I meldinga blir det vist til at regjeringa vil
ta heile Noreg i bruk. Regjeringa vil halda fram med å byggje landet
for komande generasjonar. Det blir peikt på at ein aktiv distrikts-
og regionalpolitikk har skapt eit Noreg regjeringa er stolte av.
Regjeringa skal utvikle næringslivet og velferdstilbodet også i
framtida, og politikken må foredlast vidare for å møte dei utfordringane
som ventar. Det blir i meldinga vist til at utfordringar endrar
seg, men at ein viktig visjon ligg fast: det gode liv i heile landet.
Det blir i meldinga peikt på at regjeringa vil
oppretthalde hovudtrekka i busetnadsmønsteret. Regjeringa vil nytte
dei menneskelege og naturgjevne ressursane i heile landet for størst
mogleg nasjonal verdiskaping, sikre likeverdige levekår og gje alle
reell fridom til å busetje seg der dei vil.
Det blir i meldinga vist til at distrikts- og
regionalpolitikken tek sikte på å påverke utviklingstrekka og dei
sterke drivkreftene i samfunnet. Demografiske strukturar, flyttetendensar,
næringsstruktur og næringsutvikling påverkar utviklinga. Det same
gjer større krav i samfunnet om utdanning og kompetanse. På toppen
av dette kjem kva preferansar folk har både sosialt og geografisk
når dei skal forme liva sine.
I dag er ein vitne til djuptgåande endringar
i næringsliv, arbeidsliv og demografi. Desse endringane vil prege
utviklinga i heile landet og leggje føringar for korleis det blir
å leve i det norske samfunnet i framtida. Slik sett er måla for
distrikts- og regionalpolitikken ambisiøse og djerve. Det blir i
meldinga peikt på at ein må handle no for ikkje å hamne i irreversible
regionale ubalansar på lengre sikt, til ugunst for folk både i sentrale
strok og i distrikta.
Det blir i meldinga peikt på at distrikts- og
regionalpolitikken har vore ein suksess gjennom 50 år. Når ein samanliknar
det som skjer i Noreg med utviklinga i andre land ser ein at Noreg
har gode levekår over heile landet og relativt små forskjellar mellom
regionane. Næringslivet tek del i den globale arbeidsdelinga, og
det går godt i store delar av landet. Dei siste åra er også nedgangen
i folketalet i mange distriktskommunar snudd til vekst. Kompetansearbeidsplassutvalet
slo fast at ei balansert regional utvikling er ein føresetnad for
ei størst mogleg nasjonalinntekt. Nasjonalinntekta legg grunnlaget
for det framtidige velferdssamfunnet. Distrikts- og regionalpolitikken
er difor til det beste for landet.
Meldinga til Stortinget er innretta mot ei kunnskapsbasert
verdiskaping og velfungerande regionale arbeidsmarknader. Ein må
leggje til rette for ei balansert regional utvikling med ein politikk
og verkemiddel, som er tilpassa lokale fortrinn og utfordringar.
Det blir i meldinga vist til at Noreg i dag
har ei relativt balansert utvikling i folketalet. Inntil for få
år sidan var utviklinga eit nullsumspel, der vekst i folketalet
i sentrale strok førte til nedgang i mindre sentrale strok. Slik
er det ikkje i dag. Samla sett har ein i dag den beste folketalsutviklinga
i Distrikts-Noreg på over 30 år. Hovudårsaka er innvandringa, som bidreg
til at alle fylka har vekst i folketalet. 118 fleire kommunar hadde
vekst i folketalet i 2011 enn i 2006.
Men det er store skilnader mellom kommunane, og
framleis er det mange distriktskommunar som slit med nedgang i folketalet
og med å oppretthalde det offentlege og private tenestetilbodet.
Mykje sentralisering skjer i samband med val
av studiestad.
Flyttemønsteret viser at det er behov for å
føre vidare ein spreidd utdanningsstruktur og utvikle gode regionale
utdanningstilbod.
