Flertallet viser til at det er
avgjørende for borgernes tillit til forvaltningen at en kan være sikker
på at det er fakta og politiske vurderinger som ligger til grunn
for beslutninger om tildeling av offentlig tilskudd og ikke vennskap, kjennskap
eller andre bindinger mellom den som beslutter og den som søker
om tilskudd.
Flertallet viser til at det er
forvaltningsloven § 6 som er det lovbestemte utgangspunkt for vurdering
av habilitet i forvaltningen.
I saken komiteen har til behandling er det forvaltningsloven
§ 6, annet ledd som i dette tilfellet kan komme til anvendelse,
idet en ikke kan se at noen av de spesielle inhabilitetsgrunnene
i § 6, første ledd kommer til anvendelse.
Forvaltningsloven § 6 annet ledd har følgende ordlyd:
«Likeså er han ugild når andre særegne forhold foreligger
som er egnet til å svekke tilliten til hans upartiskhet; blant annet
skal legges vekt på om avgjørelsen i saken kan innebære særlig fordel,
tap eller ulempe for ham selv eller noen som han har nær personlig
tilknytning til. Det skal også legges vekt på om ugildhetsinnsigelse er
reist av en part.»
Flertallet viser til at problemstillingen
i den saken som er til behandling, er om andre «særegne forhold
foreligger som er egnet til å svekke tilliten til hans upartiskhet».
Flertallet viser videre til at
det først og fremst er tjenestemannens, i dette tilfellet utenriksministeren
som departementssjefs personlige interesser i eller tilknytning
til saken, eller tilknytning til et annet rettssubjekt med interesser
i saken, som kan utgjøre et slikt «særegent
forhold». Flertallet understreker at det er
viktig å holde fast ved at dette er vurderingstemaet. De forhold
loven nevner i forlengelsen; om avgjørelsen kan medføre særlig tap,
fordel eller ulempe for tjenestemannen eller noen han har en nær
personlig tilknytning til, er bare momenter.
Flertallet mener også det er
grunn til å understreke at det i lovens uttrykk «egnet
til å svekke tilliten» ligger at det ved vurderingen av habilitet må
legges vekt på hvordan forholdet fremstår utad. Bestemmelsen åpner
for en bred, skjønnsmessig vurdering av om tjenestemannen har en slik
tilknytning til saken at den kan svekke tilliten til at vedkommende
vil behandle saken på en nøytral måte.
Flertallet understreker videre
at det ikke er tilstrekkelig med en generell vurdering av habilitet.
Det må gjøres en konkret vurdering ut fra omstendighetene i den
enkelte sak. Vurderingen må skje i lys av de sentrale hensyn bak
habilitetsreglene, som er å sikre korrekte avgjørelser og bidra
til å opprettholde tilliten og troverdigheten til forvaltningen.
Flertallet vil videre peke på
at lovens ordlyd «nær personlig tilknytning» indikerer
at det bare er nære personlige forhold som vil føre til inhabilitet.
Det er videre lagt til grunn i praksis at det må kreves nokså direkte
og sterkt vennskap eller motsetningsforhold.
Flertallet viser til at det har
vært et viktig vurderingstema med hensyn til habilitet, hvem som var
initiativtaker til opprettelsen av Senter for nordområdelogistikk.
Om dette skriver utenriksministeren i sin redegjørelse til Stortinget:
«Men gjennomgangen bekrefter at dette konkrete initiativet
kom fra Norges Rederiforbund og akademiske institusjoner som Høgskolen
i Bodø og BI, og at Tschudi Shipping Company på oppfordring fra
Norges Rederiforbund tok del i oppfølgingen av initiativet.»
Flertallet viser til at saken
kontroll- og konstitusjonskomiteen har til behandling dreier seg
om utenriksministerens behandling av tilskudd til Senter for nordområdelogistikk,
hvilket utenriksministeren også gjør klart i overskriften i sitt brev
til komiteen. Prosjektet som omtales er altså Senter for nordområdelogistikk.
Flertallet viser til at det under
høringen kom frem at det var Felix Tschudi som tok initiativ til opprettelsen
av et Senter for nordområdelogistikk, fordi han mente det opprinnelige
opplegget fra Rederiforbundet ble for snevert. Rederiforbundet sa
om dette blant annet følgende:
«Det var Tschudi Shipping som tok initiativ til at man
endret det prosjektet. Da hadde de allerede kommittert 6 mill. kr.
til forskning og kunnskapsinnhenting.»
