Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Torgeir Dahl, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil
Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig
Folkeparti, Steinar Reiten, viser til at norsk offentlig
sektor foretar innkjøp for rundt 400 mrd. kroner hvert år, og at
dette utgjør omtrent 15 pst. av bruttonasjonalprodukt. Av dette
er det anslått at kommuneforvaltningens andel er om lag 145 mrd.
kroner. Komiteen deler forslagsstillernes syn om
at det er nødvendig å forvalte disse midlene godt, og at en god
forvaltning også bør innebære å benytte nye ideer og nye løsninger
der dette er hensiktsmessig. Komiteen understreker
også at det er viktig at offentlig sektor gjennom sine innkjøp bidrar
til rettferdig konkurranse i næringslivet.
Videre vil komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti påpeke
at en forutsetning for en rettferdig konkurranse er en tilgjengelig
og reell klagemyndighet.
Komiteen viser til
at norsk næringsliv består av rundt 500 000 bedrifter, og at små
og mellomstore bedrifter (foretak under 100 ansatte) utgjør omtrent
99,5 prosent og står for over halvparten av omsetningen og sysselsettingen. Komiteen deler
forslagsstillernes syn om at det er viktig at det er lagt til rette
for at disse bedriftene kan ta del i offentlige anskaffelser.
Komiteen viser til at det gjennom
Prop. 12 L (2011–2012) ble gjennomført endringer i lov om offentlige
anskaffelser og kommuneloven for å håndtere EUs direktiv 2007/66/EF
om forbedring av effektiviteten av klageprosedyrene i forbindelse
med inngåelse av offentlige kontrakter, og at disse endringene trådte
i kraft 1. juli 2012. Komiteen viser til at det ble
gjort endringer i hvordan håndhevelsessystemet for anskaffelsesreglementet
organiseres i Norge. Blant andre endringer ble beføyelser lagt til
domstolene, og overtredelsesgebyret i KOFA bortfalt som sanksjon.
I tillegg ble gebyrer for å klage til KOFA økt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti merker seg at dette har ført
til en nedgang i antall klager på offentlige anskaffelser på over
66 pst.
Komiteen viser til
at forslagsstillerne er kritiske til at regjeringen har lagt kompetansen til
å ilegge overtredelsesgebyr ved ulovlige direkteanskaffelser etter
håndhevelsesdirektivet til domstolene, og at overtredelsesgebyret
i KOFA faller bort som sanksjon slik at KOFA igjen blir et rent
rådgivende organ. Komiteen merker seg at forslagsstillerne
ønsker å etablere Klagenemnden for offentlige anskaffelser (KOFA)
som et bindende klageorgan, og merker seg at statsråden i sitt svar
av 10. april 2013 (vedlagt) mener et slikt forslag vil kreve store
endringer i nemndas saksbehandling og prosedyrer – blant annet av
hensyn til rettssikkerheten, og at KOFA vil måtte erstattes av et
domstollignende organ.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at KOFAs rolle ble vurdert både ved etableringen i 2003
og på nytt i 2010 i forbindelse med innføring av nye håndhevelsesregler
i anskaffelsesregelverket. Et offentlig utvalg vurderte i 2010 om
KOFA burde omorganiseres til et bindende klageorgan. Flertallet
i utvalget mente det ikke kunne anbefales, bl.a. med begrunnelsen
om at saksbehandlingen i et slikt domstollignende organ vil bli omfattende
og ressurskrevende. Stortinget fulgte opp utvalgets anbefaling og
vedtok i 2012 å beholde KOFA som rådgivende organ. Flertallet kan
ikke se at det har skjedd noe nytt siden 2010 som gir grunnlag for
å revurdere om KOFA bør være et rådgivende organ.
