Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, har merket seg at forslagsstillerne i dette representantforslaget tar opp forslag om at det skal være like struktureringsmuligheter for kystfiskefartøy over 15 meter. Det har i løpet av de senere år vært fremmet og gjennomført ulike struktureringstiltak innen fiskerinæringen for å kunne få på plass en flåtestruktur som er tilpasset det ressursgrunnlaget en har å fiske på, kombinert med det å kunne ha en moderne og økonomisk lønnsom flåte. Komiteen vil vise til at både når det gjelder fiskefartøyenes gjennomsnittsalder og lønnsomheten innen de forskjellige fiskeriene, varierer dette i betydelig grad.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansens brev av 15. desember 2011, hvor det vises til St.meld. nr. 21 (2006–2007) som beskriver hva som er regjeringens politikk på området. Flertallet understreker at regjeringens strukturpolitikk ligger fast slik den er beskrevet i stortingsmeldingen, og viser videre til den politiske plattformen for regjeringen, som påpeker at regjeringen vil videreføre dagens strukturpolitikk. Flertallet slutter seg til fiskeri- og kystministerens konklusjon om at det er viktig å sikre stabile og forutsigbare rammevilkår for næringen og at de sentrale elementene i regjeringens strukturpolitikk ligger fast.

Flertallet viser til at statsråden er åpen for å vurdere og eventuelt gjennomføre endringer og tilpasninger innenfor rammene av dagens strukturpolitikk.

Flertallet viser videre til at regjeringen har varslet at arbeidet med en ny stortingsmelding om fiskeri- og havbrukspolitikken er i gang, og at meldingen skal legges fram i løpet av inneværende stortingsperiode. Flertallet vil i den forbindelse peke på at mulighetene for økt verdiskaping og bedre lønnsomhet i fiskeriene må være et sentralt tema som drøftes i meldingen.

Flertallet har merket seg at deler av fiskerinæringen har hatt en god utvikling i 2011, men er samtidig opptatt av at man i fremtiden kan styrke næringen videre. I den forbindelse er det viktig å ta tilstrekkelig hensyn til den konjunkturfølsomhet som ligger i fiskerinæringen.

Flertallet foreslår at forslaget avvises.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at mens deler av fiskerinæringen, som f.eks. ringnotflåten, går veldig godt, er det andre som sliter betydelig for å kunne få på plass en god lønnsomhet som igjen vil kunne gi grunnlag for en helt nødvendig fornyelse. Som et eksempel i den forbindelse vil kunne nevnes bl.a. banklineflåten.

Disse medlemmer vil vise til at de senere års endringer i struktureringstiltakene også har medført at en har fått store variasjoner innen rammevilkårene for de enkelte grupper og rederier, avhengig av om man har vært innenfor den ene eller annen fartøygruppe, om man har kunnet benytte seg av de ordninger som har funnet sted før disse er blitt endret igjen, og ikke minst ut ifra om en på det gjeldende tidspunkt har hatt økonomiske muligheter til å kunne gjøre seg nytte av de muligheter som det er blitt lagt til rette for. Disse medlemmer vil i den forbindelse vise til de struktureringstiltak som ble foreslått og senere vedtatt som et resultat av behandlingen i St.meld. nr. 20 (2002–2003) Strukturtiltak i kystfiskeflåten. I og med at man i meldingen fokuserte på kystflåten, gjelder dette fartøygrupper under 28 meter. Man valgte da å dele inn denne gruppen i fire fartøygrupper. Dette var fartøyer under 10 meter, fartøy mellom 10 og 15 meter, fartøy mellom 15 og 21 meter, og den siste gruppen ble da 21 til 28 meter. Den ordningen som kom på plass hadde som intensjon å gjøre det mulig å slå sammen kvoter fra flere fartøy under forutsetning av at et fartøy ble kondemnert og at man måtte akseptere en avkortning i strukturkvoten på 20 prosent som skulle komme alle fartøy i samme gruppe til gode. I tillegg ble det også fremmet forslag om et strukturfond som skulle virke over 5 år og gi kondemneringstilskudd til fartøy under 15 meter for de som fisket i adgangsbegrensede fiskerier. Etter at man fikk regjeringsskifte i 2005, fikk man raskt en frys av struktureringsordningen, og det skulle gå et par år før regjeringen Stoltenberg igjen la frem en stortingsmelding om strukturpolitikk. Dette skjedde gjennom fremleggelsen av St.meld. nr. 21 (2006–2007) Strukturpolitikk for fiskeflåten. Disse medlemmer vil vise til at denne igjen medførte at det ble foreslått endringer i struktureringsordningen og at man reduserte det antallet kvoter som kunne samles på et fartøy. I forbindelse med Innst. S. nr. 238 (2006–2007) fremkommer det at partiene Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ønsket å gå tilbake til ordningen før regjeringen valgte å fryse struktureringstiltakene 20. oktober 2005, og dermed gjeninnføre det kvotetaket som blir omtalt som 3 + 3, mens regjeringspartiene en 2 + 2- eller 3 + 1-ordning når det gjelder kvotetaket per fartøy. De endringer som er gjort de senere år har medført at en ikke har bare fått et A- og B-lag, men i tillegg også fått et C- og D-lag i og med at alle fartøygrupper ikke er innlemmet i struktureringsordningen. Samtidig er de begrensninger som er foretatt i ordningen av en slik karakter at mange, grunnet høye kostnader og begrenset varighet for hvor lenge en opprettholder kvotetildelingen, ikke vil kunne gjøre seg nytte av ordningen fordi de økonomiske forutsetninger ikke gir grunnlag for dette.