Under høringen sa Felix Tschudi blant annet dette
om samme forhold:
«Derfor var vi pådrivere og initierte tanken bak dette
med senter, men som også Rederiforbundet etter interne diskusjoner
fant at dette var en god modell.»
Han bekreftet videre at initiativet ikke ble
mottatt med umiddelbar støtte av Rederiforbundet:
«Nei, det er klart, Maritime Knowledge er jo i utgangspunktet
lagt opp for å skape gaveprofessorater…»
Flertallet viser også til at
utenriksministeren under høringen aksepterte at det var Felix Tschudi
som tok initiativet til opprettelsen av Senter for nordområdelogistikk.
Representanten Anundsen stilte følgende spørsmål til utenriksministeren:
«Og da er vi enige om at det var Tschudi Shipping
Company som tok initiativet til det du bevilger penger til?»
Utenriksministeren svarte:
«Ja, på den måten som både Tschudi og Rederiforbundet
har redegjort for her tidligere her i dag, er det en korrekt fremstilling.»
Flertallet mener på denne bakgrunn
å kunne konstatere at det var Felix Tschudi som tok initiativ til
opprettelsen av Senter for nordområdelogistikk. Det er videre klart
at det var opprettelsen av et slikt senter som gjorde det mulig
å søke Utenriksdepartementet om tilskudd. Flertallet konstaterer
at det er et avvik mellom det som fremkommer av utenriksministerens
redegjørelse til komiteen og det som ble avklart under kontrollhøringen.
Flertallet viser til at et vesentlig
vurderingstema for komiteens behandling av saken er forholdet mellom
utenriksminister Jonas Gahr Støre og Felix Tschudi. Da Dagbladet
omtalte saken 20. mars, sa Støre følgende om sitt forhold til Tschudi:
«Felix Tschudi og jeg er gamle bekjente, han gikk
i min parallellklasse opp gjennom grunnskolen og vi var ett år på
befalskolen sammen på sjøkrigskolen. Som bekjente har vi hatt omgang
opp gjennom årene og treffes fra tid til annen i en bredere vennekrets.»
Flertallet viser til at det i
utenriksministerens redegjørelse til komiteen gjøres nærmere rede for
bekjentskapet mellom Støre og Tschudi. Der fremkommer det at utenriksministeren
nå «betrakter Felix Tschudi som en venn, men
ikke en nær venn.» Det fremkommer videre i redegjørelsen at
de har deltatt i hverandres bryllup og hverandres 40- og 50-årsfeiringer.
De inngår i en vennekrets på mellom 30 og 40 personer som møtes
ved ulike sosiale anledninger og forsøker å samles én helg i året.
Flertallet legger etter dette
til grunn at Støre og Tschudi er venner, men kan naturligvis ikke vurdere
nærheten av vennskapet ut over det som er fremkommet i utenriksministerens
redegjørelse supplert med Tschudis uttalelser i kontrollhøringen.
Flertallet viser til at det har
vært et viktig moment i saken om utenriksministeren vurderte sin habilitet
da søknaden om tilskudd til opprettelse av Senter for nordområdelogistikk
ble tatt til behandling. 20. mars 2012 sa utenriksministeren følgende
om dette spørsmålet i Dagsnytt Atten på NrK P2:
«Mitt poeng er at det ikke har gått penger til noen jeg
har kjent. Når jeg har vurdert habilitet så er det i forhold til
en sak hvor det skal bevilges penger. Hvem er det i forhold til?
Jo det er Norges Rederiforbund. Det er en bransjeorganisasjon som
vi kan forholde oss til over tid og en samarbeidspartner Utenriksdepartementet
har på linje med mange andre.»
Flertallet viser til at det i
utenriksministerens redegjørelse til komiteen står at:
«Det har altså vært min vurdering at vårt vennskap
ikke er så nært at det på generelt grunnlag utløser innhabilitet.»
Videre skriver utenriksministeren:
«Jeg opplevde ikke denne saken som et tvilsspørsmål,
og følgelig ble den heller ikke lagt frem for Lovavdelingen.»
I dette er det en indikasjon på at Støre konkret vurderte
sin habilitet på behandlingstidspunktet, men det fremstår ikke som
åpenbart.
Flertallet viser til at dette
ble tatt opp under kontrollhøringen, og det ble stilt spørsmål ved om
Støre hadde vurderte sin habilitet i forhold til Tschudi generelt
siden 2005, eller om han vurderte habiliteten konkret i forhold
til søknaden. Utenriksminister Støre svarte blant annet:
«Når det gjelder det siste spørsmålet – om jeg vurderer
dette løpende eller konkret – vil jeg si at det er en del av begge
deler.»
