Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Thomas Breen, Viggo Fossum, Sonja Mandt, Wenche
Olsen og Anita Orlund, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn, Kari
Kjønaas Kjos og Morten Stordalen, fra Høyre, lederen Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig
Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, vil peke på at Verdens helseorganisasjon
har fastslått at røyking er den viktigste risikofaktoren både for
tidlig død og tap av friske leveår i høyinntektsland som Norge. Nasjonalt
folkehelseinstitutt har bekreftet dette gjennom beregninger fra
2012 som viser at det hvert år dør rundt 5 100 personer på grunn
av røyking, noe som tilsvarer 13 prosent av alle dødsfall. Instituttets
rapport «Hvor dødelig er røyking?» fra 2006 viser at hver av dem
i gjennomsnitt har tapt 11 leveår.
Komiteen vil understreke at andel
røykere i befolkningen fremdeles er høyt, men at det er svært positivt
at andelen dagligrøykere i Norge nesten er halvert de siste 15 årene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til at Nasjonalt folkehelseinstitutt
i sin Folkehelserapport 2010 uttaler at vi nå forhåpentligvis ser
«begynnelsen på slutten av tobakksepidemien», men at det ennå trengs stor
innsats før epoken med tobakkssykdommer er slutt. Klarer vi å drive
tobakksbruken i Norge ned til et minimum i løpet av de nærmeste
årene, kan epidemien av tobakkssykdommer være borte når vi nærmer
oss år 2050.
Flertallet har derfor imøtesett
Helse- og omsorgsdepartementets forslag til endring i tobakksskadeloven,
som inneholder en rekke bestemmelser med formål å hindre barns tilgang til
tobakksvarer, gjøre flere arenaer røykfrie og styrke vernet mot
passiv røyking.
Komiteen støtter at
hovedfokuset i det tobakksforebyggende arbeidet må være å hindre
at barn og unge begynner å bruke tobakk. Komiteen er
kjent med at forslagene som fremmes blant annet er basert på Tobakkskonvensjonen, Barnekonvensjonen
og ny kunnskap om helseskader knyttet til passiv røyking.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at regjeringen foreslår å endre tobakksskadelovens formålsbestemmelse
ved å ta inn tre hovedmålsettinger for tobakkspolitikken, samt innta en
langsiktig visjon om et tobakksfritt samfunn i formålsbestemmelsen.
Disse medlemmer støtter at hovedmålsettingene
tas inn, nemlig å forebygge at barn og unge begynner å bruke tobakk,
å fremme tobakksavvenning og å begrense passiv røyking. Det er, slik disse
medlemmer ser det, nettopp formålet med denne type lovregulering
å bidra til disse formålene.
Disse medlemmer støtter ikke
at visjonen om et tobakksfritt samfunn tas inn i formålsbestemmelsen. Disse
medlemmer viser til at tobakksskadeloven verken i dag eller
med de endringer regjeringen foreslår, vil ha som formål eller enda
mindre realistisk mål, å innføre virkemidler som kan realisere denne
målsettingen. Disse medlemmer mener det selvsagt
er legitimt for tobakkspolitikken å ha en langsiktig politisk målsetting
om et tobakksfritt samfunn, dersom man ønsker dette, men disse
medlemmer mener det er galt for en lov å definere det som
målet. Disse medlemmer vil også vise til at tobakkspolitikken
skal ivareta mange hensyn, slik alt politisk arbeid må, og mener
det sender et galt signal om et slikt mål skal fremstå som det overordnede
hensyn i en kompleks prosess.
Disse medlemmer mener intensjonen
om å begrense det skadelige omfanget av tobakk i samfunnet og muligheter
for å oppnå dette er tilstrekkelig beskrevet i de tre nevnte hovedmålsettinger.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader
skal § 1 lyde:
§ 1 Formål
Formålet med denne lov er å begrense de helseskader
som bruk av tobakksvarer medfører. Videre regulerer loven tiltak
for å forebygge at barn og unge begynner å bruke tobakksvarer, fremme at
de som allerede bruker tobakksvarer, slutter, og beskytte befolkningen
mot eksponering for tobakksrøyk.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, mener de foreslåtte lovbestemmelsene
er viktige deler av en større pakke med tiltak som har som formål
å redusere og forebygge skadevirkningene av tobakksbruk. Flertallet er
videre enig med departementet i at forslagene ikke må betraktes
som alternativer til øvrige tiltak i det tobakksforebyggende arbeidet,
men som et supplement til disse.