Komiteen viser til
at det er anslått av Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) at norske
bedrifters samlede administrative kostnader knyttet til etterlevelsen
av offentlige krav og regler beløper seg til omtrent 60 mrd. kroner
årlig. Komiteen viser videre til at regjeringen har
et uttalt mål om forenklinger tilsvarende netto reduksjon i administrative
byrder på 10 mrd. kroner innen utgangen av 2015.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det har vært
et delmål for regjeringen med en reduksjon av de administrative
byrder med 5 mrd. kroner innen utløpet av denne perioden. Disse
medlemmer viser til at målet ikke vil bli oppfylt ved at
reduksjoner kommer for sent og at det tilføres nye bestemmelser
og byrder som gjør at reduksjonen samlet sett går langsomt. Den
nylig innførte regelen om innrapportering av samfunnsansvar er i
så måte et godt eksempel. Næringslivets kostnader ved å etterleve
byråkrati var i 2010 ca. 54 mrd. kroner og var i 2012 økt til ca.
60 mrd. kroner, noe som understreker at nye bestemmelser langt på
vei oppveier de oppnådde reduksjoner.
Komiteen er av den
oppfatning at det er behov for å redusere de administrative kostnadene,
og merker seg at regjeringen har nedsatt et offentlig utvalg (forenklingsutvalget)
som har fått i oppdrag å gjennomgå de særnorske bestemmelsene i
lov og forskrift om offentlige anskaffelser. Gjennomgangen har som
hensikt å oppnå et enklere og mer fleksibelt regelverk, forenkling gjennom
økt brukervennlighet, og reduserte kostnader ved gjennomføring av
offentlige anskaffelser. Komiteen merker seg videre
at utvalget skal levere sin utredning innen 1. mars 2014.
Komiteen viser til at en undersøkelse
som analyseinstituttet Menon har gjort for Akademikerne, viser at
det offentlige kan spare 20–30 mrd. kroner i året på å profesjonalisere
rutinene for offentlige innkjøp. Komiteen mener bedre kompetanse,
økt lederforankring og bedre organisering er avgjørende for å gjennomføre
gode anskaffelser.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
ønsker klarere retningslinjer for inkludering av funksjonsorienterte
kravspesifikasjoner i offentlige anskaffelser, med den hensikt å
legge til rette for offentlig-privat innovasjonssamarbeid.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) har fått
et tydelig mandat til å være pådrivere overfor offentlige virksomheter
og til å bistå dem i gjennomføringen av innovasjonsfremmende anskaffelser.
Som ledd i dette arbeidet har Difi utviklet en steg-for-steg veileder
for hvordan man gjennomfører innovative anskaffelser. I veilederen
legges det blant annet vekt på at offentlige oppdragsgivere inngår
dialog med markedet og utvikler møteplasser. Dette arbeidet vil
bli videreført ved oppfølgingen av den innovasjonsstrategien som
nylig er blitt fremmet. Flertallet vil derfor mene
at forslag 2 fra forslagstillerne allerede er gjennomført.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti deler forslagsstillernes syn
om at muligheten for å oppnå innovative løsninger i stor grad påvirkes av
hvordan oppdragsgiver utformer kravspesifikasjonen, og at oppdragsgiver
kan stimulere til innovasjon gjennom økt bruk av funksjonsorienterte
kravspesifikasjoner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at regjeringens strategi for økt innovasjonseffekt av offentlige
anskaffelser som kom i februar 2013, er fremmet nettopp for at alle
offentlige virksomheter skal bli bedre på å avdekke sine utviklingsbehov,
kommunisere disse til markedet og ha redskapene og kompetansen de
trenger for å gjøre innovasjonsfremmende anskaffelser der dette
er relevant. Flertallet anser at det praktiske veiledningsmaterialet
som er utviklet, følger opp dette.
Komiteen viser til
at beregninger anslår kommuneforvaltningens andel av offentlige
innkjøp til om lag 145 mrd. kroner. Komiteen deler forslagsstillernes
oppfatning av at koordinering av kommunenes innkjøp er viktig, og
peker på «Program for IKT-samordning i kommunesektoren (KommIT)»
som ble vedtatt av kommunesektorens organisasjon KS i 2012. Komiteen mener
det, for å oppnå billigere og riktigere innkjøp, er viktig at ulike
kommuners systemer kan «snakke sammen», og at det er viktig med
en videre teknologiutvikling i kommunesektoren for i enda større
grad å koordinere innkjøp i kommunene.