Disse medlemmer mener det er svært viktig for norsk fiskerinæring å ha gode og langsiktige rammebetingelser som gjør det mulig å ha en differen-siert og lønnsom fiskeflåte som er både moderne og fremtidsrettet, og ikke minst tilpasset det ressursgrunnlaget en til enhver tid skal kunne høste av. Da må man ha en struktureringsordning som er tilpasset den virkelighet som befinner seg ute i næringen, og som vil kunne ivareta næringens ønske om fornying og modernisering. Vi ser at fiskerinæringen også er i sterk konkurranse med offshore-sektoren vedrørende det å kunne rekruttere mannskap. Denne konkurransen vil ikke bli mindre i fremtiden. Dersom fiskerinæringen skal kunne forbli lønnsom og konkurransedyktig på dette området, må en kunne tilby en attraktiv arbeidsplass både når det gjelder arbeidsforhold og lønnsbetingelser. Skal en klare å få dette til, er det av avgjørende betydning at en har en moderne og lønnsom flåte som er tilpasset ressursgrunnlaget. Dersom disse betingelsene ikke er på plass, vil en på lang sikt gradvis bygge ned lønnsomheten og konkurransekraften en er avhengig av. Disse medlemmer vil også vise til de særskilte problemer som banklineflåten i dag har, knyttet til det å finne lønnsomhet innen sitt fiskeri. Dette er en fartøygruppe som leverer fisk av svært høy kvalitet, men som har utfordringer knyttet til eldre fartøy og lav lønnsomhet. Denne gruppen har også et stort behov for å kunne strukturere. I den forbindelse mener disse medlemmer at kvotetaket for denne fartøygruppen bør kunne økes til 5.

Disse medlemmer har merket seg den debatten som finnes i fiskerinæringen om hvorvidt også de minste fartøygruppene bør kunne få på plass en struktureringsordning slik at en også innen disse fartøygruppene vil kunne få en moderne flåte med god lønnsomhet og dermed også tilpasset det ressursgrunnlaget en kan høste av. Vi ser i dag en utvikling innen denne fartøygruppen med mer hurtiggående båter og en teknologiutvikling som gjør hver enkelt mer effektiv. Dette skjer i en tid der en også sliter med rekruttering til yrket. Disse medlemmer mener at regjeringen bør legge frem forslag til en struktureringsordning også for de minste fartøygruppene. Dette er også i tråd med signaler som kommer fra Norges Fiskarlag.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for like struktureringsmuligheter for kystfiskefartøy over 15 meter senest i løpet av våren 2012. Ordningen skal legge 3 + 3-prinsippet til grunn.»

«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om en struktureringsordning også for den minste delen av fiskeflåten som i dag ikke har denne typen ordninger. Saken legges frem for Stortinget i løpet av våren 2012.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at kvotetaket for banklineflåten økes til 5.»

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utrede en økning av kvotetaket for bankline-flåten til 5 kvoter, og komme tilbake til Stortinget med forslag til tiltak som kan øke lønnsomheten til denne flåtegruppen.»