Flertallet vil trekke frem resultatene
etter «Nasjonal strategi for det tobakksforebyggende arbeidet 2006–2010».
Med denne har man lyktes med å redusere andelen røykere i befolkningen generelt
og å halvere ungdomsrøykingen. Flertallet imøteser
derfor implementeringen av regjeringens nye Nasjonal strategi for
arbeidet mot tobakksskader 2013–2016.
Flertallet viser til at Statens
institutt for rusmiddelforskning har estimert at det fortsatt er så
mange som 100 000 barn under 13 år i Norge som daglig eksponeres
for passiv røyking i hjemmet. Eksponeringen avtar med økende alder,
slik at det er de yngste som i størst grad utsettes for passiv røyking. Flertallet mener derfor
konkrete tiltak overfor røyking er nødvendig for å beskytte barnas
helse.
Flertallet viser og til Helsedirektoratets
rapport fra 2010 som anslår at kostnadene knyttet til røyking for
helsevesenet og produksjonstap på grunn av økt sykelighet og tidlig
død til å være 8 mrd. kroner per år. Kostnadene ved passiv røyking
er anslått mellom 400 mill. kroner og 1 mrd. kroner per år. Flertallet mener
at det å gjøre restriktive grep overfor røyking ikke bare har gode
helseeffekter, men at det og er samfunnsøkonomiske fordeler ved
en slik satsing.
Flertallet deler departementets
bekymring over et økende forbruk av røykfri tobakk blant unge. Dette
var momenter som også Legeforeningen og Helsedirektoratet trakk
frem i sine høringssvar, hvor de ønsket like streng regulering av
all type tobakk. Flertallet slutter seg til dette. Flertallet ønsker
i den forbindelse å trekke frem Nasjonalt råd for tobakksforebygging
sitt svar i høringsrunden:
«Det er allerede dokumentert at snus gir økt risiko
for alvorlige kreftformer og for dødfødsel og redusert fødselsvekt
hvis snus brukes i svangerskapet. Nye sykdommer som er røykerelatert,
påvises i dag selv etter at sammenhengen har vært forsket på i 50
år. Nasjonalt råd for tobakksforebygging forventer at antall sykdommer
som er snusrelatert, vil fortsette å øke etter hvert som det blir
mer forskning på konsekvenser av livslang snusing.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
ikke tro på at flere forbud, restriksjoner og mer byråkrati er veien
å gå for å hindre norske forbrukere å skaffe seg, og bruke, lovlige varer
til eget forbruk.
Komiteen er enig i
at det er positivt at antallet røykere går ned, og at miljøet, særlig
for barn og unge, stadig blir mindre forurenset av skadelige stoffer
fra røyking. Det er også positivt at arbeidstakere og andre ikke
mot sin vilje kan påføres skader og ulemper av andres røyking.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
imidlertid av den oppfatning at dette bør oppnås på andre måter
enn ved forbud og ved en formynderholdning som fratar mennesker retten
til frie valg og ansvar for egen helse. Disse medlemmer vil
for eksempel påpeke at røykfrie soner, gode ventilasjonsanlegg og
egnet innredning av lokaler i mange tilfeller har oppfylt kravene
om god luftkvalitet for alle, slik Fremskrittspartiets medlemmer
viste til i sine merknader i nedenfornevnte innstilling. I denne innstillingen
ble det også pekt på SINTEFs høringsuttalelse der det fremgikk at
lovgivningens krav til luftkvalitet og arbeidsmiljø kunne ivaretas
med gjeldende regler og teknologi fra før Ot.prp. nr. 23 (2002–2003)
ble behandlet i Stortinget.
Disse medlemmer viser til merknader
til Fremskrittspartiets medlemmer i blant annet Innst. O. nr. 72
(2002–2003) til Ot.prp. nr. 23 (2002–2003) der det står følgende:
«.. proposisjonen viser en klar formynderholdning
overfor den røykende delen av det norske folk».
