Jeg viser til mitt tidligere brev om saken av 22. desember
2011, og brev fra komiteen av 11. januar 2012 med to oppfølgningsspørsmål
i forbindelse med angrepet 22. juli 2011.
Spørsmål og svar er som følger:
Mitt departement ble på oppdrag fra SMK, etter drøftinger
i Regjeringens sikkerhetsutvalg, tillagt hovedansvaret for å utarbeide
og iverksette konkrete gjennomføringsplaner for tiltak angitt i rapporten
om ”Regjeringens sikkerhet”. I departementets oppfølging av rapporten
ble det etablert samarbeid med Politidirektoratet, Oslo politidistrikt,
PST, NSM, Forsvarsbygg, Forsvarets forskningsinstitutt, Departementenes
servicesenter, Statsbygg, rådgivende ingeniører innenfor trafikkanalyse
og byggeteknikk, samt arkitekt og landskapsarkitekt.
Hvordan organiserte FAD,
eventuelt i samarbeid med andre departementer og underliggende etater,
arbeidet med sikring av sikringsverdige objekter etter at sikkerhetsloven
ble vedtatt i 1998?
Fra 1977 til 1994 ble det gjennomført 3 risiko- og
sårbarhetsanalyser som alle på ulik vis bidro til forbedringer av
objektsikkerheten i Regjeringskvartalet. Lov av 20. mars 1998 nr.
10 om forebyggende sikkerhetstjeneste la gjennom kap 5 § 17 flg,
grunnlaget for et enda mer systematisk sikkerhetsarbeid. Som et
viktig ledd i dette arbeidet leverte Politidirektoratet i 2004 en
rapport om ”Regjeringens sikkerhet”. Rapporten anbefalte en rekke
konkrete tiltak, som med få unntak er gjennomført. Mitt departement
har siden 2006 hatt en permanent rolle med koordinering og styring
av det felles sikkerhetsarbeidet i departementsfellesskapet og har
hatt kontakt med fagmiljøene for ajourhold og videreutvikling av
planverk og rutiner. FAD har også som oppgave å vurdere problemstillingene
rundt alternative driftsteder for departementene. Planer og tiltak
har til enhver tid vært gjennomført i nært samarbeid med øvrige
departementer og Statsministerens kontor. Ved behov er det innhentet
faglig bistand blant annet fra Statsbygg og Departementenes servicesenter
(tidligere Statens forvaltningstjeneste).
I praksis har således vårt arbeide i h t objektsikkerhetsforskriften
vært oppfølgning av Politidirektoratets ovennevnte rapport fra 2004.