2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Lise Christoffersen, Hilde Magnusson, Ingalill Olsen og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Morten Ørsal Johansen og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Aksel Hagen, fra Senterpartiet, Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til Prop. 63 S (2012–2013) om endring av fylkestilknytning for Evje og Hornnes, Iveland, Birkenes og Lillesand kommuner i Aust-Agder fylke.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, støtter regjeringens forslag.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, har for øvrig ingen merknader.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at folkeavstemninger er en funksjon i et demokrati der de stemmeberettigede blir bedt om å ta stilling til forhåndsbestemte politiske alternativer. Disse medlemmer er tilhengere av å benytte folkeavstemninger og mener det er avgjørende at resultatet av slike avstemninger blir respektert og fulgt opp. Disse medlemmer viser til at kommunene Birkenes, Iveland og Lillesand har avholdt folkeavstemning om endret fylkestilknytning. Disse medlemmer konstaterer at resultatet i alle disse kommunene ble ja til endret fylkestilknytning.

Disse medlemmer synes det er trist og leit at flertallet i denne saken setter folkeviljen til side og overprøver resultatene fra disse folkeavstemningene. Disse medlemmer mener flertallet her både opptrer udemokratisk og uklokt.

Disse medlemmer viser til at Evje og Hornnes kommune ikke har avholdt noen folkeavstemning om å endre fylkestilknytning. Disse medlemmer vil derfor anmode kommunen om å avholde en slik folkeavstemning. Disse medlemmer vil også her respektere folkets vilje.

Disse medlemmer merker seg videre at regjeringen er bekymret for Aust-Agder fylkeskommunes videre drift. Disse medlemmer ønsker å avvikle fylkeskommunene som egne politiske og organisatoriske forvaltningsnivå og deler derfor ikke bekymringen fra regjeringen, heller tvert imot.

Disse medlemmer mener fylkeskommunene er et unødvendig forvaltningsnivå, uten særlig legitimitet i befolkningen, og vil overføre oppgavene som i dag ligger i fylkeskommunene over til kommunene og staten. Disse medlemmer viser i den forbindelse til en mulig oppgavefordeling i Dokument 8:132 S (2010–2011), jf. Innst. 425 S (2010–2011).

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige forslag for å igangsette arbeidet med å avvikle fylkeskommunene som selvstendig folkevalgt forvaltningsnivå, og fordele oppgavene som tilligger fylkeskommunene til kommunene og staten.»

«Stortinget imøtekommer søknadene om endring av fylkestilknytning fra Iveland, Birkenes og Lillesand kommuner.»

«Stortinget anmoder om at Evje og Hornnes avholder folkeavstemning om kommunens fylkestilknytning og vil ta resultatet fra en slik avstemning til følge.»

Komiteens medlemmer fra Høyre mener denne saken på ny løfter debatten om hvorvidt dagens kommune- og fylkeskommunestruktur er optimal.

Disse medlemmer viser til at kommunene trekker frem at det naturlige pendlemønsteret går i retning av Kristiansand, og rapporten «Endret fylkestilknytning for Evje og Hornnes, Birkenes, Iveland og Lillesand kommuner? En konsekvensvurdering» (NIVI Rapport 2012:3) viste at innbyggernes identitet følger det samme mønsteret. Disse medlemmer peker på at deltakelsen i Knutepunkt Sørlandet også forsterker dette for Lillesand, Birkenes og Iveland kommuner.

Videre viser disse medlemmer til at man bør sikre at Agderfylkenes samlede ressurser og muligheter brukes optimalt gjennom gode løsninger i større kommuner enn i dag, i naturlige bo- og arbeidsregioner, som kan gi mulighet for felles nasjonale satsinger. Dette vil sikre grunnlaget for velferden i fremtiden og styrke regionens rolle. Disse medlemmer mener vi bør utnytte Norges fordel som et lite land der det er nærhet mellom velgere og folkevalgte, og sikre lokalsamfunnene og kommunene makt på bekostning av fylkeskommunen. Ettersom disse medlemmer ønsker en strukturendring, ansees det lite hensiktsmessig å flytte disse kommunene over til et annet fylke på nåværende tidspunkt.

Disse medlemmer vil understreke sitt primære standpunkt når det gjelder forvaltningsstruktur, som er et ønske om en tonivåmodell uten fylkeskommunen som et byråkratiserende og fordyrende mellomledd. Disse medlemmer mener det er viktig å styrke folkestyret og demokratiet gjennom å desentralisere beslutninger og spre makt, og ønsker en helhetlig forvaltningsreform for å sikre mer robuste kommuner med sterke fagmiljøer. Høyres modell med to nivåer vil legge til rette for en mer effektiv og enklere offentlig sektor, og disse medlemmer ønsker som en del av dette en klarere ansvarsdeling mellom stat og kommune, hvor det lokale selvstyret styrkes, også gjennom at flere av de oppgavene fylkeskommunen i dag har overlates til kommunene.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener denne saken på ny løfter debatten om hvorvidt dagens fylkeskommunestruktur er optimal.

Dette medlem viser til at kommunene trekker frem at det naturlige pendlemønsteret går i retning av Kristiansand, og rapporten «Endret fylkestilknytning for Evje og Hornnes, Birkenes, Iveland og Lillesand kommuner? En konsekvensvurdering» (NIVI Rapport 2012:3) viste at innbyggernes identitet følger det samme mønsteret. Dette medlem peker på at deltakelsen i Knutepunkt Sørlandet også forsterker dette for Lillesand, Birkenes og Iveland kommuner.

Videre viser dette medlem til at departementet peker på at en grenseflytting vil medføre smådriftsulemper for Aust-Agder, som vil kunne påvirke fylkets evne til å opprettholde standarden på tjenestetilbudet.

Dette medlem mener løsningen ligger i mer slagkraftige regioner enn dagens fylkeskommuner, og mener det er behov for en mer helhetlig regionreform, der regionsgrensene trekkes på nytt. Dette medlem mener søknaden om endring av fylkestilknytning for Evje og Hornnes, Iveland, Birkenes og Lillesand kommuner må ses i sammenheng med en slik regionreform, og vil på dette tidspunkt ikke støtte søknaden.