Forslagene i Prop. 55 L (2012–2013) representerer,
slik disse medlemmer ser det, en ytterligere inngripen
i borgernes valgfrihet og muligheter til å innrette seg etter egne
behov. Disse medlemmer mener at en rekke av de tiltakene
som foreslås i proposisjonen, er unødvendige og byråkratiserende,
og at de vil bidra til mistenkeliggjøring og «kriminalisering» av
tobakksforhandlere i tillegg til å påføre dem store utgifter knyttet
til søknader om bevilling, kursing og ominnredning av lokaler. En
ytterligere opptrapping av omfanget av grensehandel vil også etter disse
medlemmers mening kunne påregnes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre anser at forslagene om bevillingsordning for salg
av tobakksvarer vil føre til økt byråkrati og kontrollbehov.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
påpeke at for forhandlere av tobakksvarer vil ordningen medføre
betydelig økte utgifter, krav om bruk av arbeidstid til opplæring og
behov for økt bemanning. En slik utvikling vil, naturlig nok, føre
til økte priser til forbruker for en vare som allerede er i overkant
høyt avgiftsbelagt og priset.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at forbudet mot å selge sigarettpakker med
mindre enn 20 sigaretter vil forsterke denne virkningen.
Disse medlemmer vil stemme mot
forslaget til § 33 om å forby pakninger med mindre enn 20 sigaretter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at tobakk er en lovlig omsettelig vare som ikke bør diskrimineres
i forhold til andre forbruksvarer. For produsenter og brukere av lovlige
varer bør det gjelde de samme forretningsmessige betingelser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre forholder seg til reklameforbudet som allerede
gjelder, men mener et utvidet forbud mot sponsing vil frata mange
positive tiltak, kulturarrangementer og festivaler en nødvendig
del av det økonomiske eksistensgrunnlaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det fremdeles er mange røykere i Norge. Disse medlemmer anser
at også denne gruppen skal ha rett, og mulighet, til å anskaffe
og bruke varer/nytelsesmidler som er lovlig å omsette i landet så
lenge det ikke plager andre mennesker. Disse medlemmer er
av den oppfatning at dette er mulig uten å innføre nye forbud og
restriksjoner som skaper mere byråkrati og utgifter for mange.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer ikke
støtte noen av forslagene i Prop. 55 L (2012–2013).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er ønskelig at arbeidstakere og -givere
fortsatt skal kunne ha tilgang til, eller opprette, røykerom eller bestemte
områder hvor det kan røykes uten at dette plager andre. Generelt
bør regelverket være slik at røyking og bruk av tobakksvarer, for
eksempel snus, skal tillates så lenge det kan gjøres uten at det
plager andre, og disse medlemmer vil derfor fremme
forslag om at loven skal innrettes slik at dette blir mulig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at lovverket tillater
røyking og bruk av andre tobakksvarer på steder der det ikke er
til sjenanse for andre.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er kritiske til at regjeringen går langt i å likestille
røykfri tobakk, primært snus, og sigaretter. Disse medlemmer mener lovverket
på en uheldig måte ser bort fra de forskjeller som er i skadevirkning
mellom snus og sigaretter, ikke minst med tanke på effekter på tredjepart.
Det siste, vil disse medlemmer påpeke, har vært et
viktig argument for utvidelse av reguleringer for å begrense røyking.
At røykfri tobakk ikke har denne problematikken, taler i seg selv
for at lovverket ikke bør sidestille all tobakk. Disse medlemmer viser
til at reguleringer i folkehelsepolitikken utformes i en prosess
der man balanserer hensynet til folks frihet med behovet for tiltak
som kan bedre folkehelsen. Når to produkter gis så ulike helseskader, taler
det for at det ikke kan rettferdiggjøre samme strenghet i regulering
av disse produktene. Disse medlemmer har merket seg høringsuttalelsen
fra Nasjonalt råd for tobakksforebygging som flertallet siterer
ovenfor, der tonen er at ny kunnskap forventes å vise at skadevirkningene
fra snus er større enn nå antatt. Disse medlemmer vil
imidlertid også påpeke at forskningsleder Karl-Erik Lund ved SIRUS har
skrevet:
«Snusbruk er ikke risikofritt, men ny forskning viser
at snus er mindre farlig enn hva man fryktet for 25 år siden. Risikoforskjellen
mellom snusbruk og røyking er meget stor. Forskning viser også at
de fleste snusbrukere blir rekruttert fra røykerne, og at snus oftere
brukes istedenfor sigarettene enn i tillegg til sigarettene. Risikoforskjellen
og bruksmønsteret indikerer at tilgjengeligheten til snus vil ha
flere positive enn negative virkninger for folkehelsen.» (http://www.forebygging.no/en/Kronikker/2012-2011/Tobakk-Norges-problematiske-forhold-til-snus)
Disse medlemmer mener de uenighetene som
her kommer til syne, samt det udiskutable faktum at det er stor
forskjell på snus og sigaretter – hvilket også departementet presiserer
– taler for at lovverket ikke likebehandler all tobakk.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
derfor ha dette synet som forbehold for sin omtale av de øvrige
forslag i proposisjonen.