Den sterke veksten i folketalet i storbyane
fører til press på bustadbygging, transport og offentlege tenester.
Vi må difor ha ein sterkare vekst i bustadbygginga. Pressproblema
i storbyregionane kan vi motverke gjennom å styrkje små og store
arbeidsmarknader i heile landet.
Det blir i meldinga peikt på at kompetansearbeidsplassane
er skeivt fordelte. Kompetansearbeidsplassutvalet konkluderte med
at ei vidare sentralisering av kompetansearbeidsplassar kan gje
store samfunnsøkonomiske kostnader fordi andre tilgjengelege ressursar
ikkje blir nytta fullt ut. Humankapitalen er i dag den aller viktigaste
kjelda til velstand og økonomisk vekst. Det blir i meldinga peikt
på at ei høg grad av sysselsetjing i heile landet difor er avgjerande
for å sikre framtidig velstand og velferd. Deltakinga i arbeidslivet
er høg i Noreg samanlikna med andre land, men manglande evne til
å omstille arbeidskrafta gjer at unødig mange personar somme stader hamnar
utanfor arbeidslivet etter nedleggingar og nedbemanningar. Manglande
kompetanse og låg økonomisk aktivitet i eit område kan føre til
at folk blir utstøytte frå arbeidslivet med passivitet som resultat.
Noreg er eit høgkostland, og det er først og fremst verksemder som
genererer høg verdiskaping per hovud, det er lønsamt å lokalisere
i dei rike landa i framtida. Både næringslivet og offentleg sektor
i heile landet må difor bli meir kunnskapsbaserte.
I meldinga blir det peikt på at ein ser ei framvaksande
todeling i næringslivet i Noreg. På den eine sida har ein den delen
som konkurrerer globalt, og som er direkte eller indirekte kopla
til dei sterke næringane innan petroleum, sjømat og sjøtransport.
Dei områda som har den største eksporten av varer og tenester per
sysselsett, finn ein langs kysten, med Sunnmøre i fremste rekkje.
Finansiering, engineering og FoU er eksempel på tenester knytte
til desse næringane, og de finn ein oftast i universitetsbyane.
På den andre sida har ein regionar med meir
tradisjonelle næringar som ikkje på same måten tek del i den sterke
nasjonale veksten. Det er mange slike i mindre arbeidsmarknader
i Innlandet, i den indre delen av Sørlandet, inne i fjordområda
på Vestlandet og i mange delar av Trøndelag og Nord-Noreg.
Det blir i meldinga peikt på at spreidd busetnad er
ein sentral del av den norske eigenarten, men mindre arbeidsmarknader
har andre føresetnader for vekst og utvikling enn større. Regjeringa
legg difor opp til ein framleis kraftfull innsats retta mot mindre arbeidsmarknader.
Arbeid med attraktive lokalsamfunn, utbygging av breiband og samferdsel,
differensiert innsats for næringsutvikling, fleksibel utdanning
og tilrettelegging for fjernarbeid er alle innsatsområde som er
særleg viktige for mindre arbeidsmarknader. Som grunnlag for å vurdere
initiativ vil departementet også kartleggje eksisterande arbeid
i fylka med mobilisering, rådgjeving og tilrettelegging for etter-
og vidareutdanning blant folk og verksemder.
Det blir i meldinga peikt på at Lokalsamfunn, kommunar
og dei regionale arbeidsmarknadene må vere attraktive for at måla
om busetjing og verdiskaping skal bli nådd i heile landet.
Kommunesektoren er hovudkanalen når det gjeld å
sikre likeverdige velferdstilbod i heile landet. Det er brei politisk
semje om at kommunane skal tilby likeverdige tenester.
Regjeringa vil halde fram med å prioritere kommuneøkonomien
og føre vidare dei regionalpolitiske tilskota i inntektssystemet.
