Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg, fra Høyre,
André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar
Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til
forslagene i Dokument 8:96 S (2012–2013).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peke på at de fleste som tigger er i en vanskelig livssituasjon. En
aktiv justispolitikk er derfor ikke alene tilstrekkelig for å fjerne
tigging. Rus, psykiske problemer, nød og fattigdom fører til at
tigging kan oppleves som den eneste muligheten til å skaffe seg
og sine en inntekt. Sosialpolitiske problemer skal løses med sosialpolitiske
virkemidler.
Komiteen viser til
at tiggingen framstår som mer organisert enn tidligere, og at den
kan oppleves aggressiv og skape utrygghet. Politiet har påvist sammenheng
mellom omreisende tiggere og utøvelse av kriminalitet. Dette gjelder
lovbrudd som lommetyveri, butikktyveri, innbrudd og alvorlige ran.
Dette skaper utrygge lokalsamfunn. Ifølge Europol kan organiserte
tiggergrupper også knyttes til menneskehandel.
Komiteen understreker at tigging
først og fremst er et sosialt problem, hvor det er tiggerne som trenger
hjelp – uansett om de er norske eller utenlandske. Komiteen er
imidlertid også oppmerksom på at tigging kan settes i sammenheng
med alvorlig kriminalitet. Komiteen legger vekt på
at kampen mot menneskehandel må fortsette med uforminsket styrke.
Mennesker som tigger på gatene er en sammensatt gruppe, der mange
lever under vanskelige forhold.
Komiteen viser til at det er
mange og ulike årsaker til tigging. Komiteen viser
derfor til det enkelte partis satsing for å bekjempe fattigdom,
tilby rusbehandling, gjøre en tidlig innsats, hindre frafall i skolen,
arbeidsmarkedstiltak osv. Fattigdomsproblemene i Europa må løses
gjennom en kombinasjon av nasjonale tiltak og internasjonalt samarbeid.
Mange land, humanitære og religiøse organisasjoner bidrar i land
med utpreget fattigdom. Komiteen mener at Norge må
bidra til å finansiere målrettede tiltak som kan avhjelpe underliggende
årsaker til tigging, som nød og fattigdom i hjemlandet til tiggerne.
Den avtalen Romania og Norge har inngått om bruk av EØS-midler er
et eksempel på dette. Tiltak mot organisert kriminalitet og menneskehandel
er særlig viktige.
Komiteen minner om at organisert
tigging begått av omreisende tiggere ikke var et aktuelt problem
i Norge da løsgjengerloven ble opphevet i 2006. Truende tigging
er ulovlig i henhold til generelle bestemmelser i straffeloven.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til forslaget om å forby tigging og om å fremme en handlingsplan
om tiggerelatert kriminalitet.
Flertallet mener at tiggere først
og fremst er mennesker som trenger hjelp, uansett om de er norske
eller utenlandske. Flertallet viser til at det er mange
og sammensatte årsaker til at menneske ser seg nødt til å tigge.
De fleste som tigger er i en vanskelig livssituasjon. Rus, psykiske
problem, nød og fattigdom fører til at noen opplever det å tigge
som den eneste muligheten de har til å skaffe seg og sine et innkomme.
Flertallet er uroet over at tigging
kan settes i sammenheng med annen alvorlig kriminalitet. Flertallet legger
vekt på at kampen mot menneskehandel må holde fram med uforminsket
styrke. Mennesker som tigger på gatene våre er en sammensatt gruppe,
der mange lever under vanskelige forhold. Flertallet mener
at det å tigge i Norge ikke skal være løsningen for fattige, verken
fattige fra Norge eller fra andre deler av Europa. På generelt grunnlag
mener flertallet at fattigdom og sosial nød må møtes
med velferdspolitiske og arbeidsmarkedspolitiske virkemidler, både
i hjemlandet og i Norge, med rettigheter som andre EØS-borgere,
og ikke med kriminalpolitiske virkemidler.
Flertallet viser for øvrig til
sine merknader i innstillingen til Prop. 152 L (2012–2013).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
fremme forslag til lovbestemmelse som kriminaliserer tigging på
offentlig sted.
2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om en tiltaksplan mot tiggerrelatert kriminalitet. En slik plan
bør blant annet omfatte økt oppmerksomhet på og straffeskjerpelse
for menneskehandel, økt grensekontroll, samt forslag til kommunale
tiltak mot tigging.»