Disse medlemmer understreker
at disse presiseringer ikke må tolkes som at man ikke deler departementets
bekymring over økende snusbruk, særlig blant unge. Ikke minst vil disse medlemmer presisere
at dette tross alt er et produkt det er ulovlig å selge til denne
gruppen gjennom aldersbestemmelsene som ikke utfordres i dette lovverket.
Komiteen mener at
det er viktig å ha god kontroll med tobakkssalget, og at det finnes
en effektiv kontrollordning med tanke på å håndheve aldersgrensen. Komiteen viser
til at omtrent halvparten av ungdom i alderen 13–17 år som bruker
tobakk, vanligvis kjøper tobakksvarene sine selv, på tross av at
det i 15 år har vært 18 års grense for kjøp av tobakk i Norge.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, støtter derfor forslaget om en bevillingsordning,
på samme måte som vi i dag har alkoholsalgsbevilling. En rekke land
som det er naturlig for Norge å sammenligne seg med, har allerede
innført ulike former for bevillings- og tilsynssystem for salg av
tobakksvarer, bl.a. Sverige, Finland, Island, Frankrike, Irland,
Storbritannia, Tyskland, Nederland og deler av USA, Canada og Australia. Flertallet mener
at en naturlig konsekvens av en slik ordning er at det bør innføres
et straffebelagt forbud for detaljister å selge tobakksvarer uten
å ha bevilling.
Flertallet vil peke på at det
ikke i denne omgang foreslås begrensninger i antall salgssteder, og
støtter departementets vurdering om at bevillingsperioden skal være
løpende for å begrense kostnadene ved ordningen. Flertallet slutter seg
til at det skal stilles krav til uttømmende politiattest for søknad
om bevillingsordning.
Flertallet ønsker å åpne for
at det også kan gis midlertidige bevillinger for salg av tobakksvarer ved
enkeltanledninger. I slike tilfeller bør kommunen stå fritt til
å kunne vektlegge tobakkspolitiske hensyn i søknadsbehandlingen,
for eksempel arrangementets varighet, at det aktuelle arrangementet
primært retter seg mot barn og unge, eller at kommunen ønsker å
begrense tilgjengeligheten til tobakksvarer. Det foreslås videre
at departementet kan fastsette nærmere kriterier for midlertidige
bevillinger i forskrift, herunder for eksempel bestemmelser om produktutvalg.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«I lov 9. mars 1973 om vern mot tobakksskader skal
§ 5 lyde:
§ 5 Bevillingsperioden
Bevilling til salg av tobakksvarer gis inntil
videre. Slike bevillinger kan dessuten gis for en bestemt del av
året eller for en enkelt anledning. Kommunen kan ved behandling
av søknad om bevilling for en enkelt anledning legge vekt på tobakkspolitiske
hensyn. Departementet kan fastsette nærmere kriterier for bevillinger
for en enkelt anledning.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet stemmer imot forslagene i Prop. 55 L (2012–2013)
i sin helhet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil subsidiært støtte forslaget om å gi kommunene
anledning til å gi midlertidige bevillinger for salg av tobakksvarer ved
enkeltanledninger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, er enig i at kommunene blir kontrollmyndighet,
og at tre årlige kontroller per utsalgssted bør være et utgangspunkt
slik at hvert sted minimum bør kontrolleres én gang per år. Flertallet vil
vise til at flere kommuner mener det er svært vanskelig å avdekke
salg til mindreårige med dagens kontrollrutiner. Flertallet merker
seg erfaringene fra blant annet Sverige, der såkalte «testkjøp»
– bruk av provokasjon – har vist seg å kunne være effektiv som kontrollmetode. Flertallet ser
svært positivt på at departementet nå varsler at det vil utrede
dette spørsmålet nærmere.