Mange kommunar i dei mindre arbeidsmarknadene
ligg i område der det også er store, verneverdige naturområde. Regjeringa
vil jobbe på lag med kommunane for å vidareføre arbeidet med å førebyggje konflikt
og sikre berekraftig forvalting av ressursar i desse kommunane.
Store delar av det mest globaliserte og eksportorienterte
næringslivet i landet finn ein i relativt små byregionar.
Investeringar i samferdsel gjer at mindre arbeidsmarknader
kan koplast saman, og at folk i bygder og på tettstader får større
valfridom når det gjeld arbeid. Regjeringa vil følgje opp perspektivet
om kopling av arbeidsmarknader i framtidige prosessar med Nasjonal
transportplan.
Mange små og mellomstore byar har institusjonar
for høgare utdanning, sjukehus og ulike typar statlege verksemder.
Regjeringa legg vekt på at organiseringa av statlege verksemder
skal sikre folk i alle delar av landet god tilgang på tenester,
ei jamnare regional fordeling av statlege arbeidsplassar og oppbygging
og vidareutvikling av profesjonelle fagmiljø også utanom dei større
pressområda.
Departementet ynskjer å leggje til rette for
ei positiv utvikling i små og mellomstore byar. Men ingen byar og
byregionar er like, og kvar region må analyserast for seg. Eit mål
må vere å knyte næringslivet i sentra og omlanda betre saman, slik
at større delar av regionen kan ta del i dynamikken i næringslivet.
Departementet har difor sett av 7,5 mill. kroner
i statsbudsjettet for 2013 til å starte eit utviklingsprogram som
skal styrkje små og mellomstore byar som regional utviklingskraft.
Det blir i meldinga peikt på at den sterke veksten i
hovudstadsregionen og i andre storbyregionar fører med seg særskilde
utfordringar. Pressproblema må løysast på to måtar. På den eine
sida må offentlege planar ta høgd for den sterke veksten som er
varsla dei komande åra. Veksten får følgjer for mellom anna infrastruktur,
bustadmarknader, levekår, tenestetilbod og integrering. Dette er
spørsmål som er teke opp i eksisterande og komande meldingar til
Stortinget om integreringspolitikken, bustadpolitikken og Nasjonal
transportplan. Regjeringa har også bedt Oslo og Akershus om å samarbeide
om å utvikle ein samla areal- og transportplan for hovudstadsregionen.
Det går fram av meldinga at regjeringa på den
andre sida vil føre ein politikk som sikrar ei meir balansert utvikling
i Noreg. Det blir i meldinga peikt på at ein også må sikre at unge
som veks opp i dag finn det attraktivt å bu og arbeide i område
med viktige næringar også utanfor storbyområda. Det krev ein offensiv
distrikts- og regionalpolitikk som kan spreie veksten til små og
større arbeidsmarknader i heile landet.
Regjeringa vil føre ein offensiv og regionalt
differensiert politikk for å nå dei distrikts- og regionalpolitiske
måla.
Gjeninnføringa av den differensierte arbeidsgjevaravgifta
i 2007 er ein sentral del av den offensive distriktspolitikken regjeringa
fører. EU skal vedta nye retningslinjer for regionalstøtte i 2013.
Regjeringa vil arbeide for å føre ordninga med differensiert arbeidsgjevaravgift
vidare. Regjeringa vil òg føre vidare dagens kompensasjonsordningar.
Det blir i meldinga peikt på at ein viktig del
av handlingsrommet for distrikts- og regionalpolitikken er høvet
til å gje investeringsstøtte til bedrifter i distrikta. Regjeringa
har i dei komande forhandlingane med ESA som mål å oppnå eit best
mogleg resultat for nytt verkeområde for investeringsstøtte frå
2014.
