har lagt følgende
prinsipper til grunn i sine forslag til forbedringer og endringer
av regjeringens forslag til ny uføretrygd:
Det skal lønne seg
å arbeide.
Ingen under 40 år uføretrygdes varig, med
mindre det er helt åpenbart at de aldri kan få muligheter for deltakelse
i arbeidslivet. Unge skal i stedet ha en sammenhengende støtte og
tålmodig innsats i et utviklingsløp.
Personer som på grunn av sykdom, skade
eller lyte ikke er i stand til å forsørge seg selv skal ha en ytelse
fra samfunnet som gjør det mulig å ha en verdig tilværelse.
Samlet ytelse skal ikke overstige tidligere lønnsnivå.
Behovet skal kunne etterprøves med jevne
mellomrom.
Enhver restarbeidsevne skal tas i bruk.
Nav har plikt og ansvar til å følge opp
brukerne og gi den nødvendige bistand og veiledning slik at en eventuell
restarbeidsevne kartlegges og utnyttes.
Det skal være en minsteytelse for dem som
ikke har hatt lønnsinntekt, eller som har hatt for lav inntekt til
å gi opptjening over minstenivået, og som det går an å leve av.
Utviklingen av ytelsen skal være på linje
med utviklingen for yrkesaktive slik at mottakerne av ytelsen ikke
taper kjøpekraft i forhold til de yrkesaktive.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil fremheve
at det norske velferdssamfunnet slik det er bygget opp gjennom generasjoner,
hviler på to helt sentrale påler. For det første at flest mulig
deltar i arbeidslivet, og for det andre at vi går sammen om å sikre
en grunnleggende trygghet for dem som ikke er i stand til å arbeide.
Det grunnleggende utgangspunkt for Høyre er at hver enkelt har et
personlig ansvar for seg selv, sitt eget liv og for menneskene rundt
seg. Samtidig må et raust og menneskelig samfunn sikre alle mulighetene
til et anstendig liv, uavhengig av bakgrunn, inntekt og arbeidsevne. Disse medlemmer mener
derfor utgangspunktet for velferdspolitikken er at det må lønne
seg å jobbe, samtidig som en sikrer gode og anstendige støtteordninger
for dem som er for syke til å delta i arbeidslivet.
Disse medlemmer minner om at
Høyre svært lenge har påpekt at for mange mennesker faller ut av
arbeidsmarkedet. Fra 1995 til i dag har det vært en klar økning
både av antallet og andelen uføre. Ser vi på tallene fra 1980 til
i dag blir økningen enda mer markant. Særlig er den sterke økningen
av unge uføre bekymringsfull, selv om de fleste uføre fortsatt er
godt voksne. Økningen av antallet og andelen uføre er en utfordring
av flere grunner. Det koster svært mye penger, det innebærer at
Norge ikke bruker en viktig arbeidskraftsressurs og det er problematisk
for den enkelte. Disse medlemmer registrerer at visse
partier og organisasjoner forsøker å bortforklare økningen i andelen
uføre i stedet for å gripe fatt i utfordringene.
Disse medlemmer ser at regjeringen
på flere områder har lagt frem en politikk som samsvarer med Høyres
standpunkter. Høyre har lenge tatt til orde for en mer fleksibel
overgang mellom trygd og arbeid som sikrer at det alltid lønner
seg å jobbe. Disse medlemmer er derfor positive til
flere av grepene regjeringen foreslår for å få dette til. Disse
medlemmer mener det er riktig å gjøre uførepensjonen om
til en uføretrygd, å skattlegge uføretrygd som arbeidsinntekt og øke
bruttoutbetalingene slik at de fleste kommer tilsvarende godt ut
som i dag, og endre opptjeningspraksisen slik at den blir mer i
tråd med uføretrygden som en inntektskompensasjon.
Disse medlemmer viser til Uførepensjonsutvalgets
rapport hvor et bredt flertall gikk inn for endringer i det såkalte
fribeløpet. Disse medlemmer deler denne oppfatningen,
men ser samtidig at det kan være behov for et fribeløp av administrative
årsaker og vil derfor støtte regjeringens forslag til nytt fribeløp.
Selv om disse medlemmer støtter
hovedgrepet i reformen, registrerer de at det er flere momenter
som på sikt kan undergrave uføreordningens legitimitet og bærekraft.
For at en velferdsordning skal være bærekraftig over tid må den
være i tråd med arbeidslinjen, og selv om en skal ha gode inntektssikringsordninger,
må det alltid lønne seg å jobbe. Disse medlemmer peker
særlig på den delvise skjermingen av uføre for levealdersjustering
og barnetillegget som er problematiske i denne sammenheng. Også
pensjonsordningen for uføre som sådan, uavhengig av spørsmålet om
levealdersjustering, kan i verste fall bidra til et press mot uføretrygden
fra de demografiske gruppene som nærmer seg slutten av en yrkeskarriere. Disse
medlemmer er for øvrig skuffet over at en reform som innebærer bedre
ytelser og en bedre pensjonsordning ikke kombineres med en reell
innskjerping av kravene som stilles for å komme inn i ordningen. Konsekvensen
av en slik politikk vil kunne være at flere enn nødvendig faller
utenfor og blir uføretrygdet. Dersom dette skulle vise seg å bli en
konsekvens av reformen, mener disse medlemmer det
vil være naturlig å evaluere elementer i ordningen. Disse
medlemmer viser for øvrig til sine merknader under de relevante kapitler.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti ønsker et arbeidsliv der alle som har mulighet
til å arbeide, kan delta. Det må føres en aktiv innsats for å inkludere
alle og forhindre utstøting. Velferdsordningene må utformes slik
at de som av helsemessige grunner ikke makter å være helt eller
delvis i arbeid, sikres et verdig liv med tilstrekkelig inntekt.
Samtidig må det gi noe ekstra inntekt å øke arbeidsinnsatsen.
Dette medlem vil peke på at det
er urovekkende at et så stort antall unge mennesker er uføre. Det
er særlig viktig å sette inn tiltak, både behandlingsrettede og
arbeidsrettede, slik at flest mulig av disse kan komme tilbake til
eller inn i arbeidslivet.
Dette medlem slutter seg til
hovedtrekkene i regjeringens forslag til ny uførereform, men har enkelte
endringsforslag som kan bidra til større arbeidsinnsats. Det gjelder
mulighet for lavere uføregrad, bedre oppfølging av yngre uføre og avkortingsreglene
for de som har mulighet til noe arbeid ved siden av uføretrygden.
Dette medlem vil understreke
at hel eller delvis uførhet har sin årsak i den enkeltes helse. Rask
oppfølging i helsevesenet, tilstrekkelig behandlingstilbud i rusomsorgen
og forebyggende arbeid er viktig for å hindre overgang til uføretrygd.