Flertallet vil understreke at
det må være lav terskel for inndragning av bevilling dersom det foreligger
brudd på regelverket. For å sikre mest mulig ensartet praktisering
av regelverket rundt om i landet støtter flertallet at
det utarbeides en forskriftsbestemmelse om inndragningslengde. Flertallet mener
det er viktig at avgiftsfritt salg av tobakksvarer på flyplasser
ikke unntas, men underlegges samme krav om kommunal bevilling –
og dermed kontroll – som andre utsalgssteder.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ser behovet for bedre kontroll med og håndhevelse
av aldersbestemmelsene i tobakksskadeloven. Disse medlemmer merker
seg imidlertid at forslaget om en bevillingsordning i høringen er blitt
fremstilt av flere aktører som byråkratisk og tungvint. Ikke minst
veier det tungt at kommuner selv er kritiske til en slik ordning. Disse
medlemmer merker seg også at flere høringsparter stiller
seg tvilende til effekten av tiltaket.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
på generelt grunnlag bemerke at innføringen av slike byråkratiske
og kostnadskrevende ordninger, der det er stor usikkerhet knyttet
til faktisk effekt, med fordel kan piloteres og evalueres i forkant
av en nasjonal implementering. Det vises til Stavanger kommunes
høringsuttalelse, der kommunen anbefaler at «tiltaket ikke innføres uten
videre utredning av tiltakets effekt.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ønsker ikke å støtte forslaget om en kommunal bevillingsordning
og vil stemme mot kapittel 2 i lovforslaget, §§ 4–16.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, merker seg at Tobakkskonvensjonen fastsetter
at partene skal forby salg av individuelle sigaretter og små sigarettpakker,
videre at EU har anbefalt medlemslandene å innføre forbud mot salg
av sigarettpakker med mindre enn 19 sigaretter, og at et slikt forbud
nå er innført i 18 EU land, bl.a. Sverige, Danmark og Finland. Flertallet viser
til at et flertall av høringsinstansene støtter et slikt forbud
også i Norge. Flertallet vil i likhet med regjeringen
peke på at hensynet til redusert nyrekruttering blant barn og unge
må veie tungt, og støtter derfor forslaget om forbud mot salg av
enkeltsigaretter og mindre forpakninger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil påpeke at departementet i proposisjonen selv
fremhever at det er usikkerhet knyttet til effekten av denne endringen. Disse
medlemmer viser til at det derfor er tatt en beslutning
på usikkert kunnskapsgrunnlag, der man også har prioritert muligheten
for å begrense ungdoms røyking, fremfor å redusere forbruket hos
voksne røykere. Disse medlemmer vil også understreke
at flere av indisiene på at dette vil redusere ungdoms forbruk, som
at ungdom ofte kjøper tipakninger, og at ungdoms forbruk er prissensitivt,
ikke i seg selv gir sikkerhet for at større kvantumspakninger vil
redusere forbruk nevneverdig. Disse medlemmer viser
til at SIRUS’ høringssvar påpeker at «den mulige effekten av et
slikt tiltak [er] lite belyst i av den empiriske forskningslitteraturen». SIRUS
refererer til departementets antakelse om redusert bruk blant unge
som en «mulig konsekvens», men foreslår «at departementet tar initiativ
for å undersøke brukerprofiler for ulike tobakksprodukter, bl.a.
tipakningene nærmere».
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
for øvrig vise til sine merknader om forskjeller mellom sigaretter
og røykfri tobakk og påpeker at i den grad en slik endring skal
gjennomføres, må den anses som mindre viktig for snus enn røyk.
Disse medlemmer vil for øvrig
oppfordre departementet til å følge opp innføringen av dette tiltaket
med grundig og pålitelig evaluering, for å forsikre om at det faktisk
har en positiv helseeffekt, og at denne oppveier de negative effektene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, merker seg anbefalingen om selvbetjeningsforbud
i Tobakkskonvensjonen. Flertallet er i likhet med
departementet bekymret for den kraftige økningen i snusbruk blant
unge, og mener forbud med selvbetjening både vil heve terskelen
for kjøp og redusere reklameeffekten som spesielt snuskjøleskapene representerer.
Komiteens medlemmer fra Høyre anser det
som uproblematisk å innføre et selvbetjeningsforbud for røykevarer,
gitt begrensningen av forekomsten av selvbetjening i praksis i dag.