Saksordføreren fulgte opp svaret slik:
«Så svaret var nei, du vurderte det ikke konkret
i 2008, når det gjelder denne saken?»
Støre oppklarer slik:
«Ikke så konkret at jeg sa at her er det Tschudi som
kommer, fordi her er det Rederiforbundet som kommer. Men jeg ble
klar over at når Tschudi Shipping Company AS er med her, er en bidragsyter,
må jeg tenke gjennom det. Jeg fant at den formen ikke var så direkte
– han fikk ikke penger, han gav penger – og at vennskapet ikke var
så nært at det utløste inhabilitet.»
Flertallet finner det utfordrende
å konkludere med om utenriksministeren kun vurderte habilitet i
forhold til Rederiforbundet, slik utenriksministeren sa 20. mars
2012, eller om det også ble foretatt en konkret vurdering av habilitet
i forhold til Tschudi. Det er imidlertid klart at i den grad det
ble foretatt en habilitetsvurdering av forholdet mellom utenriksminister
Støre og skipsreder Tschudi, ble den foretatt av Støre selv uten
at han ba om noe uavhengig råd.
Flertallet viser til at det i
søknaden fra Rederiforbundet klart fremgår at det er Tschudi Shipping
Company som er initiativtaker til det prosjektet det søkes om såkornmidler
til. I prosjektbeskrivelsen fremgår det samme tydelig. Der fremkommer
det også at formålet med senteret er å utvikle ny kunnskap om logistikk
og næringsmuligheter i nordområdene. Det fremgår også av prosjektbeskrivelsen,
som var vedlagt søknaden, at Tschudi Shipping Company har store
næringsinteresser i nordområdene. Flertallet legger
til grunn at det fremstår som klart at Tschudi Shipping Company
kunne få mye god og relevant forskning som de kunne utnytte kommersielt
i sin næringsaktivitet. Dette inntrykket svekkes ikke av at også
andre potensielle næringsaktører kunne få utbytte av forskningen.
Flertallet viser i denne sammenhengen
til notat fra Ernst & Young knyttet til organiseringen av Senter
for nordområdelogistikk (stiftelsen CHNL). Der fremkommer blant
annet følgende:
«Det er vår oppfatning at blant annet overnevnte kan
gi utrykk for at virksomheten CHNL vil kunne bli ansett for å ha
et formål om økonomisk fordel for andre, herunder de gruppene som
står bak stiftelsen (Tschudi Shipping).»
Flertallet finner videre grunn
til å understreke at opplysningene utenriksministeren gav media 20. mars
om hvem som hadde mottatt tilskuddet, var feil. Det var aldri Rederiforbundet
som mottok tilskudd til opprettelse av Senter for nordområdelogistikk.
Det var dels Høgskolen i Bodø som fikk penger som administrativ
resurs før opprettelsen av stiftelsen som eget rettssubjekt, og dels
Senteret for nordområdelogistikk (stiftelsen CHNL). Flertallet bemerker
at det ikke er riktig at det ikke gikk penger direkte til stiftelsen som
Tschudi er styreleder for. Den siste delen av tilskuddet, på 1,5
mill. kroner utbetalt i 2011, gikk direkte til stiftelsen. Ved en
feil ble riktignok kontonummeret til Høgskolen i Bodø benyttet,
men de videresendte pengene uten videre opphold direkte til stiftelsen.
Intensjonen til UD var at pengene skulle overføres direkte til stiftelsen. Flertallet mener
dette må ha vært kjent for utenriksministeren 20. mars da han kommenterte
saken i media.
Flertallet viser til at det i
norsk juridisk sammenheng skal mye til for å bli ansett som inhabil på
grunnlag av vennskap, men mener det er avgjørende for tilliten til
forvaltningen at dens øverste ledere er særlig oppmerksomme på forhold
som kan påvirke borgernes tillit til beslutninger som tas. Det innebærer
at terskelen for når en bør be om uavhengig råd knyttet til habilitet,
skal være lav.
Det er den enkelte statsråd som selv må trekke den
endelige konklusjonen når det gjelder habilitet, men flertallet mener
denne saken understreker hvor vanskelig det kan være å vurdere egne
vennskap i forhold til habilitet. Det er et veletablert system for
å innhente råd fra kyndig juridisk hold når det er grunn til å tro
at det kan være forhold som kan påvirke borgernes tillit til beslutninger
som tas.