Den offentlege innsatsen må tilpassast utfordringane
og potensiala i den einskilde regionen. Difor har fylkeskommunane
fått eit distrikts- og regionalpolitisk oppdrag frå departementet
og dei disponerer nærare 80 pst. av midlane til distrikts- og regionalpolitikk
over budsjettet til departementet. Regjeringa vil framleis dimensjonere
midlane for å treffe landsdelar og område med særskilde utfordringar.
I meldingas kapittel 1.2.2 blir følgjande føresetnader/tiltak
oppsummert:
Attraktive lokalsamfunn
Den digitale allemannsretten
Differensiert næringspolitikk
Tiltakssona for Finnmark og Nord-Troms
Fjellområda
Statleg lokaliseringspolitikk
I meldingas kapittel 1.3 blir det gitt ei utgreiing om
distrikts- og regionalpolitikken gjennom 50 år.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Lise Christoffersen, Hilde Magnusson, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Morten
Ørsal Johansen og Åge Starheim, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Michael
Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Aksel Hagen,
fra Senterpartiet, Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti, Geir
Jørgen Bekkevold, viser til at regjeringen i Meld. St. 13 (2012–2013)
Ta heile Noreg i bruk understreker at regjeringen vil opprettholde
hovedtrekkene i bosettingsmønsteret. Meldingen understreker at dette
er en forutsetning for at vi kan utnytte de menneskelige og naturgitte
ressursene i hele landet og derigjennom sikre en størst mulig nasjonal
verdiskaping, sikre likeverdige levekår og gi alle reell frihet
til å bosette seg der de vil.
Komiteen slutter seg til perspektivet
i meldingen som er innrettet mot en kunnskapsbasert verdiskaping
og velfungerende regionale arbeidsmarkeder, og mot at man må legge
til rette for en balansert regional utvikling med en politikk og
virkemidler som er tilpasset lokale fortrinn og utfordringer.
Komiteen vil understreke betydningen
av å se distrikts- og regionalpolitikken i sammenheng med andre
politikkområder. Komiteen viser i den forbindelse
til at regjeringen nylig har lagt fram ny Nasjonal transportplan,
jf. Meld. St. 26 (2012–2013), og en stortingsmelding om boligpolitikk,
jf. Meld. St. 17 (2012–2013). Samferdsel- og boligpolitikk er to
av mange politikkområder som har svært stor betydning for distrikts-
og regionalpolitikken.
Komiteen vil understreke distrikts-
og regionalpolitikken som et politikkområde med mange aktører og
interessenter. Videre er utfordringene ofte svært sammensatte og
dessuten ulike i forskjellige deler av landet. Helhetlig tilnærming,
og lokal og regional tilpasning og differensiering av politikken
er viktige stikkord. Komiteen vil peke på at distrikts- og
regionalpolitikken handler om velferd og verdiskaping der folk bor. Komiteen slutter
seg til ambisjonene i meldingen om å føre en offensiv og regionalt
differensiert politikk for å nå de distrikts- og regionalpolitiske
målene.
Komiteen viser til at det har
blitt holdt åpen høring på Stortinget i forbindelse med behandlingen av
stortingsmeldingen, der følgende organisasjoner deltok: Opplysningsrådet
for veitrafikken, Det norske skogselskap, Frivillighet Norge, Norges
Bondelag og Forskningsrådet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
tilføye at det politiske målet om å opprettholde hovedtrekkene i
bosettingsmønsteret har lange tradisjoner i norsk politikk, mens
det i praksis gjøres lite for å oppfylle dette målet. Verken regjeringen
eller Stortinget kan vedta hvor folk skal bo, noe daværende kommunal-
og regionalminister Åslaug Haga bekreftet i sitt svar på spørsmål
i forbindelse med behandlingen av Dokument nr. 15:130 (2006–2007).
Som situasjonen i dag fortoner seg, mener disse medlemmer at
norsk distriktspolitikk ikke har fungert etter forutsetningene og
dermed må anses som feilslått. Disse medlemmer mener
at veien videre for distriktsutvikling er å satse på byer og regionsentre
som katalysatorer for utviklingen, i erkjennelse av at det er byer
og regionsentre som skaper grunnlaget for befolkningen i distriktene.