Etter en helhetsvurdering mener disse medlemmer at
selvbetjeningsforbudet av helsegrunner også bør omfatte røykfri
tobakk, der nyrekruttering blant unge og behovet for kontroll er
vektlagt. Disse medlemmer mener imidlertid at lovendringen
bør inkludere et forbehold som åpner for at man kan komme tilbake
til eventuelle unntak i forskrift, om særlige hensyn taler for det.
Komiteen viser til
at Tobakkskonvensjonens artikkel 8 pålegger partene å innføre effektive beskyttelsestiltak
mot passiv røyking på arbeidsplasser og i offentlige lokaler mv.
Verdens helseorganisasjon anbefaler totalforbud mot røyking i arbeidslokaler
og lokaler hvor allmennheten har adgang.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, registrerer at departementets forslag
om å fjerne adgangen til å ha røykerom og til å røyke på enkeltkontor
fikk bred støtte i høringen. Flertallet deler synet
til dette klare flertallet og støtter at unntakene som finnes i
regelverket på dette området, oppheves.
Flertallet støtter at regjeringen
nå legger opp til å fjerne det smutthullet bingoene har hatt med å
kunne tillate røyking inne i lokalene. Når dette nå ikke lenger
er mulig, vil det kreve ombygging en del steder. For at dette ikke
skal få for store umiddelbare økonomiske konsekvenser for bingoene
og frivilligheten, så ber flertallet regjeringen
vurdere behovet for en overgangsperiode før forbudet trer i kraft.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener dagens regelverk har fungert på en hensiktsmessig
måte, og mener det fortsatt bør være mulig for bingoene å tillate røyking
i sine lokaler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet stemmer imot Prop. 55 L (2012–2013) i
sin helhet,
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre støtter subsidiært flertallets anmodning om å vurdere
behovet for en overgangsperiode før forbudet trer i kraft.
Komiteens medlemmer fra Høyre støtter opphevelsen
av unntaksbestemmelsen som gjorde det mulig å røyke på enkeltkontorer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det bør være uproblematisk at arbeidstakere
har adgang til røykerom, der dette er akseptert hos arbeidsgiver og
når bestemmelsene i det någjeldende lovverk om ventilasjon m.m.
er fulgt. Disse medlemmer oppfatter det som uheldig
å forhindre personer fra å røyke dersom det ikke er til sjenanse for
andre. Disse medlemmer støtter derfor ikke opphevelsen
av unntaksbestemmelsen som tillot røykerom på arbeidsplasser.
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«I lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader
skal § 25 andre ledd d) lyde:
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet stemmer imot Prop. 55 L (2012–2013) i
sin helhet, men støtter subsidiært dette forslaget fra Høyre.
Komiteen viser til
at det i dag rapporteres om problemer med håndheving av røykeforbudet
på mange serveringssteder som har uteservering.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, viser til høringsinstansene og mener
det er hensiktsmessig at nærmere regler for lovlig innbygging av
uteserveringsstedene fastsettes som forskrift.
Flertallet mener at tobakksbruk
ved skolene kan føre til at det blir en arena for rekruttering og sosialt
press om å begynne med tobakk. Flertallet mener derfor
tiden er moden for å forby tobakksbruk i skoletiden. Flertallet er
positiv til at de foreslåtte endringene medfører at heller ikke
lærere, andre voksne eller besøkende kan bruke tobakk i skolens
lokaler eller på skolens område. Videre mener flertallet at
det er en selvfølge at dette forbudet også skal gjelde i barnehager.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er kritiske til regjeringens forslag om å lovfeste
tobakksbegrensninger på skoler med forbud som i praksis vil være
vanskelig å håndheve, stride mot liberale verdier, og som det vil
være usikkert om vil etterfølges. Disse medlemmer er
særlig kritiske til forslaget om tobakksforbud for ansatte ved skolen
på skolens område. Disse medlemmer mener det er en
rekke situasjoner der ansattes rett til selv å bestemme over sin
tobakksbruk hverken utfordrer forholdet til ansatte som vil skjermes
for passiv røyking, eller forholdet til elever ved skolen. Disse
medlemmer mener dette taler mot et generelt forbud mot tobakksbruk
ved skoler, ikke minst i et lovverk der regjeringen likestiller
alle former for tobakk – både sigaretter og røykfri tobakk.