Komiteen peker på at det er et
stort potensial for å effektivisere statlige anskaffelser gjennom bedre
samordning på tvers av statlige virksomheter. Komiteen viser
til at erfaring fra nordisk og europeisk samordning viser betydelige
gevinster, og at det nå gjennomføres en utredning om muligheten
for å samordne statlige anskaffelser i Norge.
Komiteen viser til at det nå
gjennomføres en utredning om muligheten for å samordne statlige anskaffelser
i Norge. Målet er mer effektiv ressursbruk, besparelser på kort
og lang sikt, bedre og mer profesjonelle innkjøpsmiljø, færre regelbrudd
og tilrettelegging for innovasjon i statlige anskaffelser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil understreke at innretningen,
organiseringen og gjennomføringen av de offentlige innkjøp har en
sterk påvirkning også på utviklingen av det norske samfunnet. Det
offentliges kjøpekraft er så sterk at måten disse utføres på har
betydning for utviklingen av produktinnovasjon og tjenesteinnovasjon
i norske bedrifter. Disse medlemmer vil derfor peke
på at et forbedret offentlig innkjøp derfor også handler om landets konkurransekraft
ved å utvikle nye produkter. Men det handler også om en effektivisering
i bruken av offentlige midler som gjør at ressursene kan styres
til områder som også på andre måter kan styrke konkurransekraften.
Mindre bruk av økonomiske ressurser kan derfor både gi nye, innovative
produkter og forbedre ressursinnsatsen i rammebetingelsene for næringslivet generelt,
eksempelvis gjennom å styrke innsatsen i virkemiddelapparatet. Disse
medlemmer viser til at statsråden i sitt svar til komiteen
av 10. april 2013 synes stort sett fornøyd med tingenes tilstand
innen offentlig innkjøp og at det er utarbeidet strategier for de
fleste områder. Disse medlemmer mener derfor det
er grunn til å understreke at de forslag som er fremmet i denne innstillingen,
ikke dreier seg om en etterlysning etter flere strategier, men konkrete
operasjonaliseringer som kan oppfylle deler av strategiene, samt
tiltak som direkte kan påvirke hverdagen og konkurransemulighetene
for de bedrifter som har sin daglige tilværelse knyttet til det
offentlige anskaffelsesmarkedet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen etablere Klagenemnden
for offentlige anskaffelser (KOFA) som et bindende klageorgan for
å styrke ensartet tolkning og effektiv håndhevelse av anskaffelsesregelverket,
blant annet for å hindre korrupsjon og styrke små og mellomstore
bedrifters rettsvern.
II
Stortinget ber regjeringen utarbeide en praktisk og
helhetlig veileder for offentlig-privat innovasjonssamarbeid, med
den hensikt å øke innovasjonseffekten av offentlige anskaffelser.
III
Stortinget ber regjeringen utvikle klare retningslinjer
for inkludering av funksjonsorienterte kravspesifikasjoner i offentlige
anskaffelser, med den hensikt å legge til rette for offentlig-privat
innovasjonssamarbeid.
IV
Stortinget ber regjeringen opprette et enkelt
og brukervennlig «Lille Doffin» for å gi nye vekstmuligheter til
små og mellomstore bedrifter og styrke det lokale eierskapet.
V
Stortinget ber regjeringen forenkle anskaffelsesprosessen
ved å etablere en database for dokumentasjon, blant annet for å
unngå dobbeltregistrering og dobbeltrapportering.
VI
Stortinget ber regjeringen opprette et 'anskaffelsesakademi'
for å skape et enhetlig opplærings- og kompetanseutviklingsprogram
for offentlige anskaffelser.
VII
Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan statlig
sektor kan bidra til å løfte frem teknologiutvikling i kommunesektoren,
for å nå målet om billigere og bedre innkjøp.
VIII
Stortinget ber regjeringen påse at statlige
etater legger større vekt på hele virksomhetens kostnader ved desentraliserte
anskaffelsesprosesser.»