Disse medlemmer vil vise til
regjeringens lite vellykkete forsøk på å legitimere sin distriktspolitikk
gjennom utredningsprosjektet «Sentraliseringens pris». Der ble det
lagt et premiss for forskerne at det bare skulle være de negative
virkningene av sentraliseringen som skulle undersøkes. Forskernes konklusjon
ble likevel denne:
«Oppsummert gir ikke analysen grunnlag for å konkludere
sterkt med at sentralisering gjennomgående har negative effekter
verken for individer, regioner eller nasjonen som helhet».
Studier viser en klar sammenheng mellom urbanisering
og økt produktivitet, blant annet fordi storbyer gjør det mulig
med økt spesialisering av arbeidskraften og derved bedre utnyttelse
av de samlete arbeidskraftressurser. Det vises i den forbindelse til
Finansdepartementets svar på Fremskrittspartiets spørsmål nr. 35
til perspektivmeldingen 2013 (Meld. St. 12 (2012–2013)), der det
kommer frem at urbanisering kan gi markeder med flere aktører og
dermed bidra til mer konkurranse på produktmarkedene, samt gi grunnlag
for å høste stordriftsfordeler.
Disse medlemmer mener at markedet
vil regulere den geografiske spredningen av arbeidsplasser. Dagens
bosettingsmønster er i betydelig grad et resultat av hvordan markedet
fungerte i tidligere tider. Eksport av sjømat har i flere hundre
år sørget for en spredt bosetting langs kysten, mens fremveksten av
byene langs sørlandskysten i stor grad skyldes gode tider for handelsflåten
under seilskutetiden.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at markedet og folks frie valg også i fremtiden skal styre bosettingen
i Norge. For øvrig vises det til Fremskrittspartiets kommentarer
angående bosettingsmønsteret i Innst. S. nr. 56 (2006–2007) til
St.meld. nr. 21 (2005–2006) «Hjarte for heile landet».
Komiteens medlemmer fra Høyre mener
at målet med den økonomiske politikken må være å videreutvikle det
norske velferdssamfunnet, arbeid til alle, å øke verdiskapingen,
å få til en rettferdig fordeling og å stimulere til en langsiktig
og bærekraftig utvikling. Disse medlemmer vil peke
på at det er viktig å legge til rette for at den enkelte får reell
frihet til å bosette seg der han eller hun ønsker. Målet er å ta
vare på hovedtrekkene i bosettingsmønsteret og å utløse verdiskapingspotensialet
i alle deler av landet. Innsatsen for å fremme regionalpolitiske
mål skal også medvirke til å styrke konkurranseevnen i forhold til
andre land.
Disse medlemmer vil fremheve
at Norge er et land med store variasjoner og rikt mangfold. Gjennom
distriktspolitikken er det viktig å ta vare på og videreutvikle
dette mangfoldet. Disse medlemmer viser til at Høyres
hovedstrategi i regional- og distriktspolitikken er å
prioritere virkemiddel
som kan medvirke til å styrke evnen til innovasjon og nyetablering
i alle deler av landet, med vekt på å nå potensielle gründere og
entreprenører
delegere og desentralisere mer ansvar og
flere oppgaver til underliggende nivå
styrke infrastrukturen for å gjøre større
deler av landet mer tilgjengelig
styrke vekstkraften der den er, og samtidig
sikre grunnlaget for gode levekår i alle deler av landet
Disse medlemmer vil videre vise
til at vi må ha virksomheter i alle deler av landet for å sikre
den samlede verdiskapingen i nasjonen. Råvareuttak og primærproduksjon
i distriktene er grunnlag for store deler av verdiskapingen i landet
vårt, og det er potensial for mye mer. Tro på egne krefter er viktig
for å utløse nyskaping og vekstkraft. Disse medlemmer vil
peke på at staten ikke bygger landet, derimot er det statens oppgave
å føre en politikk som legger til rette for at enkeltmennesker,
virksomheter og institusjoner kan virke og skape verdier for seg
selv og for samfunnet. Disse medlemmer støtter og
vil fremheve viktigheten av å sette individet i sentrum. Dette må
også gjelde i distriktspolitikken. Hver og en av oss må gis muligheten
til å velge på selvstendig grunnlag hvor vi vil bo og arbeide. Det
må legges til rette slik at den enkelte har reell frihet til å bosette seg
der hun eller han ønsker.