Disse medlemmer vil understreke
at de er glad for at forslaget om et tobakksforbud i skoletiden
for ansatte ble droppet å følge opp av regjeringen. Disse
medlemmer reagerer imidlertid på at departementet ikke bare
presiserer at det er mulig for skoler og skoleeiere selv å innføre
en slik begrensning, men skriver spesifikt at departementet «støtter
at skoleeier selv fatter vedtak om dette».
Disse medlemmer ønsker derfor
ikke å støtte departementets forslag til lovendringer her og understreker
at den adgang til å selv innføre slike begrensninger som trengs
for skoler og skoleeiere som ønsker dette, eksisterer i dagens lovverk.
Disse medlemmer vil understreke
at de er kritiske til departementets bruk av begrepet «rollemodeller»
for å beskrive ansattes forhold til elevene i en kontekst der dette
skal legitimere juridisk forpliktende innstramminger i ansattes
adgang til å utføre det som ellers er lovlige aktiviteter. Bl.a.
skriver departementet i sin påminnelse om skoleeiers adgang til
å forby ansatte å bruke tobakk i arbeidstiden, at «disse ansatte
har et særskilt ansvar som rollemodeller.» Disse medlemmer er
enig i at lærere er viktige rollemodeller, men mener man i lovtekster
skal være forsiktig med å slå fast hvilke lovlige vaner som gjør
lærere uegnede til å omgås barn, og viser til at det er mange eksempler
på helseskadelig atferd som risikerer å rammes av et slikt prinsipp.
Dette er en utvikling som disse medlemmer er svært
skeptiske til. Ansattes skikkethet til å jobbe i skolen er først
og fremst et ansvar for skoleledelsen.
Disse medlemmer vil stemme mot
forslaget til § 27.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, slutter seg til at barn har behov
for å bli vernet mot passiv røyking, også i den private sfære. Forslaget
om å innføre en normativ bestemmelse om at barn har rett til et
røykfritt miljø, fikk stor oppslutning i høringen, og flertallet er
enig i dette. Flertallet vil understreke at bestemmelsen
ikke skal kunne straffebelegges.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener at
vern av barn mot helseskadelig påvirkning er viktig og et legitimt
domene for staten å regulere. Imidlertid mener disse medlemmer at reguleringer
og forbud som påvirker den private sfære, skal ha sterke krav til
hensiktsmessighet og formålstjenlighet. Disse medlemmer viser til
at tobakksskadeloven per i dag ikke gjelder den private sfære. Å
endre dette anser disse medlemmer som en prinsipielt
alvorlig endring. Disse medlemmer mener det ikke
er tilstrekkelig begrunnet at dette vil ha en positiv effekt, til
å ønske å støtte forslaget om et lovpålegg som departementet fremmer. Disse medlemmer vil
ikke minst vise til at dette vil være vanskelig, og kanskje umulig,
å håndheve i praksis og vil etablere en rekke vanskelige grensetilfeller. Disse
medlemmer er også skeptiske til departementets begrunnelse
for ikke å følge opp lovverket med noen sanksjonsmuligheter, men
utelukkende la paragrafen være normgivende. Disse medlemmer stiller
seg undrende til hvor mye normer vil påvirkes av en slik paragraf,
og er redd en lov som ikke håndheves, vel så mye kan svekke respekt
for lovverket og bestemmelser av denne typen. Disse medlemmer mener
argumentene mot å underlegge bestemmelsen sanksjoner, som har overbevist
departementet, først og fremst taler mot å innføre en slik bestemmelse
overhodet. Disse medlemmer er lei for at dilemmaer
knyttet til dette ikke synes mer utførlig drøftet av regjeringspartiene.
Disse medlemmer vil presisere
at de er opptatt av å bidra til barns vern mot passiv røyking og annen
helseskadelig, uønsket påvirkning. Det er viktig å se nærmere på
hvordan man kan komme lenger i å verne barn her. Disse medlemmers motstand
mot forslaget skyldes nettopp en tvil på om bestemmelsen bidrar
nok, om i det hele tatt, til å legitimere en inngripen av denne
sort. Disse medlemmer er også redd for «slippery-slope»-effekter,
der et eventuelt fravær av effekt vil legitimere sanksjoner og annen
oppfølgning senere, til tross for at det under denne behandling ble
slått fast at dette ikke ble ansett som ønskelig. Disse medlemmer mener
det er mer hensiktsmessige måter å verne barn mot passiv røyking på.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil stemme mot forslaget til § 28.