Flertallet viser i den sammenheng
til at utenriksminister Støre har bedt Justisdepartementets lovavdeling
om et råd med hensyn til hans habilitet hva gjelder deltakelse i
beslutningen om å foreslå apanasjen til Kronprinsparet. Utenriksministeren
har beskrevet sitt vennskapsforhold til kronprinsparet overfor Justisdepartementets
lovavdeling. I kontrollhøringen kom det frem at Støre ikke anser
kronprinsparet for å være nærere venner enn Felix Tschudi. Lovavdelingens
konklusjon i saken var:
«Vi antar at utenriksministerens vennskap med kronprinsparet
ligger i grenseland for det som i utgangspunktet kan medføre inhabilitet.
Under henvisning til de konstitusjonelle sidene ved apanasjen, mener
vi det samlet sett ikke er grunnlag for å konstaterer inhabilitet. Utenriksministerens
relativt perifere rolle ved fastsettelse av apanasjen trekker i
noen grad i samme retning.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at Advokatfirmaet Kvale på oppdrag
fra Dagbladet har skrevet en juridisk betenkning om utenriksminister
Støres habilitet i denne konkrete saken. Betenkningen er basert
på det faktum i saken som var offentlig kjent 10. april 2012. Advokatfirmaet
Kvales konklusjon gjengis i det følgende:
«Slik vi kjenner saken i dag ser det ut til at de
enkelte vilkårene forvaltningsloven oppstiller for å konstatere
inhabilitet er oppfylt. Våre hovedargumenter er at vi anser Støres
og Tschudis vennskap for å være inhabiliserende nært og Tschudis
interesser i den reelle mottaker av midlene fra UD er både særegne
og av tilstrekkelig styrke. De samlede omstendigheter er egnet til
å svekke tilliten.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser
til at det system forvaltningsloven har når det gjelder saker hvor
det fremkommer anklager om inhabilitet, gir som resultat at det
kun er domstolene som kan overprøve den vurderingen som er foretatt av
den enkelte tjenestemann, dersom vedkommende selv – eventuelt vedkommendes
overordnede – ikke foretar en ny vurdering av egen habilitet. For
statsråder som departementssjefer er problemstillingen med overordnedes
vurdering ikke aktuell.
Flertallet viser til at utenriksministeren
ikke har ønsket å be om uavhengig råd om egen habilitet ved dette
tilfellet. Ved tidligere anledninger er Justisdepartementets lovavdeling
forespurt om å foreta en etterfølgende habilitetsvurdering av statsråder
hvis handlemåte er utsatt for kritikk knyttet til mulig habilitetskonflikt.
Dette er blant annet skjedd for statsrådene Lars Peder Brekk og Lisbeth
Berg-Hansen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener etter dette at det kun ville være ansvarskommisjonen
og en eventuell påfølgende riksrettssak som vil kunne avgjøre endelig
om utenriksminister Støre var habil da han besluttet å gi tilskudd
til prosjektet for opprettelsen av Senter for Nordområdelogistikk, som
var initiert av Felix Tschudi. Disse medlemmer finner
at det ikke er aktuelt å foreslå å igangsette en slik prosess i
denne saken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener det er grunn til å understreke at
den tvil og omtale saken har fått, klart viser at utenriksminister
Jonas Gahr Støre burde bedt om et uavhengig råd i forkant av behandlingen
av søknad om støtte til opprettelse av Senter for nordområdelogistikk.
Et råd fra embetsverk eller Justisdepartementets lovavdeling ville
bidratt til å gi saksbehandlingen den nødvendige tillit og sikret
notoritet med hensyn til om habilitet var vurdert, samtidig som det
ville gitt et kvalifisert råd. Å vurdere nærhetsgrad i vennskap
ut ifra forhold som er egnet til å svekke borgernes tillit, er en
vanskelig oppgave. Det avgjørende er ikke hvordan utenriksministeren
selv vurderer forholdet, men hvordan allmennheten vil vurdere det.
Disse medlemmer mener videre
at den tilknytningen Felix Tschudi og Tschudi Shipping Company har
som initiativtaker til Senter for nordområdelogistikk og det potensialet
som ligger for økonomisk gevinst av prosjektets resultater, burde
ført til at utenriksministeren forsto at en konkret habilitetsvurdering
var nødvendig og at han burde søkt råd om dette i embetsverket eller
Justisdepartementets lovavdeling.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil understreke at den oppmerksomhet denne saken
har fått og den tvil som er skapt rundt utenriksminister Jonas Gahr
Støres habilitet, viser at det ville vært en stor fordel om utenriksministeren
hadde fått vurdert sin habilitet av Justisdepartementet i forkant.