Disse medlemmer vil fremheve
viktigheten av at politiske avgjørelser blir tatt så nær den det
gjelder som mulig. Derfor ønsker disse medlemmer å
delegere mer myndighet nedover i statsforvaltningen og desentralisere
mer ansvar og flere oppgaver til kommunesektoren. Disse medlemmer vil
fremheve at de som er nærmest utfordringene alltid har vært, og
er, dyktigst til å finne de gode løsningene. Disse medlemmer mener
det er behov for nye ideer og bedre løsninger på dette feltet, og
ønsker en helhetlig kommunereform for å styrke norske kommuners
robusthet.
Disse medlemmer viser til at
konkurranse nasjonalt er med på å stimulere til skapervilje og virketrang
hos den enkelte, og samtidig er en forutsetning for at norske bedrifter
skal ha konkurranseevne internasjonalt. Konkurranse virker skjerpende
og er en viktig drivkraft for å få til utvikling og endring. Disse
medlemmer legger vekt på at gjennom en sterkere målretting
av virkemidlene vil det kompenseres for svikt i markedet og medvirke
til at alle deler av landet kan få en positiv utvikling og likeverdige vilkår
for å delta i konkurransen. Disse medlemmer vil presisere
at hovedansvaret for verdiskapningen i Norge allikevel ligger hos
enkeltmennesket, i den enkelte bedrift og i den enkelte region.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener
god distriktspolitikk skal gjøre det mulig å bo, arbeide, drive
konkurransedyktig næringsliv og ha likeverdige tjenestetilbud i
hele landet. Dette medlem peker på at Distrikts-Norge
har sammensatte utfordringer som må løses med differensiert distriktspolitikk,
basert på regionale fortrinn og med sterk regional styring og samordning.
Dette medlem viser til at det
er mange politikkområder som til sammen utgjør en god distriktspolitikk.
Blant annet er kommunenes rammevilkår, infrastrukturutbygging, boligbygging
og kommunikasjonsløsninger svært viktige elementer i en god distriktspolitikk. Dette
medlem vil trekke frem at det også er avgjørende med arbeidsplasser
i distriktene for å styrke bosettingen her.
Dette medlem støtter i all hovedsak
hovedlinjene i stortingsmeldingen, men mener en mer fremoverlent
politikk både hva gjelder boligbygging, arbeidsplasser og infrastruktur
kunne tjent distriktene ved at både innbyggertallet og verdiskapningen
i distriktene hadde økt.
Dette medlem legger til grunn
at politiske beslutninger skal tas på lavest mulig hensiktsmessig nivå.
For at dette skal være mulig forutsetter det at maktfordelingen
og finansieringen er slik at kommunene har nok virkemidler til å
ivareta sine oppgaver.
Dette medlem viser til at Norge
er et langstrakt land med mange ulike kommuner og fylker, med ulike
utfordringer. Dette medlem ønsker å legge til rette
for et levende folkestyre lokalt og regionalt, der de folkevalgte
kan utnytte sine lokale og regionale fortrinn til det beste for
innbyggerne, næringslivet og samfunnet ellers. Et velfungerende
lokaldemokrati er viktig, og dette medlem mener det
er avgjørende at staten i hovedsak styrer gjennom rammer slik at
den lokale og regionale handlefriheten øker og lokaldemokratiet
styrkes.