Komiteen viser til
departementets forslag om at man på institusjoner som fungerer som
beboerens hjem, opprettholder unntaket om å kunne tillate røyking
på beboelsesrom, og at det fremdeles gis adgang til å opprette røykerom
på slike institusjoner dersom institusjonseier mener det er hensiktsmessig. Komiteen støtter
dette. Komiteen vil likevel bemerke at det ifølge
Norsk Brannvernforening har vært 26 dødsbranner på norske helseinstitusjoner
fra 1992 til 2007, og at over 70 prosent av disse skyldes røyking. Komiteen vil
derfor understreke at brannvernhensyn må ivaretas.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, mener at forslaget om lovfesting
av røykfrie inngangspartier til helseinstitusjoner og offentlige
virksomheter er velbegrunnet. Flertallet merker seg
at flere høringsinstanser mener påbudet bør gå lenger, og gjelde
alle virksomheter hvor allmennheten har tilgang.
Komiteens medlemmer fra Høyre støtter forslaget
om lovfesting av røykfrie inngangspartier til helseinstitusjoner
og offentlige virksomheter av hensyn til vern av tredjeparter mot sjenanse
og passiv røyking. Disse medlemmer presiserer at
dette er begrunnelsen for å støtte forslaget, og mener formålet
ikke skal være å begrense mulighetene til å røyke for pasienter
og andre.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, viser til dagens reklameforbud mot tobakk.
Til tross for at det eksisterer et slikt forbud, er det i dag mulig
for tobakksindustrien å drive markedsføring gjennom sponsing. I
tillegg til dette opplever man «indirekte reklame» gjennom produkttesting
i mediebransjen. Flertallet er opptatt av at sponsing
og testing på mange måter har samme funksjon som direkte reklame. Flertallet støtter
derfor at man utvider regelverket slik at man i fremtiden hindrer
også denne typen markedsføring av tobakk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener dagens reklameforbud i tilstrekkelig grad
forbyr sponsing med hensikt å fremme mersalg av tobakk. Disse medlemmer vil
imidlertid presisere at det er en viktig konseptuell forskjell mellom
det å fremme tobakkssalg og det å betale for enerett til salg i forbindelse
med arrangementer. Disse medlemmer viser til de restriksjoner
dagens lovverk setter på organisering av slike avtaler og reklame
i forbindelse med disse.
Disse medlemmer støtter derfor
ikke den definering og utvidelse av sponsingsforbudet som departementet
foreslår. Disse medlemmer viser til at departementet
også slår fast at tobakksreklameforbudet stort sett vil «dekke de fleste
tilfeller av tobakkssponsing.»
Disse medlemmer er uenig i at
det skal gjøres innstramminger av den type som varsles knyttet til
bidrag til arrangementer o.l. Disse medlemmer viser
til at departementet, med henvisning til Helsedirektoratets høringsuttalelse, eksplisitt
fremhever at tobakksprodusenters og -distributørers avtaler om eksklusive
rettigheter til å omsette ved festivaler o.l. vil kunne omfattes av
det foreslåtte sponsingsforbudet. Disse medlemmer ønsker
ikke dette.
Disse medlemmer vil stemme mot
forslaget til § 23.
Disse medlemmer viser til at
det i dag er et markedsføringsforbud mot tobakk som skal hindre
produkttesting. Disse medlemmer anser i utgangspunktet
dagens regelverk for å være tilstrekkelig og støtter ikke innføring
av et generelt forbud mot produkttesting nå. Disse medlemmer vil
stemme mot forslaget til § 34.
På bakgrunn av at komiteens
medlemmer fra Høyre vil stemme mot §§ 23, 27, 33 og 34, fremmer disse
medlemmer forslag om at henvisningene til disse paragrafene
i §§ 25, 29 og 35 utgår.
Komiteen viser til
at det i undersøkelser fra bl.a. Sverige og Irland kommer frem at
yngre selgere i langt mindre grad enn eldre selgere overholder aldersgrensene
for kjøp. Komiteen merker seg en del motstand i høringsrunden
til forslaget om å fjerne unntaksregelen som gir personer under
18 år lov til å selge tobakk. Komiteen registrerer
at departementet på sin side viser til forpliktelsene i Tobakkskonvensjonen. Komiteen er
enig i at dette forslaget utredes nærmere.